Engrove Posted Monday at 06:00 Posted Monday at 06:00 Jag är ny här på Euphonia och tänkte börja med en liten presentation. Jag är väl någon sorts återfallsförbrytare på gamla dar. Efter att ha hållit mig ganska lugn ett tag har jag fastnat igen, den här gången i några långsamma hifi-/DIY-spår som sakta men säkert har vuxit åt alla möjliga håll. Det började till en början med en Lenco, men som sådant ofta gör har den sakta men säkert blivit på väg mot något helt annat. Plötsligt handlar det inte bara om att få en gammal skivspelare att fungera, utan om plintar, mekanik, tonarmar, pickupinställning, mätningar och alla de där sidofrågorna som man kanske borde lämna ifred men inte riktigt lyckas släppa. Jag misstänker dessutom att jag tyvärr är mer intresserad av tekniken och vägen framåt än av att faktiskt sätta mig ner och bara njuta av musiken. Det är kanske inget jag är helt stolt över, men det är nog ganska sant. Jag har samlat en del av de här sidospåren under namnet Engrove, mest som ett sätt att hålla ihop anteckningar, bilder och projekttrådar. Det är inte ett färdigt koncept eller någon produkt, utan mer en etikett för min egen verkstad, mina egna frågor och mina egna misstag. Några relaterade trådar finns här: Double Decker Madness L75 – Lenco-/skivspelarprojektet: https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=45949.0 Engrove Alien LT – ett sidospår om en magnetiskt styrd DIY-tonarm: https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=49605.0 Engrove Audio Toolkit – små webbaserade hjälpverktyg för vinyl, tonarm, pickup och mätning: https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=48151.15 5-Way Madness / Aranea Core – högtalarprojektet på diyAudio: https://www.diyaudio.com/community/threads/5-way-madness-a-never-ending-project-95-overthinking.430365/ Jag tänker inte försöka återberätta allt på en gång. Det blir nog bättre att använda den här tråden som en svensk samlingsplats för projektens fortsättning, med byggbilder, funderingar, misstag och ibland kanske någon förklaring till varför en till synes enkel idé plötsligt blev mycket mer komplicerad än planerat. Skivspelarspåret handlar i grunden om en Lenco L75 och allt som följer med när man börjar tänka lite för länge på plint, mekanik, drivning, tonarmar och pickupinställning. Tonarmsdelen har dessutom vuxit till ett eget sidospår med magnetisk styrning, märkliga former och en hel del försök att förstå vad som faktiskt spelar roll innan man bygger något på riktigt. Högtalarspåret är ett annat träsk. Där handlar det om ett stort DIY-bygge med tunga kabinett, betongbaffel, CLD-tänk, flera elementvägar, extern delning, mätningar och en del praktiska problem som förmodligen borde ha fått mig att välja ett enklare projekt för länge sedan. Men det gjorde jag inte. De webbaserade hjälpverktygen kom till lite vid sidan av. Först mest som små räknare och stöd för egna funderingar, men de har efter hand blivit ett sätt att synliggöra hur många antaganden som ligger bakom saker som ofta ser enkla ut: arm-/pickupresonans, compliance, geometri, VTA/SRA, testskivor, mätningar, hastighet och svaj. Jag vill inte presentera något av detta som färdigt, korrekt eller särskilt välavgränsat. Det är mer en pågående verkstad där vissa delar är fysiska, vissa är digitala och ganska många fortfarande mest är frågor. Tempot blir troligen långsamt. Men det kanske passar projekten ganska bra. //Engrove calle_jr, Terminator, Ivery and 10 others 13 Quote
P-pan Posted Monday at 09:09 Posted Monday at 09:09 3 hours ago, Engrove said: Tempot blir troligen långsamt. Men det kanske passar projekten ganska bra. //Engrove Långsamt tempo är ett mänskligt tempo. Det var inga dåliga projekt det där. Varmt välkommen till Euphonia ska jag också önska dig calle_jr and Engrove 2 Quote
AlfaGTV Posted Monday at 16:08 Posted Monday at 16:08 10 hours ago, Engrove said: Tempot blir troligen långsamt. Välkommen! Och det här blir såklart mycket intressant och roligt att följa! 😊 Noterade lite knepigheter i resonansfrekvens-kalkylatorn förresten, komplians anges ju ibland i "cu" enheten, och ibland i "µm/mN" men även i "cm/dyne" Dessutom är det kutym för japanska tillverkare att ange den vid 100Hz medan västerländska anger vid 10Hz. Vissa anger dessutom separat för vertikal och horisontell komplians! Puh! Kort sagt, det blir svårt att jämföra en Ortofon 2M LVB med en Lyra Kleos för att ta ett exempel, och resultatet tror jag blir lite missvisande? calle_jr 1 Quote
Engrove Posted Monday at 17:02 Author Posted Monday at 17:02 1 hour ago, AlfaGTV said: Välkommen! Tack! Jo, jag håller på med nästa version som blir en regelrätt korrigering och uppstädning. Eftersom koden delvist är AI genererad så blir det ibland svårt med enheterna, AI gör som AI vill oavsett hårt hållna regler. Gällande Japan vs resten av världen så är det ett svårt tema då man ska försöka samla ihop data till databasen och vettig data är svår att få tag på. Jag har gjort ett tappert försök i Compliance Estimator men vägen är ännu lång att vandra innan alla pusselbitar faller på plats. Jag är tacksam för all konstruktiv kritik som leder till ett bättre verktyg som kanske flera har nytta av! AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted Tuesday at 19:28 Posted Tuesday at 19:28 On 2026-06-01 at 08:00, Engrove said: en pågående verkstad där vissa delar är fysiska, vissa är digitala och ganska många fortfarande mest är frågor Alla tre passar utmärkt på Euphonia och du är varmt välkommen! Fint högtalarprojekt på diyYAudio! Jag är inte reggad på Lenco Heaven så kunde inte läsa där. Jag kanske ska regga mig trots att jag aldrig har ägt en Lenco Vi kan ju jämföra lite med dessa. On 2026-06-01 at 18:08, AlfaGTV said: Puh! Det blir snabbt virrigt, men det är inte konstigt att det förekommer olika uppgifter. Komplians för en pickup är ju hur mycket nålen förflyttar sig för en enhetskraft, dvs ett mått på nålarmens styvhet (eg mjukhet) med sin infästning. Eftersom nålarmaturens styvhet kan vara olika lateralt och vertikalt så behöver vissa tillverkare ange två värden. Och eftersom styvheten är frekvensberoende behöver en del ange om det är den statiska eller dynamiska kompliansen. Engrove and AlfaGTV 2 Quote
Engrove Posted Tuesday at 19:35 Author Posted Tuesday at 19:35 Högtalarbygget har tyvärr hamnat på efterkälken då min ADHD-inspirerade hjärna alltid söker nya problem innan föregående är fixade. Men jag har lovat mej själv och frun att i sommar händer det! Efter ny terass, ytrenovering på sommarstugan, och och och... Double A, calle_jr and Lasse 3 Quote
Engrove Posted Wednesday at 10:25 Author Posted Wednesday at 10:25 Fick äntligen tummen ur och beställde ett par Peerless XXLS-P835017 som enligt mina amatörmässiga kalkyler borde fungera bra i mina slutna 100 liters lådor. Jag har tidigare tänkt använda antingen Scan-Speak eller Dayton Audio men de föll bort pga av "reasons". Högtalarna ska inte bli boom-boxes, de ska sprida välljud från välvalda LP skivor. Sen om jag behöver får tallrikar att skramla i skåpen så får jag fixa till en dedikerad subwoofer. AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.