Jump to content

Recommended Posts

Posted

image.thumb.png.922113b897946718d5d83511263ebd1e.png

Jag har länge saknat en riktig Record Store Day-tråd här på forumet. Det finns några spridda försök från 10+ år sedan, men inget som riktigt fått fäste. Så låt oss göra ett nytt, ordentligt försök - nu, en månad efter RSD 2026, när intrycken fortfarande är färska och såren i plånböckerna ännu inte återhämtat sig. Tanken är att hålla tråden levande inför nästa år, och nästa, och nästa!

Intresset i de svenska butikerna ÄR stort, det ser vi inte minst på de långa köerna. Ändå känns det som att vi har en bit kvar till t.ex. USA och UK, där folk campar utanför butikerna hela natten och forumtrådarna fullkomligt exploderar.

Man kan förstås fråga sig om det fortfarande är de små skivhandlarna runt hörnet som gynnas av Record Store Day, eller om det blivit ett kommersiellt jippo för de större kedjorna. Men oavsett vad man tycker om hype, priser, zoetrope pressar och limiterade utgåvor så tycker jag att RSD i grunden är kul. Det skapar rörelse, nyfikenhet och snack i köerna och med handlarna bakom diskarna. Jag tycker det är minst lika intressant att läsa om vad andra planerar att köpa, hur deras dag blev, vad som faktiskt fick följa med hem och vad som visade sig vara fullträff respektive bottennapp.

För min del innebär RSD nästan alltid att jag köper skivor jag aldrig hade kommit på tanken att köpa annars. Dels genom att rota igenom listorna i förväg och ringa in sådant som verkar spännande, men kanske framför allt genom att läsa om andras tips och spontanköp.

Hur såg eran Record Store Day 2026 ut? Vad stod på önskelistan, vad fick ni tag på, vad missade ni, och vad överraskade er mest, på gott och ont?

Posted

Visst är RSD en fantastiskt rolig grej som samlar folk med ett gemensamt intresse :)

De kommersiella delarna i det hela kan man verkligen ha synpunkter på nu för tiden men jag försöker blunda för dessa och ser det hela som ett trevlig jippo istället.

För egen del blev det dåligt med köp denna gång.

Hittade jag något som såg intressant ut så var det antingen färgad vinyl, vilka jag har svårt för, eller så hann jag helt enkelt inte med innan mina spanade titlar var slutsålda.

Antar att det finns en och annan som spekulerar genom att köpa så många man kan för att sitta på i några veckor och sen lägga ut till försäljning, på exempelvis Discogs ?

2:a handspriserna kan ibland bli nästan löjligt höga kan jag tycka :think:

Hoppas många av er andra fann det ni sökte och blev nöjda :tongue:

Posted

Nej, inget köp denna gång. Finns ju nån TD om jag minns rätt men den verkar mest vara ett snabbt plock-i-hop för RSD snarare än ett välgenomtänkt släpp av nån klassisk TD konsert. Dessa gamla konserter går att köpa i RSD utgåva ändå till ok priser. Har också lite svårt för alla dessa släpp med alla möjliga färgade vinyler och allt som limited edition. Man får sålla rejält och fundera över vilken utgåva man vill äga.

Posted

För egen del så "ignorerade" jag faktiskt medvetet årets RSD (även om jag gav det en tanke då dagen inföll), dels för att när skivorna annonserades så gick jag igenom listan och skrev upp några skivor som jag tyckte var intressanta men sedan gjorde jag en rejäl gallring och kände att det egentligen inte var något som var så livsviktigt, och sen kom det mitt i flytten och jag hade inte fått upp min vinylspelare ännu osv, massor av ursäkter staplade på hög helt enkelt.

Det är såklart mycket jippo och prissättningar som ibland är ifrån en annan planet, man får välja lite med omsorg vad som faktiskt känns som man behöver och inte. Jag håller verkligen med om alla splatterskivor, färgade vinyler och inte minst dessa animerade zoetrope skivor som känns som en lekstuga. Jag tänker dessutom att en del behöver ju verkligen ingen extra speciell dag att köpa skivor, kanske snarare en köpfri dag? Jag nämner ingen så har jag heller inte glömt någon, eller vad säger du @P-pan:winking:

Men, sen när jag började titta på det lite i efterhand och läsa lite trådar vad folk köpt för skivor så måste jag ändå medge att jag fick upp suget igen och gick lite ifrån att tycka att årets upplaga inte var så intressant till att det faktiskt fanns en hel del skivor som jag skulle kunna tänka mig.

