plundin™ Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 Efter att ha headbangat till P3 utsändningen av Led Zeppelins Paris Theatre konsert i går kväll kände jag att det var dags för lite stilla inåtvänd musik. Och då måste man ju välja nått som ställer höga krav på anläggningen, för kontemplation brukar jag ofta välja musik ur den minimalistiska påsen. Veckans skivtips är en smula (för de flesta) obekant svensk minimalism från sent åttiotal (1989 för att vara exakt). Musik för ett instrument, inte piano eller nått stråkinstrument, utan strax över 54 minuter musik för vibrafon! Veckans skivtips : Peter Hansen - Trajectory No. 1 Slask Records SLACD015 Vibrafonen är väll inte ett instrument man förknippar med kontemplation? Och det är ju inte heller ett instrument vi så ofta ser i solosituationen (på egen hand eller som solokonsert till orkester) -- söker man i onlinekatalogen hos STIM på orden vibrafon och solo får man två träffar, på bara vibrafon betydligt fler, nämligen 77 (Men då är en tredjedel, verk med vibrafon som en del av en ensemble). Ljudkvaliteten på denna CD är intim, den är inspelad i Hemsjö kyrka, så där finns ett fint mått av akustik inblandat. Det är typiskt en sådan inseplning som bara hindras av högtalarnas upplösning, för solovibrafon är lika svårt att återge som en flygel.. Mannen som hanterar vibrafonen på denna inspelning är Boråssonen Jerker Johansson. Han är kanske mer känd för sina år som ledare för GöteborgsMusiken (Sveriges ledande blåsorkester) och deras framgångsrika inspelningar på Naxos. Jerker är som sig bör en musikalisk multitalang, men han är slagverkare i grunden. (Hela GöteborgsMusikens skivkatalog rekomenderar sig självklart om man har det minsta libido för blåsmusik!). Kompositören Peter Hansen presenteras såhär hav STIM : Född i Örebro den 3 mars 1958. I Göteborg studerade han piano för Sixten Eckerberg och fortsatte senare med kompositionsstudier för Pavol Simai. I slutet av 1980-talet studerade han komposition privat i Berlin för Zoltán Jeney. Åren 1989-95 undervisade han i satslära, kontrapunkt och komposition vid Musikhögskolan i Göteborg. Numera är han verksam som tonsättare och organist. Hansen skriver huvudsakligen kammarmusik, ibland erinrande om den s k New York-skolans tonsättare, t ex Morton Feldman. Magnus Haglund har talat om reducering av ett material: “...det finns något där, men det ger sig inte till känna, det är musik som undandrar sig bestämningar och mätprinciper. /.../ Peter Hansens musik är doftlös, men ändå full av mänsklighet. Den är repetitiv men aldrig minimalistiskt formerande, varje ögonblick är annorlunda än de tidigare. /.../ Det handlar om en tro på det organiska i komponerandet. Musiken är ingenting fast, varje klang måste utforskas, avlyssnas, respekteras.“ Mer info han man hitta på hans egen hemsida : Peter Hansen.se - där kan man lyssna på diverse mp3'or, läsa hans texter och begrunda en modern svensk kompositör. skivbolaget i detta fall : Slask Records -- har en katalog där denna inspelning kanske tillhör det mera udda, där hittar man sena Rangnarök plattor, Peter Bryngelson, slagverks gruppen Anitas livs, punkjazzbandet Jack Brothers med fler. Vad kan jag annat säga än att det är ett av dess små svenska skivbolag som förtjänar att just DU tar på dig utforskarmössan! - dessutom ser jag nu att man kan beställa deras CD för 100 pix + porto per styck genom deras sajt, som hittat! /ptr Quote
Bravo Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 Udda var ordet, fast vibrafonsolot låter spännande. Quote
oLjud Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 verkar intressant... bäst att kolla upp det lite närmare. Quote
Guest mikael Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Verkar spännande tycker jag. Har inte lyssnat på denna typ av instrument innan. Däremot så tycker jag väldigt mycket om det liknande instrument, som jag inte vet namnet på, som Lisa Gerrard spelar på ibland, på en del Dead can Dance skivor. /Mikael Quote
Recommended Posts