Anders65 Posted August 3 Posted August 3 Hej igen, Tänkte dela lite av min resa med några olika kompressionsdrivare. En resa med förutsättningen att jag använder samma biradiala horn med 1,4" hals i kombination med open baffel. Som start använde jag SB Audience Rosso-65CDN-T. Anledningen var främst de fina mätresultaten och de goda vitsord som Joseph Crowe gett kombinationen av just den drivern och ES-600-hornet. Även priset var tilltalande. Det var också för den drivern jag byggde delningsfiltret och den bypass jag har för att finjustera frekvenssvaret. Jag kör mina open baffel helt passivt utan EQ så jag behöver kunna trimma lite. Därav bypass-lösningen som sitter över en L-pad för nivåanpassning. Kombinationen 65CDN-T och ES-600 presterade riktigt bra vid både mätning och lyssning. Det enda som bekymrade mig var en resonans vid membranets breakup. Den låg visserligen högt upp, runt 16–17 kHz, men nivån var ganska hög och min burst decay-mätning visade att resonansen tog lite väl lång tid på sig att klinga ut. Jag kontaktade SB Audience angående detta och klurade på hur det skulle kunna åtgärdas – vilket visade sig vara lättare sagt än gjort. Ljudmässigt tyckte jag dock inte alls att det som ofta skrivs om titanmembran och vasst ljud på grund av breakup-resonanser stämde med vad jag hörde. Ljudet var varken vasst eller metalliskt. Snarare mjukt och behagligt. Rosso 65CDN-T har denna spec, - 65 mm membran av titan - Neodym magneter och 1,9T starkt magnetfält. - Klarar att delas vid de 720 Hz som jag valt som delningsfrekvens - 33 graders exitvinkel. Enklare fasplugg - 109 dB känslighet och 8 ohm Efter en tids lyssnande tyckte jag att jag kunde förnimma en slags tunn slöja över ljudet. Så jag började gräva efter alternativ. Alternativ som kan passa mitt horn och min delning. Fortstättning följer :-) /Anders AlfaGTV, lindvall, deerhunt and 1 other 4 Quote
Anders65 Posted August 3 Author Posted August 3 Många liksom även jag letar efter kompressionsdrivare med membran av beryllium. Vilket det så klart finns flera goda skäl till. Ofta vill man att dessa drivare ska täcka i ett stort frekvensområde. En anledning till det borde vara att slippa ha delningsfilter där vår hörsel är som känsligast ca 1-3 khz. Detta öppnar även dörren för 2-vägssystem. Men för att drivaren ska klara låga frekvenser bra krävs ett stort membran ofta 2,5-3" eller ända upp till 4' på enstaka modeller. Ett membran på sig 3" behöver fungera bra inom 500 - 16-20 khz vilket leder till tunna, styva och lätta material men med bra dämpning. Det finns egentligen bara ett riktigt bra material för detta - beryllium. Hårt, lätt och med bra dämpning. Problemet är bara att det bara ett fåtal fabriker i världen som kan tillverk dessa membran av tunn beryllium. Ett av dessa förerag ligger i USA. Med tanke på omvärldsläget går tillverkning av beryllium komponenter till annat än membran för högtalare. Detta gör att drivare med beryllium membran nästan inte går att få tag på idag. Än svårare till ett rimligt pris. Fortsättning följer, /Anders lindvall and AlfaGTV 2 Quote
Bebop Posted August 4 Posted August 4 Det kan ju finnas andra anledningar som bl a var ett orosmoment hos Focal. Det finns ämnen som jag inte tycker man bör rota i om det inte är livsavgörande. Beryllium är ett av dem, bly, kadmium och kvicksilver är andra, framför allt i under framtagning, produktion. Anders65 and Håkan64 2 Quote
AlfaGTV Posted August 4 Posted August 4 8 hours ago, Anders65 said: Fortsättning följer, Ser fram emot det! När jag blir stor ska jag ha ett par tvåvägare med minst 15" papp-kon i botten och ett rejält kompressorhorn med spridningslins i trä. Lite som de klassiska TAD'arna 2401 (eller 2402 om du tjatar!) Anders65 and figge 2 Quote
figge Posted August 4 Posted August 4 1 hour ago, AlfaGTV said: Ser fram emot det! När jag blir stor ska jag ha ett par tvåvägare med minst 15" papp-kon i botten och ett rejält kompressorhorn med spridningslins i trä. Lite som de klassiska TAD'arna 2401 (eller 2402 om du tjatar!) Nu har han varit norrut igen.😂😉 AlfaGTV 1 Quote
