Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har köpt ett Furutech 2-vägs uttag som jag nu äntligen tänkte montera. Pratade med min elektriker om matarkabeln till den ( från proppskåpet till uttaget)

När vi byggde huset 2009 bad jag dom sätta in ett eget uttag för stereon. Det är på 16A och 2.5mm kabel. Jag hade inga speciella krav på kabeln vid den tiden så de har satt in någon standard antar jag. Vad jag läst mig till så ska man ha solid core vilket är vanligast och låter bäst. Nu tänkte jag iallafall att byta ut den mot något bättre. Elektrikern verkar dock lite orolig att det kan bli problematiskt att dra en typ EQLQ kabel där. 

Vet att ni är många som tagit tag i detta , hur löste ni detta? Köpte ni andra kabel typer? Råd o tips mottages tacksamt. Ursäkta om det redan finns viss information på forumet. 

Posted

Jag tog en Supra lorad 2.5 med egen säkring bredvid proppskåpet. 

Såg sedan till att fasen den ligger på var så "ren" som möjligt. Med det menar jag utan köksapparater som stänger av och på t.ex. kyl och frys. 

Naturligtvis fick en elektriker städa upp detta i skåpet. Han sneglade nog lite över glasen men gjorde som jag önskade.:smile:

Posted
2 minutes ago, Richard said:

Jag tog en Supra lorad 2.5 med egen säkring bredvid proppskåpet. 

Såg sedan till att fasen den ligger på var så "ren" som möjligt. Med det menar jag utan köksapparater som stänger av och på t.ex. kyl och frys. 

Naturligtvis fick en elektriker städa upp detta i skåpet. Han sneglade nog lite över glasen men gjorde som jag önskade.:smile:

Tack för det , intressant att du valde Supra. Var det många meter som behövdes?

Posted

Jag har ingen väggkontakt i andra änden utan den går direkt till anslutning i Isotek Aquarious. 

Enkardelig var därför inte aktuellt. Den är ju för styv och inte tillåten för sådan operationer. Måste vara fast installation..

Posted
1 minute ago, Richard said:

Jag har ingen väggkontakt i andra änden utan den går direkt till anslutning i Isotek Aquarious. 

Enkardelig var därför inte aktuellt. Den är ju för styv och inte tillåten för sådan operationer. Måste vara fast installation..

Jaha, då slipper man problemet med att ev kabel är svår o dra i befintliga rör. 🙂

Posted
3 hours ago, magnuskan said:

Vet att ni är många som tagit tag i detta , hur löste ni detta? Köpte ni andra kabel typer? Råd o tips mottages tacksamt. Ursäkta om det redan finns viss information på forumet. 

Tänkte inte göra någon större sak i hur jag löst min matning då de är så annorlunda än vad många skulle få till i efterhand i en befintlig installation utan att det syns så de får bli mer fokus på dina förutsättningar.

Jag antar att det i din befintliga matning idag handlar om en infälld installation? Om det är det vet du om de är rör eller slang i väggen? Dimension på rör/slang och längd uppskattningsvis? Misstänker ju även att det är dragit tråd FK2,5 inte kabel då man ju normalt sett inte drar kabel i infällda installationer.

Vill du ha skärmad kabel så är det EQLQ eller EXLQ (något tunnare) men precis som din elektriker säger så är det inte lätt att dra i rör/slang om det är en bit och ett par böjar, skulle nog säga att är det 16mm slang/rör så är en 3G2,5 EQLQ/EXLQ nog möjlig att få i men ja det vet man ju inte förrän man börjar dra i det och allt beror på hur röret/slangen ligger en kass böj på vägen kan sabba de fullständigt.

Skippar du skärmen men vill åt just att de är solida ledare så är EXQ ett alternativ den är tunnare och smidigare men det kan ändå spöka när man ska dra i det.

Mer exotiska kablar tänkt till "Hi-Fi" för fast installation är oftast grövre, styva så de lär nog tyvärr gå bort helt om de ska in i en befintlig infälld installation.

Posted

Tack🙏, är det det som är problemet? Att man ändrar i en installation? Allt blir väl så mycket enklare om man gör detta i samband med bygget. Han föreslog att lägga kabel utanpå men det vill jag helst inte.

