Jump to content

Recommended Posts

Posted

3 hours ago, Muffin said:

Sumiko Cartridges kommer i liknande träboxar?

Det tar sällan många inlägg innan skarpögda medlemmar listar ut vad som döljs :smile:

:clapping:

I detta fallet en Sumiko Starling:

DSC_7818.JPG

DSC_7823.JPG

DSC_7824.JPG

DSC_7822.JPG

DSC_7821.JPG

Starling är en moving coil med naken microridge nål (2.5x75µm), nålarm i bor och X-byggda kopparspolar. Output 0.5mV @3.54cm/s 1kHz och internimpedans 28ohm (1kHz), komplians 12x10-6 cm/dyn (100Hz). VTA 20o. Rekommenderad VTF = 2.0g (1.8-2.2g).

Pickupen handbyggs hos Excel Sound i Yokohama, där jag tror Sumiko bygger sina flesta pickuper sedan lång tid tillbaka.

Enligt datablad ska den hålla 30dB kanalseparation, <0.5dB kanalbalans vid 1kHz och frekvensrespons 12Hz - 50kHz.

Pickupen har en intern resonansdämpning i generatorn och en fix koppling till huset för överföring av vibrationer till tonarmen. Deras så kallade PEEK-generator återfinns i flera modeller, liksom infästningsplattan till huset. Målsättningen har varit att minimera distorsion och förluster genom implementering av rena metaller och optimera geometrisk utformning av PEEK-generatorn.

Rekommenderad belastning R>100ohm, C=100-200pF (bedöms vid lyssning)

Alla pickuper i Sumikos referensserie monteras med M2.5 gängade hål i kroppen, sannolikt för att (med automatik) skapa ett förspänningstryck i kontaktytan mot headshell. Jag tycker att det underlättar monteringen.

Posted

Starling är en mycket bra pickup!

Basen brukar ge tidiga avslöjanden, och Starling presenterar en kropp och tyngd med djup och perspektiv i soundstage. Toppen har en distinkt klarhet och mejslar ut komplexa partier utan problem. Det finns en tyngd och kontur i både piano och röster. Jag kan ju inte veta hur det lät i Blue Rock Studio med Woody Shaw men det låter väldigt realistiskt i lyssningsrummet :smile:

Katie Meluas närmickade röst med tillika mickad akustisk gitarr och den georgiska kvinnokören i konsertsal tillstyrker det med en enastående separation som skapar tydlig plats för varje ton med bibehållen helhet i presentationen.

Love Dance, Primary, 1 of 5 Afreaka!, Primary, 1 of 4 Vol.1, Primary, 1 of 7 Quintets Op. 81 & 97, Primary, 1 of 13 

Så som denna pickup avkodar guldet i hela registret och spårar även besvärliga partier stärker tesen om att så länge tillverkaren väljer en bra nål och nålslipning (linjekontakt), en lätt och styv nålarm (bor), effektiva spolar och en strategi för resonanshantering och transmission till tonarm så är skillnaderna i highendsegmentet väldigt små. Givet såklart att pickupen är välbyggd. 

Jag tror då att den viktigaste egenskapen är att det som kommer ut som slutprodukt för varje enskilt exemplar gör mer för soundet än att man har spänt bågen med superexotiska material eller extrema designlösningar.

Denna pickup ligger prismässigt lite över vad gemene man normalt betalar för en pickup, men å andra sidan avsevärt under vad många av oss lägger för att komma upp i highend-segmentet. Skillnaden ligger i de materialval och konstruktionsprinciper jag nämnt ovan, och jag tycker det är intressant att se om det finns ett värde utöver att göra rätt materialval och konstruktionslösningar. Även om jag inte har lyssnat på alla pickuper som finns så tycker jag så här långt inte att det gör det.

No Reino Dos Afetos, Primary, 1 of 4 In Winter, Primary, 1 of 23 Mutiny After Midnight, Primary, 1 of 9 Ocean Child: Songs Of Yoko Ono, Primary, 1 of 8

Posted
8 minutes ago, calle_jr said:

Nope!

