gcs Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Jag har stött på en svensk skiva med Oskar Fredriks kammarkör i Göteborg som är fantstiskt trevlig att lyssna på. Den är utgiven på skivmärket Imogena IGCD 113 och skivans titel är alltså "Klezmer för instument och kör". Har någon annan av er hört skivan? Quote
eliot Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Det är tydligen denna skivan du menar: Klicka på bild för mer info! Verkar intressant Tack för tipset! //Eliot Quote
Rutger Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Klezmer, det är prylar det. Fan, jag är så judisk i själen. Klez är nästan min enda avvikelse från det klassiska lyssnandet. Och vad är det klassiska om inte en samling violinister också från Odessa... Råkar ha just denna CD. Ett gränsfall. Omslaget ger mig nämligen varningssignaler: "Hjälp, har de tagit den vilda klezmern och kört in den i en polerad svensk körmaskin..." Lika sexigt som en nyklippt gräsmatta eller en golfbana. Men jag håller med dig: En absolut härlig skiva! Trevlig, mysig stämning, en slags gemenskapskänsla - folkligheten i behåll, den slaviska sammanhållningen under kärva villkor? Inte så vilt, inte dansant, klezmer att lyssna sittande till; skönt melankoliskt även när det svänger (för det gör det), den äkta känsla rakt igenom som all bra klez har. Det är alltså fortfarande klar klezmer men mer polerat än den mesta annan. Det håller. Sångerskan Nina Ullerstam är grymt sexig, eller sensuell om jag försöker behärska mig lite. Hennes djupare röstinflektioner är, ja, som jag tyckte om Jacintha på annan plats: vanebildande. Nina är en del av gruppen Chutzpah. Ingen som har en bild på henne? Ähum. Live. Väldigt bra ljud, tycker jag. Varmt, fylligt, tonalt riktigt. Skönt kommunikativt. Ett smakprov finns under den alltid så pigge eliots länk. I snitt är skivan något mera lågmäld och mindre dansant än provet. Jag instämmer helt tydligt i rekommendationen. En mycket bra skiva rakt igenom, ett köp omöjligt att ångra. Kanske är det dock inte en första rekommendation för den som är nyfiken på klezmer (och under tretti). Prova Den Flygande Bokrullen! Quote
gcs Posted April 30, 2005 Author Posted April 30, 2005 Jag har varit intresserad av judisk musik i säkert 45 år och jag minns att på 60-talet fanns det en duo som hette helt enkelt Ester & Abi Ofarim. Dom var otroligt bra tills dom skiljde sig men nu har jag sett att det finns en CD med Ester Ofarim att köpa hos Audioconcept där jag nu har skivan restad. Annars har jag flera skivor med klezmer från USA och Europa framförallt då från östeuropa. Det är stor skillnad mellan amerikansk och europeisk klezmer där den senare påminner starkt om folkmusiken från Balkan. Ni lyssnar väl på Klingan som går i P2 på söndagar kl. 11.00, där spelar man bara etniskmusik för dom som är intresserade. Apropå musik... vad vore ungersk musik om inte dom så förhatliga zigenarna(Romerna) fanns och vars musik ibland kallas för genuint ungersk. Quote
Bravo Posted May 3, 2005 Posted May 3, 2005 Klezme är mycket trevligt, allt från äldre stil till nyutvecklade inslag som den ovan nämnda Den Flygande Bokrullen! Jag lånar följande formulering ur Invandrare & Minoriteter nr 5 oktober 2003 Klezmer är en väldigt rik musikform, det finns både glädje och sorg i samma låt, den är ofta i moll men ändå full av energi. Det dynamiska och känslosamma i klezmermusiken har sin förklaring i dess historia, som är en del av det judiska folkets historia. Musiken var ett uttryck för judisk identitet. All klezmer har en funktion, det finns till och med pausmusik. Varje speltillfälle har sin egen musik. Musiken kan gå i ett halsbrytande tempo men den kan också vara lidelsefullt långsam. Det fanns musik till alla delar av bröllopet, varje dans och melodi hade ett speciellt syfte i det traditionella bröllopet. Musiken kunde låta mycket melankoliskt som exempelvis i en Dojna (namnet förekommer i den rumänska herdelåten spelad på flöjt, ibland även kallad taxim), eller ceremoniella musiken när bruden lämnade sitt hem, eller när svärföräldrar tog avsked från bröllopsfesten. Den växlade till glad festmusik med stycken som Frejlachs (glädje), MazelTov (Lycka till), Skoczna (hoppig), Kolomejka (dans från Ukraina), Bulgar (rivig), Sher (liknar en kadrilj), Bröllops potpurri´ eller Hora och Sirba (även dessa med rötter i Rumänien). Förutom ovan nämnda grupp finns ”Tummel” och ”Sabbath hela veckan” eller kvinnlig svensk klezmer ”Karlsons Klezmer” och ”Vilda Nätter” om man plockar några som producerat någon skiva. Quote
plundin™ Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Ett litet ps bara : man kan beställa denna CD direkt från kören för 150 bagare (Oscar Fredriks kammarkör's sajt) -- vilket jag ser som ett vällovligt stöd till kören! /ptr Quote
Bravo Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Låter som ett kommande inköp. Många små grupper av oilika slag säljer för övrigt oftast sina skivor direkt. Quote
Recommended Posts