Jump to content

Recommended Posts

Guest Jorma
Posted
Då kan det ju vara en stor trygghetsfaktor att No.1 Interconnect fungerar utmärkt tillsammans med Accuphase och STAX. Säkert värdefullt om man skall slå sig in på den japanska marknaden. Här finns en påtaglig bakgrundssvärta som plockar fram detaljer på ett remarkabelt sätt. Noll hörbar skillnad mellan de två längderna och det skulle vara intressant att veta hur långa signalkablar man kan koppla upp innan ljuddegraderingen träder in. Ända fram till Tokyo... :?:  :)

Dom längsta kablarna som jag har tillverkat än så länge är :

XLR 9.0 meter

RCA 6,5 meter

No.1 högtalarkablar 5,5 meter

Och i mina tester här hemma är det ingen hörbar skillnad mellan dessa längder och 1 meter XLR, RCA eller 1,5 meter högtalarkablar.

No.3 högtalarkablar har jag tillverkat som längst 10 meter och kortast 2 meter.

Där var det en mjindre skillnad i upplösning i min anläggning i framförallt nedre basregistret men i övrigt ingen skillnad.

• Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

En hörlursdriver är onekligen till stor hjälp när man jämför signalkablar. Med uppkoppling direkt på linjekällan är många påverkande faktorer eliminerade medans andra finns kvar. I ett enda svep försvinner ett antal övergångar i signalvägen, dubbelt så många kontakter och inte minst ett rum som kan sätta sin prägel på det hela. Med en global hörlursreferens skulle det genast bli lättare att diskutera signalkällor och signalkablar med likasinnade både i Hongkong och Tokyo - för att nu blicka österut. Nätströmmen kan ställa till det - men även här har ju Jorma Design sitt eget recept. Den gångna veckans lyssningsövningar bjöd på en hel del intryck tillsammans med Accuphase DC-101 och STAX Omega II System.

Man kan ibland träffa på uttrycket "intertransient silence". En beskrivning som kan förekomma vid diskussioner från allt mellan mikrofoner och förstärkarteknik. Signalkablagets roll i detta sammanhang skall inte underskattas och tillsammans med de japanska referenserna får man en bakgrundssvärta som ger fina dynamikupplevelser på mycket låg volym. Volymkontrollen tenderar att stanna upp före klockan tio och detta är ett stort plus i mitt protokoll. Med den intertransienta tystnaden följer ofta mjukheten och lugnet. Ken Kessler har haft ett ingående resonemang om detta i HIFi News. En hel kväll/natt med hörlurslyssning över Jormas kablar har inte givit några som helst symtom på lyssningströtthet. Materialet bestod av inspelningar på GRP Records och där finns ju en hel del intensiv musik... :mm: Små pikanta detaljer i inspelningarna blottläggs på ett tilltalande sätt: utklingningsförlopp, pålagda/äkta ekon, fingrar som glider sig över en stränghals, träkänslan i resonanslådor och liknande. Faktorer som bidrar till hög närvarokänsla med andra ord och upplevelsen blir allt starkare ju senare kvällen lider. Staden tystnar och musiken tar över. Med hörlurar kan man kliva in i diverse inspelningsrum vid bra inspelningar och i samband med kabelbytet upplevde jag att rummet krympte i höjd och bredd. Informationen flyttar närmare huvudet och särskilt tydligt var det på en konsthuvudinspelning från STAX. Nu har jag lyssnat in mig och märker det inte, men skall hålla öronen på detta vid återuppkoppling av den amerikanske kollegans kablar.

No.1 direkt från DC-101 till SRM-007t. Övriga in/utgångar är bortkopplade och XLR-kontakterna från Neutrik ser ut att sitta på sniskan men det är en fotografisk synvilla... :) Dom sitter som fastgjutna i de japanska Cannonförsänkningarna.

Jorma066.JPG

Jorma067.JPG

Posted

Det har varit kul att se ett företag växa fram från början, även om man iakttagit verksamheten på avstånd. Ska även bli kul att se fortsättningen... :)

OT: Som nyinflyttad här i götet fick jag höra att Hisingen är Sveriges största "Ö". Med tanke på trådens topic så väcktes min nyfikenhet till liv igen. Någon som kan bekräfta/dementera? Jag har tittat på en karta och ser ett litet "blått" band slingra sig runt landmassorna... vet någon i såna fall hur många kvm2 detta landscape är och hur stort är ex. Gotland? Ursäkta för OT :blush men är man vetgirig så är man :app:

Posted
Undrar om shakti onlines kan förbättre ljudet ytterligare på kabeln? :)

När det nu blir omgruppering skall No.1 utsättas för Shakti On-Lines både på längden och på tvären. Hittills har den klarat sig bra på egen hand men man kan ju aldrig veta... ;) Jimmy Cliff fick till ett bejublat album med den passande titeln Cliffhanger och det passar ju bra i dessa soliga dagar... :cool: Här är det interconnecten som klamrar sig fast.