Posted

I och med att jag missade själva RSD dagen i sig så har jag fått köpa lite i efterhand, och jag har några beställningar som fortfarande är på ingång. Men jag tänkte jag kan skriva lite om dem vartefter de trillar in.

AP1GczMt8eMcPdTCqGGR_kKOGFsYiYXwGF5ui7K6

Xmal Deutschland - The Complete BBC Peel Sessions
(Goth Rock, Post-Punk)

Tyvärr på silvervinyl, inte helt perfekt pressning, inspelning från början/mitten av 80-talet, det här är ingen audiofil upplevelse för finlyssning på något sätt. Det kanske inte heller är skivan man köper för att upptäcka Xmal Deutschland, men för fans så är det ändå en ganska rolig skiva med råa live inspelningar som visar en annan sida av bandet, och med helt okej ljud trots allt. Sångerskan Anja Huwe släppte häromåret en soloplatta som var helt okej och lördagen den 16:e Maj så spelar hon faktiskt på Klubb DÖD (Nalen Klubb) här i Stockholm. Det kommer garanterat bjudas på klassiska Xmal Deutschland hits som fantastiska “Incubus Succubus” om man har möjlighet att närvara där.

Talking Heads - Live at WCOZ 77

(New Wave)

Det här är egentligen en skiva från RSD 2024, men jag missade den då till min stora förtret och sedan har det visat sig inte helt enkelt att hitta den utan att betala enorma överpriser. Till slut så dök den ändå upp hos Record Mania här i Stockholm. Det är en riktigt bra och relativt tidig live platta med Talking Heads som jag är väldigt glad över att till slut fått lägga vantarna på. Apropå live konserter så kommer David Byrne till Rosendal Garden Party i sommar!

Ike White - Changin’ Times

(Soul, Funk)

Det här är en skiva jag aldrig hade kommit på tanken att köpa med en artist jag aldrig hört talas om ifall det inte vore för @lindome. Den har en intressant dramatisk historia som såklart exploaterats fullt ut i marknadsföringssyfte, men skivan är trots allt inspelad i fängelsemiljö på riktigt medans Ike White satt inne, och som Stevie Wonder sedan anlitade en advokat för att hjälpa till med frigivning. Hur kan man motstå?! Det låter ganska trevligt, men precis som jag läste någon annan nämna så är det nästan de instrumentala partierna som är bäst.

Gong - Flying Teapot (Radio Gnome Invisible Part 1)

(Space Rock, Psychedelic Rock, Prog Rock)

Lite blandade omdömen om half-speed mastringen av denna på Discogs, jag tycker den låter helt okej men jag har inget original att jämföra med och för mig så är det här en typisk RSD skiva som jag liksom ovanstående aldrig hade fått upp ögonen eller uppmärksammat annars. Jag tycker det är en rolig skiva, speciellt B-sidan, flummig psychadelic space rock, en genre jag kanske inte vanligtvis lyssnar jättemycket på. Jag är ändå glad att jag köpte den!

Posted
1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag tänker dessutom att en del behöver ju verkligen ingen extra speciell dag att köpa skivor, kanske snarare en köpfri dag? Jag nämner ingen så har jag heller inte glömt någon, eller vad säger du @P-pan:winking:

Du, köp och vinylstopps dagar är inget för mig va.

Jag kör nog mer i stil med RS...Y (year).

Det blir bäst så. 

Posted

Bra initiativ!

RSD sniffar ibland upp bra inspelningar som av olika anledningar inte gavs ut på olika marknader eller inte alls.

Det finns en rad man ständigt önskar skulle uppstå, allt från tidiga Neu och Kraftwerk till Steely Dan eller Van Morrison Live osv.

Såna saker dyker ju ofta upp på RSD till skillnad från de vanliga skivsläppen.

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag tycker det är en rolig skiva, speciellt B-sidan, flummig psychadelic space rock, en genre jag kanske inte vanligtvis lyssnar jättemycket på. Jag är ändå glad att jag köpte den!

Gong har gjort fantastiskt mycket bra med Daevid Allen, Allan Holdsworth, Bill Bruford och Steve Hillage, men jag tycker det bästa är inkarnationen som kallades Pierre Moerlens Gong.

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

RSD sniffar ibland upp bra inspelningar som av olika anledningar inte gavs ut på olika marknader eller inte alls.

Det finns en rad man ständigt önskar skulle uppstå, allt från tidiga Neu och Kraftwerk till Steely Dan eller Van Morrison Live osv.

