Timbre™ Posted April 26, 2005 Author Posted April 26, 2005 Kul! Japan är ju ett spännande hifiland. Quote
Bravo Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Klart intressant detta, fina bilder och återigen, grattis Jorma till framgångarna. Quote
Guest Jorma Posted April 27, 2005 Posted April 27, 2005 Klart intressant detta, fina bilder och återigen, grattis Jorma till framgångarna. <{POST_SNAPBACK}> Tackar för det Bravo. Mina hemsidor är nu uppdaterade med nya bilder. Quote
Timbre™ Posted April 28, 2005 Author Posted April 28, 2005 Så har lyssningarna varit i full gång inomhus och intrycken börjar falla på plats. Signalkabeln är tydlig och klar så den är lätt att identifiera. Med högtalarkablarna har det varit mer komplicerat. Från början lät jag de amerikanska konkurrenterna sitta kvar mellan slutsteg/högtalare och kunde återuppleva den finstilta karaktären från hörlurs-sessionerna. Med Jorma Design No.1 Biwire i signalvägen försvann många av signalkabelns attribut och det lät mest oinspelad kabel. Sakta och med tålamod har högtalarkablaget fått arbeta sig in i matchen. Quote
Timbre™ Posted April 28, 2005 Author Posted April 28, 2005 Efter två veckors dagligt spelande har lugnet lagt sig, mikrodetaljer framträder på ett behagligt sätt och den berömda intertransienta tystnaden är påtaglig. Guarneri Homage tycks vara extremt känslig för förändringar och här kan man uppleva ett annorlunda soundstage med mer betoning på direkt placering än runtom, bakom och ovanför. Förmodligen en fråga om systemmatchning och just detta är kanske jämförelseobjektets starkaste sida. Utklingningsförlopp, attack i pianoanslag och stringensen i den bas som återges är helt okey i mina öron. Tonalt sett har inga förändringar påkallat uppmärksamhet och de mellersta registren återges torrt och exakt även om jag rent subjektivt upplever att cymbalspelet på Patricia Barbers Too Rich For My Blood saknar en del av den "metalliska tyngden" i transientutsvävningarna. Kimberkablarna kan tillföra en lyster som jag personligen är svag för men som många säkert skulle avfärda som en färgning. Allt är en smaksak och då redan inspelningteknikerns mikrofonval var ett första avsteg från den ofärgade vägen blir det ändå den totala slutupplevelsen i lyssningsfåtöljen som räknas. Med ett par inspelade Jorma Design No.1 speakercables som har fått ligga till sig ordentligt kan man köra ändlösa maratonlyssningar utan minsta antydan till lyssningströtthet. Quote
Matrixen Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Efter två veckors dagligt spelande har lugnet lagt sig, mikrodetaljer framträder på ett behagligt sätt och den berömda intertransienta tystnaden är påtaglig. Guarneri Homage tycks vara extremt känslig för förändringar och här kan man uppleva ett annorlunda soundstage med mer betoning på direkt placering än runtom, bakom och ovanför. Förmodligen en fråga om systemmatchning och just detta är kanske jämförelseobjektets starkaste sida. Utklingningsförlopp, attack i pianoanslag och stringensen i den bas som återges är helt okey i mina öron. Tonalt sett har inga förändringar påkallat uppmärksamhet och de mellersta registren återges torrt och exakt även om jag rent subjektivt upplever att cymbalspelet på Patricia Barbers Too Rich For My Blood saknar en del av den "metalliska tyngden" i transientutsvävningarna. Kimberkablarna kan tillföra en lyster som jag personligen är svag för men som många säkert skulle avfärda som en färgning. Allt är en smaksak och då redan inspelningteknikerns mikrofonval var ett första avsteg från den ofärgade vägen blir det ändå den totala slutupplevelsen i lyssningsfåtöljen som räknas. Med ett par inspelade Jorma Design No.1 speakercables som har fått ligga till sig ordentligt kan man köra ändlösa maratonlyssningar utan minsta antydan till lyssningströtthet. <{POST_SNAPBACK}> Hifirecension i yttersta toppklass! Jag tror inte jag fattat hälften så bra om jag skrivit själv :clown: Föredömlig beskrivning av objektiva råintryck och ovanligt klarsynt beskrivning av de subjektiva. Varför skämmas för att man gillar när det låter bra. Mer sånt... Quote