I den mån det går att bedöma något över YouTube verkar det kanon!

Pickuper är ju lite svårare. Går ju inte riktigt att låna hem som en förstärkare precis.

Sist jag handlade PU gick jag helt och hållet på Euphonias bedömning och det blev bra.

Förstår det som att du är jättenöjd. Grattis!! :smile:

Posted

Snyggt! Verkar låta fint, men den får ju också de allra bästa förutsättningar med både verk, arm, riaa, kablage och ffa montage och optimering!

Låt oss bara hoppas att inte "lammen tystnar"! 😊

Posted
On 2026-07-04 at 18:13, calle_jr said:

Pickupen handbyggs hos Excel Sound i Yokohama, där jag tror Sumiko bygger sina flesta pickuper sedan lång tid tillbaka.

Namnet Sumiko låter ju väldigt österländskt, men det är ju ändock ett amerikanskt bolag. Excel Sound bygger ju även Hana pickuper.

On 2026-07-04 at 19:45, calle_jr said:

(linjekontakt)

Eftersom Starling har en micro ridge diamant, blev jag lite fundersam när du använder begreppet "linjekontakt" i ett annat stycke.  Samlar du alla exotiska slipningar med det begreppet?

On 2026-07-04 at 19:45, calle_jr said:

Jag tror då att den viktigaste egenskapen är att det som kommer ut som slutprodukt för varje enskilt exemplar gör mer för soundet än att man har spänt bågen med superexotiska material eller extrema designlösningar.

Här håller jag fullständigt med, en god kvalitetskontroll är oerhört viktigt på en AT 3600L för 150:- men oändligt mycket viktigare om puppan kostar en halv månadslön eller än mera. Har du säkerställt hygien på denna också, du antyder det, men att den låter toppen är ju inte detsamma.

Tänker resonanskontroll för att säkerställa komplians, min egen Excel Sound-byggda Hana Blue uppvisar ju en komplians om ca 5 när spec säger 17 som exempel?

Har du tagit bilder av diamanten och SRA/VTA med rekommenderat nåltryck?

On 2026-07-04 at 18:13, calle_jr said:

PEEK-generatorn

Knepigt, PEEK är för mig ett plastmaterial som ofta används i kritiska lager, t.ex. skivspelarlager! 

(PolyEtherEtherKeton) 

Posted
9 hours ago, AlfaGTV said:

Namnet Sumiko låter ju väldigt österländskt, men det är ju ändock ett amerikanskt bolag. Excel Sound bygger ju även Hana pickuper.

:thumbsup:

Det är ett kvinnonamn har jag för mig.

Kände inte till kopplingen till USA!

Eftersom Starling har en micro ridge diamant, blev jag lite fundersam när du använder begreppet "linjekontakt" i ett annat stycke.  Samlar du alla exotiska slipningar med det begreppet?

Ja. Ingenting är ju i praktiken en perfekt linje i en dimension.

I detta fallet är radien 2.5µm och nåltrycket gör att måttet parallellt med spåret blir en mer eller mindre bred "linje".

Jag tycker att man kan kalla både microridge och andra liknande geometrier för linjekontaktslipningar.

Det finns ju så kallade line contact som har en radie som är större än 5µm.

Alla ser ut typ såhär i profil:

image.png

en god kvalitetskontroll är oerhört viktigt på en AT 3600L för 150:- men oändligt mycket viktigare om puppan kostar en halv månadslön eller än mera.

:thumbsup:

Vissa egenskaper går inte att mejsla ut från en pickup om man inte gör rätt materialval och gör de nödvändiga geometrierna och tekniska lösningarna.

Som exempel är det fysiskt omöjligt att avkoda linjärt högfrekvent med en sfärisk slipning med tung nål och en tjock alunålarm. Det blir antingen berg- o dalbana eller att det rullar av vid 10kHz.

