Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har lite funderingar på att köpa en Accuphase-integrerad. Tänkte eventuellt sätta i ett DAC-10 och ett AD-10, för att samtidigt uppgradera ljudet från min Copland CDA-288 samt köpa en bättre vinylsvarv så småningom. Undrar dock hur pass bra dessa komponeter mäter sig mot andra dac/riaa och begagnade i samma prisklass?

mvh Martin

Guest johan
Posted

Tjenare Martin

Jag har Dac-10 i mitt försteg och jag är mer än nöjd med det. Det ger musiken lite skimmer och djup. Inga tendenser till hårdhet eller så. Överlag så får man en uppstramning i alla register. Ett litet förbehåll är att det kan låta lite tråkigt i början men jag uppfattar det inte så längre. Antar att just tråkigheten var det som försvann efter inspelning.

Nu vet jag att Sladd kommer att hoppa på mig ;) men du kan hitta Dac-10 utomrikes för nästan 1/3 av det Svenska listpriset. Ring o kolla han kanske kan ge dig en bra deal :) AD-10 vet jag däremot inte ett dugg om.

ha det bäst

J

Posted

Dessa RIAA-steg ger intryck av japansk perfektionism. Har ett AD-2800 i försteget och det skall bli vinylspelande till semestern när jag har hittat en lämplig pickup. Kan just nu bara säga att modulen är tung och ser välmatad ut... :o

Posted

Går det att använda banankontakter på högtalarkablarna när jag kopplar dessa i Accuphase?

Fungerar instickskorten från asien i europeiska maskiner? Är de svåra att montera i?

mvh Martin

Posted

Ett kort tar mindre än en minut att montera. Det är så perfekt passform att man får rysningar... :D Fästskruvarna (två eller fyra beroende på option board) sitter på kortet och skruvas för hand och det har ingen betydelse för vilken marknad apparaten är avsedd. Har ingen koll på högtalarterminalerna men på deras slutsteg passar det bäst med spadar.

Posted
Jag har lite funderingar på att köpa en Accuphase-integrerad.  Tänkte eventuellt sätta i ett DAC-10 och ett AD-10, för att samtidigt uppgradera ljudet från min Copland CDA-288 samt köpa en bättre vinylsvarv så småningom. Undrar dock hur pass bra dessa komponeter mäter sig mot andra dac/riaa och begagnade i samma prisklass?

mvh Martin

Jeg hadde Accuphase E 306 V med AD10 for noen år siden, praktisk fungerer det bra, men det store lydmessige löftet kom da jeg prövde en separat riaa til forsterkeren.

Den (AD 10) kostet da ca 7500,- nok, og om jeg jag skal stole på det jeg husker fra da, hadde jeg nok idag lagt pengene på en separat riaa istedenfor.

Det blir en kabel mer og ikke så praktisk men lydmessig tror jeg det kan väre noe å hente.

mvh

Guest johan
Posted

Slutstegen/förstärkare tar inte bananer. Jag gjorde en låång tråd på Hififorum en gång hur man monterar Dac-10 , det är busenkelt.

Kolla på K-mans länk lite längre ner i tråden

Posted

Hmmm..Johan, undrar om den topic:en inte hette ngt i stil med "konsten att operera en Accuphase" ....har bestämt för mig det...sök! :cool:

\\K-man

Guest johan
Posted

Jo jag har gjort det , även på arkiverade trådar men hittar inte nått.

Guest johan
Posted

:blush

Kom på nu att jag bara sökte i arkiverade trådar.

Tack !

Jag tar bort bilderna så tynger vi inte ner tråden i onödan

Posted

Slog till på en Accuphase idag :cool: :)

Mina kablar är terminerade med bananer, , men det gick minsann att skruva fast bananerna i väntan på kablar med spadar :D

Ska ringa Sladd imorgon (om de har öppet d.v.s.) och kolla upp korten.

Tack för alla svar!

Mvh Martin

Guest johan
Posted

Övertagandet har startat , se upp HiFi Sverige :D :cool:

Posted

Har skickat över en länk till tråden och det passar bra nu när det börjar fylla på. Vi kan ju alltid återgå till option boards om det dyker upp något aktuellt.

Posted
Dessa RIAA-steg ger intryck av japansk perfektionism. Har ett AD-2800 i försteget och det skall bli vinylspelande till semestern när jag har hittat en lämplig pickup. Kan just nu bara säga att modulen är tung och ser välmatad ut... :o

Lite off topic ...... men "Timbre goes analogue!" :D

Finns der pladespelare från Accuphase, Sonus Faber, Kimber eller Stax? Nej, tyvärr. :(

Men der fantes pick-uper från Accuphase. Jeg har upplevat dom tilbaks i 70-tallet och Stax gjorde dom väldig annorlunde elektrostatiske pick-uper, som var mycket dyra.

Nu får vi ser vad det bliver - kanche nonting italienisk/japansk?