Akkelis Audio Posted December 9, 2003 Posted December 9, 2003 Efter mycket sökande och funderande har jag fått mitt nya försteg som förhoppningsvis skall vara en uppgradering från mitt nu sålda Copland CSA 303. Då man får en ny hifi pryl så måste man givetvis börja med att öppna lådan innan man kopplar på strömmen, något kan ju ha lossnat under transporten Quote
Akkelis Audio Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Jepp, visst är det ett BAT. Jag har väl blivit inspirerad av BAD vindarna som blåser här på västkusten Till detta BAT försteg finns en gedigen fjärrkontroll som givetvis är i metall. Med denna fjärr sköter man i princip alla förstegets funktioner. Dessa funktioner är tex fas, muting, och fade, men även individuell programering av varje ingång med volym, maxvolym, balans, namn, och säkert något mer som jag spontant glömt bort. Flexibelt måste man i alla fall säga att detta försteg är. Quote
K-man Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Där står det ju och glänser! ....men hon verkar lite sur.....visar oss bara ryggen...samt en sidoslaggprodukt.... \\K-man Quote
Akkelis Audio Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Ett bra försteg har givetvis ett phonosteg. Jag hoppas det är det jag tagit kort på här Detta phonosteg har justerbar gain så det skall passa både MM och MC pickuper - har jag hört... BAT säger att deras volymkontroll är väldigt speciell. Hur den tekniskt funkar kan säkert nån tekniker förklara. Den har i alla fal inga fasta eler ändlägen som en vanlig potentiometer utan bara snurrar, och snurrar, och , osv. Här ser man volymkontrollen från baksidan och man ser också en kristall så det är väl nån sorts klocka? Man ser också lite av strömförsörjningen. Quote
Ekman Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 väldigt vacker Stefan vågar du dig på en duell nu? med lite bilder osv kanske?? Quote
Akkelis Audio Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 En duell, det låter spännande. Givetvis måste en sådan bilddokumenteras om den blir av. Till att börja med skall jag dock lära känna mitt nya försteg, jag fick det ju igår och har knappt hunnit spela på det. Quote
Ekman Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 du får ge det ett par hundra timmar med PAD-skivan så kör vi sen =) fler bilder vill vi ha nu Quote
Akkelis Audio Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 En översiktsbild på innehållet i BAT lådan. Va, inga rör !!!!!???????? Nä, jag valde BATs transistorförsteg efter att ha haft rörförsteg under några års tid. Det jag läst om BATs transistorförsteg var att de ändock skall ha ”rörkaraktär” i ljudet så jag tyckte att det nog skulle passa bra ändå. Sedan var jag ute efter BATs senare design då den är väldigt flexibel och användarvänlig i jämförelse med VK-3i och VK-5i. Quote
sampix Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Bilder på baksida/insida i alla ära,...men framsidan då? Quote
Akkelis Audio Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Framsidan ja, hur kunde jag glömma det Såhär ser den ut med locket på och strömmen påslagen. Efter ett tag slocknar den blå lysdioden till vänster, försteget har en startupsekvens på ca 50 sekunder. Dioden till höger är "mute", tyckte bara den gjorde sig bra på bild. Hela displayen går att släcka ner via fjärren om man vill. Quote
Akkelis Audio Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Tja det lyser ju i displayen och lysdioerna som du ser Quote
Akkelis Audio Posted December 21, 2003 Author Posted December 21, 2003 BAT spelar superbt ihop med ICE Power som för övrigt också går från klarhet till klarhet Det känns som om jag nu är "i hamn" då det gäller för- och slutsteget, återstår då att hitta en balanserad signalkälla alternativ bygga om Coplanden till balanserat. Vi får se vad som sker. Här är i alla fall bilder (med min nya kamera) på BAT:en i sin nya hemmiljö. Quote
sampix Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Nej, vad läckert! Helt i min smak! Är det MIT-kablage jag skymtar? Quote
Guest IHS Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Tjusigt värre.......Vilket fabrikat är det på ICE-power slutsteget förresten Quote
K-man Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Fabrikatet på ICE är......StefanB electronics! DIY alltså! Inte illa alls! \\K-man Quote
Akkelis Audio Posted December 21, 2003 Author Posted December 21, 2003 Visst är det så, ICE Power är ett hembygge där jag inte snålat Och kablaget är "MIT MH-750 Plus Serie 3 Biwire", korta namn kan kassa kablar ha Har ju testat lite andra kablar men hamna oftas hos MIT igen. Visst, Jormas No.1 spelade ju bättre, men det är ju en viss prisskillnad. Quote
sampix Posted December 21, 2003 Posted December 21, 2003 Och kablaget är "MIT MH-750 Plus Serie 3 Biwire", korta namn kan kassa kablar ha hehe, ja allt har sitt pris,.. det är alltså Shotgun-modellen?? Har du jämfört dem med många andra kablar? Quote
Akkelis Audio Posted January 2, 2004 Author Posted January 2, 2004 Har tidigare haft tex PAD elementa både som signal och högtalarkabel. Har även haft Nordost FLatline Gold, Blue Heaven REV B och Red Dawn. Jag har också haft MIT i omgångar, började med en MIT T4 som sedan byttes mot en T4 biwire som byttes mot en T2 biwire innan jag ett tag gick över till Nordost och har nu återvänt "hem" till MIT. Jag tycker de gör väldigt bra och prisvärda kablar som spelar neutralt med en gnutta värme, basen i MH-750 är fysisk och överlag är ljudbilden stor och luftig. Den kabel jag haft som jag vet låter bättre än MIT MH-750 är Jorma No.1 men då är ju prisskillnaden avsevärd. Quote
Recommended Posts