Timbre™ Posted April 9, 2005 Posted April 9, 2005 En annan tid och en annan plats... Senast det begav sig var det midnattshifi i Piteå. Sedan dess har Mercurius styrt kosan söderut och plötsligt är man nästan grannar... :cool: Anläggningen följde naturligtvis med i flyttlasset och dessutom har den utökats på vägen. Hifilivet har många frestelser och kan audiofiler verkligen träffas utan att någon form av test ingår i programmet... Häng med på intensiva mitt-i-veckan-övningar hemma hos Merkurius... Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Signalkällan är en bekant från Piteå och denna CDX-1060 är förmodligen en vidareutveckling av en äldre modell som jag själv har använt mycket, en Yamaha CDX-1110, vilken bl.a. var mycket populär som transport på åttiotalet. Quote
sampix Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Här har vi tydligen inte snålat på akustiska ingrepp i rummet Detta ser spännande ut Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Ja, både Svanå MiljöTeknik, Acustica Applicata DAAD samt diagonal uppställning är ju gynnsamma förutsättningar... Inväntar moddningsinfo om signalkällan. Quote
sampix Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Då kan jag under tiden berätta att ett av mina absolut bästa hifi-minnen inkluderar dessa Audiovector-högtalare (S6 Arreté?), tillsammans med Gryphon-elektronik. Upplöst och luftig diskant fick en helt ny innebörd för mig. De övriga registren var inte fy skam de heller ska tilläggas Quote
Merkurius Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Då kan jag under tiden berätta att ett av mina absolut bästa hifi-minnen inkluderar dessa Audiovector-högtalare (S6 Arreté?)... <{POST_SNAPBACK}> Samma här Sampix Jo, signalkällan är en Modifierad Yamaha CDX-1060. Den är modifierad hos Harmony Design i Göteborg. Moddningen gick på 2500 riksdaler och då byte Mattias klockan samt det digitala utgångssteget (Mange eller new order, nu kan kanske bilderna på innandömet kom väl tillhands, dvs. om ni fortfarande har kvar bilderna?). Yamahan är alltså modifierad och optimerad för att fungera som ett drivverk även om den fungerar som en fullgod, ordinär CD-spelare. Sampix har iaf klurat ut vilken tillverkare och serie det är på högtalarsidan. Flitiga läsare av denna sida kan kanske lista ut exakt vilken modell det är? Finns bara två modeller att gissa på nu när ni sett den första bilden Jag fortsätter att kommentera så fort bilderna kommer fram Quote
Merkurius Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Jo just det... Den observante kanske ser att CD-spelarens display slocknat i det vänstra hörnet (kanske inte syns så mycket i det reflekterande ljuset). Vet någon vad som döljer sig under själva displayen? Jag misstänker att det är en liten lampa eftersom det nedsläckta området inte är "skarpskuret". Har någon öppnat någon Yamaha och kanske vet vad det är för typ av lampa och om man kan byta den själv? Har inte orkat öppna den än... funktion är det förstås inget fel på Quote
Guest mikael Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Många intressanta repotage att läsa nu. Förstår verkligen inte hur du hinner med allt Timbre . Mycket godis för oss andra dock . Har lyssnat en del på audiovector och blev väldigt intresserad av dem vid de här tillfällena. Tycker verkligen att man glömmer allt om hifi och verkligen kan fokusera på musiken när man lyssnar på musik genom dessa högtalare. /Mikael Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Hehe, ja just nu är det lite intensivt... Fotoalbumet är dock välfyllt så förarbetet börjar ta form. Fyller på med ett stycke högtalare till för att se om någon prickar in modellen... Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Under tiden alla funderar på Audiovectormodell :cool: kan det vara läge att ta en titt på elektronikhyllan. En balanserad blandning av trotjänare och nykomlingar. Bäst blir det om Merkurius själv berättar om utrustningen men rörhäcken längst ner går inte att lämna ifred... Detta är ingenting mindre än slutstegsmodellen som innebar Victor Khomenkos genombrott på CES vintern 1995. Urfladdermusen skulle man kunna säga och släktskapen med dagens VK-75/VK-150 går inte att ta miste på. VK-60 ingår naturligtvis i Khomenkos uppgraderingssystem och BAT kan tillhandahålla omgradering till monoblock (120W/kanal) samt uppgradering till VK-60SE. Quote
