Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Tänkte kolla med er om nån av er har hört "B&W DM604 S3"?

Jag tänkte nämligen fara ner till Sundsvall (hifi-klubben) och provlyssna dessa högtalare inom snar framtid. Har nästan bara läst possitiva saker om högtalarna. Jag är lite osäker om det kanske blir lite fördyrt, eftersom jag måste även byta förstärkare. Ska kolla lite på B&W 309 oxå tror jag, som är 50% billigare.

Vad tror ni?

Tack på förhand.

Posted

Bra... Ja det är ju alltid ett svårt begrepp att definiera. Dessutom är det ju högst personligt men jag kan väl försöka bidra men lite åsikter i alla fall. Jag har själv inte lyssnat just på denna högtalare men en del på stativarna i samma serie (601, 602) i samband med att jag skulle köpa stativhögtalare själv förra året. Jag antar att ljudkaraktären är liknande. Nu var kanske inte elektroniken den häftigaste (cambridge azurserie) men jag tyckte tyvärr att allt i 600-serien lät lite för dovt och odefinierat. Fick känslan av att någon lagt en hästfilt över diskanten. Nu lyssnar jag iofs mest på hårdrock där mellanregister och diskant är framträdande men annan musik, i synnerhet bastung modern hiphopliknande musik, kan jag tänka mig att dessa högtalre funkar bättre med.

Jag provlyssnade en del på B&W CM2 och 703 (tror jag) och de lät i mina öron betydligt bättre.

För egen del föl mitt val senare på Dynaudio a42 vilken jag gärna rekommenderar. Utmärkt högtalare. En golvhögtalare i liknande prissegment som jag tveklöst skulle rekommendera är annars Audiovector K3.

Sammanfattningsvis: åk och provlyssna själv! Du avgör bäst om du tycker det är bra :)

Posted

Jag lyssnar mest oxå på hårdrock :D Jag hade beställt ett par CM44, men de hade slutat tillverka de högtalarna. så det blev tyvärr inga.

703 hade ju varit fel, men det blir fördyrt :blush

Hade tänkt att provlyssna på en Denon reciever, har inte bestämt vilken än :?:

Får se när man får nån tid över så bör det väll neröver

Självklart vet jag att man ska gå efter egna öron, men det är ju bra att ha något att gå på ;)

Tack för svaret Overture

Posted
Jag lyssnar mest oxå på hårdrock :D  Jag hade beställt ett par CM44, men de hade slutat tillverka de högtalarna. så det blev tyvärr inga.

703 hade ju varit fel, men det blir fördyrt  :blush

Hade tänkt att provlyssna på en Denon reciever, har inte bestämt vilken än :?:

Får se när man får nån tid över så bör det väll neröver

Självklart vet jag att man ska gå efter egna öron, men det är ju bra att ha något att gå på  ;)

Tack för svaret Overture

Hej,

Jar har lyssnat en hel del på 603 S3. Bra för pengarna tycker jag. Aldrig uppfattat den som dov. Bra mellanregister för prisklassen. Största skillnaden till 604 är mer bas och eventuellt lite djupare. Svårt att se att det skulle behövs. Min bekant kör dem med en större NAD receiver samt NAD 541i Cd.

mvh

Posted

Jag har ju inte så stort rum så, kanske 603erna är bättre lösning? 604 kanske ger för mycket av de goda... men jag gillar ju dynamik :D

Hade tänkt att vidareutveckla det hela till ett 5.1 system när pengarna räcker till. Men det lär ju dröja :(

Tack för svar.

Posted

Jag måste bara passa på att pusha lite mer för Audiovector K3. Lyssna på dem om du har chansen. Förvånadsvärt bra ljud för pengarna. Provlyssnade dem själv en del i jämförelse med Audiovector Mi3 och Mi3 Super. Samma fina karaktär på ljudet. Jag är inte så bra på att beskriva hur det låter men jag skulle kalla det för "högupplöst". Väldigt klart och tydligt med bra drag. Visst har K3 mindre basresurser men men... man kan inte få allt. Provade att lyssna på Infinity Beta 50 som kostar ungefär lika mycket ( 8000 ) och de känndes som oanvändbara i jämförelse. Det kom ljud ur inifinity högtalarna men inte mycket mer... ;)

Ett litet kit med en HK 675 eller nya HK 970 , en HK DVD22 + Audiovector K3 går på 13000 totalt. Tror att det väljludet kan vara väldigt svårt att slå för den summan...