Men det kan ju låta bra ändå.

Har du säkerställt hygien på denna också

Ja, till en viss grad. Det pågår...

Det var mycket enkelt att montera och justera den till en (i min bok) godkänd precision.

Har du tagit bilder av diamanten och SRA/VTA med rekommenderat nåltryck?

Jag kan sträcka mig till att mikroskopplåta den på arbetsbänken.

Plåta under gång får jag överlåta till dig. Jag reder inte ut det :blackeye:

Posted
6 hours ago, calle_jr said:

Plåta under gång får jag överlåta till dig. Jag reder inte ut det

Nä, det gör inte jag heller. Jag tänkte mest om du redan tagit bilder, men du behöver alls inte riva bort den för att fota. (Även om jag misstänker det är lätt gjort med Kuzma's snabbkoppling) 👍🏻

Posted
On 2026-07-06 at 09:26, AlfaGTV said:

Har du tagit bilder av diamanten

Såhär långt kan jag justera zenitavvikelse till 10µs vid 10kHz.

Crosstalk är ca -30dB i båda kanaler med en max diff 0.5dB mellan kanaler.

Ingen synlig dist med 315Hz-ton +12dB lateralt.

Sumiko0019.jpg

Sumiko0018.jpg

Zenitavvikelsen är mindre än 1.5o.

VTA är ca 29o i obelastat tillstånd, och SRA är ca 98o. Båda minskar såklart för VTF, men jag kan inte säga om VTA blir det specade 20o.

image.png

SPEED = 33.2rpm

W&F = +/-0.06% 2σ AES6-2008. fMOD=9Hz.

Posted

Snyggt, tack för bilder! :thumbsup:

Du skrev tidigare om nyktra och relevanta val av material och former, och det kan jag absolut hålla med om.

Är det ngn del som du tycker sticker ut från "mängden" på denna konstruktion? Jag vet till exempel inte hur vanligt det är med spolar i en X-form i förhållande till t.ex. EMT's kvadratiska spol-form?

IMG_3328.jpeg

Posted
20 hours ago, AlfaGTV said:

Är det ngn del som du tycker sticker ut från "mängden" på denna konstruktion?

Intressant att du frågar det, för det slog mig när jag började titta på denna Sumiko-serie att de har inget som sticker ut.

En utpräglad svenne-pickup, en Volvo :smile:

Det är nålslipning, nålarm, spolar och materialval som skiljer lite mellan modellerna, och det är vad jag vet inget extraordinärt med någon av dem.

IMG_0476.jpegIMG_0475.jpegIMG_0477.jpeg

20 hours ago, AlfaGTV said:

Jag vet till exempel inte hur vanligt det är med spolar i en X-form i förhållande till t.ex. EMT's kvadratiska spol-form?

Jag tycker man sett en hel del X-formade spolar, exvis Ortofon och Lyra.

Det borde gå att räkna ut vilket som är mest effektivt (högst inducerad spänning), produkten av antal varv och spolens tvärsnitt kontra rörlig massa. Men det ska ju vara hyfsat linjärt också.

Posted
On 2026-07-08 at 06:53, calle_jr said:

En utpräglad svenne-pickup, en Volvo :smile:

Det var lite det jag fiskade efter! 😉 Men jag var samtidigt osäker på om du såg något som verkade extra klokt i design och materialval.

Jag har empiriskt kommit att gilla liknande konstruktioner, och det verkar peka på en kombination av nålarmatur i boron, en slipning med god anliggningsyta, ett vettigt val av fjädringsmjukhet och spolar vs magneter ~ där produkten blir utnivå och impedans. 

Det är det enda jag reagerar på i fallet Sumiko Starling, att man valt att ge den en förhållandevis hög utnivå. Det i sig är positivt så länge resten av kedjan kan anpassas/hantera en "hetare" signal, ger ofta mer tryck, dynamik och driv (uppfattar jag det). Det ger ju dock ofta en lite högre impedans som i sin tur bör kunna matchas av equalizern.