Merkurius Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 En snabb titt på Audiovectors hemsida... och alla kan säga vilken modell det är Det nedersta elementet avslöjar nog allt Just ja, sen var det resten av elektronikstapeln. Från Yamahan går signalen i digital form till TacT RCS 2.0 Det är en DAC/rumskorrigerar/försteg-allt-i-ett-låda. Just nu används bara TacT:ens DAC och försteg pga. praktiska orsaker. Därifrån går signalen vidare, balanserat, till antingen BAT:en eller Meridian slutsteget. BAT:en har ju Timbre så fint presenterat... finns inte så mycket mer att orda om än att jag väntar på nya rör. Meridian slutsteget är av en modell som heter 557 och som orkar driva de flesta högtalare. Ljudet har en mycket neutral klang med kontroll över alla register. Den sista prylen i stacken är ett försteg som för tillfället sitter på avbytarbänken. Det är en Meridian 502 och passar som en handske ihop med Meridians slutsteg. Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Kvällens lyssning kom snabbt igång efter plåtandet och kvällens lyssningsjämförelse var given: transistorer kontra rör i slutstegsavdelningen. Vi öppnade med Meridian 557 och ganska omgående stod det klart att Merkurius har fått kontroll på det akustiska. Down By The Border i en hemmasnickrad inspelning av Tony Joe White återgavs luftigt och exakt. Munspel, akustisk gitarr och the swamp music man vid sångmikrofonen... :cool: Fourplays månskensjoggning passerade med kraft och kontroll. Första intrycket blev att ljudkaraktären låg mer åt det exakta än tillbakalutade hållet. K-man hade också tagit med utvald musik... Quote
Matrixen Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Roligt att se fler uppställningar med lite blandade grejer! Var burkarna värda Norgeresan Quote
Merkurius Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Roligt att se fler uppställningar med lite blandade grejer! Var burkarna värda Norgeresan <{POST_SNAPBACK}> Yeppz Quote
Bravo Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Roligt att se att någon medskapat rummet i beräknigarna för välljudet, ett ack så nödvändigt faktum. Roligt med lite ovanliga kombinationer som moddad japan till engelsk aristokrati. Quote
Guest mikael Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Hur påverkas ljudet av att ha systemet uppställt på diagonalen? /Mikael Quote
Merkurius Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Hur påverkas ljudet av att ha systemet uppställt på diagonalen? /Mikael <{POST_SNAPBACK}> Positivt Nä, jag har faktiskt inte hunnit testa några fler än denna position med mina nuvarande högtalare. Med mina gamla högtalare blev den här positionen bäst. Basen blev tightare och ljudet kändes mer avslappnat. Ska flytta runt högtalarna såsmåningom för att se vart dessa passar bäst. Quote
datar Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Ser att Ole Klifoths högtalare har hittat ett hem Quote
Timbre™ Posted April 11, 2005 Author Posted April 11, 2005 Hur påverkas ljudet av att ha systemet uppställt på diagonalen? /Mikael Det var ett tag sedan jag kunde pyssla med diagonala uppställningar men i det dåvarande lyssningsrummet på 24 kvadrat lyckades uppställningen sänka en kraftig basresonans och så blev jag av med förstareflexen på köpet... Ett bättre perspektiv, en mer exakt ljudbild och en betydligt trevligare tonal balans blev resultatet den gången. Det varierar nog från rum till rum. Quote