Anders65 Posted August 4 Author Posted August 4 Min korta o begränsade resa med kompressionsdrivare har varit (och är fortfarande) otroligt lärorik. Det betyder att min kunskap är begränsad, men så klart, har jag trots det en del insikter jag tänkte dela. Finns säkert de här på forumet som kan mycket mer om detta ämne än jag, så korrigera eller komplettera gärna. Som vanligt är jag dålig på alla tillverkare o deras produkter. Men de jag tittar lite närmare på för att försöka se samband mellan ljudupplevelse och tekniska lösningar eller teknisk data är ett urval av kompressionsdrivare från TAD, SB Audience, Beyma och 18sound. För TAD specifikt TAD4003 samt exempel från de andra tillverkarna. Alla med 1,4-1,5" exit. Eftersom TAD, sen ett antal år, inte säljer säljer dessa och att de bara finns på eftermarknaden och till priser långt över min budget för detta så läste jag vad jag kom över kring just TAD4003 som jag tror slutade tillverkas kring 2012. Vad jag förstått var denna modell en av de sista (rätta mig om jag har fel). Men likt många andra av TADs motsvarande drivare är de ljudmässigt mycket eftertraktade idag. Vad jag förstår är det en ganska stor mängd ofta unika tekniska lösningar som står bakom dess och sina kusiners succé. Något som ingen annan tillverkare verkat kunna möta fullt ut. Ett urval av lösningar i TAD4003 som jag menar bidrar till dess ljudmässigt utomordentliga rykte. - 4 tums membran av beryllium. - Starkt magnetfält och stark motor. - 5-slitsad fasplugg - Mycket sofistikerad upphängning av membranet Ett stort membran ger mer kropp i nedre mellanregister, men samtidigt krävs både en mycket mjuk upphängning av membranet och en stark motor på grund av högt lufttryck vid halsmynningen. Både fasplugg och exitvinkeln hos driver är kritiska för att undvika virvlar och impedansvariationer i hornhalsen. Den 5-slitsade faspluggen TAD utvecklat anses vara ett matematiskt mästerverk. Ju större membran vid desto lägre frekvens inträffar membranets breakup (temporär deformation som ger oönskade resonanser). TAD har löst detta med membran av beryllium som är mycket styvt och lätt men trots det har bra dämpning. Detta gör att de lyckats flytta upp breakup högt upp i frekvens trots stort membran, och på så sätt undvika problem som breakup för med sig ljudmässigt. Kanske mer om det senare i tråden. Exitvinkeln hos drivern bör vara i närheten av ingångsvinkel i hornets hals. Mina lyssningsintryck säger dock att andra egenskaper verkar vara mer kritiska än exakt vinkelmatchning mellan hornhals och driverns exitvinkel. Forsättning följer, /Anders lindvall 1 Quote
Anders65 Posted August 4 Author Posted August 4 8 hours ago, Bebop said: Det kan ju finnas andra anledningar som bl a var ett orosmoment hos Focal. Det finns ämnen som jag inte tycker man bör rota i om det inte är livsavgörande. Beryllium är ett av dem, bly, kadmium och kvicksilver är andra, framför allt i under framtagning, produktion. Precis, beryllium är ett av de giftigaste ämnena vi har. Inandning av minsta damkorn kan orsaka allvarliga sjukdomar och cancer. Så man måste respektera att de de som producerar produkter med eller av beryllium gärna hade helt gått ifrån materialet där det inte är absolut nödvändigt. Men att nyttja produkter som högtarare med beryllium är helt riskfritt (bara så ingen tror något annat). Jag återkommer till materialfrågan här i tråden. Det finns flera intressanta alternativ till beryllium. Quote
Anders65 Posted August 4 Author Posted August 4 SB Audience Rosso 65CDN-T är deras top of the line serie, så även om jag uppskattar mycket i ljudet hos denna driver så finns inget steg upp den vägen. Rent ljudmässigt spelar den mjukt, naturligt och riktigt trevligt och vilket medger långa lyssningssessioner i timmar utan lyssningströtthet. Men om jag skulle försöka hitta ett steg upp så handar det om tre aspekter. Resonans vid breakup Kropp i lägre mellanregister Än öppnare klang Jag var (och är fortfarande) lite förundrad över att jag upplevde ljudet mjukt och behagligt trots relativ hög nivå på resonansen vid breakup och inte minst att den inte dämpades så bra. Har läst på