Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla musikälskare!

Jag har precis blivit utsatt för en bedragare på eBay och detta har kostat mig mycket pengar! Det hela gick till så att en hacker har tagit sig in i eBay, skickat ut meddelande om en aktion angående ett par Sonus Faber Cremona Auditor högtalare där säljaren påstår att vinnaren av aktionen inte hört av sig efter aktionens slut och nu erbjuder övriga som bjudit att köpa för sina respektive lagda bud. Mailet ser precis ut att komma från eBay, med adress från aw-confirm@ebay.com och ser helt äkta ut.

Jag accepterade priset och försäljaren (läs bluffmakaren) sa att han vidarebefordrar uppgifter till eBay. En stund senare fick jag nytt mail från aw-confirm@ebay.com med instruktioner om hur transaktionen skulle gå till. Instruktionen var mycket proffsigt gjord, alla logo med diverse från eBay och Square Trade mm, det gav ett mycket förtroendeingivande intryck och det stod att köparen var skyddad emot bedrägeri etc.

Jag följde instruktionerna, betalade via Western Union Money Transfer och säljaren skrev att trackingnr skulle komma dagen efter. Jag har efter det inte hört ett ord, jag förstod på allvar att jag blivit lurad då personer som vunnit aktionen gav ett gott betyg till säljaren för produkten.

Började läsa mer om detta på eBay och förstod hur sådana här bedrägeri går till. Vidarebefordrade mail jag fått av (som jag trodde var från eBay) till spoof@ebay.com och fick svar att detta INTE var mail som kom från eBay.

Hittade bedragarens ID som är exsell060 nån från Philipinerna som registrerade sig 13 april och som inte längre är medlem på eBay. (hans mailadress är exsellera@aol.com

Jag rekomenderar ALLA som handlar via eBay att ordentligt läsa igenom säkerhetsinstruktioner och ladda ner eBay Toolbar så att ni kan se när ni är på en eBay-sida.

Två viktiga saker är

* att handla alltid via säker eBay-plats

* aldrig använda instant cash transfer, t ex Western Union Money Transfer eller Money Transfer

Är det några konstigheter med en websida, forwarda den som den är utan ändringar till spoof@ebay.com så kan dom kolla den.

Är det någon som vet vart man kan anmäla sådant här bedrägeri?Jag har skickat information till eBay.

Finns det något annat?

Jag har förlorat ordentligt mycket pengar på detta, det känns jättehårt :( . Jag hade sparat länge för att köpa sådana högtalare. Samtidigt var detta gjort på ett enligt mig proffsigt sätt så flera kan gå på det!

Se till att inte DU gör det!

Bästa hälsningar

Calle

Posted

Jag har handlat en hel del, (ca: 80-100 köp), på Ebay främst skivor, (Mobile Fidelity), o dyl.

Jag har hittils inte blivit lurad, jag tillämpar dock några egna försiktighets åtgärder.

Jag änvänder ALDRIG länkar jag får i email.

Jag betalar alltid med PayPal, alternativt escrow.

Jag köper bara dyrare saker av säljare med ett längre "bra" trackrecord, alternativt butik som jag kollar att den faktiskt finns, ringer upp ibland.

Jag går även igenom detta trackrecord, kollar att inte allt är från samma köpare/ort, finns Negativt så kollar jag kommentarerna.

Detta är nog inte "foolproof", men i alla fall några tips.

Guest om.s
Posted

Synd med kjøpet av drømmehøytalerene :diss: , men takk for advarselen om å være forsiktig når man handler pr internett.

Understreker det "praktiske" med personlig kontakt med selger/forretning når man handler sine apparater, dessverre....

Posted

:angry: Sist det var bedregeri varning var ju det fula sättet som någon kopierade jpc 2.5 kabeln.

Å nu detta... Jag förstår din besvikenhet helt och hållet. Själv har jag råkat ut för att jag och min far skulle bära ner en förstärkare, cd/dvd spelare och sedan 2 högtalare. Vi lämnade bilen i MAX en halv minut. Ändå krossade några rutan och sprang iväg mot skogen med förstärkaren o cd/dvd spelaren... proffsjobb precis som i ditt fall... :diss::dead:

Posted

Hello,

Thank you for writing to eBay regarding the email you received.