Jag har rör i väggarna vad jag vet, dimension osäker. Har ca 10-15m till skåpet. Om det är omöjligt att byta även kabeln så får jag nöja mig med uttaget. 

Posted
40 minutes ago, magnuskan said:

Tack🙏, är det det som är problemet? Att man ändrar i en installation?

Nej absolut inget problem att ändra nått i en befintlig installation de sker ju väldigt ofta mer att när ditt hus byggdes så hade du bara som krav egen matning/grupp och 2,5mm2 så blev det säkert en 16mm slang med FK2,5 mm2 tråd till det uttaget och inget fel i det de är helt normalt och elektrikern tänkte ju inte att om 15år så ska här dras i en betydligt grövre och styvare kabel jag måste förbereda med en grövre slang.

Allt blir väl så mycket enklare om man gör detta i samband med bygget.

Ja såklart är det så de är ju inte så mycket mer jobb att dra fram en betydligt grövre slang som de går att få igenom en mer "Hi-Fi" anpassad matning.

Om det är omöjligt att byta även kabeln så får jag nöja mig med uttaget. 

Omöjligt de vet man ju inte förrän man ger sig på det, de har ju hänt att man tex. ska tråda om ett äldre hus och man drar i de nya trådarna med de gamla och mitt i alltihopa så skiter det sig och de sitter fast eller så drar man av det och ja då står man där och ser dum ut :D

Så tyvärr vet man inte om de går förrän man provar och är de 16mm slang, 10-15m och där ska i en skärmad 3G2,5....de kan bli tufft man får garanterat vara två en som drar och en som puttar på och bra med smörja in i slangen så det glider lättare.

Posted

En utanpåliggande kabel som sitter fastmonterad tror jag absolut räkna som fast installation. 
Enkardeliga ledare måste vara fasta för att annars riskerar man att de går av om det böjs ggr flera. Tänkte bara så att jag inte missförstods… 

Posted
14 minutes ago, octavia rs said:

Nej absolut inget problem att ändra nått i en befintlig installation de sker ju väldigt ofta mer att när ditt hus byggdes så hade du bara som krav egen matning/grupp och 2,5mm2 så blev det säkert en 16mm slang med FK2,5 mm2 tråd till det uttaget och inget fel i det de är helt normalt och elektrikern tänkte ju inte att om 15år så ska här dras i en betydligt grövre och styvare kabel jag måste förbereda med en grövre slang.

Ja såklart är det så de är ju inte så mycket mer jobb att dra fram en betydligt grövre slang som de går att få igenom en mer "Hi-Fi" anpassad matning.

Omöjligt vet man ju inte förrän man ger sig på det, de har ju hänt att man tex. ska tråda om ett äldre hus och man drar i de nya trådarna med de gamla och mitt i alltihopa så skiter det sig och de sitter fast eller så drar man av det och ja då står man där och ser dum ut :D

Så tyvärr vet man inte om de går förrän man provar och är de 16mm slang, 10-15m och där ska i en skärmad 3G2,5....de kan bli tufft man får garanterat vara två en som drar och en som puttar på och bra med smörja in i slangen så det glider lättare.

Tack, ja jag kommer hjälpa till för det kommer behövas. 

Tackar för alla svaren🙂👍

Posted

Jag har valt N1XV 5G6, men det är en markförlagd gummikabel, så det ska du nog inte välja.

Men jag ville visa att en variant är att sätta proppen ute vid hifin, såhär:

DSC_3267-combined.JPG

Posted
6 minutes ago, calle_jr said:

Jag har valt N1XV 5G6, men det är en markförlagd gummikabel, så det ska du nog inte välja.

DSC_3267-combined.JPG

Häftigt, visste inte det gick o göra så. 👍

Posted
33 minutes ago, calle_jr said:

DSC_3267-combined.JPG

Hummm.... intressant! Tar man el ifrån vägguttaget vid sidan om där eller? Blir man "dubbelsäkrad" då? Men det är den sista säkringen, eller "klangmodulen" som är av betydelse och har en positiv inverkan här? Sen har man skippat en kontakt och drar kabeln direkt till strömfördelare antar jag?

Posted
1 hour ago, VoicesInMyHead said:

det är den sista säkringen, eller "klangmodulen" som är av betydelse och har en positiv inverkan här?

1 hour ago, magnuskan said:

såg en bild där dina grabbar hjälpte till att gräva ner den tjocka kabeln.

