naxos Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Med tanke på det låga pris som EAR202 betingar och den fina kritik som de övriga EAR slutstegen får blir man onekligen lite nyfiken! Är det någon på detta forum som haft möjligheten att stifta bekantskap med detta B&O baserade slutsteg? Hur upplever ni den? Quote
Guest johan Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Jag har eAR 1001 kopplade till basen i mina talare o dom spelar helt underbart. Dom skäms inte för sig om man kopplar in hela talaren heller men Ear 509 (rör) är bättre. Men hur lika dom olika Ice modulerna är vet jag inte. Quote
EAR Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Har en jobbarkompis som har Ear 202 och han tycker att de är lite analytiska men med bra ork.De driver ett par Canton Rcl. Men han har kört rör och elektrostater innan och det kan kanske påverkat hans intryck(missnöje)Dessutom är rummet inte det bästa. Tror nog själv att det är ett bra köp med tanke på priset Quote
Mattias Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 EAR202 för 2999 Danska kronor. Hemsida: http://www.acoustic-reality.com/ /Mattias Quote
naxos Posted April 30, 2005 Author Posted April 30, 2005 Johan: Kör du med aktiv delning mellan slutstegen? Antar det då nivån måste regleras på något sätt...? Vad använder du för försteg ihop med EAR 1001? EAR: Menar han med analytiska att dom har ett jobbigt påfrestande övre register? Att diskanten blir hård? Jag har inte rörförstärkare som referens även om de kan ljuda tämligen trevligt! Är kanske mer ute efter hög dämpfaktor och extra effekt resurser men till en låg kostnad Kommer förmodligen i förlängningen att köra aktivt 2-vägs och då kanske med någon av dessa EAR slutsteg i basen och möjligtvis med något DMOS baserat för övre registret? Tack så länge för alla tips/komentarer! Quote
Guest johan Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Kör du med aktiv delning mellan slutstegen? Antar det då nivån måste regleras på något sätt...? Vad använder du för försteg ihop med EAR 1001? Jag använder ett Accuphase C-245 som försteg , jag har nivåreglering på rörblocken så det är inga bekymmer att ställa in nivån rätt. Men hade rörblocken haft en lägre känslighet in så hade det inte gått för då hade 1001:orna spelat högre även om jag hade maxat rörblocken. Men nu är det inte Quote
EAR Posted April 30, 2005 Posted April 30, 2005 Nej han upplever dem inte som hårda eller påfrestande. han tycker snarare att de är kanske lite för detaljrika men man får ta i beaktande att han jämfört med vad han haft innan(Får kanske ta det med en nypa salt) Bor du i skåne går det säkert att lyssna på dem. Quote
naxos Posted May 1, 2005 Author Posted May 1, 2005 Bor du i skåne går det säkert att lyssna på dem. Jag bor tyvärr i andra änden av vårt långa land... eller kanske inte tyvärr förutom i detta specifika fall. Skåne är ju fint på sommaren men vintrarna skulle jag nog inte uppskatta Lite synd ur hifi synpunkt dock när man till exemel inte kan lyssna på Accuphase produkterna här uppe i Norr :angry: Har ju förstått att många på detta forum uppskattar dom. Det låter ju trots allt som att EAR 202 kan vara något för mig och eftersom priset är så lågt så kanske jag testar ett sådant slutsteg. Bra att jag fick klarlagt att dom inte upplevs som påfrestande. Det är i bland lätt att missförstå om man inte ställer kompletterande frågor. Quote
EAR Posted May 1, 2005 Posted May 1, 2005 Jag bor tyvärr i andra änden av vårt långa land... eller kanske inte tyvärr förutom i detta specifika fall. Skåne är ju fint på sommaren men vintrarna skulle jag nog inte uppskatta Lite synd ur hifi synpunkt dock när man till exemel inte kan lyssna på Accuphase produkterna här uppe i Norr :angry: Har ju förstått att många på detta forum uppskattar dom. Det låter ju trots allt som att EAR 202 kan vara något för mig och eftersom priset är så lågt så kanske jag testar ett sådant slutsteg. Bra att jag fick klarlagt att dom inte upplevs som påfrestande. Det är i bland lätt att missförstå om man inte ställer kompletterande frågor. <{POST_SNAPBACK}> Ja så kan det vara.Jag återkommer i morgon efter jobbet när jag pratat med honom igen.Kan ju anteckna så jag kommer ihåg rätt MVH/Mats Quote
Guest johan Posted May 1, 2005 Posted May 1, 2005 När du handlar av Acoustic så har du 30 dagars på dig att bestämma om du vill behålla sakerna. Är man inte nöjd så skickar man tillbaka sakerna till Danmark. Allt du betalar x-tra är frakten. Quote
EAR Posted May 1, 2005 Posted May 1, 2005 Naxos Jag har pratat med min kompis och jag får låna det ena av hans steg i morgon Utvärdering kommer alltså snart.Spelar på ett par QUAD ESL 63. MVH/Mats Quote
naxos Posted May 1, 2005 Author Posted May 1, 2005 Ser med stor spänning fram emot denna utvärdering! Enligt de kundutlåtande som Acoustic själva länkar till så skulle den vara fantastiskt bra... vi får väl se. Quote
Hooster Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Hi, jeg har en ear202 og jeg har oplevd den som lite toorr i diskanten. Jeg tror de skyldes andre apparater som jeg har brukt, en over analytisk DA converter. Jeg bruker nu ear202 med en Scott Nixon tubedac+ og det lyder som himmelrike. Meget detalerigt men ogsaa unastrengt og musikalsk. Ikke torr eller overanalytisk. Min opfatning er at ear202 er meget gjennomsigtig og den forteller deg med engang hvad er rigtigt eller galt me de apparater som kommer for den. Quote
EAR Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Denna gjorde jag i samband med att lyssningsintryck eftersöktes. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=1572 Quote
Recommended Posts