Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 När man hållt på med rörförsäljning ett tag så blir man ju mer och mer intresserad av rörens "underliga" värld. Kunder som hela tiden säger: "Inget transistorsteg i världen kan mäta sig med ett riktigt bra rörsteg" gör ju onekligen att man blir mer och mer nyfiken att själv prova. Från tanke till handling har jag ibland väldigt kort så nu står det ett par rörsteg här hemma . En framtida investering till ett delat system gör att dessa stegs framtid hemma hos mig är väldigt osäker men man fick sig en tankeställare igår när jag lyssnade Vi börjar med en liten aptitretare Quote
Timbre™ Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Borde kanske inte gå off topic direkt men Rydberg, detta var en grymt läcker bild! Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Borde kanske inte gå off topic direkt men Rydberg detta var en grymt läcker bild! <{POST_SNAPBACK}> Tackar! Även en blind höna.... Har bara en liten kompaktkamera så det blir inget vidare bra bilder. Vi förfyttar oss uppåt lite på stegen och kommer till ingångstransformatorn Quote
stargazer Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Meeeera Rydberg, Meeeeeera Rasande läckra bilder! / stargazer, med snålvattnet rinnande längs mungipan Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Som många nog redan förstått så förställer bilderna ett par Jadis-steg Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Franska produkter i en fungerande symbios (eller nått :clown: ) Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Bilerna föreställer ett par Jadis JA-80 monoblock, 4 KT88 som slutrör och ett ECC82 samt ett ECC83 på ingången Quote
sampix Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Hoppsan! Detta var ett kliv åt sidan som jag aldrig trodde du skulle ta, Rydberg. Men mycket trevligt.. Ska bli kul att höra dina lyssningsintryck Instämmer även i hyllningskören. Du och din lille sony var tydligen ett riktigt radarpar Quote
eliot Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Verkliga dammfångare - Ja, men de är vackra när de är dammade Quote
Bravo Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Ahhh Jadis, det tar sig. Just denna modell Jadis JA-80 har jag faktiskt haft förmånen att få höra en gång. Meeerrrra! Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Så, nu har vi fått lite fart på rören (gör sig dock bättre i mörker) Någon som känner igen tavlan? Quote
Ranefjord Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Rydberg goes Tjubes! Högst oväntat... B&W + rör = ovanligt... eller? Hur funkar det? Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Rydberg goes Tjubes! Högst oväntat... B&W + rör = ovanligt... eller? Hur funkar det? <{POST_SNAPBACK}> B&W? Det var länge sedan, kör med Ino piP nu. Det spelar sagolikt bra ihop från mellanregistret och upp, basen är lite svampig. Satt igår och lyssnade på Mozart och jag har nog aldrig hört det så stämningfyllt och levande innan Quote
Ranefjord Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Visst ja, du skaffade Pipar. Coolt med rör. Hoppas du fastnar! Quote
Timbre™ Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Visst ja, du skaffade Pipar. Coolt med rör. Hoppas du fastnar! Det kan bara sluta på ett sätt... Quote
EAR Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Det kan bara sluta på ett sätt... <{POST_SNAPBACK}> Säger du som kör ACCU istället för BAT Frågan är då på vilket sett Quote
Per-G Jeppsson Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Vackra apparater, specar på sakerna.... Diskant och mellenregister är bäst med rör, så är det Quote
EAR Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Vackra apparater, specar på sakerna.... Diskant och mellenregister är bäst med rör, så är det <{POST_SNAPBACK}> Du glömde svänget eller vad man kanske skulle säga det naturliga flödet :cool: Som kan vara beroendeframkallande Quote
christopher Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Måste få komma förbi och höra på dessa vackra rör Quote
Merkurius Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Hur mäter dom då Rydberg? Dom kan ju inte mäta lika tokdåligt som VK-60, för då kan dom ju inte låta bra :clown: Näää, det är ju högst intressant att läsa din kommentarer ang ljudet. I jämförelse mot mitt fd. Meridian steg så känns rör mer smickrande men ändå på något sätt mer naturligt och live. Vad som dock är trovärdigast originalinspelningen är oviktigt för mig. Låter alla musik (musikstilar) bra är det tillräckligt för att jag ska njuta Quote
eliot Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Det spelar sagolikt bra ihop från mellanregistret och upp, basen är lite svampig. Satt igår och lyssnade på Mozart och jag har nog aldrig hört det så stämningfyllt och levande innan Just på basen märker man störst skillnad när man prövar olika rör men även uppställningen är viktig och jag trodde inte mina öron när jag bytte nätkabel till Harmonix X-DC Studio Master. Det finns alltså mycket att hämta - och det är väl det som är tjusningen med vår hobby Jag kör med KT90 - men även KR KT88 är intressanta.... Quote
Bravo Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Rör kan absolut få röster och soloinstrument att låta levande och verkliga. En soloröst förmedlad av en röranläggning kan verkligen ge rysningar av välbehag utefter ryggraden. Quote
Mattias Posted April 16, 2005 Posted April 16, 2005 Rörsvängen e aldrig fel Härligt Rydberg! /Mattias Quote
Guest Rydberg Posted April 16, 2005 Posted April 16, 2005 Hur mäter dom då Rydberg? Dom kan ju inte mäta lika tokdåligt som VK-60, för då kan dom ju inte låta bra :clown: Näää, det är ju högst intressant att läsa din kommentarer ang ljudet. I jämförelse mot mitt fd. Meridian steg så känns rör mer smickrande men ändå på något sätt mer naturligt och live. Vad som dock är trovärdigast originalinspelningen är oviktigt för mig. Låter alla musik (musikstilar) bra är det tillräckligt för att jag ska njuta <{POST_SNAPBACK}> Som tur är har piP en förhållandevis hög impedans Ja på viss musik blir det subjektivt väldigt väldigt bra, det är ju inget för Infected Mushroom däremot Stegen är nog i min ägo högst tillfälligt. Quote
Timbre™ Posted April 16, 2005 Posted April 16, 2005 Ja, man kan ju inte byta slutsteg varje gång CD-släden åker ut. Man får väl försöka ringa in vad som är viktigast i enlighet med den personliga smaken. Det kan ta många år... Quote
datar Posted April 16, 2005 Posted April 16, 2005 Trevligt med rör Ser att de svarta standard strömsladdarna går att bytas ut. Quote
Recommended Posts