Timbre™ Posted April 24, 2005 Author Posted April 24, 2005 Efter ett kommer två och här ringlar Jorma Design No.2 Biwire loudspeaker cables. Enda skillnad mot No.1 är avsaknad av Quantum Purifiers men Jorma erbjuder möjlighet till uppgradering. Quote
Timbre™ Posted April 24, 2005 Author Posted April 24, 2005 Analogt med detta ligger även ett par No.2 Singlewire och vilar upp sig i vårsolen... :cool: Spadarna, WBT-0660 (ser ut som 0680... ) kan i en handvändning bytas ut mot de vinklade bananerna WBT-0645. Quote
Timbre™ Posted April 24, 2005 Author Posted April 24, 2005 Till detta finns givetvis signalkablar: No.2 RCA interconnect. Här i balanserat utförande. Kontakter: WBT-0110 Topline och Neutrik X Series. Quote
Guest Jorma Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Vad det gäller elektroners fart så har jag förmodligen i farten blandat ihop detta med något annat. Dom rör sig som Eliot och Ekman säger betydligt långsammare. Vad det gäller RCAkontakter, så var det inte på samma sätt som me3d XLRkontakterna. Dom dyra WBT-0110 Au var dom bästa som jag hitills har provat. Tidigare innan dessa fanns så var Bullet plug silver den kontakt som jag använde. WBT,s tidigare Topline var sämre och det var rätt stor skillnad i jämförelse mot silver Bullets och även koppar Bullets var bättre då. Men WBT har tagit tillbaka 1,a platsen. Även Neutrik har bra RCAkontakter, men dom når inte riktigt ända fram. Neutriks billigare RCAkontakter är däremot mycket prisvärda och jag använder dom i No.3 serien. Dom kontakter i dom olika kablarna som ger störst skillnad är just RCAkontakter. Quote
mangew Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Jorma: Jag vet ju inte dina priser, men tar du hänsyn till prisskillnaderna mellan RCA och XLR kontakterna. Då XLR är väldigt mycket billigare? Quote
Guest Jorma Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Många tillverkare av kablar sätter oftast högre pris på XLRkablarna. Jag har samma pris på XLR och RCA. I No.1 och 2 använder jag 2 ledare och skärm till RCA och 3 ledare och skärm till XLRkablarna. Detta plus att dom tar lite längre tid att tillverka gör att priset hamnar på samma nivå. No.3 används 2 ledare och skärm till bägge kabeltyperna och där skiljer det inte lika mycket på kontaktpriser eller arbetstid, så priset är samma på bägge kabeltyperna även där. Quote
mangew Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Många tillverkare av kablar sätter oftast högre pris på XLRkablarna. Det var just detta jag tänkte på, oftast så är ju XLR kontakterna(neutrik) betydligt billigare än de RCA som används. Men ändå är prisskillnaden omvänt, kan ju bero på annat också. Quote
eliot Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Nu när vi enats om elektronernas fart så har jag en fråga till Jorma. Jorma: Du skrev tidigare i denna tråden att signalen utbreder sig normalt med "ca. 97-99% av ljusets hastighet". Jag har läst något liknande på något annat ställe. Detta går naturligtvis att mäta upp med ett bra oscilloskop. Som experimentalfysiker inom kärn och partikelfysik använder man koaxkablar som är märkta med ett gult band där det står hur många nanosekunder (förkortat ns) signalen tar för att gå igenom kabeln. I vakuum rör sig ljuset 30cm/ns och jag mätte en gång längden på en kabel som var märkt 1ns och fann att den var ungefär 20cm, vilket inte alls stämmer överens med "ca. 97-99% av ljusets hastighet". Jag kanske skall tillägga att allting är terminerat med 50ohm för att undvika reflektioner. Kontakterna man använder är samma kontakter som en viss Tom Colangelo alltid vill använda ("NIM-CAMAC"). De är mycket snygga De som är kontaktfetischister kan gotta sig här Mvh, Eliot Tillägg: Vi använde Schweiziska Lemo men jag tror att Colangelo använder samma kontakter från Tyska Fischer. Quote
Cyber Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Härliga bilder En intressant och spännande bildföljetong "Hising Island Cables" som kommer att följas /Cyber Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 Tack Cyber... Det har ju blivit en del trevliga diskussioner runt själva ämnet och vi arbetar oss vidare genom Jormas sortiment. Turen har kommit till Jorma Design No.3 och vi börjar med den balanserade signalkabeln. Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 Dess motsvarighet i single-ended-världen ser ut så här. Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 WBT Toplinepluggarna har fått stå tillbaka för en enklare variant. Någon som kan identifiera RCA-kontakterna... Quote