Din Pass equalizer, den är väl flexibel tänker jag, och kan anpassas väl till de flesta konstruktioner?

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

en kombination av nålarmatur i boron, en slipning med god anliggningsyta, ett vettigt val av fjädringsmjukhet och spolar vs magneter ~ där produkten blir utnivå och impedans. 

Exakt så.

Bor är 5-10 gånger styvare än aluminium, och lättare.

Linjekontaktslipning är den profil som har bäst möjligheter att följa graveringen.

Detta ihop med nålens massa, komplians och VTF styr hur pickupen beter sig i audiobandet.

Huset, tonarmen och VTF påverkar både spårförmåga och distorsion från reflekterande vibrationer.

Edit:

Man behöver adressera så många faktorer för att ge en bild av vad som spelar roll.

Det är ganska komplex materia med många sammanvägda faktorer som ger slutresultatet.

Kompletterar med en illustration härifrån. Alla m, k och c och förhållandet mellan dem spelar in.

Och detta är bara den mekaniska delen av en pu+tonarm, och exklusive drivverk. Utöver det finns ju de magnetiska och elektriska domänerna.

pic-12b-02-b.jpg

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det är det enda jag reagerar på i fallet Sumiko Starling, att man valt att ge den en förhållandevis hög utnivå.

0.5mV (@3.54cm/s 1kHz) är generöst och fungerar bra med de flesta aktiva riaa eller med SUT 1:8 - 1:12.

Internimpedansen är lite hög jämfört med en del higend-pickuper, men inte alarmerande.

Jag spelar med Pass XP25 och har valt 66dB gain, belastning 500ohm 100pF.

Posted
On 2026-07-10 at 05:03, calle_jr said:

0.5mV (@3.54cm/s 1kHz)

Vad finns det för logik med att t ex japanerna oftast utgår från 3,54 cm/s och Europa 5,0 cm/s? Slumpens skördar, tradition... eller? I det här fallet skiljer det ju ett par tiondelar. Om de hade angett vid 0,5 cm/s som t ex Ortofon gör hade det gett en utnivå på ca 0,7 mV. 

Jag blev själv lurade av detta med min Koetsu-pickup som angavs ge en utspänning på 0,4 mV. Men jag upptäckte snabbt att detta knappast stämde. Men referensen  5 cm/s var det snarare 0,6 mV, vilket gjorde min SUT oanvändbar för den puppan.

Posted
15 minutes ago, Bebop said:

Vad finns det för logik med att t ex japanerna oftast utgår från 3,54 cm/s och Europa 5,0 cm/s?

Om det bara vore Japan kontra Europa!

Sumiko anger inte om det är rms eller 0-pk. Många gör inte det. Därför angav inte jag det heller för jag har inte mätt själv.

5cm/s 0-pk = 3.54cm/s rms.

Dessutom anger de ofta inte om det är ett dual monospår (lateralt) eller en kanal (45o). Detta ger också en faktor 0.7 i skillnad.

Dessutom anger de ofta inte vilken testskiva detta avser. Det skiljer ofta flera dB mellan test-LP trots att de anger tex 1kHz 0dB (vilket nya test-LP ofta inte ens gör, äldre gjorde det alltid).

Så det kan lätt skilja en faktor 2 för utspänningen uttryckt i mV om man inte har en entydig spec. 

Det bästa är att se om någon som ger alla data har mätt upp pickupen, exvis Stereophile eller Hifi News. Men ingen av dessa har angett detta för Sumiko Starling.

Lyra Analog har en entydig spec för sina pickuper:

0.56mV@5cm/sec., zero to peak, 45 degrees (CBS test record, other test records may alter results)

Posted
55 minutes ago, calle_jr said:

Det bästa är att se om någon som ger alla data har mätt upp pickupen, exvis Stereophile eller Hifi News.

Eller en önskan om att göra som med högtalare; ange hur stark utsignal (förstärkning) man får vid påförande av x mV.