olika forum att ljudet kan bli vasst och metalliskt med titan-membran och dess relativ långs materialdämpning jämfört med berullium, aluminium och kolfiber. Men ljudet med 65CDN-T var absolut inte metalliskt eller vasst. En teori är att resonansen får en maskerande effekt (via IMD) vilken begränsar upplevelsen av de mikrodetaljer som ger luft, rum och öppen klang. I vilket fall så om jag skulle byta driver så vill jag att den dämpar resonanser vid breakup effektivare. Mera upplevd kropp i nedre mellanregister var på önskelistan. Men 65CDN-T spelar varken tunnt, analytiskt eller stramt. Men lite mer kropp tillsammans med lite luftigare ljud så skulle ljudet bli mer organiskt som jag resonerade. Större diameter på membranet och än bättre kontroll var receptet jag gick på i sökningen. Vilka parametrar som är viktigast för mer organsikt ljud och en öppnare klang var svårt att klura ut - och jag tror att svaret ligger i en kombination av egenskaper. Faspluggen, motorns kontroll av membranet och membranets styvhet. Kanske även breakup-beteendet. Neodym-magneter blev självklart och beryllium-membran var uteslutet på grund av otillgänglighet och höga priser. Men ett flertal tillverkare har de senare åren försökt hitta alternativa vägar till beryllium. Idag är följande material vanliga: Titan. Styvt och lätt men låg inre dämpning. Aluminium. Mjukare, lätt och hög inre dämpning Kolfiber (TeXtreme). Styvt, lätt och mycket hög inre dämpning Titannitrid (belagd titan). Betydligt styvare än titan, lätt men troligen liknande inre dämpning som titan (har ingen uppgift på det). Baserat på materialegenskaperna så borde TeXtreme vara riktigt bra. Men jag blev allt mer osäker på materialet ju mer jag läste på forum och studerade andras mätresultat. Jag ville inte ha än mjukare ljud vilket var huvudanledningen till av jag valde bort kolfiber som har mycket hög dämpning. Aluminium föll bort lite av samma orsaker, men skulle ändå gärna inkluderat något driver med aluminium-membran. Om inte annat för att jämföra en sådan ljudmässig med andra material. Men så blev det inte. Så det blev en driver från Beyma CP755ND med ett lite större titan-membran och starkare motor (högre B/L-faktor än 65CDN-T). Även en mer avancerad fasplugg och annan upphängning av membranet. En driver som fått mycket fina vitsord på forum. Den andra som ingick i min utvärdering var en driver med än större membran av titannitrid från 18sound. Även denna har en mer avancerad fasplugg än SB Audience driver. Den valda modellen NSD1480N-8 har den högsta B/L-faktorn jag sett på en 8 ohms kompressionsdrivare - 15,5 Tm. Fortsättning följer, /Anders lindvall 1 Quote
robert nilsson Posted August 5 Posted August 5 Vet att VUE använder NSD1480-N i några av sina konstruktioner. Likaså Renkus Heinz använder NSD1095 1" i deras styrbara pelare och även beyma CP755ND ska finnas i en point source konstruktion vad jag förstått så det är ju bra drivers som du plockat ut till din jämförelse. Har själv lyssnat på ND1480-A med alumembran och den låter "snällare och mjukare" än titanmembran men saknar lite attack mot titanmembranet, Har man fritt spelrum gällande priset så väljer jag nitrit membanet Robert Nilsson DAT AB Anders65 1 Quote
Anders65 Posted August 5 Author Posted August 5 Att testa Beyma CP755Nd blev en mycket intressant upplevelse. Om man tittar på specifikationen jämfört med 65CDN-T borde den vara ett steg bättre på de flesta punkterna som intresserade mig. - Starkare magnetfält 1,9 >>2,2 T. - Större membran. 65 >> 72 mm. - Mer sofistikerad fasplugg - Bättre anpassad exitvinkel till mina horn. 32 >> 12,6 grader - Utsträckt frekvensområde på höga frekvenser. Frekvenssvep och burst decay gav positiva indikationer att detta är en riktigt bra driver. I stort sett rak frekvensgång upp till drygt 18 kHz, vilket är mycket bra med ES-600 hornet. Betydligt lägre nivå på resonanserna än tidigare, även om det finns lite resonanser vid olika frekvenser över 5 kHz, men alla med låg nivå. Dämpningen av resonanserna är effektiv. Ljudet fick nu en härlig kropp i det lägre mellanregistret, något som jag kopplar till det större membranet och den startare motorn. Det roliga är att den ljudmässiga skillnaden mot 65CDN-T tycker jag precis motsvarar specifikation o mätresultat. Mina lyssningsintryck är att Beyma CP755Nd är ett tydligt steg upp i samma ljudmässiga riktning som 65CDN-T. Mer kropp, lite öppnare ljud och mer kontroll generellt. Även om 65CDN-T är mycket prisvärd, så vill man ta ett tydligt steg upp i samma ljudmässiga riktning kan jag verkligen rekommendera att testa Beyma CP755Nd 😊 Fortsättning följer, /Anders Double A 1 Quote
