OTL Posted August 31 Posted August 31 Det här blir nog väldigt trivialt för många, men jag skulle vilja berätta vad som hände när jag la till ett par högtalarkablar till. Det hela började förstås med att jag inte var helt nöjd med ljudet. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite jazz och det lät bra i de flesta fall, men när musiken var mer intensiv blev det lite ansträngt. Jag misstänkte akustiken, kablaget som ligger i ett virr-varr, min CD-transport (ja, jag streamar inte utan lyssnar på CD och vinyl), dämpningen av högtalarna, för att nämna några saker. Jag satte upp diffusion i taket och det hjälpte faktiskt lite. Sedan experimenterade jag med olika vibrationsdämpningsmetoder för högtalarna. Kom fram till att två typer av dämpning tillsammans fungerar bäst. Både hårt och mjukt (jag är på andra våningen med trägolv). Det blev bättre igen. Men inte helt. Sedan tog jag fram ett par gamla högtalarkablar och satte dom på basen och behöll min ordinarie kabel till mellanregister och diskant. Det blev anmärkningsvärt bättre. Basen blev djupare, det ansträngda ljudet försvann nästan. Jag lånade hem en "finkabel" till basen av samma slag jag redan har till mellanregistret och det blev tydligt bättre igen. Basen blev nu mer kontrollerad och ljudet mer rumsligt. Två saker förvånade mig. Musiken lät mer naturlig och avslappnad. Jag menar att instrument och röster lät mer som de ska låta. Och jag fick högre upplösning i mellanregistret. Jag hade inte räknat med att en bättre baskabel skulle ge ändringar i mellanregistret, men det är uppenbart att det skedde. Så jag fick krypa till korset och köpa den extra högtalarkabeln. Jag har provat bi-wiring flera gånger tidigare och aldrig hört någon skillnad. Så det var inte något som stod överst på min lista av "förbättringar". Kanske har jag inte haft tillräckligt bra högtalare, kablar och förstärkare tidigare för att kunna höra skillnaden. Troligen har det att göra med snittarean. Det behövs rejält med koppar (eller silver) för att få den där rumsliga, obesvärade, tydligt lokaliserade musikupplevelsen. I alla fall hos mig. calle_jr, shaft, Shift hifi and 3 others 6 Quote
shaft Posted August 31 Posted August 31 HAde varit lite kul att få reda på vilka komponenter o högtalare som gör skillnad för dig? Quote
OTL Posted August 31 Author Posted August 31 12 minutes ago, shaft said: HAde varit lite kul att få reda på vilka komponenter o högtalare som gör skillnad för dig? Ja, det borde jag kanske berätta. Förstärkaren är Soulution 511. Jag har haft den i drygt 3 år, köpte den av en handlare i Holland. Högtalarna är Verity Saratro II uppsatta med 16 Stillpoints Ultra 6 och SD-kuddar. Jag har alltså inte Veritys egna dämpfötter, högtalarna köptes innan dom fanns. Köptes av en handlare i Spanien. Kablarna är från Bibacord. Jag har haft ett par kablar i kanske 10 år. De uppgraderades för 2 år sedan med nya kontakter. De nya kablarna är också Bibacord. Dom har ändrat konstruktionen lite och tagit bort silvret i den nya varianten. Jag har blivit erbjuden att uppgradera till den nya konstruktionen, men tackat nej. Den gamla är faktiskt OK, men de nya kontakterna var en förbättring. lindvall, Vox, Richard and 4 others 7 Quote
calle_jr Posted September 4 Posted September 4 Jag har också Sarastro II men har aldrig sett hur filtret ser ut (layoutmässigt). Det kan vara en del av förklaringen. Antingen är det en ren bygling internt till toppen i baskabinettet, som då möjligen kan vara en olycklig kombination med just dina högtalarkablar. Eller så delas även signalen till toppen vid 120Hz, vilket man inte får om man kopplar biwire. I så fall spelar mellanregistret hela basregistret också (vid biwire). OTL 1 Quote
OTL Posted September 4 Author Posted September 4 Ja det är en intressant tanke, som jag inte hade klurat ut själv. Tack för det. Jag behåller Verity även om dom numera inte är aktiva med återförsäljare, för det är några saker som Verity har lyckats med så oerhört bra med: Dels integrationen mellan banddiskanten och mellanregistret. Jag hör inga "hopp" ljudmässigt, trots att det handlar om olika teknologier. Dels är mellanregistret rysligt transparent, nästan elektrostatiskt. Det är två punkter hos Verity som jag uppskattar och som troligen tagits fram genom otaliga tester snarare än designarbete. Jag tror inte jag slagit i toppen av vad Verityhögtalaren kan ge än trots att jag har Totaldac, Soulution och premiumkablar i kedjan (även premium elkablar och separat strömledning). Verity har hittills bara gett mer när jag uppgraderat. Jag har inte hört någon begränsning än. Men det finns en sak som jag tycker att dom inte lyckats med, och det är vibrationsdämpning. Lådorna är dämpade nog men mellan lådorna och under högtalaren finns det brister. Verity kom ut med egna fötter och det kanske löser en del. Jag har provat olika slags dämpning mellan mellanregister och baslådorna. Började med Sonic Designkuddar. Det blev en klar förbättring. Ljudet blev mer separerat och placerade sig kanske längre bak. Mellanregistret blev lite mer uttalat och det störde mig först, men nu tycker jag det är som det ska. En enkelt förbättring av Veitys egna kuddar och mellanlager av metall. Sedan provade jag med