Timbre™ Posted April 28, 2005 Author Posted April 28, 2005 Tack för det Matrixen! Sammanfattningsvis en signalkabel som tycktes specialtillverkad för Accuphase och STAX, som var fullständigt identisk i två olika längder och vars tyngsta företräden handlar om mikrodetaljer och bakgrundssvärta. Högtalarkabeln blev svårare att ringa in och den kan säkert prestera skilda kvalitéer i skilda system. Behöver väl knappast tillägga att interconnecten blev denna omgångs No.1 i mina öron... Quote
Timbre™ Posted April 28, 2005 Author Posted April 28, 2005 Avslutningsvis vill jag önska Jorma lycka till med Japanäventyret. Det kan nog bli en hel del resande framöver... :cool: Quote
Neodynium Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Mycket bra reportage och fantastiska bilder! Lycka till Jorma!! /Neo Quote
juha Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Mycket bra repotage Timbre, du bara lyfter och lyfter, imponerad!!!! Quote
Guest Jorma Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Mycket bra reportage och fantastiska bilder! Lycka till Jorma!! /Neo <{POST_SNAPBACK}> Tackar för det Neodynium. Bilden på No.1 skylten var kanon. Den har omgående lagts till mina hemsidor. Jag har precis fått klart med en Hong Kongdistributör att dom ska ta hem lite No.1 kablar och Super Power för test.. Jag har snacket med dom ett tag och skickade över Timbres bilder till dom i veckan. Det var kanske det som gjorde att dom bestämde sig att åtminstone testa. Nu kommer det att ta någon månad innan jag får klart besked från dom, men hitills har samtliga distributörer som kommit så långt att dom ska testa kablarna blivit min distributör. Det är svårigheten med att vara lite okänd i stora världen att överhuvudtaget få dom att testa. Stereophile har väl hjälpt till lite i det här fallet Quote
Timbre™ Posted April 29, 2005 Author Posted April 29, 2005 Tackar så mycket! Jorma, det finns en hel del inomhusbilder i mappen som står till förfogande ifall du vill fylla på runt Japanska havet och Kinesiska sjön... Quote
Guest Jorma Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Tackar så mycket! Jorma, det finns en hel del inomhusbilder i mappen som står till förfogande ifall du vill fylla på runt Japanska havet och Kinesiska sjön... <{POST_SNAPBACK}> Det kan vara andvändbart. Tackar för det erbjudandet Quote
Timbre™ Posted May 5, 2005 Author Posted May 5, 2005 Jorma Design No.1 är fortfarande uppkopplade i systemet och tredje veckan går mot sitt slut. Intressant hur ett kabelbyte kan vara orsak till att man fokuserar på nya detaljer på redan välkänd musik. Många skivor har snurrat i spelaren och en hel del har framträtt på ett nytt sätt. Ibland annorlunda och ibland bättre. Största steget framåt tog Mark Knopfler med ett favoritspår som jag dock alltid har upplevt som lite svulstigt och odistinkt. Här sitter musiken klockrent och det historieanknutna textinnehållet har blivit en självklarhet som är lätt att följa. Mark Knopflers och James Taylors stämmor är hela tiden väl separerade och detta är ju som alla vet en riktig rysarlåt... Inte Sailing to Tokyo utan Sailing to Philadelphia och därmed avrundas denna lyssningssession. Förmodligen kommer även japanska Knopflerdiggare att göra samma upptäckt... Quote
Ekman Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 gitarren på "what it is" är inte helt tråkig heller Quote
Timbre™ Posted May 9, 2005 Author Posted May 9, 2005 Ja, det finns en del guldkorn på den här skivan även om mycket inte håller ordinarie Dire Straitsklass. Quote
Guest om.s Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Denne tråden hadde jeg misset fra tidligere men den passer jo utmerkt å lese om igjen nu som man har ett sett jorma No1 bi-wire kabler bak høyttalerene (som jo også har samme kabel internt) og ett sett xlr signal kabler på test, meget hyggelig lesning dette ... mvh Quote
Kent_n Posted October 14, 2008 Posted October 14, 2008 har oxå på något konstigt sätt missat denna guldtråd helt, desto roligare nu när jag upptäckte den.. Vilka bilder, helt absurt bra..kanon.. Skönt när folk som vet vad dom pratar om uttalar sig, som ex Eliot o Jorma, tack för lexionen.. Skulle vara kul att nå´n gång få testa dom här kablarna i anläggningen..kanske en dag...suck.. Quote
jbwe72 Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 En riktig höjdartråd otroligt intressant läsning om fysik och kablar. Jonas Quote
Recommended Posts