Emails such as this, commonly referred to as "spoof" or "phished"

messages, are sent in an attempt to collect sensitive personal or

financial information from the recipients.

The email you reported was not sent by eBay. We have reported this email

to the appropriate authorities.

In the future, be very cautious of any email that asks you to submit

information such as your credit card number or your email password. If

you are ever concerned about an email you receive from eBay, open a new

Web browser, type www.ebay.com into your browser address field, and

click on the "site map" link located at the top the page to access the

eBay page you need.

If you have any doubt about whether an email message is from eBay,

please forward it immediately to spoof@ebay.com. Do not respond to it or

click any of the links. Do not remove the original subject line or

change the email in any way when you forward it to us.

If you have already entered sensitive financial information or your

password into a Web site based on a request from a spoofed email, you

should take immediate action to protect your identity and all of your

online accounts. We have developed an eBay Help page with valuable

information regarding the steps you should take to protect yourself.

http://pages.ebay.com/help/tp/isgw-account...-reporting.html

To review eBay's new tutorial about Spoof Emails, please see the

following Web page:

http://pages.ebay.com/education/spooftutorial/

To help you better protect yourself from fake eBay and PayPal Web sites,

we have developed a feature for the eBay Toolbar called "Account Guard."

Account Guard includes an indicator of when you are on an eBay or PayPal

Web site or a known spoof (or "phishing") site, buttons to report fake

eBay Web sites, and a password notification feature that warns you when

you may be entering your eBay password on an unverified site.

To learn more about the eBay Toolbar with Account Guard go to

www.ebay.com, click on "Downloads" at the bottom of the page, and then

click on the "eBay Toolbar" link.

Once again, thank you for alerting us to the spoof email you received.

Your efforts help keep eBay a safe and fair place to trade.

Regards,

Ande

eBay SafeHarbor

Investigations Team

Posted

En förfärlig historia.

Du använde inte VISA-kortet för att betala denna cashtransfer? Typ betalade med VISA i Forex-butiken. Du undersöker förstås varje chans att häva betalningen. Vet inte om din hemförsäkring kan träda in på nåt sätt.

Jag förstår inte riktigt hur det hela gick till. Då blir jag frågvis... Fick du i mailet en länk till en falsk eller en äkta auktionssida? Fullbordade du någon handling på auktionssidan eller kom ni överens "off-auction"? Fanns eBaynicket exsell060 med redan i mailet - och kollade du då hans feedback på den äkta feedbacksidan? Bjud oss gärna på länken till eBays information om bedrägeriformen.

Hur kunde du bli utvald att få det bedrägliga mailet, hade du nyligen deltagit i en Sonus Faber-auktion på eBay? Någon Sonus Faber Cremona Auditor har inte sålts på eBay den sista månaden. Sändes mailet till dig via eBays formulär, eller hur kunde bedragaren få din e-postadress? Om det är som du menar, "en hacker har tagit sig in i eBay", så kan det ju finnas skadeståndsgrundande omständigheter (inte troligt dock).

På vilken webbsida hittade du "gott betyg till säljaren för produkten"?

Helt tydligt finns tecken på systematiskt bedrägeri. En annan säljare, lysachol, verkar vara i maskopi med exsell0nn (alternativt kapad den 24 april), med syftet att skänka 1 st. positiv feedback till alla dessa kortlivade bluffsäljare: exsell060, exsell059, exsell058, exsell057,... En serie med 28 bluffsäljare, alla registrerade på samma dag, alla från det ökända fraudlandet Filippinerna! Bedrägeri i industriell skala. Och eBay borde stämmas som lät det hela ske. eBay har redan raderat alla auktioner som dessa filurer hade gemensamt men borde, tycker jag, ha varit kvickare.

Angående anmälan så är ju ett bedrägeri ett bedrägeri. Polisen! Till dina lika kloka som surt förvärvade visdomsord kan också läggas att man helt enkelt aldrig gör affärer, varken köp eller sälj, med erkända scamländer. Det är Nigeria, Filippinerna, Malaysia och ett par till som jag inte kommer på just nu.

Posted

:angry: :diss::dead: Urtrist musicpassion70, urtrist, tyvärr finns det samvetslösa typer som struntar i vilken skada de åstadkommer.

Du ska ha stort tack för varningen och att du ville gå ut med denna berättelse.