Jorma011.JPG

Posted

Jorma Design No.1 Biwire loudspeaker cables kommer att dras in i lyssningsövningarna och det passar ju perfekt till lyssningsverktyget som består av ett par biwiringsbara Guarneri Homage. Dessutom kan det vara läge att kika lite närmare på Jack Bybee´s verksamhet och Bybee Quantum Purifiers. Raka rör alltså - men vad finns det på insidan... :?:

Jorma042.JPG

Guest Jorma
Posted
:)  Jag är onekligen nyfiken på hur dessa kablar skulle hantera SF och JmLab.

Jag hade ett par Sonus Faber Electa Amator 2 när jag utvecklade kablarna.

Coltrane kom in senare när kablarna var klara för produktion.

Posted

Jormas kablage har tagit hifitillvaron i sitt grepp... :) Första intrycket är detsamma som vid hörlurslyssningen. Ganska tyst har blivit dödstyst och skillnaden kan härledas till signalkablarna. Här genererar Kimber Select KS-1130 ett mycket svagt men fortfarande hörbart brus. Skillnaden kan dock vara betydligt större mellan olika försteg.

Jorma110.JPG

Posted

No.1 har även blivit Shaktifierade med On-Lines lite här och var. Lyssningsintrycken börjar ta form och bilderna är sorterade. Rapporten kommer att följas upp med klippfoton på övriga kablar ur Jormas sortiment så det är mycket som återstår... :)

Jorma087.JPG

Posted

Om jag nu inte fått allt om bakfoten så finns det väll två billigare serier också No2 och No3 eller är jag felunderrättad :blush

Guest Jorma
Posted
Om jag nu inte fått allt om bakfoten så finns det väll två billigare serier också No2 och No3 eller är jag felunderrättad :blush

Enda skillnaden på No.1 och 2 är röret med Bybee,sar. Annars är allt exakt lika.

No.3 är enklare uppbyggd med enklare kontakter och med ingen skärmning på högtalarkablarna. Priser kan ni mejla mig om, så skickar jag en prislista.

Posted

Lyssningen började med byte av signalkablage och det var här som brusgolvet sjönk. Högtalarkabeln Kimber Select KS-3033 verkar vara en kameleont och förändringar i ljudkaraktären blev identifierbara. Mjukt, tydligt exponerade mikrodetaljer, en mindre och mer direkt ljudbild samt en annorlunda karaktär i de övre registren. Exakt och nyktert är vad jag kommer att tänka på. Selecten har sitt levande soundstage och No.1 sitt finlir skulle man kunna säga.

Jorma099.JPG

Posted

Mellan lyssningsvarven kan man ju alltid fundera på vad som döljer sig i rören... :?: Bäst koll på detta har givetvis Jorma själv men den som söker information på nätet om The Bybee Technologies Quantum Purifiers får sig samtidigt en lektion i favoritämnet molekylär fysik... :)

Dick Olsher på nättidningen Enjoy the Music.com är en skribent som har försökt att föra resonemanget på en någorlunda allmän nivå.

WBT003.JPG

Posted

Det hela handlar om brusbekämpning och Jack Bybee har siktat in sig på brus som genereras i samband med elektronrörelser i ledarmaterial. Som medicin används speciellt utvalda metalloxider i keramisk form för att dämpa eller helst eliminera brus vid olika frekvenser. Quantum Purifiers är dessutom kryogeniskt behandlade för att öka effektiviteten. Som sagt, det finns en hel del att läsa och spekulera i för den som är intresserad... :)

Jorma092.JPG

Posted

Tack, det kommer att bli en del bilder... ;):)

Nu kan mycket väl signalkabelns kvalitéer ha med Quantum Purifiers att göra, men jag har upplevt liknande bakgrundssvärta med två välskärmade signalkablar av annan tillverkning - en svensk och en amerikansk.

Dock handlar det inte bara om intertransient tystnad, de relativt smalbandiga kvantumbrustyperna har en elak förmåga att interferera musiksignalen och skapa harmonisk oreda enligt Jack Bybee.

Jorma104.JPG

Posted
Dock handlar det inte bara om intertransient tystnad, de relativt smalbandiga kvantumbrustyperna har en elak förmåga att interferera musiksignalen och skapa harmonisk oreda enligt Jack Bybee.

- Vi skall nog inte ta för noga på hans förklaringar - det är pseudovetenskapligt dravel :diss: