Bravo Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Då det framkommit att mitt användande av anföringstecken, egentligen tumtecken, kan ha orsakat missförstånd ber jag alla om ursäkt som kan jag ha känt sig drabbade. Anföringstecknen gällande nickar och motsvarande kommer att bytas ut mot kursiv stil. Jag lånar från språknämnden; ”Citattecken eller kursiv är dock motiverat om gränsen mot omgivande löptext annars blir otydlig eller om det finns risk för missförstånd.” Varför använder jag då dessa tecken? Jo, jag anser att nicken är konstruerade och löper inte i texten vilket kan leda till underligheter, dessutom förstärker de indirekt vem det åsyftar vilket jag ser som en fördel. Tumtecknet har jag använt av lathet istället för det mer omständliga (Alt+0148) vilket ger ett riktigare citattecken. Quote
Timbre™ Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Nu hänger jag inte med. Har det framkommit kritik... Quote
hajen1 Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Har aldrig stört mig! Om kritik riktats emot dig är det " storm i ett vattenglas" hälsningar Hasse Quote
sladd Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 jag ställer mig också undrande? Vad? \\K-man <{POST_SNAPBACK}> En av de mest stringenta och tydliga skrivarna fick kritik av IÖ på annat forum, han menade att man inte gör så; citat " annat än om man vill förlöjliga dem som använder namnet, eller snarare förlöjliga deras val av nick." slut citat. signaturen IngOehman blev omvandlad - som alltid i Bravos fall - till "IngOehman". mvh . Quote
Ekman Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 att ni ens orkar skriva på ett forum där "vi" ständigt kallas för edufånig-folket och "diktatur-forum" o.s.v. Quote
Guest johan Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Sladd e det sant ??? Jösses vad folk kan hitta på.................... Bravo Jag vet att på Euphonia är vi inga viktigpettrar som hänger upp oss på sånt. Att bara hänga upp sig på en sådan sak !? Quote
FBK Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 att ni ens orkar skriva på ett forum där "vi" ständigt kallas för edufånig-folket och "diktatur-forum" o.s.v. Jag vet att på Euphonia är vi inga viktigpettrar som hänger upp oss på sånt. Att bara hänga upp sig på en sådan sak Ja, jag har efterlyst lite ödmjukhet på Faktiskt.se, gissa vilka svar jag fick Quote
Timbre™ Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Vid intensiva överläggningar inför namnvalet togs givetvis edufånig-risken med i beräkningarna... :cool: Frestelsen är samtidigt en effektiv indikator på låg tangentbordsnivå och det skapas ett facit som alla kan läsa... Utfallet blev ungefär som man kunde förvänta sig. Quote
Anders Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 "Bravo", du är en av de justaste signaturerna på de svenska forumen. Svårt att komma på någon som är mindre intresserad av att ironisera och hugga ner på andra medlemmar än du. Quote
Timbre™ Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Ja Bravo, du behöver nog inte lägga energi på detta. Quote
datar Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Ja det är bara att "fortsätta" Håller absolut med föregående talare! Quote
gurin Posted May 5, 2005 Posted May 5, 2005 Skulle vi alla skriva som språknämnden vill skulle det svenska språket snart urvattnas till en tråkig standardsoppa och ingen litterär utveckling ske. Det är nu så att språknämnden hela tiden anpassar sig efter vad som är ”lätt” och efter vad som faktiskt är ”inne”. Parar man deras rekommendationer med de som utgår som rekommendationer till svenska myndigheter blir det särdeles sorgligt. Om August Strindberg anpassat sig till den tidens språknämnd skulle vi ha blivit utan en omistlig del av ”vår” litteratur och om vi hela tiden skulle ta hänsyn till språknämndens regler skulle hifidiskussionen bli synnerligen torftig. Hur beskriver vi ljud? Finns Hifi i SAOL, eller i SAOB? Men det är antagligen samma människor som styrs av ”mätningar” som styrs av någons språkregler. Har någon nämnd eller myndighet bestämt, så är det väl så. Vi kan mäta frekvenser och vi kan kontrollera vår stavning, men kan vi med detta säga något om vad mottagaren upplever annat än att det är rätt stavat och vissa frekvenser ät uppmätta? Hur en person förstår/avkodar skickad information är individuellt vare sig det gäller språk eller musik. Det är mottagaren som tolkar och hur sändaren än mäter och följer regler är de bara en guide eller hjälp till förförståelse för hur det kan mottas. Mvh/gurin som använder alla möjliga tecken och skriver lite hur som helst, men som försöker stava rätt och som försöker skriva ihop sammansatta ord och som lyssnar till runda högtalare, inte fyrkantiga. Quote
Timbre™ Posted May 5, 2005 Posted May 5, 2005 Under instabila omständigheter kan snäva regler lätt bli ett självändamål och osäkerheten är dogmens bästa drivbänk. Quote
Bravo Posted May 8, 2005 Author Posted May 8, 2005 Nu tror jag inte det var språknämndens skrivregler det främst handlade om. Dock bör givetvis inte ord eller tecken som ev. kan missförstås användas om det går att undvika. Nu tror jag i och för sig inte att någon har uppfattat mig på något oavsett sätt, men för alla eventualiteters skull osv. Quote
sker Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Tror inte att man behöver vara orolig för hur man uttrycker sig på detta forum, stämningen är så pass god att folk inte hetsar upp sig på någon liten feltolkning MVH Quote
Engelholm Audio Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Hejsan, Som jag skrev på det andra forat är det såhär som Bravo skriver. Första gångerna reagerade jag också på det, men sökte på användarens (Bravos) andra inlägg och insåg att det var konsekvent genomfört. För mig helt OK. Tråden som det handlar om är faktiskt läsvärd. Jag ber Timbre om OK på att länka till Faktiskt och rätt in i min tråd. LÄNK Jag tycker (så klart) att min ide och tanke är god. Men se vad som händer... Quote
Guest Rydberg Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Bravo> Har också reagerat på citattecknen och kan även till viss del hålla med om kritiken. Ser man sitt eget nick inom citittecken ser det konstigt ut, kursivstil som du ska gå över till ser enligt mig mycket bättre ut! Quote
Guest Rydberg Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 att ni ens orkar skriva på ett forum där "vi" ständigt kallas för edufånig-folket och "diktatur-forum" o.s.v. <{POST_SNAPBACK}> På forumet du tänker på finns en stor kunskapsbank samlad så det fyller verkligen sin funktion (om man nu har några intelligenta frågor att ställa). Det är väldigt annorlunda i förhållande till Euphonia (nu menar jag inte att det inte finns en kunskapsbank här men den är lite av annan karaktär) men båda forumen fyller enligt mig sin egen funktion. Skulle jag fråga om erfarenheter av en viss "highendapparater" så skulle jag ju fråga här! Quote
K-man Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 OT, men jag kan inte låta bli att kommentera Rydberg "bra-iga" inlägg. Håller helt med dig där Rydberg, de olika forumen har ganska olika funktion att fylla och gör det mycket väl. Inget forum är i mina ögon bättre eller sämre än andra, bara olika...och eftersom vi människor är olika så trivs vi bäst på olika ställen...och tur är väl det... \\K-man Edit: ...och vi Svenskar har många Norgehistorier och kallar Normännen för allt möjligt...men inte betyder väl det att vi tycker illa om dem bara för det? ...för att inte snacka om alla Skåningar som vi kallar Danskar ...och när jag ändå är igång kan jag inte låta bli att tänka på en föreläsare ifrån högskoletiden...vi hade ett gäng skåningar i vår föreläsningsgrupp, och under första föreläsningen så frågade föreläsaren helt allvarligt skåningarna om de var nöjda med hemspråksundervisningen Quote
Bravo Posted May 9, 2005 Author Posted May 9, 2005 Bravo> Har också reagerat på citattecknen och kan även till viss del hålla med om kritiken. Ser man sitt eget nick inom citittecken ser det konstigt ut, kursivstil som du ska gå över till ser enligt mig mycket bättre ut! Precis Rydberg om missförstånd kan undvikas är det bra. Kursivstil är jag normalt väldigt förtjust i och är mycket användbart i många sammanhang, men med ovanan att kunna se hackigt ut på nätet med tveksam upplösning. Det är ju bra om man vet vad man skriver. Quote
Ekman Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 K-man, väldigt märklig inställning? det är ju inte direkt respektfullt gjort. att kalla skåningar för danskar görs ju iallafall oftast som ett skämt och med glimten i ögat och det är ju bara min åsikt men efter tonen att döma så verkar dom inte direkt "skämta" utan snarare förlöjliga oss och tala om hur fantastiskt duktiga dom själva är därmed inte sagt att det forumet inte fyller en funktion det finns väldigt många duktiga och kunniga personer där men det är ju inte direkt uppmuntrande att vistas där med den stämningen som råder gentemot "oss" Quote
K-man Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 K-man, väldigt märklig inställning? det är ju inte direkt respektfullt gjort. Ekman, hmm...vad syftar du på...jag tror att antingen missförstår jag vad du syftar på eller oxå missförstod nog du ngt i mitt inlägg? \\K-man Quote
Ekman Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 "Edit: ...och vi Svenskar har många Norgehistorier och kallar Normännen för allt möjligt...men inte betyder väl det att vi tycker illa om dem bara för det? ...för att inte snacka om alla Skåningar som vi kallar Danskar" jag antar att du syftade på det jag sa om hur dom pratar om oss? Quote
FBK Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 På forumet du tänker på finns en stor kunskapsbank samlad så det fyller verkligen sin funktion (om man nu har några intelligenta frågor att ställa Stor kunskapsbank........ Och intelligenta frågor Quote
K-man Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Ahhh, då är jag med på vad du menar Ekman, och kan hålla med om att det inte är helt respektfullt gjort, men jag måste nog tycka att det inte är så värst farligt. Vi har nog alla gjort klart respektlösare saker än så utan att fundera det minsta på det....eller? Vad jag försökte påvisa med min lilla haltande liknelse var att allt som sägs eller skrivs kanske inte behöver tas på så blodigt allvar... \\K-man edit: missade ett inte... Quote
Ekman Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 nej det är klart att det inte är så jättefarligt men det bidrar ju inte direkt till en god diskussions-stämning heller. Quote
Recommended Posts