Jag kunde skippa att gå förbi bostadens säkringsskåp och ta bort 30m kabel, därmed sänka förimpedansen.

Nu är det 4m till mätarskåpet/huvudsäkringarna.

En intressant tanke som inte förverkligats är att sätta filter på säkringsskåpet, dvs hushållets övriga förbrukare.

Jag ska också nämna att om vi reser bort så är det enkelt att bryta säkringen till hifi. Något som hade en tendens att inte bli av innan denna lösning. Vi har ganska ofta åska i området.

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Sen har man skippat en kontakt och drar kabeln direkt till strömfördelare antar jag?

Kabeln går direkt till Audience Adept Response.

Posted

Att använda FK4mm (3 lösa trådar)är ett bättre alternativ än kabel rent ljudmässigt. Ger ett större fundament, mer svärta och troligen enklare att dra i befintliga rör . ( Enl ai)

Posted

Det är alltså uttagsbytet som är primärt här. Om det samtidigt går att även förbättra matarkabeln till en rimlig kostnad så är det värt det tycker jag.

Posted
8 hours ago, figge said:

Vad sägs om den här ingången?

IMG_1936.jpeg

Vilket rockband är och gästar nu då? Rejäl PA borde gå att köra på trefasen.

Posted
10 hours ago, magnuskan said:

Att använda FK4mm (3 lösa trådar)är ett bättre alternativ än kabel rent ljudmässigt. Ger ett större fundament, mer svärta och troligen enklare att dra i befintliga rör . ( Enl ai)

Idag är det inte säkert du kan få tag på 4mm2 de är en lite vad ska man säga udda storlek då man oftast drar 2,5 eller 6mm2 tror iofs. jag har FK4mm2 i färgerna brun, blå, gulgrön men dålig koll på vad där är i längd men en bekant behövde ett par meter till en spis i en lägenhet det drog han i 16mm slang dock bara ett par meter.

Nu har du ju troligtvis FK2,5mm2 så de är kanske inte lönt att tex. fundera på att byta ut till solid EQ2,5mm2 om de nu är att du är ute efter solida ledare du vinner ju inget mer än att de just är solida och en modernare trådisolering än det du har i väggen idag. Man kan ju även tvinna fas och nolla tillsammans och låta jorden gå bredvid dem det bör gå att få i det i röret då vinner du troligtvis lite stördämpning och påverkan mellan ledarna minskar (om det sen har någon påverkan i det stora hela ska jag låta vara osagt).

1 hour ago, conan said:

Rejäl PA borde gå att köra på trefasen.

Blått uttag = 1 fas 230V 2P+PE hade det varit 3 fas hade det varit rött 4P+PE.

Mängden olika versioner på vad som för det mesta kallas CEE uttag är stor när det kommer till olika spänningar och placering av jordstiftet, klockan 6 är det "normal" här hos oss.

IEC60309-scheme.jpg.47cebd3cf94bb2586cab3aa33ecc9d1b.jpg

3 minutes ago, David_33rpm said:

Jag har EQLQ (alt. EXLQ) 3x2,5 mm² från skåp till uttaget vid stereon.

Fungerade för elektrikern att dra i slang.

Som sagt allt beror på förutsättningarna, slang storlek, längd, antal böjar, hur bra fäst slangen är m.m. men jag skulle misstänka att i många fall går det att få i speciellt de moderna EXLQ som har tunn isolering.

Posted
10 hours ago, magnuskan said:

:grin:
Imponerande att man kan uttala sig om sådana egenskaper med så få uppgifter.

4mm är en riktigt grov kabel för ändamålet. Den lär bli svår att dra även som enskild kopplingskabel.

Posted
39 minutes ago, David_33rpm said:

Jag har EQLQ (alt. EXLQ) 3x2,5 mm² från skåp till uttaget vid stereon.

Fungerade för elektrikern att dra i slang.

Vet du om du har 16mm eller 20mm rör?

Antar att du behövde hjälpa till lite?

Tack för svaret 🙂

Posted

Elektrikern var här idag. Hade FK tråd i ett 16mm flexrör. Gav upp om att byta trådar. Ett nytt uttag blev det i alla fall. Låter inget vidare just direkt inpå. Dock hör man tydligt hur bakgrund är tystare vilket är väldigt positivt för framtida resultat.👍