K-man Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 K-man hade också tagit med utvald musik Japp, stämmer bra, och det var inte utan att jag "flinade till" lite då Merkurius, när han spelade sin utvalda skiva för oss, sa att han inte tyckte det klingade helt korrekt på piano. Detta flin dök upp med tanke på att jag bl.a. hade med Nisse Landgren/Esbjörn Svensson och tänkte köra Gärdebylåten...som enbart består utav piano och trombon...och i långa passager enbart piano i bästa Esbjörnstil! Och här framkom svängningarna i intensitet på spelandet väldigt tydligt. Nyanseringar som jag inte reagerat över tidigare var väldigt tydliga. Anläggningen klassar jag in bland "ljusa" anläggningar (vilket stämmer perfekt med Merkurius önskemål) och de brukar snabbt ge mig lyssningströtthet och öronstängning, men här hade jag lätt kunnat fortsätta och lyssna på härlig musik i flera timmar till...så jag fick mig en funderare på vad det är i andra "ljusa" setuper som får mig att tröttna, och det handlar inte billiga/dyra anläggningar... \\K-man Quote
Neodynium Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Har också testat rätt mycket med diagonala uppställningar.. funkar mycket bra. Dock så var mitt rum lite litet (19-19.5kvm). Fick problem med bakreflexer pga att jag satt lite nära bakväggen. Testade tom Utopiorna diagonalt.. hehe.. men som sagt.. rummet var/är lite litet! hehe Fler bilder!! /neo Quote
Timbre™ Posted April 11, 2005 Author Posted April 11, 2005 Ja, hmmm...så var det detta med omkoppling... Hur börjar vi nu då... Quote
Timbre™ Posted April 11, 2005 Author Posted April 11, 2005 Merkurius analyserar läget och ligger det inte en faspenna på golvet... Quote
Timbre™ Posted April 11, 2005 Author Posted April 11, 2005 Ett är säkert; engelsmannen skall kopplas ur och fladdermusen skall kopplas in... Nätfasen skall kontrolleras och så blir det en sista överblick innan det var dags för lyssningsomgång nummer två. Quote
Merkurius Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Jo, man får grubbla lite så att allt blir rätt. Nu kopplade jag bara om elektroniken. Men två gånger då jag lyssnat på dessa högtalare i butik så har de lyckats med konststycket att snurra på fasen..... TILL HÖGTALARNA!! Herrejösses. Det är väl det första man kollar innan man börjar spela musik Nu märker jag att det är dags att gå till frissan Natti natti Quote
Merkurius Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Här är lite bilder på den moddade Yamahan som utlovat. Yamahan innan den blev brutalt uppsprättad: Quote
Merkurius Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Jag och new_order i full färd med uppsträttningen. Det är jag som är röd som en tomat i ansiktet eller snarare :angry: troligen pga. att jag inte litar på att min kompanjon new_order kan hantera en skruvmejsel new_order tänkte nog (på pitbonska): Jåååoooo Stefan no gå häjn bra Nä... skämtåsido så var jag nog solbränd den dagen. Nåväl koncentration på hög nivå var det iaf: Quote
Timbre™ Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 new order tycks gå in med själ och hjärta för uppgiften... Sånt här kräver antingen mod eller solsting för att ge sig på... :cool: Quote
Merkurius Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Här har locket äntligen lyfts bort. Så här ser alltså innandömet ut. Har någon nån bild på en omoddad Yamaha 1060 hade det varit perfa om de kunde lägga in den bilden här. Då får vi se hur en moddad resp. originalspelare ser ut Jag, mangenord, hazard och new_order konstaterade ganska snabbt att den lilla platån som ligger kors och tvärs genom spelare tillhör det nya digitala utgångssteget. På bilden ser ni även den nya digitala koaxialkontakten. Klockan lyckades vi inte lokalisera...någon som vet var den sitter? Quote
Merkurius Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Timbre En liten close-up på på utgångssteget. Som lekman tycker man det verkar vettigt gjort Quote
Recommended Posts