Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänker att de allra flesta på Euphonia nyttjar Spotify eller Tidal/Qobuz, men jag vet ju också att rätt många har Apple-produkter.

Jag har dragit igång ett Apple One abonnemang eftersom jag gärna nyttjar AppleTV-mjukvaran (utöver hårdvaran) och då ingår Apple Music.

Det innebär ju numera lossless/high rez-musik om man lyckas få ut det ur sin enhet på ett smidigt och icke-destruktivt sätt. Jag väljer att häkta på en USB-DAC på lämplig apparat, som telefonen eller en padda. Jag är nyfiken på om ngn kör Apple Music i "fin-anläggningen"? Hur isf?

Jag är i stugan och lyssnar via Focal Bathys, och körde lite Burnin' med The Wailers:

IMG_3385.jpeg

Jag kom på mig själv med att inte köra max upplösning till Bluetooth-lurarna, och hämtade den lilla Sennheiser Bluetooth-adaptern, BTD700. Den medger nämligen AptX vilket ger en lite större bandbredd. 

Det lustiga var att ljudet blev så signifikant annorlunda när lurarna anslöt via BTD700 istället?

Men, som ni kanske uppmärksammade på bilden så öppnades möjligheten att lyssna till plattan i Dolby Atmos istället, och Apple Music hoppade direkt till det formatet! 

Utan tvekan gör AptX (istället för AAC) och Atmos något riktigt bra för ljudet. Eller om det är Apple Mastering som gör det, oklart.

Posted

Jag har inte testat Apple Music själv, men de har ju ett väldigt stort musikutbud. När jag testade Eversolo T8 såg jag att den hade stöd för Apple Music direkt i streamern, eftersom Eversolos system är Android-baserat. Det borde därför vara ett intressant alternativ för den som använder Apple Music om det fungerar.