Anders65 Posted August 6 Author Posted August 6 Om testerna av Beyma var intressanta så blev testerna av NSD1480N på en ny nivå. Men om vi först jämför dessa på några intressanta punker, - Samma starka megnetfält på 2,2 T och neodymmagneter - Större membbran 72 >> 75 mm. - Titan >> Titannidrid membran - Olika lösningar på mer avancerade faspluggar - Väldigt lika exitvinklar 12,6 >> 10 grader. - NSD1480N har inte samma utsträckta frekvensområde - Starkare motor ca 12 >> 15,5 Tm Det 18sound gjort är att lägga på en tunn och mycket hård yta på båda sidorna av ett vanligt titan-membran. Detta bildar en sandwish konstruktion som inte bara blir mycket styv utan även betydligt bättre dämpad. Styvheten flyttar upp breakup i frekvens, men minst lika viktigt är att man får ett mycket konsistent decay. Jag tycker detta är ett klockrent försök att närma sig Berylliums egenskaper men med material som inte är farliga eller svåra att får tag på. Tror denna lösning är patenterad. Det man inte kommer åt är givetvis vikten, men den är nästa lika som rena titan-membran. Nästa intressanta område är den starka motorn. Jag har inte sett någon annan 8 ohms kompressionsdrivare med så stark motor. Inte ens från TAD. Varför är detta viktigt? Ett förhållandevis stort membran på 3", höga ljufttryck i halsen på hornen och inte minst vikten av snabb decay och bra kontroll. Kombinationen av en stark motor och en membran som är lätt, hårt och samtidigt väl dämpat blir en väldigt snabb och jämn decay helt utan ringningar eller tendenser till resonanser över ett större frekvensområde ca 2-17 kHz där decay på 6-7 perioder mätt vid -30 dB. Intressant nog ligger det på ungefär samma Q-värde som ger vår hörsels selektivitetsförmåga. Det betyder att över största delen av frekvensområdet har drivern (med hornet) ungeär samma förmåga som vår hörsel. Det är lite mer komplicerat äv så, men i stora drag är det så. För att nå riktigt organiskt ljud menar jag att liten tidsrelaterad distortion tillsammans med låg IMD är de viktigaste egenskaperna att jobba med. IMD menar jag ger en maskerande effekt som direkt påverkar ljudupplevelsen negativt. När det gäller drivers (och elektronik för den delen) ringningar orsakade av breakup, digitala filter eller återkoppling är alla egenskaper som skapar IMD - Intermodulationsdistortion. Sen finns naturligtvis akustisk distortion genom missanpassning gällande akustisk impedans i hornet och framförallt hornhalsen. Virvlar orsamade av olika exitvinkel hos drivern jämfört med hornhalsens ingångsvinkel ger dessa egenskaper som även ger tidsrelaterad distortion. Vad jag har läst så är det dock inte så kritiskt om exit-vinkel är lite mindre än halsens ingångsvinkel. Det är värre om exitvinkel är större - vilket en var med 65CDN-T-drivern (32 grader mot hornets ca 21-22 grader). CP755Nd och NSD1480N ligger på 10-13 grader. Ren ljudmässigt skulle jag säga att CP755Nd och NSD1480N ligger på samma nivå. Men det finns en stor skillnad i ljudupplevelen. Ingen av de andra kommer ens i närhehen av det organsiska ljud jag upplever med !8sound drivern. Min teori är att det beror på burst decay och den totala avsaknaden av ringningar/resonanser inom största delen av det kritiska frekvensområdet. Samt en läg och väl dämpad ringning vid breakup högt uppe vid 17 kHz. På denna punkt är denna driver överlägsen de andra både ljud och mätmässigt. I andra områden tycker jag dock det är hårfina skillnader. Bytte mellan CP755Nd och NSD1480N i hornen fler gånger än jag kommer ihåg för att ringa in alla olika skillnader jag kunde uppfatta i ljudet. Men NSD1480N min vinnare - på vissa inspelningar blir det magi helt enkelt. The end. /Anders Double A, lindvall and calle_jr 3 Quote
