overture Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Jag ville inte kapa fbk:s tråd men jag är själv en ganska nybliven ägare till ett par sf gph och sitter nu och funderar på vad nästa steg ska bli. Min elektronik är av ett ngt enklare slag (arcam a80/cd73) och den presterade utmärkt med de högtalare jag hade innan (dynaudio a42) men nu känns det som det saknas en del kraft. Jag hade turen/oturen att provlyssna med Krell Kav-400xi och det var ju ingen tvekan om att det var ett ordentligt lyft. Tyvärr har jag inte i närheten av så mycket pengar att lägga på en förstärkare för tillfället så jag funderar på vad det finns för alternativ ... Jag har sneglat en hel del på Acoustic Reality eAR1001 klass-D monoblock eftersom de verkar ovanligt prisvärda. Har lyssnat på dem hos en kompis tillsammans med ett par Vienna acoustics Haydn och då lät det bra men kanske lite för "vasst" för min smak. Är inte säker på att det kom från blocken dock. Men men, jag tror jag kan tjata till mig att testa hans block ngn gång så får jag höra själv... Är det ngn som har tips på alternativ? Är det ngt som testat just IcePower förstärkare till SF GPH ? Sen är det ju det här med kablar. Lutar ganska rejält åt att införskaffa SignalCable Silver Resolution Reference då jag inte hört ngt ont om dessa samt att de ligger i en rimlig prisklass. (Har tidigare kört med AQ CV4, NO flatline gold samt för tillfället supra ply 2 hehe och tycker det har varit hugget som stucket på det hela taget) Erfarenheter och tips mottages tacksamt. Quote
mangew Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Man ska ju inte rekommendera blint egentligen då jag inte vet hur den är med dina högtalare men jag kan inte annat än rekommendera denna: Finns nackdelar och det är inte av kvalitets eller ljudligt utan beror på att den måste privatimporteras direkt från Kina och provlyssning är svårt. Den är otroligt bra egentligen, har själv haft rätt så bra för/slutsteg innan men denna är minst lika bra. Mycket hög kvalite rakt igenom med bra komponenter. Tror den ljudmässigt skulle passa väldigt bra till SF. Kostnaden är det bästa, det rör sig om kaffepengar vid privatimport så man har råd med den utan att tömma kontot. Har skrivit mer om den här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=1041&hl=zell Bara ett av alla tips. Du skulle på köpet ha råd med en E.sound CD-5 spelare, som i mitt tycke är ganska mycket bättre än Arcam(Hade en CD72:a innan). Quote
overture Posted April 19, 2005 Author Posted April 19, 2005 Hmm det där låter (och ser!) ju intressant ut. Var kan man köpa denna best? Och vad kostar den. Jag läste igenom trådarna du länkade till lite snabbt men jag såg inga prisuppgifter någonstans... Är det gruppköp med båttransport från kina vi pratar om eller kan man beställa själv utan att åka på tokmycket frakt? Quote
mangew Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Priser är ej offentliga men det har jag skickat. Den importerar du bäst själv, gruppköp och båtfrakter förekommer men inget jag skulle satsa på då det medför en massa krångel. Produkterna är ändå så pass billiga så även om frakten blir en del så är totalkostnaderna långt lägre än jag hade kunnat tänka mig betala för denna produkt. Quote
LarsTokyo Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Jag har själv ett par SFGP (som FBK rekommenderade) och har nyss satt på ett par Sound Spikes istället för orginal spikes. Rekommenderas starkt! Själv har jag ett Classe CA-101 slutsteg och jag är väldigt nöjd. Classe har anklagats för att vara lite svaga på basen, men jag tycker det ger en bra balans i systemet. Kablar ska du nog vänta med, skaffa förstärkare eller slutsteg först och prova kablar sen. Edit; förtydligande Quote
Nitram Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Jag kör med Primare till mina sf gph och är klart nöjd... tycker absolut du ska provlyssna den kombinationen. Sen kan väl allt bli bättre... men då kostar det ju också. Tror det hänger en hel del på lyssningsrum, om man vill ha superanalytiskt ljud mm. Glöm inte att det är dina öron som bestämmer... och inte vad andra tycker. Quote
overture Posted April 20, 2005 Author Posted April 20, 2005 Ah massa trevliga svar. Det där med Sound Spikes måste jag kika på. Var hittar man sådana? Bravo: Det där med "ha råd" är ju alltid lite flytande hehe. Jag borde inte lägga ett öre utan sitta nöjd och lyssna gissar jag men det pockar ju lite i uppgraderingsnerven när man vet att det kan låta avsevärt bättre. Om jag ska vara ärligt mot mig själv så känns 10-20K som en acceptabel summa. Å andra sidan hade jag från början bara tänkt köpa "en enkel välljudande stereo" i höstas för ca 10K totalt... och nu sitter jag här ett halvår senare med ett lite dyrare system. Känns bara så att jag vill få ut dete välljud som jag vet att mina SFGPH kan prestera. Lite dumt att bara köpa "halva systemet" så att säga. Funderade ett tag på att byta min aracam a80 mot FMJ a32 istället men jag är lite rädd att den har för lite kraft. Tror att jag behöver ca 200W i 8 ohm för att högtalarna ska komma till sin rätt. Det var intressant att läsa fbk:s tråd om hans funderingar men jag har inte riktigt råd med den nivån för tillfället. Annrs hade jag gärna gett mig på att testa tex MF A5, Thor och kanske vincent 238... Men eftersom jag faktiskt kan använda min a80 som försteg så blev jag lite intresserad av att titta på ett par monoblock och då lät ju Acoustic Realitys eAR riktigt frestande... Well well... får se. Ska testa eAR 1001 nästa vecka. Spännande... Quote
