Jump to content

Recommended Posts

Posted

bomber och granater, för att citera kapten Hadock!

här kommer man hem och har tänkt sig spela en av sina favorit LP, och plötsligt ljud som om någon slitat av mej armen! Och just armen, nålarmen på min betrodda (visserligen 14 år gamla) Ortofon MC 20 Super ligger där och guppar i det snurrande skivspåret. Det känns som om himmelen fallit ned över mina axlar, men det är nog så att jag får acceptera att pickuppen begått anlog harakiri! :dead:

Nu har jag suttit här en hel dag och inte vetatat vad jag skall ta mig till, jag måste helt enklet överväga hela mit liv som vinyl entusiast, ska jag skrota den gamla Linnsvarven och börja om på ny kula? - det finns ju så många nya fräscha godingar där ute att flörta med! Eller skall jag investera i en ny exotisk upptagare till den gamla vännen?

Medan jag överväger mitt vinyla vägval, behöver jag förslag på en temporär lösning. Fullt medveten om att detta inte är ett budgetinferno, jag menar -forum, vad kan ni ge för förslag på en pickup som inte är Ortofon eller Audio Technica (Vill gärna pröva nått annat) i prisklassen upp till 1000 svenska riksdaler. :blush

Jag har trålat lite på nätet själv och hittade fabrikatet Nagaoka hos prylhandlaren Svalander, har någon här nån erfarenhet av dessa. Kanske främst modellen MP-11..

MP11_125.jpg

/ptr

Posted

Se det positivt - var den 14 år gammal så var det kanske på tiden att den skulle bytas ut ;)

- Det har hänt mycket på pickup-fronten de senaste 14 åren. Jag tycker att Du ska ta kontakt med Robert Grubstad på Audio Concept och skildra vad som hänt och helt oförbindligt fråga honom vad han rekommenderar :)

//Eliot

Posted

:diss: Tråkig händelse plundin!

Skrota vinylsvarven från Linn, varför det?

Översyn möjligen, ev. uppgradering och full fart borde väl vara att rekommendera.

Posted
Skrota vinylsvarven från Linn, varför det?

Det var väll mest jag som tog till en lite dramatisk formulering, svarven har vart på "klinik" ca. vart annat år så den är nog upp to date. Jag trodde att Ortofonen var välskött oxå, den var på retipping och rengöring i danmark 2001.. ja, ja, man är väll för hårdhänt för dom små liven..

Översyn möjligen, ev. uppgradering och full fart borde väl vara att rekommendera.

-- säkert, min tanke med att byta ut den är väll lite som om när man mött förtiostrecken och man ägt två bilar, en begagnad Volvo 245 och en Rover 75, då kan det vara kul att återupptäcka marknaden för dessa produkter. Att se sig om, smaka lite på alla nya bakelser och kanske bestämma sig för att Rovern säkert håller i tio år till..

men när jag fyller femti skall jag köpa en liten stor sportbil! :D

/ptr

Posted

Tolvan är en väldigt trevlig spelare (har själv ägt en), och i min mening det bästa som Linn någonsin producerat.

Om den är i gott skick (vilket den verkar vara) så är det nog enklast att bara byta pickis och köra vidare. PU-sortimentet hos Linn är väl rätt hyfsat, från Adikt upp till Akiva beroende på Arm och Plånbok :D Dessutom kan det kanske vara läge att fundera kring övrig konfiguration, t.ex. nya lingon, cirkus, trampolinn etc...

Fast om du börjat lura efter andra märken är ju detta ett gott tillfälle att scanna av marknaden lite ;)

Det finns ju massvis av intressanta spelare, själv skulle jag nog försöka lyssna mera på

* Rega P9 (redan gamla P25 lät ju kalas för pengarna)

* Nordic Concepts Artist (lät grymt när jag hörde den på Audio Concept sist)

* Michell Orbe SE (läcker... men vem säljer Michell i Sverige)?

* Kanske någon Clearaudio?

* Möjligen Avid?

Oj vilka trevliga bekymmer du skaffat dig plundin :mm:;)

Posted
:)  Precis min tanke, en bra spelare kommer att kosta.

Om jag vore i den situationen, skulle nog jag också behålla tolvan trots allt.

Lite OT, slänger in en liten bild på läckerbiten som kanske får alla lp12-ägare att le förnöjt... för visst är den läcker :mm:

lp12pickis.jpg

Posted

Tackvare ert stora stöd bestämde jag mej för att en Nagaoka MP 11 får bli min interimspickup.

Rapport när den kommer och blitt monterad (förhoppningsvis fredag!)

/ptr