Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är alltid lika kul när man hittar nya vattenhål, även i Sverige, för oss hifitokar. Efter att ha tittat ett antal gånger på en tjusig hemsida, som väckt min nyfikenhet, så skulle jag till slut vara i krokarna…nåja tjugofem mil extra är väl inget, det var dags att ta sig en tur.

Häng med på en tur till ett vattenhål mitt bland Astrid Lindgrens favoriter!!

ult3.jpg

Bilden ger en bra beskrivning, det blir både volym, och riktade insatser!

Vi sätter reportagebrytaren på ON och bjuder på POWER! :cool:

ult2.jpg

• Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jovisst har vi hamnat hos Ultimate Sound & Music i Vimmerby! Där har du rätt Eliot, men om hastigheten på de Småländska vägarna har du fel…hehee…den första kommentaren jag fick, då jag steg in i butiken och genast stötte på Jörgen och en entusiastisk kund, var ”du har kört på bra…” :blush

Kommer in i butiken ja…när man går in igenom dörren kommer man först in i en avdelning med skivförsäljning, och det är inte bara ett fåtal "audiofilskivor" utan en skivbutik för alla. När jag kom in stod där ett par tonåriga tjejer och valde bland de sista hitsen. Ingen vanlig syn i en hifibutik, men för denna butiks ägaren är det otänkbart att bara sälja död hårdvara utan levande musik! Redan här skiner det igenom att det är musiken som är det stora intresset…!

Ganska snabbt bar det iväg in i det tyngre regionerna, men jag tror jag börjar där vi slutade, med ett av rummen på entréplanet. Det som då först fångar uppmärksamheten är dessa skapelser.

ult5.jpg

Det är Canton Vento 809DC, jag brukar inte vara någon stor fantast av Canton:s design, men dessa 3-vägare tycker jag var riktigt tjusiga!

Posted

Canton får inte trona själv, utan denna scen delas med JMLab

ult4.jpg

Här är det jubileumsvarianten Electra 927Be som sträcker på sig. Snarlika placeringar av element...och port...alla framåt ;):D

Posted

Hur bra högtalare man än har, så låter de inget vidare utan elektronik inkopplad...och i denna uppställning står t.ex. detta radarpar till förfogande:

ult6.jpg

Man förstår ju att dessa prylar är tänkta att köra enhetligt, utan inblandning av andra märken eller former...! Det är såklart Italienska Audio Analogue som vi ser och modellerna är Maestro CD och Maestro Settanta. CD spelaren erbjuder såväl balanserad som obalanserad utgång, och digital in/ut i obalanserad form, medans den integrerade förstärkaren enbart håller sig med obalanserade ingångar. Däremot så lär den ha MM/MC ingång...och kopplar man in något så levererar den upp till 2x70w 8ohm.

Posted

Som alternativ till Settanta:n kan man i detta rack hitta denna Marantz PM-11S1, och får då även en balanserad möjlighet.

ult7.jpg

En integrerad pjäs som uppges till 2x100W 8Ohm RMS.....som sedan dubblas till 4Ohm. En stabil burk som klassar in på 26kg. Vi ser även en tillhörande systemfjärr i aluminium...precis som det skall vara ;)

Posted

Naturligtvis finns det en matchande CD även här!

ult8.jpg

Denna känner vi igen ifrån Viborgträffen, där den var uppkopplad tillsammans med elektronik ifrån Pass. Det är alltså SACD-spelaren SA-11S1.

Notera det lite annorlunda draget att förse fronten med den blå belysningen som lyser på knapparna ifrån mitten och utåt...

Posted

undra varför inte fler går ihop och marknadsför sig som cdbutiker så att folk som är musikintresserade kommer dit och inte bara vi hifi-folk?

Posted

:) Ingen oäven tanke "Ekman", det vore trevligt om man kunde erbjudas mjukvara på samma plats.

Dock har jag hört invändningen vid liknande idéer att de kunderna vill vi inte ha, men det kanske mest är ett storstadsfenomen.

Guest mikael
Posted

Roligt repotage!!! Cd-spelaren från marantz var verkligen skitläcker. Fick du lyssnat något på wisdom audio högtalarna? :mm:

/Mikael

Posted

Kul att ni gillar reportaget!! :) Det finns mycket läckert i hifivärlden! :mm: ...dessutom finns det läckerheter för alla smaker...tror jag...

sker, jag vet inte vad möbeln heter, men det kan jag ta reda på om ingen annan redan vet :?:

Det finns en sida till i detta lyssningsrum, lite mer fokuserat på flerkanal/hembio, men tiden går fort och då prioriterar såklart Euphonia Euphorisk 2-kanal.... :D

Vi går därmed istället ned en våning i byggnaden, men upp en våning i hifi-serien.

ult10.jpg

Här stöter vi på detta...hmmm...klart likt den topp som vi såg på 927be på en tidigare bild....men nu har vi lämnat Electravarianterna och hamnat i Utopiaserien.

Posted

Närmare bestämt blir det JM Lab Diva Utopia be, den minsta golvaren i Utopia-serien. En trevägare med utöver de element vi ser ännu en 8" bas sittande mitt emot 8":aren vi ser vid golvet. En högtalare som levererar exakthet och rumsinformation av hög rang i denna uppställning!

ult11.jpg

Bakom högtalaren ser vi även Acustica applicata's DAAD. ...och en stor låda till...en absorbent? eller?

Posted

Håller helt med dig Ekman, då man är van vid de breda Utopiamodellerna så är denna slanka "lätta" skapelse något helt annat. Det råder dock inget tvivel om att den tillhör Utopiaserien, samma fascinerande finish.

ult17.jpg

Det råder heller inget tvivel om att den ljudmässigt hör hemma i Utopia-serien.

Posted
...och en stor låda till...en absorbent? eller?

En stor låda, eller skall man kalla den för "tub" - åkte förbi "Ultimate" i påskas men tyvärr en dag då dom hade stängt, för jag ville lyssna på dessa budgethögtalare, så är det när man inte råder över sina resor...

129 000:- är ju som sagt var "budget" när det gäller detta fabrikat..

Fick du lyssna till dom K-man?

/ptr