FBK Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=004 Här finns lösningen för dig på slutstegssidan,Mc Cormack DNA1 de luxe 11 500:- http://www.sontec.se/ Och här finns lösningen på CD-spelare Sony SCD-XA3000ES/N 7500kr, kolla under REA-FYND Och så kör du med A80 som försteg Jag skulle i alla fall överväga denna lösning om jag var i dina kläder Kostar 19.000kr minus det du får för Arcam CDn när du säljer denna, ca 15.000kr alltså. Mycket välljud för pengarna! Quote
Bravo Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 Då kan jag nästan rekommendera att du även prövar Advantage Thor till Sonusarna, de verkar trivas ihop om man nu inte har turen att hitta en beg. GamuT. Thoren är integrerad och GamuTen ett slutsteg. Soundcare Superspikes finns lite överallt hos, som det brukar heta, välsorterade radiohandlare och är absolut att föredraga gentemot orginalspikarna gängstl. M8. se Souncare och Superspikes. Quote
overture Posted April 21, 2005 Author Posted April 21, 2005 fbk: Den där McCormacken är det samma som du köpte? Jag hade lite svårt att hitta spec för den. Det är en rätt gammal pjäs va? Känns alltid lite läskigt att köpa beggat som man dessutom inte vet så mycket om... Men men, klart intressant. bravo: har tänkt att försöka testa Thor. Även min lokala handlare (Lefflers) rekommenderade den så det finns ju en chans att jag kan få testa den. I den prisklassen finns det dock som sagt ganska mycket. Exemplvis skulle jag nog passa på att testa MF a5 i samma veva. Den ser ju minst sagt mäktig ut. Tills vidare ska jag nog titta runt lite mer i de lägre prisgrupperna. Mangew:s tips om zellen ligger ju bra till... verkar ju ha väldigt fina prestanda till ett riktigt bra pris. Jag passade på att ta en rejäl lyssningsstund igår på det som jag redan har och måste säga att så illa låter det faktiskt inte så jag har inte jättebråttom med att byta... Jag kan unna mig att kolla runt en hel del innan jag bestämmer mig. ( vilket på sätt och vis är det bästa i hela cirkusen. Vad vore livet utan drömmar och fantasier... ) Quote
Bravo Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Jag tycker absolut att du skall prova Thor med SF, de verkar som sagt att trivas ihop. Sonusarna verkar vara lite kinkiga med sällskapet, MF har jag hört med SF och blev väl inte direkt begeistrad. Quote
FBK Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 fbk: Den där McCormacken är det samma som du köpte? Jag hade lite svårt att hitta spec för den. Det är en rätt gammal pjäs va? Känns alltid lite läskigt att köpa beggat som man dessutom inte vet så mycket om... Men men, klart intressant. Jepp Det är samma pjäs, hur gammal detta ex är vet jag inte. Men det är ju bara att maila Sladd så får du svar på dina frågor Om jag minns rätt nu så är den på 2x185W. Quote
Adagio Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Jag köpte McCormacken( som FBK har) från Hificonsult -99 dock beg, tidigare ägare var en i personalen på Hificonsult som bytte till, om jag mins rätt, fyra st av Bladenius monoblock. Så den är ca 7 år, det är ingen ålder på en sån arbetshäst. Inget kan direkt gå sönder och sånt som åldras, typ kondensatorer är inga jättedyra saker att byta. Om de skulle gå sönder. Det finns olika DNA-1or, modellen hottades till 97, hur gammal den som finns på Hificonsult är kan ju Sladd svara på. Även vilken modell det är. Rådet med att först köpa elektronik, innan kablage stämmer, men när vi talar om så billiga rackare som Silver series så är det bara att köpa om man gillar dom, det finns bättre men då kostar det. SoundCare, är ok vill också pusha för Q-ART dampers tillsammans med orginalspiken. McCormack DNA-1 fungerar erkänt bra med SFGPH, det kan många intyga. Den är lika bra idag som den var när den kom, och då var den ett gullebarn hos många recencenter på flera värlsledande hifitidskrifter. Att bygga ett sådant steg i dag skulle kosta mycket mer pengar i nypris vilket syns på de nya DNA stegen från McCormack. Steve McCormack har vid sidan av sitt arbete som chefskonstruktör på Conrad Johnsonägda McCormack corp, ett eget bolag SMC, som specialicerat sig på att uppgradera samtliga McCormackprodukterna. SMCmoddade DNA-1 klarar sig mycket bra på tester i bla Stereophile. Jag övervägde faktiskt att skicka mitt steg dit.SMC Steve är en ruggigt kompetent konstruktör vilket resulterade i en klass A ranking i senaste nr av stereophile med sin nya UDP-1 samt klass B med MAP-1. Jag är lite svag för McCormack som ni kanske märker. Quote
Timbre™ Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Jag är lite svag för McCormack som ni kanske märker. Känslohifi... Quote
FBK Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Jag är lite svag för McCormack som ni kanske märker. Och så gick du i säng med Krell, fyyyyy Synd att du inte skickade steget till SMC, det hade jag gillat idag Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.