Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Harman kardon AVR 4000 reciver som det komme ett brummande ljud ifrån när jag sätter på den och jag ej spelar något. Och det ska det väl inte göra?? Har provat att byta RCA-kabeln också men fortfarnde samma brummande ljud i högtalarna och det stör mig. Öpen för fler tips och förslag på hur jag kan åtgärda detta. Helst UTAN att skruva isär den då den inte är betald än. Men om det kan vara någon inställning eller så.

Tack på förhand!

Posted

Är den ansluten direkt i vägguttaget eller i en grendosa tillsammans med annan elektronik? I så fall, prova med att sätta in den i vägguttaget eller ta bort övriga kontakter i grendosan. Kanske inte en lösning på problemet men ett försök att hitta källan till problemet.

Om det ändå brummar får du gå vidare. Börja med att koppla alla apparater (elektronik) du har inkopplade till förstärkaren. Brummar det då också?

Posted
21 minutes ago, Bebop said:

Är den ansluten direkt i vägguttaget eller i en grendosa tillsammans med annan elektronik? I så fall, prova med att sätta in den i vägguttaget eller ta bort övriga kontakter i grendosan. Kanske inte en lösning på problemet men ett försök att hitta källan till problemet.

Om det ändå brummar får du gå vidare. Börja med att koppla alla apparater (elektronik) du har inkopplade till förstärkaren. Brummar det då också?

Kan du vara snäll och förtydliga den sista frågan där, du menar koppla bort eller i elktorniken igen??

Posted
22 minutes ago, Bebop said:

Men ja, den är inkopplad i direkt i väggen

Posted

@AdamL1641 koppla bort allt förutom högtalarkablarna (alltså signalkablar och liknande till annan utrustning) och slå sedan på din förstärkare. Brummar det fortfarande då?

En beskrivning på vad du har inkopplat i den och med vilka typer av kablar m.m. underlättar för att utesluta saker att det brummar i högtalarna brukar oftast bero på någon jordpotential som letar sig in via någon annan apparat.