Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här är en Svensk Blueshjälte som inte går av för hackor varken hemma eller internationellt.

Plattan jag kommer upp med nu är en slags "Best of".

"Allt är gjort av plåt" Samlat 1989-2001. Utgiven 2002.

Å som vanligt saknar jag möjlighet att lägga upp bild till er på den, liksom de andra plattorna.

Å som vanligt så har jag förtröstan i er som vanligtvis fixar en bild på aktuell platta.

Tack på förhand och i efterhand för den delen.

Rolf Wikström visar att svenska är ett alldeles utmärkt språk att skriva Blues på, gång efter annan.

Jag har haft honom som en slags dold idol, smaka på den ni, i många år , sedan -80 talet, och tyvärr har han väl varit just dold.

Stilenlig raspig röst, bra sväng i egna och andras kompositioner och ett tveklöst engagemang för musikformen under många år, som blivit kanske inte glömda, men väl ganska dolda, gör honom till en hjälte bland andra kanske mer välkända internationella namn.

I en samlingsplatta så finns det både grus och mer ädla valörer.

Så också här, men det är genuint även i de få, svagare spåren.

Alltid med hjärta i blues och på ett språk som jag utan tvekan kallar ett skrivet i egen förankring. Det blir hans låtar.

Det fungerar musikaliskt och lyriskt och dessutom, enligt mitt tycke, så ser han jäkligt hård ut, den gode Rolf.

Upplagt för bra, genuin Blues med andra ord.

Posted

Här är en bild på skivan:

12562.jpg

som finns att köpa på CDON.com för 99 kr (=>länk)

- Jag hörde honom live i Uppsala för något år sedan och han spelade riktigt skön blues :app::mm:

//Eliot

Posted

En riktig bluesman. :cool: Tillhör den skara av artister som växer när de står på scenen i stil med Springsteen, Ulf Lundell, BB King och Tina Turner ( när hon var bra )

hälsningar

Hasse