Jump to content

Recommended Posts

Posted

Känns namnet Tom Colangelo bekant... :?::) Tänkte väl det och nu drar det ihop sig till en Sverigepremiär av det verkligt exklusiva slaget. Ett besök hos P.L. Audio bjuder dock på så mycket hifi att man snabbt fyller ett 512 MB minneskort... :o Här varvas klassisk Malmöhifi med nyheter och läckerheter på rad.

Till höger skymtar ett försteg... ;)

Viola005.JPG

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Skall bli riktigt intressant :mm:

Jag var nere och hälsade på Larry (PL Audio) under Påsklovet och kunde då som hastigast beundra Colangelos senaste skapelser.

- Ni märker att jag inte vill föregripa Timbre's reportage :D

De var helt nya och höll på att spelas in och jag kunde bara lyssna på dom i en kombination med enklare högtalare och källa. Men det jag hörde lät lovande... :)

Mvh,

Eliot

Posted

Innan rundvandringen kommer vi precis som eliot att beskåda och lyssna närmare på förstärkarelektronik från den amerikanska tillverkaren Viola Audio Laboratories.

Här ser vi nätdelen till Cadenza Preamplifier, ett försteg som går på runt $16000 i USA och ingår i serien Classic Line.

Det finns även en Reference Line... ;)

Viola008.JPG

Posted
Vad är det för ställ Pathos förstärkaren står på??

(vill inte säga modell eftersom det kan vara en nyhet)  ;)  :D

Det är ett klassiskt italienskt monoblockställ från GM Audio. Treskiktslimmat härdat glas som det inte har gått att skära i på våra breddgrader... :)

Viola006.JPG

Posted

Viola Audio Laboratories är något nytt för mig med... Annars får jag säga att bilder på Pathos är en fröjd för ögonen :)

Posted
Det är ett klassiskt italienskt monoblockställ från GM Audio. Treskiktslimmat härdat glas som det inte har gått att skära i på våra breddgrader... icon_smile.gif

Snyggt var det i alla fall, skulle nog passa bra till mina monoblock (som för övrigt får mindrevärdes komplex bredvid en Pathos :D )

Posted
:mm:  Mmmmmmm, men jag får erkänna att Viola Audio Laboratories har jag aldrig hört talas om. Har du lyssnat på dem "Timbre"?

Ja, nu kan jag säga att jag har lyssnat... :D Det var premiär för min del och skivor fanns med i bagaget.

Cadenza Preamplifier är en fullt balanserad konstruktion med "hög bandbredd" enligt produktbladet från 2004. Sex linjeingångar plus en extraingång för tilläggsmodul. En RIAA-modul är på gång och det finns planer på fler alternativ. Vanligtvis brukar väl linjeingångarnas impedansvärden ligga på mellan 20 kohm och 50 kohm (:?:) men nu kan vi börja snacka om ingångsimpedanser... ;):)

1Mohm rakt över och det finns stora fördelar att hämta med detta enligt Viola Audio Laboratories.

Premiärjuvelen i närbild.

Viola011.JPG

Posted

Den separata nätdelen ingår i priset och är samtidigt ett effektivt nätfilter. Den producerar betydligt mindre elektromagnetiska störningar än de flesta ordinarie nätdelar och i kombination med en stabil strömförsörjning reduceras både brus och distorsion enligt produktbladet.

Solid Tech och BDR i klädsam kombination... ;)

Viola009.JPG

Posted

Wow! Det där forsteg ville jeg gärna pröva - er der non som känner prisen?

Här er volumkontrollen (bild hentet fra hemsidan)

Cad%20vol%20cont0004aa.jpg

Ingen standard men 59 stegs med 1 dB - alt med 0,1% Vishay motstander!

Såher står der på hemsidan:

"The volume control is a custom made 59 position stepped attenuator with 1dB steps. It uses 0.1% Vishay film resistors and the contact material is a high gold content alloy also containing platinum, silver and copper. Careful design ensures that external vibration does not modulate the wiper contact pressure, as this could otherwise degrade the sound quality."

Respekt!

Posted

Det svenska priset är inte fastställt och det hänger väl till viss del på USA-dollarn.

$16000 placerar ju detta försteg bland exklusiva konkurrenter och exklusivt kan man lugnt säga att det är. Euphonia har fått tillstånd att publicera två interna insidesbilder :) på Cadenza Preamplifier. Mer respekt på gång alltså... ;) :cool:

Posted

Zoomar man ut volymkontrollen blir det denna helhet. Absolut rätt känsla när man steppar mellan nivåerna... :) För balansinställningen finns det elva steg att välja på per kanal. Lyssningsintryck kommer efter slutstegsbilderna.

Viola013.jpg

Posted

Cadenza är moduluppbyggt och förberett för enkla ingrepp vid eventuella framtida uppgraderingar samt service. Reparationer är väl inte det första man tänker på vid åsynen av denna elektronik men allt apparatliv har ett slut... :)

"The Cadenza's main audio circuitry is constructed on a single large mother board which accommodates the signal switching relays, local power supply sections and input and output connectors. This gives the shortest possible signal path and eliminates the variations in performance that can occur when external cable forms are used.

The amplification stages use Viola's custom designed OTA gain modules. These are fully balanced and approximate to an idealized gain stage. They are constructed using discrete components, including ultra-high precision (.01%) thin film resistors. These are employed because of their very low noise characteristic. Three types of module are used, each optimized for a specific application within the circuit. Careful design makes them unaffected by variations in component values.

The modules use a dual monolith FET input and cascode topology, which gives a very large dynamic range and prevents any effects from power supply variations. Another advantage of the Viola OTA modules is that they can be easily changed to allow for quick servicing and this also allows for easy product upgrades. This is not possible with non-modular designs."

Viola014.jpg

Posted

Cadenza Preamplifier väger drygt sju kilo och nätdelen 9,1 kg. Jag tycker att apparaterna stilmässigt passar bra i Solid Tech-hyllan och det hela gav ett väldigt elegant intryck.

Viola023.JPG