Anders65 Posted August 6 Posted August 6 I och med att jag nu äntligen är klar med den nya kabeln Signature One RCA släpper jag även ett nytt begrepp för kablar - Complications. Nytt för kablar, men väl etablerat inom fina urverk som armbandsur. Tänkte börja berätta lite om tanken med och bakgrunden till Complications. Vi tar exemplet en vanlig RCA-kabel. Det är svårt att förklara och få en känsla för hur sofistikerad en riktigt bra RCA-kabel kan vara jämfört med en vanlig standardkabel. Det går att förklara tekniskt, men att kvantifiera hur mycket som faktiskt gjorts utöver vad en enkel standardkabel gör är nytt. Det går dock att dra en parallell till finare armbandsur, där alla funktioner utöver att visa tid är Complications. För kablar tänker jag att alla egenskaper utöver en standardkabel som på ett välgrundat sätt bidrar till att förbättra kabeln för sin tänkta användning är en Complication. En uppenbar Complication för mina signal-, phono- och högtalarkablar är Zero-teknologin. Men det finns så mycket mer jag gör för att en kabel ska prestera så bra det är fysiskt möjligt där den är tänkt att användas. Man skulle kunna säga att antalet Complications blir ett mått på hur sofistikerad kabeln är, men man får på så sätt även en känsla för till vilket djup konstruktionen har optimerats för applikationen. Få komplikationer, och man kan säga att det är en enklare konstruktion än en med många. På det sättet liknar Complications hur begreppet används i klockindustrin, även om man där menar diskreta funktioner som adderas till visningen av tid. Signature One RCA är "bara" en RCA-kabel, men det är den kabel jag någonsin gjort med flest Complications - 7 st. Som jämförelse har vanliga Signature RCA 4 st Complications och Reference RCA 3 st. Det kan förklara varför det tagit så lång tid att få fram denna kabel, som utgått från vanliga Signature RCA, men konstruktionen är i stora drag nyutvecklad. En av anledningarna till att jag behövde hitta nya lösningar (Complications) var att det är den första kabeln som både är en phonokabel - med alla krav det medför att hantera mycket små signaler och förhållandevis hög utimpedans hos pickuper - och samtidigt vara den bästa signalkabeln jag någonsin gjort. Det handlar inte om kompromisser, utan om nya tekniska lösningar som jag kallar Complications. Complication 1 - Low-loss dielectric end-to-end Kabeln nyttjar bara PTFE (Teflon) närmast signalbärande ledare. Inkluderat kontaktdonen. Detta för att minimera påverkan på musiksignalen via dess elektriska fält i kantaktdonen och dess anslutningar där Zero-teknologi inte säkerställer noll påverkan. Kontakdonen är av högsta kvalité från danska Duelund. Complication 2 - High-purity conductor material end-to-end Kontakdonen är av guldpläterad OCC. Den solida guld-silver-koppar-legeringen i signalledaren är noggrant utvalt genom lyssning för bästa balans och harmoni i ljudåtergivningen. Complication 3 - Return conductor in the same material as the signal conductor Vikten av returledaren i single-ended kablar underskattas ofta. Den här kabeln använder samma material för strömmens returväg som för signalledaren, eftersom de delar samma krets. De skillnader som upplevs mellan olika material i signalledare beror till stor del på skillnader i elektronflödet mellan materialen. Eftersom elektronflödet sker i en sluten krets där returledaren (normalt flätad kopparskräm) är en del så påverka ljudet även av denna. Complication 4 - Helix geometry for immunity to external magnetic fields Flätade kopparskärmar är inte effektiva för att förhindra att magnetfält från nätaggregat och nätkablar inducerar strömmar i signalkablar. En helixgeometrisk skärm släcker ut de inducerade strömmarna, både i skärmen själv och i signalledaren. Complication 5 - Patented Zero technology Guarden som omger signalledaren resulterar i ett elektriskt fält på noll runt signalledaren. Noll elektriskt fält innebär noll dielektriska förluster längs signalledaren. Därmed påverkas inte det elektriska fältet som är en del av signal. Detta motsvarar att signalledaren vore i vakuum utan något fysiskt material i dess närhet. Complication 6 - Centered, air-gapped signal conductor En centrerad guard i en volym som huvudsakligen består av luft ger både en jämn kapacitans längs kabeln, och luften minimerar den distribuerade kapacitansen. Detta resulterar för denna kabel i en kapacitans på ca 26 pF/m kabel. Complication 7 - Oil impregnated conductor Oljeimpregnerad signalledare — Impregneringen är samma tekniska princip som exempelvis används i Duelund kondensatorer, Men här applicerad på ledaren själv Denna kabel som är min nya lyssningsreferens finns för lån från och med nu. Jag använder den både som phonokabel med DS Audio W3 pickup och som signalkabel från DAC till förstärkare. Motsvarande XLR-kabeln beräknas släppas 2027 (estimering av Duelund när de kommer med motsvarande XLR-kontakt). Priser inom kort. /Anders AlfaGTV, lindvall, Splash and 12 others 15 Quote
Recommended Posts