Jump to content

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag hatar att behöva vänta på löning, det värsta som finns :angry:

Ser fram emot en hel radda bilder på slutresultatet :mm:

• 2 weeks later...
Posted

Ser ut som ett riktigt kanon rum som du bygger.

Har själv hittat gamla bio stolar på nätet som jag

planerar att bygga in i mitt kommande rum.

Tänkte bara tipsa om en akustikplatta som i stort

sett kan fås med vilket tygytskikt som helst. Har själv

några på väggen hemma för att dämpa fladder ekot.

mer info på www.akustikmiljo.se

MVh Patric

Posted
Ser ut som ett riktigt kanon rum som du bygger.

Har själv hittat gamla bio stolar på nätet som jag

planerar att bygga in i mitt kommande rum.

Tänkte bara tipsa om en akustikplatta som i stort

sett kan fås med vilket tygytskikt som helst. Har själv

några på väggen hemma för att dämpa fladder ekot.

mer info på www.akustikmiljo.se

MVh Patric

Tack för tipset kungen!

Dock kommer jag nog att bygga det mesta själv då priserna är i det närmaste sinnessjuka. :angry:

• 2 months later...
Posted

Hej hopp! Nu går det framåt med mitt byggande då jag sålt en av mina bilar :D

Många här har ju dedikerade 2-kanalsrum, jag har en dedikerad bio då det är mitt största intresse (just nu i alla fall, men jag har fler rum lediga som tur är!).

Inte helt färdigt, ben ska monteras så att det kommer upp ca 20 cm till!

Thumb075.jpg

Posted

Att skynda långsamt är hifins(hembions) bästa vän! Antar att det blir höjdskillnad för sittsplatserna ifall en lång person sitter framför? :)

Posted
Att skynda långsamt är hifins(hembions) bästa vän! Antar att det blir höjdskillnad för sittsplatserna ifall en lång person sitter framför? :)

Ja det stämmer, dels det. Sen vill man ju få den där riktiga biokänslan med! :app:

Det ska väl monteras lite buttkickers sen också om jag får råd... eller bygga nån riktigt fläskig baslåda med ett par 18" som man kan skjuta in under där :D

Posted

Nu så har jag testat lite med soffor med, jäkligt nöjd blev jag!

Dock så kommer jag köpa något snyggare... ser väl inte så vackert ut just nu kanske ;)

Thumb078.jpg

Posted

Nu så har jag kommit ytterligare en liten bit! Självklart fick jag precis slut på skruv när sista sidan och några småbitar på baksidan skulle monteras...

Men i morgon beräknar jag att det ska vara klart med golvet samt spacklat skruvhålen, ev måla senare under dagen!

Sen blir det svara lister i nerderkanterna och aluminiumprofiler på topparna vid golvet antagligen.

Är det någon som vet vart man kan köpa billiga alu-profiler (v-profil 90 grader) så hojta gärna till. Även andra material går bra om det finns något lämpligt!

Thumb079.jpg

Posted

Lursystemet fick sig en liten uppgradering, där jag spenderar mest tid lyssnades på musik! :app:

En ny (begagnad ;)) fin Audio Alchemy DAC

alchemy.jpg

Dockningsstation -> spdif -> DAC -> Analogt -> Lurstärkare -> Hörlurar

Låter mycket fint tycker jag.

Posted

Sweet 7.1!!! Har skjutit upp detta alltför länge, men nu kommer det bli biomaraton med alla es & ex filmer, samt även en hel del prologic IIx kan jag misstänka :mm::app:

rs-25.jpg

Posted
Men vad händer när nån öppnar dörren :?:  ;)

Inte mycket då den öppnas innåt :cool:

Måste göra ett ryck nu och göra klart allt, men men halvfattigt som man är blir det en bit i taget vid varje lön :D

Guest Zalve
Posted
Kompletterar med ett par bilder på hur högtalaren sitter över dörren.

Thumb082.jpg

Tur man inte är SÅ lång =)

• 2 weeks later...
Posted

Vänta bara tills din bättre hälft får syn på det där, då smäller hon så hårt i tvättstugedörren att inte bara bakhögtalaren över dörrkarmen trillar i golvet utan båda, förmodligen projektorn också :black:;)

• 2 months later...
Posted

Dags att uppa tråden lite! Sitter nu på Scandic i Borås, imorgon bär det av till Alingsås och hificonsult och hämta upp ett par Vienna Strauss :)

Posted

Hejsan svejsan! Nu är man hemma, jag vill ner och lyssna NU så jag plankar och tar samma inlägg till alla forum jag är medlem på :D

--------------------------------------------------------------------------------------

Idag tog jag med mig regeringen och grabben ner till hificonsult, Neo var väldig sugen på Burmeister men pappas plånbok sa ifrån ;) .. han verkar ju ha intresset i alla fall!

neo_burmeister.jpg

Men nu var det ju inte Burmeister som skulle inhandlas.. utan ett par såna här:

strauss1.jpg

Och nu står dom hemma och spelar, låter fantastiskt bra trots att mitt förstärkeri är under all kritik, vilken jäkla 3D- bild dom målar upp, helt fenomenalt! ... nu ska jag ner och lyssna på lite Infekterade Svampar och lite annat skoj ... återkommer :wub:

strauss2.jpg

Posted

Mycket åka blir det, och jag har hunnit med en halvdag i Ullared också som straff från frugan för att jag köpte nya högtalare :D ... Dock vågade jag inte gå in bland alla blåhåriga tanter som stormade fram med sina kundvagnar likt ångvältar, nöjde mig med att titta på lite Lo-Fi hos netonnet istället!

Nu ska rackarna få stå på inspelning, enligt Sladd som hade dom inte gått speciellt länge nere hos Consulterna, sen börjar jakten på ett slutsteg :app:

Posted

Strauss har en verkningsgrad på 90 dB så det måste ju gå att lösa utan att ta till ytterligheter. Spelar just nu för fullt på Haydn Grand (89 dB) och det känns som att dom suger en hel del effekt för att komma till sin rätt.

Posted

Dom hetaste kanditaterna just nu som jag har tittat på är Rotel 1090 som man kan hitta för bra pris på begagnatmarknaden. Sen NuForce Ref 9 monoblock sen även lite ice-power monoblock... tyvär har jag inte så stor budget som jag skulle vilja ha... men men, vi får se vart det landar. Något kommer jag skaffa framöver i alla fall!

Posted

1090 låter som ett kanonval....kraftigare steg med mindre dist finns nog inte :app:

sen ser det ju manligt ut också :mm:

jag kör just nu med en 991a (föregångaren till 1080) och behöver lite mer kräm för fullt ös...(känslighet 89db) så en 1090 skulle sitta som en smäck :D