Det är lite märkligt att branschen, alltså tillverkare av förstärkare inklusive riaa  och pickuper inte kan enas om en standard för hur specar skall anges. Men det är väl att begära för mycket. Jag tror inte ens att det finns några internationella samordningsorgan som på den tiden då riaa-kurvan definierades som standard.

Posted
4 hours ago, Bebop said:

Eller en önskan om att göra som med högtalare; ange hur stark utsignal (förstärkning) man får vid påförande av x mV.

Det är exakt det man gör med definitionen XXmV@3.54cm/s rms lateral 1kHz.

Detta är enligt IEC och NAB och gäller fortfarande som 0dB referensnivå för LP.

Problemet är att många pu-tillverkare inte följer det.

Posted
3 hours ago, calle_jr said:

Problemet är att många pu-tillverkare inte följer det

Eller säger de som en gemensam bekant uttryckte det: Fördelen med stort urval av standarder är att det finns många olika att välja ...🙄

Posted
18 hours ago, Bebop said:

Fördelen med stort urval av standarder är att det finns många olika att välja ...🙄

Det är inga problem att använda andra hastigheter.

Tex använde Chris Feickert 10cm/s på sin test-LP (ganska het inspelning alltså).

Men han kunde väl då kosta på sig att ange detta komplett så att man har en referens.

Tex distorsionsmätningar blir helt meningslösa om man inte vet detta. Helt meningslösa.

Eller som du nämnde att man vill se hur man ska anpassa till en SUT. Eller val av riaa-förstärkning…

Posted
40 minutes ago, calle_jr said:

distorsionsmätningar blir helt meningslösa

Handlar det inte mer om att veta var brytpunkten går för det hörbara ungefär som djupgåendet för en segelbåt som vattendjupet måste klara.

Samtidigt är det väl helt olika referenser och standarder för distorsion och vad de betyder för upplevelsen i LP. Det blir rätt tydligt när man jämför värden från pickuper/vinyl med CD och rör- kontra transistorsteg. Det är som gjort för att man inte skall kunna jämföra och dra slutsatser om hur det påverkar det man hör. På 70-talet var det Matti Otalas TIM-fria förstärkare som diskuterades och ifrågasattes. Bl a med följande inlägg.

Ofta var det ju sk “guld-öron” som bestämde vad som lät bra och dåligt. Jag kommer ihåg att min pappa, just Bengt G. Olsson en gång sa till att “nästa förstärkare som jag konstruerar ska ha inbyggd distorsion så folk tycker att den låter bra!”…

Det är hämtat från följande länk: https://adelsfors.se/2026/04/24/tim-debatten-under-70-talet-otala-vs-olsson/

Posted

Tack @Bebop, jag tyckte det var en kul sammanställning du länkade till! 😁

Jag ska inte dra det längre i den här tråden, men det är ju intressant med tanke på aktuella diskussioner om upplevda prestanda i kontrast till det som kan bevisas/mätas!

Posted
40 minutes ago, Bebop said:

Handlar det inte mer om att veta var brytpunkten går för det hörbara

Det är en lite annan diskussion, men om någon påstår att gränsen för vad som är hörbart går vid tex 3.2 så är det avgörande att veta vad 3.2 betyder. Är det liter per sekund eller kilometer i timmen?

45 minutes ago, Bebop said:

Samtidigt är det väl helt olika referenser och standarder för distorsion och vad de betyder för upplevelsen i LP

Ja.

Men det är mycket mer praktiskt och träffsäkert att tex finmontera en pickup med linjekontaktnål genom att mäta nivåer och distorsion.

Det är alldeles för många parametrar att hålla reda på för att finmontera enbart genom lyssning.

Den som påstår något annat är tyvärr förd bakom ljuset.

Om allt är bra injusterat och enbart finjustering av antiskating återstår så tycker även jag att lyssning är bästa metoden.

Detta förutsätter såklart att man anser att ju lägre dstorsion desto bättre upplevelse :smile: