Govinda Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Hej Allesammans! Lite lördagssgodis! SVT 1 lör 7/5 22.15 Pink Floyd - The Dark Side of The Moon Om tillkomsten av ett av rockhistoriens mest framgångsrika album: Pink Floyds The Dark Side of The Moon. I intervjuer ger Roger Waters, David Gilmour, Nick Mason, Richard Wright och Alan Parson en unik musikalisk inblick i skapandet av albumet, illustrerat av arkivfoto och specialgjorda filmer. Även i SVT1 13/5 SVT 1 lör 7/5 23.10 Pink Floyd - The Wall (Pink Floyd The Wall) Pink en utbränd rockstjärna sitter på ett hotellrum i Los Angeles och ser tillbaka på sitt kaotiska liv. Det förgångna och nuet vävs samman genom collage av spelfilmer och tecknad film, till en flytande bild av vad som är fantasi och verklighet. En skakande historia som ibland ses som den längsta rockvideo som gjorts. Regi: Alan Parker. I rollerna: Bob Geldof, Christine Hargreaves, James Laurenson, Eleanor David, Bob Hoskins m.fl. SVT 1 fre 13/5 23.15 Pink Floyd - The Dark Side of The Moon Om tillkomsten av ett av rockhistoriens mest framgångsrika album: Pink Floyds The Dark Side of The Moon. I intervjuer ger Roger Waters, David Gilmour, Nick Mason, Richard Wright och Alan Parson en unik musikalisk inblick i skapandet av albumet, illustrerat av arkivfoto och specialgjorda filmer. Från 7/5 i SVT1 Mvh Anders Quote
datar Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Har Pink Floyds alla album på vinyl förutom The Dark Side Of The Moon. Den ska jag bara ha! Tack för detta tipset Quote
Guest johan Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 När ska dom släppa en film eller DvD från the Wall (orginal versionen då) Jag tackar för tipset o har bokat tid i soffan Quote
EAR Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Pink Floyd är bara för goa Vem minns inte spelningen i Göteborg Bästa någonsin Quote
eliot Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Jag var på Westfalenstadion i Dortmund i början på 80-talet och hörde "the Wall". Westfalenstadion är Tysklans största fotbollsarena med plats för 84'000 Istället för att göra en turné och uppföra "the Wall" så valde Pink Floyd att göra ett antal konserter på den största tillgängliga arenan mitt i Europa - så det var bara att "vallfärda" dit Det var en upplevelse, speciellt när helikoptern flög förbi //Eliot Quote
Guest johan Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Istället för att göra en turné och uppföra "the Wall" så valde Pink Floyd att göra ett antal konserter på den största tillgängliga arenan mitt i Europa - så det var bara att "vallfärda" dit Men dom gjorde en "turne" om man nu kan kalla det. Ett visst antal spelningar i Los Angelse o ett visst antal i London gjordes. Där finns även en dubbel cd om man vill komma så nära man nu kan komma. Jag rekomenderar den varmt , där är bla en massa kuriosa med att läsa Jaq var nere i Berlin å såg när Waters uppförde the Wall med lite olika band men det sög ganska kraftigt Quote
Jan Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 När ska dom släppa en film eller DvD från the Wall (orginal versionen då) Jeg vet inte om den finns på DVD, men jeg har "The Wall" på Laser Disc Quote
eliot Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Jag har DSotM på PRO-USE Japanpressning från då det begav sig The Wall har jag både på Kanadensisk och USA Pressning där tydligen den berömde Kenneth Wilkinson skötte mastringen på USA-pressningen. I varje fall så låter USA pressningen bäst, men även den kanadensiska låter klart bättre än standardpressningen i Europa från den tiden. En kompis hörde The Wall med Pink Floyd vid Brandenburger Tor i Berlin strax efter murens fall - det var tydligen häftigt Quote
Guest johan Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Jeg vet inte om den finns på DVD, men jeg har "The Wall" på Laser Disc Men det är väl spelfilmen med Bob Geldof , inte konserten ?? Quote
eliot Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Det finns en hel webbsida om filmen med Bob Geldorf: http://www.thewalldvd.com/ - och här är en recension av filmen. Tillägg: Här finns information om Roger Waters The Wall Live in Berlin Special Edition DVD Quote
Hasse Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Tack, det måste ses. Jag har DSOTM på MoFi vinyl, vilka av dom andra skivorna finns utgivna på MoFi Quote
Timbre™ Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Pink Floyd har säkert en speciell betydelse för MoFi då CD-utgåvan av just Dark Side of the Moon blev något av ett komersiellt genombrott. Mobile Fidelity Records CD 017 när det begav sig. Den finns i två vinylvarianter; dels som ordinarie audiofilpressning och dels som UHQR (Ultra High Quality Record... ). Andra vinylutgåvor är Atom Heart Mother (på Anadisq 200 gram) och Meddle. Vid sidan av MoFi finns en japanproducerad CD-serie på Harvest med bl.a. Wish You Were Here och frågan är egentligen vilka som är bäst... Quote
eliot Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Sony har en sida till 20-års minnet av studioalbumet The Wall från 1979: http://www.thewalllive.com/ ...och här finns en analys av the Wall. En fansajt: http://www.pinkfloyd.net/ med bl.a. en diskografi. Quote
Guest johan Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Men jag vill fortfarande se orginal versionen av The Wall , konserten då o inte filmen med Geldof Jag får nöjja mig med Live skivan så länge Quote
Govinda Posted May 7, 2005 Author Posted May 7, 2005 Liten påminnelse Trevlig helg allesammans. Anders Quote
Leif Eriksson Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 På MOFI Guld CD finns även följande: Meddle, Atom Heart Mother, The Wall, Dsotm, har alla, Dessutom finns på Coliumbia Mastersound, (även detta Guld CD), Roger Waters "Amused to Death", en riktig höjdare. Quote
Guest johan Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Tyvärr är priserna mer än höga på dessa skivor. The Wall och Darkside har jag ägt o speciellt the Wall är bara sååå bra på Mobile. Brusnivån är sänkt ganska många steg o dynamiken är höjd. Quote
gcs Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Jag har idag införskaffat en Pioneer HDD/DVD-R recorder just för att kunna spela in hela serien med Pink Floyd. Quote
Recommended Posts