K-man Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Det ser ut som Neutriks RCA kontakter \\K-man Quote
K-man Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Ännu mer lik denna... (Också Neutrik alltså...) Quote
K-man Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 ...och läser vi lite längre upp i tråden så skriver Jorma att han använder Neutriks RCA kontakter ibland... Citat Jorma: Även Neutrik har bra RCAkontakter, men dom når inte riktigt ända fram. Neutriks billigare RCAkontakter är däremot mycket prisvärda och jag använder dom i No.2 serien. \\K-man Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Det ser ut som Neutriks RCA kontakter \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Det är Neutriks enklaste och billigaste RCAkontakter. Dom är rena fyndet för sitt pris, men kabeln kan givetvis bli lite bättre med andra kontakter, men jag har valt dessa för att hålla nere priset på kabeln och med tex. WBT,s värstingar åker priset upp med nästan 50%. Det som sparats in på jämfört med No.2 är förpackningen, ledarna som är av samma typ, men i ett lite enklare utförande och kontakterna och jag har på så vis fått ned priset på No.3 till närmare hälften av No.2 med en ljudkvalitet som inte ligger så lång efter No.2. No.3 XLR har likadana Neutrikkontakter som No,1 och 2. Där har jag sparat in på ledarantalet från 3 till 2 och använder skärmen som jordreferensledare. Jag träffade WBT,s chef och grundare Wolfgang Thörner på Stereophiles mässa i New York förra året. Det är han på höger sida på bilden: New York 2004 Jag frågade honom då varför dom inte producerade XLRkontakter. Svaret blev att det gick inte att konkurrera med Neutrik vad det gällde XLRkontakterna, då dom sålde dom till så låga priser i mycket hög kvalitet, så han hade inga planer på att börja producera XLRkontakter. Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 ...och läser vi lite längre upp i tråden så skriver Jorma att han använder Neutriks RCA kontakter ibland... Citat Jorma: \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Tryckfelsnisse har varit framme. Det ska vara No.3. Jag använder dom alltså inte till No.2. Quote
mangew Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Det är Neutriks enklaste och billigaste RCAkontakter. Dom är rena fyndet för sitt pris, men kabeln kan givetvis bli lite bättre med andra kontakter, men jag har valt dessa för att hålla nere priset på kabeln och med tex. WBT,s värstingar åker priset upp med nästan 50%. Då är man givetvis nyfiken, vad kostar dina kablar, speciellt denna serie? Om min beräkning stämmer borde den vara attraktiv då jag framöver ska byta både signal och högtalarkabel. Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Det där med att jag inte har dom svenska priserna ute på nätet beror på att jag var tvungen att välja mellan 2 alternativ när jag började sälja dom i utlandet via distributör. Jag valde ett tredje alternativ istället. Jag hade priserna ute på mina No.1 på mina hemsidor till att börja med. Men med distributör, alltså en mellanhand till, blir priserna högre i utlandet. I dom nordiska länderna är jag min egen distributör och håller samma priser som i Sverige. Priserna blir ca. 40% högre utanför norden. Jag måste ha distributörer i dom övriga länderna utanför norden då det inte fungerar att försöka ta sig in på marknader som jag inte har närkontakt med. Distributörerna har en del kostnader med marknadsföring, annonsering och mässor som gör att dom måste ha en rätt bra marginal för att vara intresserade av att sälja kablarna. JPCkabeln har jag haft ute på hemsidorna så länge att den blir inte aktuell att sälja utanför norden. Jag fick ultimatum när jag fick en distributör i Holland/Belgien att jag måste antingen höja priserna i Sverige eller sänka exportpriset. Jag tyckte inte om något av dessa alternativ och föreslog istället att mina Svenska priser inte kommer att synas på nätet. Han accepeterade denna lösning och därför lägger jag inte ut några priser här. Jag kan skicka prislistan per mejl. Den har jag i ett wordformat och det fungerar inte att lägga den med PM. Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 Alla svar faller på plats och vi går vidare till No.3 Singelwire loudspeaker cables. Här kan man skönja en annan lindningsteknik jämfört med tidigare. Stämmer det... Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 I biwireutförande framträder det ännu tydligare. Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Alla svar faller på plats och vi går vidare till No.3 Singelwire loudspeaker cables. Här kan man skönja en annan lindningsteknik jämfört med tidigare. Stämmer det... Det stämmer. No.3 högtalarkabel har ingen skärm, vilket No.1 och 2 har. 3,an har plus och minus lindade i motsatt riktning mot ledarlindningarna som är paralelltvinnade i vardera pol. Biwirekablarna består av 2 st. singelwire som i sin tur är lindade i motsatt riktning mot singelwirens lindning. Hänger ni med eller är det för snurrigt No.1kablarna är av så kallad shotguntyp och där ligger bägge polerna paralellt under en skärm. I dom har jag också dragit bägge sidorna av biwirekablarna i varsin skärm och separerat dom. Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 Tack - snurrigt men kablar kan ju vara snurriga... Med en arkivbild på JPC2.5 avrundas bildpresentationen och Jorma Design-kollektionen bör därmed vara komplett... () :cool: Återstår lyssningsrapporter. Quote
datar Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Man blir ju så nyfiken att man vill veta allt men en fråga tänkte jag ställa Ser på strömsladden att du naturligtvis måste sätta på en annan strömkontakt där våran kontakt inte fungerar men hur testar man en kabel med sådan kontakt här i Sverige? Eller kan du som kabelproducent installera ett sådan uttag där hemma som du kan använda för din utveckling? återigen mycket fina bilder! Hoppas vi någongång får ta del av den riktiga katalogen Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Man blir ju så nyfiken att man vill veta allt men en fråga tänkte jag ställa Ser på strömsladden att du naturligtvis måste sätta på en annan strömkontakt där våran kontakt inte fungerar men hur testar man en kabel med sådan kontakt här i Sverige? Eller kan du som kabelproducent installera ett sådan uttag där hemma som du kan använda för din utveckling? återigen mycket fina bilder! Hoppas vi någongång får ta del av den riktiga katalogen <{POST_SNAPBACK}> Det finns 2 sätt att testa dom utländska kontaktern. 1 är att installera ett uttag med den typ av kontakt som ska provas. 2 är att skicka kablarna utomlands till det land där dom ska säljas med olika kontakter på för utvärdering av mina distributörer och det är det mest givande sättet. För närvarande är det endast stickkontakter av Shukotyp (som vi använder i Sverige) och Amerikanska kontakter som jag använder. Jag säljer inte nätkablar i USA av vissa skäl, men Japan, Hongkong, Korea och en del andra länder använder den Amerikanska typen. Jag har en Engelsk på gång också. Dom bilder som har tagits av Timbre kommer först ut i en Japans katalog med text på japanska, men jag kommer senare att ta fram en på engelska också. Viken är intressantast att läsa :cool: Quote
Timbre™ Posted April 25, 2005 Author Posted April 25, 2005 Det vill dom nog inte i Kina. Det kanske blir en kinesisk också... Quote
Guest Jorma Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Det vill dom nog inte i Kina. Det kanske blir en kinesisk också... <{POST_SNAPBACK}> Jag har inte sålt något till fastlandsKina ännu, men Taiwan och Hongkong är det kinesiska som gäller. Men det har funkat bra med engelska också i dom länderna. Och till Indien? Hur många språk finns det där Det gick bra med engelska till Indiern som jag sålde kablar till förra året. Quote
Guest Jorma Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Nu har Japanerna fått hem Timbres bilder och dom blev godkända Jag tackar för detta Timbre. Här är mejlen som jag fick från Japan: >Dear Mr. Jorma Koski, > >We received the CD-R for pictures. They are beautiful. Is the stone behind >cables famous about Swedish design? >Let's see that we can use them for promotional use. Thank you. > >Best Regards, > >Hideki Imai >CS FIELD ASSOCIATES, Inc. >775-1 Akada Toyama-shi TOYAMA JAPAN 939-8064 Quote
Recommended Posts