Posted
Jag måste bara passa på att pusha lite mer för Audiovector K3. Lyssna på dem om du har chansen. Förvånadsvärt bra ljud för pengarna. Provlyssnade dem själv en del i jämförelse med Audiovector Mi3 och Mi3 Super. Samma fina karaktär på ljudet. Jag är inte så bra på att beskriva hur det låter men jag skulle kalla det för "högupplöst". Väldigt klart och tydligt med bra drag. Visst har K3 mindre basresurser men men... man kan inte få allt. Provade att lyssna på Infinity Beta 50 som kostar ungefär lika mycket ( 8000 ) och de känndes som oanvändbara i jämförelse. Det kom ljud ur inifinity högtalarna men inte mycket mer... ;)

Ett litet kit med en HK 675 eller nya HK 970 , en HK DVD22 + Audiovector K3 går på 13000 totalt. Tror att det väljludet kan vara väldigt svårt att slå för den summan...

Är K serien betydligt bättre än den gamla C serien?

Posted

Ska kolla upp K3 lite närmare, kanske t o m fara upp till Umeå och lyssna på K3 (RC Ljud o Bild).

Det är ju bra att ha något att jämnföra med så.. kanske far upp till Umeå först, sen ner till Sundsvall och lyssna på B&W.

Får se/höra när man får tid, har ganska mycke nu :dead:

Tack,

Posted
Ska kolla upp K3 lite närmare, kanske t o m fara upp till Umeå och lyssna på K3 (RC Ljud o Bild).

Det är ju bra att ha något att jämnföra med så.. kanske far upp till Umeå först, sen ner till Sundsvall och lyssna på B&W.

Får se/höra när man får tid, har ganska mycke nu  :dead:

Tack,

Den som väntar på något gott ;)

Enligt min preferens är 600 serien ganska mycket bättre än den gamla C serien från AV. Om K serien är betydligt bättre, kan de vara värda en lyssning.

Posted

Jag har väntat så länge nu på nått gott nu så... nu orkar jag inte vänta längre tror jag :blush

Har DENON AVR-3805 har tillräkligt med kraft för 604erna?

Är lite inne på DENON AVR-3805, lr så blir det 2kanal med THULE Spirit IA100. Vet inte riktigt vad jag ska satsa på än. Jag lyssnar ju mest på musik, men jag ser ju på DVD filmer oxå, då vill man ju ha surround :app: Svårt dilemma måste jag säga.

• 4 weeks later...
Posted

Den frågan har ställts rätt många gånger på olika forum. Min erfarenhet är att Denonreceivern inte är i närheten av att kunna driva 604orna. Lägg till ett slutsteg till receivern eller ännu hellre välj Thulen om du kan leva utan surround. Jag ska inte säga något kategoriskt om 600-serien, men många som klagar på dem har använt dem med alldeles för svag elektronik. Att de är B&W:s budgetserie betyder inte alls att de passar med budgetelektronik.

Om du nu redan köpt dem och är nöjd kan det vara kul att veta att de har mycket mer att ge den dagen du lägger till ett slutsteg.

Jag har väntat så länge nu på nått gott nu så... nu orkar jag inte vänta längre tror jag :blush 

Har DENON AVR-3805 har tillräkligt med kraft för 604erna?

Är lite inne på DENON AVR-3805, lr så blir det 2kanal med THULE Spirit IA100. Vet inte riktigt vad jag ska satsa på än. Jag lyssnar ju mest på musik, men jag ser ju på DVD filmer oxå, då vill man ju ha surround  :app:  Svårt dilemma måste jag säga.

Posted
Jag ska inte säga något kategoriskt om 600-serien, men många som klagar på dem har använt dem med alldeles för svag elektronik.

Får en nyfiken ölänning fråga vari problemet ligger? Vad betyder "svag elektronik" i detta fallet? Är det effekt, ström och/eller kvalite? Finns där nån (intressant) koppling till högtalarens impedans, känslighet eller liknanade?

Posted
Får en nyfiken ölänning fråga vari problemet ligger? Vad betyder "svag elektronik" i detta fallet? Är det effekt, ström och/eller kvalite? Finns där nån (intressant) koppling till högtalarens impedans, känslighet eller liknanade?

Tillräkligt upplösta för att avslöja svageter och trögdrivna nog för att kräva kraft.

Posted

Det blev 604erna för mig, de står nu hemma på rummet och spelar. Just nu så driver jag dem med en Sony reciever STR-DB780 (5x100), men den ska bytas ut vid nästa löning.

När jag lyssnade på talarna så spelades de med Denon 3805an, och jag tyckte att det just var recievern som inte orkade spela fullt ut, basen orkade inte riktigt med. Det kändes som att 604erna kunde ha spelat ännu bättre med mer kraft. Så 3805 är för svag helt enkelt. Annars var det inte något större problem, diskanten och mellan registret spelade mycket bra tycker jag. Jag ska ner igen den 16/6 och då ska jag prova Thule IA150B.

Har ni nån annan förstärkare att reka.?