Stillpoints Ultra 6. Jag behöll förstås "mellanlagret" men la till Stillpoints under mellanregisterlådan. Effekten blev ungefär densamma, men tydligare. En sak tillkom dock och det var ökad rumslighet. Jag fick inte samma effekt på rumsligheten när jag använde SDkuddar. Faktum är att diskanten kanske var lite mattare med SD. Med ytterligare separation mellan mellanregister- och baslådorna tycker jag att Verityhögtalaren nästan blivit en ny högtalare. Betydligt högre upplösning och rumslighet. Jag skulle inte vilja vara utan det. Jag är rätt såld på Stillpoints, tycker dom är ovärderliga under rörförstärkare och högtalare. Men även här finns begränsningar. Jag upptäckte att Stillpoints OCH SD fungerar bäst under racket och under högtalarna. Någon gång vill jag gå djupare in på vad jag kommit fram till om Stillpoints, Solid Tech och Center Stage/Critical Mass Systems. lindvall and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted September 4 Posted September 4 40 minutes ago, OTL said: det finns en sak som jag tycker att dom inte lyckats med, och det är vibrationsdämpning Jag håller med om det. Kolla här: Du har en speciell situation med träbjälklag, som kan ställa till det rejält. Jag vet inte vad du har för förutsättningar, men det finns såklart åtgärder. Ibland enkla, ibland svåra beroende på hur det ser ut. OTL 1 Quote
Harryup Posted September 4 Posted September 4 Har haft ett 3 lådors system med Paradigm Servo15 bas i egen låda och ovanpå TAD 11" i egen låda och sedan Tad 2002 med horn liggandes ovanpå. Har testat massor med olika fötter under och emellan. Har ett parkettgolv som är aningen svajigt. Efter mina tester så slutade det med enbart Blu-Tack mellan horn och övre låda och mellan mellanlådan och basen. Och sedan hårda Finite Elements underst och mellan foten och golvet en klick BluTack ytterligare. Att ha mjuk dämpning mellan lådorna fick jag aldrig att funka. Sen gick det inte att rubba de enskilda delarna och heller inte skjuta högtalaren i någon riktning. Över tid sög det fast så det var svårt att ta isär dom men BluTacken gav inga märken i någon test. OTL and lindvall 2 Quote
OTL Posted September 4 Author Posted September 4 2 hours ago, Harryup said: Att ha mjuk dämpning mellan lådorna fick jag aldrig att funka. Men Blu-tack är väl att betrakta som en mjuk koppling? Det används också av Living Voice mellan foten och högtalaren. För att hålla högtalaren kvar på foten. Det klibbar fast ganska bra. I mitt fall, med ett liknande golv som du har var både hård och mjuk dämpning bäst närmast golvet. Högre upp var hård dämpning bättre. Jag tror att SD kuddar och liknande inte är lika linjära som t.ex. Stillpoints (eller Finite Elements). Jag upplever ljudet som mer färgat med mjuk dämpning. Men allt är en balansakt. Hård dämpning hanterar ofta inte låga frekvenser, vilket mjuk dämpning och fjädrar klarar bättre. Faktum är att även fjädrar funkar bra längst ner i mitt fall. Jag har testat även det. Dom har en fördel när det gäller dåliga golv, som jag har uppfattat det. Framför allt när det gäller låga frekvenser. Tveksamheten ligger snarare i att hela högtalaren blir rörlig och att det kan påverka ljudet. Men i praktiska tester verkar det inte vara något större problem. Den enda metod jag inte har testat är pendeldämpning, som t.ex. japanska Wellfloat använder. Jag har en Wellfloatplatform, men den är konventionell. Deras Delta isolatorer är däremot en pendel som tillåter rörelser åt alla håll och suger upp vibrationer i en lindad stålkabel som håller pendeln. Även Sound Kaos (schweizisk högtalartillverkare) har en dämpare enligt samma princip. Det skulle vara kul att prova. Någon som har testat? lindvall 1 Quote
Vox Posted September 4 Posted September 4 Jag har Swingbase till mina högtalare Boenicke W8 vilket gör att de "hänger i luften". Swingbase finns också tillgänglig till elektronik. Se och läs mer information via länken nedan. https://6moons.com/audioreview_articles/boenicke-audio-swingbase/ OTL 1 Quote
figge Posted September 4 Posted September 4 En liten fråga har du bytt jumpers mellan bas och överdel? Quote
OTL Posted September 4 Author Posted September 4 Nej det gjorde jag aldrig. Med bi-wiring är dom förstås bortkopplade. Men du kan nog ha rätt i att jumpers och kontakter påverkar negativt. Mellanregistret lät annorlunda när jag kopplade (singlewire) till mellanregistret jämfört med (singlewire) till basen. Vilket stöder den tanken. När jag bara hade en enda högtalarkabel satt den alltid på den övre lådan. Quote
OTL Posted September 4 Author Posted September 4 2 hours ago, Vox said: Jag har Swingbase till mina högtalare Boenicke W8 vilket gör att de "hänger i luften". Intressant. Vad är din upplevelse av Swingbase? PS W8 är en sanslöst vacker högtalare. Jag skulle ha den även om den är stum. Quote
Harryup Posted September 5 Posted September 5 On 2026-09-04 at 16:03, OTL said: Men Blu-tack är väl att betrakta som en mjuk koppling? Det används också av Living Voice mellan foten och högtalaren. För att hålla högtalaren kvar på foten. Det klibbar fast ganska bra. Det klibbar fast som satan fast lämnar inga märken. Skulle nog in klassa kopplingen som mjuk, snarare seg elastiskt. OTL 1 Quote
Recommended Posts