glennster Posted August 13 Posted August 13 Hej! Jag är ganska ny på HiFi och hoppas kunna få lite hjälp och kloka råd från er som har betydligt bättre koll än jag. Idag har jag ett gammalt B&O system från 70 talet (beogram 1100, Beomaster 2400 och Beovox S75). Det är en väldigt vackert system (tycker jag :)), men ljudet är riktigt kasst. Jag funderar på att bygga ett nytt separat stereosystem för vinyl och musik och tar gärna emot lite input från er som har mer erfarenhet. Jag prioriterar framför allt ljudkvalitet, men även enkelhet och minimalistisk design. Jag vill helst ha ett ganska rent system med skivspelare, integrerad förstärkare och två högtalare, utan alltför många separata boxar. Nedan är inte hugget i sten, men just nu funderar jag på ungefär: Rega Planar 3 NAD C338 DALI Opticon 2 Budget: ca 15–25 000 kr totalt Begagnat: Absolut, och det enda alternativet om systemet ska innehålla allt ovan (nypriset ~37 000 kr). Några saker jag gärna tar input på: Finns det andra spelare, högtalare eller förstärkare ni hellre skulle välja inom budgeten? Hur står sig äldre Rega Planar 3 mot dagens modell? Någon särskild generation/tonarm/pickup man bör leta efter begagnat? Hur skulle ni själva fördela 15–25 000 kr mellan skivspelare, förstärkare och högtalare? Jag är inte ute efter maximal mängd funktioner utan ett enkelt, snyggt system med riktigt bra ljud som jag kan behålla länge. Tack för tiden och inputen. Allt gott, Glenn AlfaGTV 1 Quote
magnuskan Posted August 26 Posted August 26 ReHiFi.se är väl mitt bästa tips. De har begagnade delar. Såg bla att de just hade en Rega P3 komplett, kanske en bra del att börja med. Annars gillar jag Naim och speciellt de gamla Nait 1 och Nait 2. Mycket spelglädje med Naim. Många Naim förstärkare säljs med phonokort. Rega+Naim = klassisk engelsk Hifi. Alternativt Rega förstärkare och högtalare på det. Lycka till🙂 Quote
triomio Posted August 26 Posted August 26 Jag vill slå ett slag för Denon. Sjukt prisvärda produkter. AlfaGTV 1 Quote
Metnoc Posted August 26 Posted August 26 Ett förslag baserat på vad jag kunde hitta på Rehifi, där fanns några bra högtalare och förstärkare men ingen lämplig skivspelare förutom en Rega Planar 3. Men då drar det iväg och den tar upp för mycket av budgeten med ett pris på 10k tänker jag. Förstärkare av lite högre klass och med inbyggd RIAA-steg: https://www.rehifi.se/product/marantz-pm-14s1-se-87885 Högtalare om du vill ha stativare: https://www.rehifi.se/product/pylon-audio-diamond-monitor-15 Eller golvare: https://www.rehifi.se/product/audio-physic-yara-ii-superior Samt en begagnad men oöppnad skivspelare som jag tror ska innehålla också en pickup: https://hifitorget.se/sv/visa_annons.php/pro_ject_rpm_1_carbonhelt_ny_i_ooppnad_lada_203746.htm För 25k blir det en balansakt där man försöker hålla uppe alla komponenter på en tillräcklig nivå för att det ska bli kul att lyssna. Mycket nöje! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted August 26 Posted August 26 On 2026-08-13 at 22:09, glennster said: Hej! Jag är ganska ny på HiFi och hoppas kunna få lite hjälp och kloka råd från er som har betydligt bättre koll än jag. Idag har jag ett gammalt B&O system från 70 talet (beogram 1100, Beomaster 2400 och Beovox S75). Det är en väldigt vackert system (tycker jag :)), men ljudet är riktigt kasst. Jag funderar på att bygga ett nytt separat stereosystem för vinyl och musik och tar gärna emot lite input från er som har mer erfarenhet. Jag prioriterar framför allt ljudkvalitet, men även enkelhet och minimalistisk design. Jag vill helst ha ett ganska rent system med skivspelare, integrerad förstärkare och två högtalare, utan alltför många separata boxar. Nedan är inte hugget i sten, men just nu funderar jag på ungefär: Rega Planar 3 NAD C338 DALI Opticon 2 Budget: ca 15–25 000 kr totalt Begagnat: Absolut, och det enda alternativet om systemet ska innehålla allt ovan (nypriset ~37 000 kr). Några saker jag gärna tar input på: Finns det andra spelare, högtalare eller förstärkare ni hellre skulle välja inom budgeten? Hur står sig äldre Rega Planar 3 mot dagens modell? Någon särskild generation/tonarm/pickup man bör leta efter begagnat? Hur skulle ni själva fördela 15–25 000 kr mellan skivspelare, förstärkare och högtalare? Jag är inte ute efter maximal mängd funktioner utan ett enkelt, snyggt system med riktigt bra ljud som jag kan behålla länge. Tack för tiden och inputen. Allt gott, Glenn Kul utmaning och välkommen!🙏🏻 Som av en händelse sålde jag en "komplett-anläggning" tidigare i år, bestående av: Rega Planar 3 (senaste gen) med Neo PSU och Elys II Pioneer A-A9-J Förstärkare med inbyggt RIAA & DAC Pioneer PD-D6-J SACD/CD Pioneer F-F3-J Tuner Aurelia Magenta stativhögtalare Kablar ingick, men inte högtalarstativ, och killen fick karva av 12Tkr för det hela. Jag tyckte själv att det var skäligt för en sund anläggning för vinyl och ngn CD. Det enda jag inte hade helt rent samvete över var Regas Elys som jag tycker är bedrövliga. Jag erbjöd att montera en ny AT-3600L som jag tycker är mycket roligare, men köparen var nöjd med uppställningen. P-pan 1 Quote
Muffin Posted August 26 Posted August 26 Kanske bygga en anläggning runt en klass AB Quad förstärkare med RIIA och DAC kan locka? hifi-freaks.se Ljudtoken 1 Quote
conan Posted August 26 Posted August 26 Frågan är väl vilken musik som ska avnjutas och hur stort rum det handlar om? Men generellt för vinyl skulle jag lägga hälften på spelare och RIAA och den andra hälften på högtalare. Visst är förstärkaren också viktig men det är så otroligt viktigt med högtalare, pickup, drivverk och ett lågbrusigt RIAA (inbyggt i förstärkaren är nog mest kostnadseffektivt). Högtalarna skulle jag försöka anpassa efter rummet, musikstilen och vilka kvalitéer som väger tyngst. Tryckande disco, riviga gitarrsolon, vokaljazz, elektro, klassiskt osv. System som klarar allt kan dra iväg i pris ... Quote
P-pan Posted August 26 Posted August 26 Ska vi antaga att du redan har koll på vilken sorts "signature" du vill ha på ljudåtergivningen ? Jag tänker närmast på beskrivningar typ neutralt, varmt och gosigt, mycket bas eller så rent och jämnt fördelat som möjligt mellan registren... o.s.v. Att lyssna runt så mycket man bara kan innan eventuella investeringar kan mycket väl betala sig i slutändan då man slipper "felsatsningar" s.a.s. byZan 1 Quote
New Order Posted August 26 Posted August 26 Välkommen. Köp ett par NHT 2,5. De är billiga begagnade och otroligt mycket högtalare för en billig penning. Jag köpte tillbaka mina gamla och de kommer aldrig att lämna mig igen. De ger dig en insikt i hur bra högtalare kan låta och de är relativt snälla med vad du driver dom med. /N.O Quote
Labbe Posted August 26 Posted August 26 2 hours ago, Muffin said: Kanske bygga en anläggning runt en klass AB Quad förstärkare med RIIA och DAC kan locka? hifi-freaks.se En Quad anläggning parat med Wharfedale Linton 85th Heritage, ger rejält med valuta för pengarna. Speciellt om @glennsterkan tänka sig att stretcha lite på budgeten. Quote
P-pan Posted August 26 Posted August 26 13 minutes ago, New Order said: Välkommen. Köp ett par NHT 2,5. De är billiga begagnade och otroligt mycket högtalare för en billig penning. Jag köpte tillbaka mina gamla och de kommer aldrig att lämna mig igen. /N.O Då kan du väl släppa dina Wilson till glennster för runt en tusing så han kommer igång med något bra ? byZan, New Order and triomio 3 Quote
New Order Posted August 26 Posted August 26 20 minutes ago, P-pan said: Då kan du väl släppa dina Wilson till glennster för runt en tusing så han kommer igång med något bra ? Demensen börjat krypa på? 🤔😁 AlfaGTV and P-pan 2 Quote
P-pan Posted August 26 Posted August 26 Undrar just vem som är dement här. Glömde ju att önska @glennster hjärtligt välkommen till forumet. Hoppas du kommer att trivas bland oss andra hifi-tokar. New Order 1 Quote
OTL Posted August 26 Posted August 26 Tänkte slå ett slag för Q Acoustics 5010 (högtalare). Det är små engelska högtalare som är väldigt snygga och låter detaljerat och naturligt. Har ett bra mellanregister, men basen är inte gjord för stora rum. Kostar 7300 i Sverige. Om man gillar ljud med hög upplösning är detta något att kolla in. Förstärkare och skivspelare: Rega är ofta utmärkt. Pro-ject är ett alternativ. Den NAD du föreslår skulle jag provlyssna noga innan köp. Har i stort sett allt, men har fått kritik för sitt ljud. Kan vara en smaksak. Pro-ject har bra integrerade med inbyggd phono till rimligt pris. AlfaGTV and Håkan64 2 Quote
Svanteborg Posted August 27 Posted August 27 Jag hade nog köpt ett par begagnade Guru QM-10, en Wiim streamer och den mest strömstarka integerade förstärkaren som resten av pengarna räckt till, kanske en Thor, eller nån Musical Fidelity kanske. conan 1 Quote
Recommended Posts