Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Allesammans!

Lite lördagssgodis!

SVT 1

lör 7/5 22.15 Pink Floyd - The Dark Side of The Moon

Om tillkomsten av ett av rockhistoriens mest framgångsrika album: Pink Floyds The Dark Side of The Moon. I intervjuer ger Roger Waters, David Gilmour, Nick Mason, Richard Wright och Alan Parson en unik musikalisk inblick i skapandet av albumet, illustrerat av arkivfoto och specialgjorda filmer.

Även i SVT1 13/5

SVT 1

lör 7/5 23.10 Pink Floyd - The Wall

(Pink Floyd The Wall) Pink en utbränd rockstjärna sitter på ett hotellrum i Los Angeles och ser tillbaka på sitt kaotiska liv. Det förgångna och nuet vävs samman genom collage av spelfilmer och tecknad film, till en flytande bild av vad som är fantasi och verklighet. En skakande historia som ibland ses som den längsta rockvideo som gjorts. Regi: Alan Parker. I rollerna: Bob Geldof, Christine Hargreaves, James Laurenson, Eleanor David, Bob Hoskins m.fl.

SVT 1

fre 13/5 23.15 Pink Floyd - The Dark Side of The Moon

Om tillkomsten av ett av rockhistoriens mest framgångsrika album: Pink Floyds The Dark Side of The Moon. I intervjuer ger Roger Waters, David Gilmour, Nick Mason, Richard Wright och Alan Parson en unik musikalisk inblick i skapandet av albumet, illustrerat av arkivfoto och specialgjorda filmer.

Från 7/5 i SVT1

Mvh Anders :D

Guest johan
Posted

När ska dom släppa en film eller DvD från the Wall (orginal versionen då)

Jag tackar för tipset o har bokat tid i soffan :mm:

Posted

Jag var på Westfalenstadion i Dortmund i början på 80-talet och hörde "the Wall". Westfalenstadion är Tysklans största fotbollsarena med plats för 84'000 :mm:

Istället för att göra en turné och uppföra "the Wall" så valde Pink Floyd att göra ett antal konserter på den största tillgängliga arenan mitt i Europa - så det var bara att "vallfärda" dit ;)

Det var en upplevelse, speciellt när helikoptern flög förbi ;):D

//Eliot

Guest johan
Posted
Istället för att göra en turné och uppföra "the Wall" så valde Pink Floyd att göra ett antal konserter på den största tillgängliga arenan mitt i Europa - så det var bara att "vallfärda" dit

Men dom gjorde en "turne" om man nu kan kalla det. Ett visst antal spelningar i Los Angelse o ett visst antal i London gjordes. Där finns även en dubbel cd om man vill komma så nära man nu kan komma. Jag rekomenderar den varmt , där är bla en massa kuriosa med att läsa

Jaq var nere i Berlin å såg när Waters uppförde the Wall med lite olika band men det sög ganska kraftigt :diss::dead:

Posted
När ska dom släppa en film eller DvD från the Wall (orginal versionen då)

Jeg vet inte om den finns på DVD, men jeg har "The Wall" på Laser Disc :)

Posted

Jag har DSotM på PRO-USE Japanpressning från då det begav sig :app:

The Wall har jag både på Kanadensisk och USA Pressning där tydligen den berömde Kenneth Wilkinson skötte mastringen på USA-pressningen. I varje fall så låter USA pressningen bäst, men även den kanadensiska låter klart bättre än standardpressningen i Europa från den tiden.

En kompis hörde The Wall med Pink Floyd vid Brandenburger Tor i Berlin strax efter murens fall - det var tydligen häftigt :mm:

Guest johan
Posted
Jeg vet inte om den finns på DVD, men jeg har "The Wall" på Laser Disc

Men det är väl spelfilmen med Bob Geldof , inte konserten ??

Posted

Pink Floyd har säkert en speciell betydelse för MoFi då CD-utgåvan av just Dark Side of the Moon blev något av ett komersiellt genombrott. Mobile Fidelity Records CD 017 när det begav sig. Den finns i två vinylvarianter; dels som ordinarie audiofilpressning och dels som UHQR (Ultra High Quality Record... :)).

Andra vinylutgåvor är Atom Heart Mother (på Anadisq 200 gram) och Meddle.

Vid sidan av MoFi finns en japanproducerad CD-serie på Harvest med bl.a. Wish You Were Here och frågan är egentligen vilka som är bäst... :?:

darkside.jpg

Guest johan
Posted

Men jag vill fortfarande se orginal versionen av The Wall , konserten då o inte filmen med Geldof :diss:

Jag får nöjja mig med Live skivan så länge

Posted

På MOFI Guld CD finns även följande:

Meddle, Atom Heart Mother, The Wall, Dsotm, har alla, Dessutom finns på Coliumbia Mastersound, (även detta Guld CD), Roger Waters "Amused to Death", en riktig höjdare.

Guest johan
Posted

Tyvärr är priserna mer än höga på dessa skivor. The Wall och Darkside har jag ägt o speciellt the Wall är bara sååå bra på Mobile. Brusnivån är sänkt ganska många steg o dynamiken är höjd. :app:

Posted

Jag har idag införskaffat en Pioneer HDD/DVD-R recorder just för att kunna spela in hela serien med Pink Floyd.