Double A Posted August 6 Posted August 6 Spännande och intressant att höra om dina erfarenheter om kompressions element, en typ av element som inte används så ofta i hifi sammanhang. Beyma varianten har jag hört, har en god vän som använder det i (tror jag) samma horn som du har och det låter väldigt trevligt tycker jag. Så nu blev jag ju nyfiken på 18sound modellen😊 Du övervägde aldrig att testa ett coaxialt kompressions-element? Och inget går ju upp mot praktiska prov! Enda sättet att stilla sin nyfikenhet och få bekräftelse på om olikheter i databladen upplevs i verkligheten. 👍 Anders65 1 Quote
Anders65 Posted August 6 Author Posted August 6 44 minutes ago, Double A said: Du övervägde aldrig att testa ett coaxialt kompressions-element? Jo, jag funderade fram och tillbaka några varv på exempelvis DCX464 från B&C. Att jag inte tog med någon sådan beror mest på extra delningsfilter och möjligen att priset drar iväg lite. Jag ser delningsfilter som "ett nödvändigt ont". Har jobbar rätt mycket med delningen mellan open baffel och hornet och inser hur svårt det är att få till det riktigt bra - även om jag tycker det blev bra till slut. Sen vill jag helst inte dela där hörseln är som känsligast. Men det vore så klart mycket intressant att lyssna på den i ES-600. En anledning till att kompressionsdrivare är lite ovanligare är förstås horn som är stora och att det blir tuffa krav på dessa drivers för att låta riktigt bra i HiFi-sammanhang. Men belöningen för en lyckad kombo mellan horn och driver ger fördelar som är svåra att nå med en vanlig dome tweeter. Det är otroligt givande att lyssna till olika drivers i samma horn och att sedan koppla ihop tekniska lösningar och egenskaper med lyssningsintrycken. Det var en väldigt intressant resa. Jag hade verkligen inte kunnat komma fram till det jag gjorde genom att läsa datablad och läsa vad som skrivs om olika drivers i diskussioner på forum. En insikt är att man behöver lyssna och förstå själv. Double A 1 Quote
Double A Posted August 7 Posted August 7 10 hours ago, Anders65 said: Jag ser delningsfilter som "ett nödvändigt ont Jag håller med dig till 100%! Jag tycker också det känns (och låter) bra när man kan hålla ner komplexiteten i filtret, om elementen tillåter det😊 Anders65 and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted August 8 Posted August 8 On 2026-08-04 at 00:16, Anders65 said: En anledning till det borde vara att slippa ha delningsfilter där vår hörsel är som känsligast ca 1-3 khz. Exakt! Jag föredrar flervägshögtalare ändå i slutändan, men man borde oftare undvika materialgränsen precis i "presence zone". Quote
Anders65 Posted August 8 Author Posted August 8 5 hours ago, calle_jr said: Jag föredrar flervägshögtalare ändå i slutändan, men man borde oftare undvika materialgränsen precis i "presence zone". intresant! Om man tar ett passivt 12 db/oktav delningsfilter och hänsyn till presence zonen på 4-6 kHz och hänsyn till fasvridning så landar delnnigen utanför ett stort frekvensområde - typ lägre än kanske 1,5kHz eller högre än 16 kHz beroende på hur mycket oroar sig för fasvridning förstås. Men hur borde man tänka kring detta? calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted August 8 Posted August 8 19 minutes ago, Anders65 said: Men hur borde man tänka kring detta? Jag menade som du skrev men att öka omfånget uppåt till ca 5kHz. Och gärna delning nedåt under ca 200Hz. En högtalare med en sådan driver med passiva 6dB/okt nedåt och 12dB/okt uppåt borde ha stor potential att låta naturligt. Anders65 1 Quote
Anders65 Posted Sunday at 19:22 Author Posted Sunday at 19:22 On 2026-08-05 at 08:07, robert nilsson said: Har man fritt spelrum gällande priset så väljer jag nitrit membanet Jag har läst lite om aluminium-versionen av NSD1480 och vad jag förstår är den riktigt bra. Hade varit mycket intressant att jämföra den med NSD1480N, men jag fick göra ett litet urval från önskelistan för denna test Quote
Recommended Posts