Jump to content

...Beowulf...


Neodynium

Recommended Posts

Bladelius Beowulf är ett par grymma steg! Imponerade ordentligt på mig. Musikmaskiner som förmodligen väcker vilket system som helst. De är så bra som de borde vara i denna klass. Skall bli kul att höra dessa i andra uppställningar senare. Lär nog ta ett tag innan man greppar fullt hur bra de igentligen är. Sen är det ju en fråga om tycke och smak.. både ljudmässigt och utseendemässigt.

beowulf.jpg

/Neo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bladelius Beowulf är ett par grymma steg! Imponerade ordentligt på mig. Musikmaskiner som förmodligen väcker vilket system som helst. De är så bra som de borde vara i denna klass. Skall bli kul att höra dessa i andra uppställningar senare. Lär nog ta ett tag innan man greppar fullt hur bra de igentligen är. Sen är det ju en fråga om tycke och smak.. både ljudmässigt och utseendemässigt.

/Neo

Lösningen av kylning är ju smart, läcker och helt rätt. Nått annat än dom fula flänsarna som ALLTID sitter på slutsteg...(Om man inte har rör med fläkt då) :D
Link to comment
Share on other sites

Lösningen av kylning är ju smart, läcker och helt rätt. Nått annat än dom fula flänsarna som ALLTID sitter på slutsteg...(Om man inte har rör med fläkt då)  :D

Jo, han har tänkt till! Klart snyggt! Svårt också att få stora aluminium steg att se bra ut. Hörde en röst säga att en analog mätare på fronten hade varit snyggt.. och det kanske hade funkat.. lite som Nagra. Men jag gillar designen ändå!

/Neo

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Supercoolt!

Ang hur djupt och starkt det spelar så är det inte så att CM3 är sk "Transmissionline" högtalare (horn inom lådan) , vilka har lite andra egenskaper och kan få en mindre högtalare att spela med överraskande bastryck och frekvens?

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

:) Förstår inte riktigt alla önskemål, detta steg utstrålar ju en brutal kraft som inte borde vispas runt med en massa mätare och dylikt. Nu ser den ju fullständigt överlägset potent ut. ( :D Om den är det vet jag ju inte då jag inte har lyssnat på den, men möjligheten finns ju. :D )
Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt stegen har två förstärkare i en o samma låda..alltså den bipolära delen kör jag till basen medan banden får mos-fet.(I och med att basdelen och bandet har separata delningsfilter)

Om jag saknar delningsfilter, vad händer då i Beowulf?

Jag undrar om både bipolärsteget samt mosfetsteget levererar ut hela registret. Dvs har man 20hz-20kHz på båda högtalarutgångarna eller skickar bipolära delen bara ut t ex 10-250Hz och sen sköter mosfetdelen resten?

Har den inte ingångar som är märkta "external crossover" vilket borde betyda att det även sitter "internal crossovers"?

Kan det vara så att Bladelius kan konfigurera det interna delningsfiltret efter mitt specifika system? Kan slutkunden laborera med det interna delningsfiltret? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ja du Mikael2, jag tycker du ska ringa prata med "sladd"på hifi-consult i alingsås om dina funderingar, men jag tror att den bipoläla respektive mos-fet jobbar helt separat från varandra, det har pratats om ett externt delnings- filter mellan högtalarna och slutstegen där man själv kan ställa vad du vill att högtalarna ska ligga på för delningsfrekvens. ;)

HAR NU EN DOMINUS NÄTKABEL KOPPLAD TILL GONDUL 3'AN JAG SÄGER BARA EFTER HAR HÖRT FÖRSTA TONEN NÄÄ DRA PÅ TRISSOR, DETTA ÄR INTE SANT.

