calm Posted May 27 Posted May 27 En av musikhistoriens absoluta portalfigurer Miles Davis skulle fyllt 100 år den 26 maj i år. Hans inflytande på jazzens utveckling kan inte överskattas. Han dog dock 28 september 1991. Men jubileet kommer att firas worldwide. Själv kom jag in hans musikaliska värld via albumet Bitches Brew och förändrade hela min syn på vad som var möjligt att uttrycka musikaliskt! Blev helt tagen och sedan har jag följt hans olika perioder bakåt och framåt. Hans produktion är omfattande och kan inte sammanfattas med annat än att han var banbrytande. När man trodde sig förstå, så tog musiken en ny riktning. Ständigt på väg! Får fira jubileet med genomspelning av de skivor som jag har tillgång till. P-pan, Ivery, lindvall and 3 others 6 Quote
lindvall Posted May 28 Posted May 28 Just nu på P2 Jazzradion är det lite Miles-tema. https://www.sverigesradio.se/jazzradion calm, AlfaGTV and calle_jr 2 1 Quote
Danke Posted May 30 Posted May 30 Jag tycker Tutu albumet är ett bra exempel på bra musik med god ljudkvalitet från 80 talet... Var visst menat att vara ett samarbete med Prince. Muffin 1 Quote
calm Posted Thursday at 10:39 Author Posted Thursday at 10:39 Med anledning av Miles 100-årsjubileum, gjorde jag en inventering av mitt diskotek och fann denna samling. Spänner över de tidiga åren och framåt. Åren från 1945-1960. Sammanlagt 34 cd med ungefärligt lika många speltimmar. Blir ett litet jobb att spela upp och lyssna på alla. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts