overture Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Bang och olufsen verkar vara ett märke som många "audiofiler" fnyser åt. Varför är det så? Hur låter egentligen en B&O anläggning i den mellandyra klassen? (tex Beolab 8000 eller beolab 1 och beosound 3000) i jämförelse med en anläggning för liknande pris baserat på komponenter från ngn vettig tillverkare som tex arcam, primare etc ? Med tanke på hur enormt bra recensioner B&O:s IcePower teknik fått när de används som slutsteg så har jag lite svårt att tänka mig att deras egna grejor ska vara så dåliga som alla säger. Jag vill inte skapa ngn hetsdebatt/flamkrig här utan undrar lungt och stilla ifall någon här på forumet get B&O en ärlig chans och utvärderad deras produkter på samma sätt som annan utrustning. Quote
Bravo Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Det handlar väl mera om att priserna är för höga i förhållande till ljudkvaliteten, krutet ligger på design helt enkelt, men de nya tekniken IcePower kan ju vara ett fall framåt. Quote
naxos Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 För att vara just livsstils hifiprodukter så har väl kvaliten hoppat upp ett par snäpp i förhållande till tidigare B&O komponenter. Men jag inbillar mig att det är när man plockar ut Icepower modulerna ur dessa stylade produkter och kombinerar dom med produkter där fokus haft mer inriktning på välljud än design som man verkligen kan dra nytta av tekniken. Att försöka med konststycket att få ett litet runt klot till storleken av en barn fotboll att spela bas som en golvstående högtalare sker knappast smärtfritt! Är man ointresserad av hifi men älskar modern design och att lyssna på musik så är nog de nya B&O produkterna ett mycket vettigt val! Quote
Björn-Ola Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Håller med föregående talare. För äkta audiofiler handlar det om att få mest väljud per investerad krona. Men det finns ju andra saker att väga in om man inte är en äkta audiofil utan vanlig musikälskare. Design och kvalitetskänsla. Sådant har ju också betydelse för många och kan skänka ägarglädje. Så man ska inte fnysa åt Bang och Lufsen. Quote
HenrikL Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Det jag har emot ljudet är att det känns konstlat men visst är det lättlyssnat men det blir bara för mycket i mina öron. Är lite inne på att skaffa en gammal B&O bara för dom är häftiga i sin design, det är ju åxå viktigt. Quote
oLjud Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Jag tycker att design är jätteviktigt. Jag skulle aldrig kunna köpa en ful högtalare, även fast den lite (knappt hörbar skillnad) bättre än en högtalare som är mycket snyggare till samma krona. Men visst, alla är olika, som tur är. Quote
eliot Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Jag tycker att design är jätteviktigt. Jag skulle aldrig kunna köpa en ful högtalare, även fast den lite (knappt hörbar skillnad) bättre än en högtalare som är mycket snyggare till samma krona. För mig är design jätteviktigt men det är ändå ljudet som är viktigast - Jag hade precis det problemet när jag skulle köpa mina första riktigt bra högtalare efter Sonab OA14. Det var väl c:a 1980 och jag bodde i Schweiz och högtalarna i fråga var första generationen B&W 802 mot McIntosh XR14 Isoplanar Radiator Speakers som såg ut som skrutt i jämförelse men spelade i en helt annan division - så jag bet i det sura äpplet och köpte McIntosh XR14. De var - och är - riktigt bra högtalare som min far nu använder..... Skillnaden var helt enkelt för stor //Eliot Quote
Peter Pan Posted June 12, 2005 Posted June 12, 2005 Hej, lidt sent at svare måske ? Jeg har i rigtig mange år haft B&O. Det b&o jeg har er jeg meget glad for, der er bare det at mange mennesker tror at har man b&o, ja så har man kun det. Sådan behøver det ikke at være, alle andre blander jo også deres Hi-Fi grej. Det er jo et problem at man i dette forum ikke kan sende billeder, så hvis du vil han du se hvor meget, og hvordan du blander B&O med andet grej. Du kan også finde kabel vejledninger. __ Link: Peter Pans B&O opsætning med ICEpower. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20898&PN=1 __ Link: Er du til B&O, men ikke vil bindes 100%? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20679&PN=1 __ Link: DIN to RCA and DIN to XLR Connector http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23818&PN=2 __ I må undskylde at jeg skriver Dansk, men mon ikke det går alligevel. Mvh. Peter Pan. Quote
dr moureau Posted June 12, 2005 Posted June 12, 2005 Orädd kastar jag mig in i debatten Lite elakt kan man säga att B&O tillverkar livstilsprodukter. Med B&O möblerar man först rummet, sedan placerar man högtalarna Med vanlig HiFi (om man är seriös) börjar man med högtalarplaceringen, sedan möblerar man rummet efter hur dom är placerade. Visst draget till sin spets, med ett uns av sanning ligger det i det hela. Quote
marbrink Posted June 12, 2005 Posted June 12, 2005 Om B&O Beolab 3 eller 5 kan jag inte säga att de inte är prisvärda eller att de är sämre än andra högtalare i prisklassen. Faller någon av de här högtalarna en i smaken tycker jag faktiskt de är små fynd med tanke på att de också är aktiva. B&O:s andra högtalare samt cd-spelare med försteg är en annan historia... Jag har dock alltid fått ett positivt intryck av B&O. De verkar hålla oerhört bra, är funktionsmässigt näst intill perfekta och genomtänkta. Jag har stött på allt från telefoner till TV-apparater. Quote
Recommended Posts