EN UTFÖRLIG RAPPORT KOMMER INOM KORT :mm:

/ribbon

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta... men är det en Supra Lorad jag ser? :cool: Mitt ödmjuka tips är att prova lite fler sorter. :cool: Rejäl CD-samling förresten! :) Sånt är positivt. Vad lyssnar du mest på? Tower-modeller kräver nog tillvänjning... Jag förstår Ekman. :) Annars ser det väl i allmänhet rätt inbjudande ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Och då provar klart han en av de absolut bästa nät kablarna, inga mesiga mellanhopp här inte ;)

Grabben sitter på en skatt i skiv väg också, det stannar inte där utan denne samme KAN en sabla massa om artister o band samt allt annat som är värt att veta om dessa. Respekt Ribbon :)

Link to comment
Share on other sites

HAR NU EN DOMINUS NÄTKABEL KOPPLAD TILL GONDUL 3'AN JAG SÄGER BARA EFTER HAR HÖRT FÖRSTA TONEN NÄÄ DRA PÅ TRISSOR, DETTA ÄR INTE SANT.

EN UTFÖRLIG RAPPORT KOMMER INOM KORT :mm:

Lyssnade för inte så länge sedan på en Varbergsanläggning som var konsekvent nätansluten med Purist Audio Dominus. Den låter visserligen magnifikt annars också men det här var något speciellt. Kablarna var dessutom nyuppackade.

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen!

Jo ribbon, vad jag var ute efter är att jag hade en misstanke om att dina baslådor arbetar efter Transmissionlineprincipen. Bo Bengtssons tidiga CM3 gjorde det redan 1976. Transmissionline funkar så att man bygger ett horn inuti en högtalarlåda. Hornet vinklar sig upp och ner och expanderar efterhand(=blir större). Elementen laddar i början på hornet (eller transmission-linen om man så vill). Eftersom hornet förstärker ljudet och jag antar att man kan stämma av basfrekvensen med hur man bygger lådan, kan man få överraskande ljudtryck och frekvens med denna princip.

Jag saxar lite från www.transmissionaudio.com om CM3

"The first product

Bo Bengtsson's first product was a speaker called CM3. Over 24.000 units were sold in Scandinavia only during a period of 12 years, which gave his company a 33% market share in the business segment for speakers in its price segment.

Originally introduced in 1976, - even by todays standard it was in many ways a remarkable product; it was the first series produced transmissionline speaker in its class, utilizing a spin-off of the famous Decca Kelly ribbon horn.The transmissionline concept made it possible to get more dynamics and impact than ever possible before in a cabinet of that size. One of the things that made CM3 unique was its capability to faithfully reproduce a square wave anywhere between 250Hz - 2,500Hz, indicating a phase linear response from 25Hz to 25,000Hz.

This was a step forward in the history of audio; -still no manufacturer has succeeded in surpassing this capability. Unless a speaker can't faithfully reproduce a square wave within this segment, its proof that the fundamentals and the overtones in the music are not arriving at the same time. This has since then become a treademark of Bengtsson's designs."

270_CM3Web.jpg

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Bo Bengtsson kommer här med ett inlägg. :app:

Hej Shaft,

Hoppas Du ursäktar om jag försiktigvis kommenterar Ditt inlägg en smula. Ljudledningen brukar beskrivas som en akustisk anpassningstransformator med omsättningstalet 1:1 för alla frekvenser utom vid och omkring resonansfrekvensen.

Ett annat namn är kvartsvågspipa. Några undatag: IMF och bl.a. Dr. Bailey byggde dem efter principen "Omvänt paraboliskt horn", d.v.s. piparean var som störst bakom elementet och smalnade sedan av hela vägen ut mot mynningen. Den principen ger en jämn frekvensgång, (på bekostnad av transientegenskaperna).

För praktiskt vidkommande kan man nog säga att verkningsgraden hos en ljudledning i stort motsvarar verkningsgraden hos en basreflexlåda.

M.v.h. /Bo Bengtsson

Link to comment
Share on other sites

Även jag skulle vilja höra det här systemet. Det ser mycket intressant ut. Vad jag har hört, eller rättare lyssnat till, är den där Dominuselsladden in en grendosa så att hela anläggningen fick ström ur den. Det är knappt att man tror sina öron. Bytte fram och åter mellan en supra och den och hej och hå, precis som av och på, med välljudet och detta i butik.

Mvh/gurin

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Ribbon (och Bo Bengtsson)!

Tack för inlägg. Inget problem för mig med tillrättalägganden - speciellt inte från en levande legend :D

Är inte själv "fysiker" och högtalarkonstruktör, men har haft ett aktivt hifi-intresse sedan 27 år :)

Jag tror att jag förstått det rätt att konstruktionen är Transmissionline (Ljudledning på svenska) och att "ljudtrycket" ökar runt resonansfrekvensen, som om man då sätter resonansfrekvensen ganska lågt gör att en liten högtalare kan spela lägre i frekens än man första kan tro.(eller egentligen jämfört med en sluten låddesign). Basreflex är väl en enklare variant av ljudledning helt enkelt :shy: Själva verkningsgraden/ljudtrycket påverkas inte så mycket jämfört med en basreflexdesign förstår jag vidare.

Väldigt smart princip :D

Ang IMF's högtalare hade jag nöjet att lyssna på deras största modell ca 1984. Det lät väldigt bra! De var dock ganska trögdrivna.

Tack än en gång för svar.

/SHAFT

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag inte la upp fler bilder igår. Jag hade nackspärr och har fortfarande problem med nacken. Att sitta ner är värst och gör ont som tusan.

Visst är det sköj att tråden blev så populär! Roligt för alla iblandade! :)

Jag vill ännu en gång påpeka att detta inte är en test av stegen eller någon annan komponent i ribbons anläggning. Jag har bara varit där 2 ggr och lyssnat än så länge. Lär bli mer besök hos ribbon dock! :app: Han har ju Dominus strömkablar där nu.. måste ju lyssnas på samt ta lite nya foton! Hoppas jag kan göra det innan de lämnas tillbaka (om de nu nånsin lämnar dvs). Jag har skrivit lite under resans gång vad jag tyckte om stegen så lite vet ni ju. Här kommer mina samlade intryck:

Beowulf stegen imponerade mycket på mig. De har visat ha en gigantisk kraftreserv som gör att musiken flyter på helt naturligt och utan dynamikbegränsningar eller hårdhet/falskhet. Man glömmer direkt av att "leta fel" och bara njuter av musiken som spelas. Denna anläggningen spelar direkt till ens hjärta. Brus är borta, svärtan är så svart att man hör allt som jag bara är van att höra ifrån Stax system (Omega II + SRM-007t). Ljudbilden är otroligt stor på denna anläggning och seperation blev klart mycket bättre med dessa steg inkopplade. Kuslig seperation på vissa skivor där man hörde olika individer i stora körer samt hur körerna stod uppställda (Orff, Carmina Burana, Telarc). Kablarna i systemet har imponerat på mig mycket innan (ägde ju ett par Purist Audio Venustas samt Dominus XLR Digitalkabel). Jim Aud vet va han sysslar med!! :app:

Bäst av allt är ju att ägaren, ribbon, är mycket mycket nöjd själv! För det är ju ändå det i slutändan som betyder mest ,att ägaren kan njuta av sin anläggning!

holes2.jpg

Jag vill tacka ribbon för att jag för göra detta reportage och för kaffet så klart! :D Kanske blir en fortsättning på detta (ang hans lån av Dominus strömkablar). Vill också tacka Bo Bengtsson för att han tog sig tid att svara på lite frågor som våra medlemmar hade! :)

Här ser vi hur ribbon reflekterar över sitt köp. Gäller ju att veta att man har gjort rätt när man gör såna här fina och kostsamma inköp. Tack ännu en gång ribbon och lycka till med dit hifande! :app:

theman.jpg

/Neo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...