Såna saker dyker ju ofta upp på RSD till skillnad från de vanliga skivsläppen.

eller hur! det dyker ju upp en hel del trevliga utgåvor emellanåt och man får försöka skilja dem ur mängden, det är väl lite det som är grejen. sen är ju musiksmak individuellt men RSD brukar spänna väldigt brett över många genres tycker jag så det brukar alltid gå att hitta något, och för egen del som sagt så brukar det också vara ett ypperligt tillfälle att faktiskt ge mig ut på lite djupt vatten med genres som jag normalt inte lyssnar så mycket på. alla RSD utgåvor säljer ju heller inte slut utan många skivor finns kvar och det kan vara intressant att belysa även tidigare års guldkorn, som även kan dyka upp i bättre begagnade exemplar.

2 hours ago, calle_jr said:

Gong har gjort fantastiskt mycket bra med Daevid Allen, Allan Holdsworth, Bill Bruford och Steve Hillage, men jag tycker det bästa är inkarnationen som kallades Pierre Moerlens Gong.

jag får kolla in det!

Posted

AP1GczPMME01hSmXjDF8h_p-JA5bSO1bAMQVi8j8

Flying Lotus - 1983

(IDM, Downtempo, Hip Hop, Future Jazz)

Det här var svårfotat då det speglar sig och blänker rejält om omslaget, själva vinylen vet jag inte om den är så speciellt "guld splatter" dock, mer gul med lite fläckar på. Jag föredrar ju verkligen svart vinyl på alla sätt, men ibland gör man lite undantag och det verkar trots allt ändå som att färgad vinyl, inklusive splatters faktiskt kan låta helt okej nu för tiden. I övrigt så har jag ingen jättekoll på Flying Lotus utan det var en RSD utgåva jag blev lite sugen på efter att ha läst lite om den.

Thievery Corporation - Culture of Fear

(Downtempo, Dub, Trip Hop, Conscious)

Skön trip-hop skiva med Thievery Corporation, en röd och en svart vinyl men bara 3 sidor med musik, varav den sista sidan har lite etchad grafik på sig. Jag bryr mig inte om sånt där så mycket men bra pressning ändå och låter bra. Jag hade nog inte letat upp nån skiva med Thievery Corporation om jag inte hade blivit påmind om dem bland andras RSD köp. Återigen så är RSD dåligt för min plånbok men kul för skivhyllan!

Posted
16 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har ingen skivbutik inom räckhåll, så jag får nöja mig med att efterbeställa, om det var ngt som tilldrog sig mitt intresse.

om man har en skivbutik i närheten så tycker jag det kan vara en mysig och rolig sak att göra en grej av det genom att förära den med ett besök och en fika eller lunch på stan eller så, men det är ju inget måste, skivorna släpps till näthandeln dagen efter, eller om det är på måndagen efter. en del skivor säljer slut direkt, medans andra går att få tag i långt efteråt. jag kan dessutom känna att det finns ett antal skivor jag gärna skulle köpa, men inte till de priserna de begär, och då väntar jag gärna till de eventuellt rear ut dem och om de då finns kvar. om inte så är det inte hela världen. då är det smidigt att hålla lite koll på nätbutikerna.

Posted

AP1GczPyHtYD0GQTAV9zz9El2sF_CRSHyB3y9Wer

Air - Moon Safari (The Athens Concert)

(Chillwave, Europop, Downtempo, Synth-pop)

Det här var nog mitt sista köp för RSD 2026, om det inte börjar reas ut lite skivor snart förstås... :winking: En live konsert inspelad i Grekland med franska Air där de spelar debutalbumet "Moon Safari" från början till slut, vare sig mer eller mindre. Det här känns inte som någon speciell RSD release, inga etiketter eller någonting och bara härligt svart vinyl, inga konstigheter, och den var också en av de billigare skivorna. Den låter dock HELT fantastiskt bra! Eller som någon skrev i Discogs kommentarerna:

image.png.8628b125720181d5077539356d277c87.png

Posted
29 minutes ago, AlfaGTV said:

Mäh, jag hade ju köpstopp, trodde jag.. Men det blev denna och även förköp på Pocket Symphony från Bengans webbshopp..- 🙌

Helt rätt! Ibland behöver köpstopp hävas, och du kommer gilla den här! :sunglasses:Jag tror jag har Pocket Symphony men blir lite osäker, måste kolla. Jag slarvar för mycket med att lägga in skivorna på Discogs vilket man ju ångrar emellanåt.

• 3 weeks later...
Posted

AP1GczPpo4ewGLZNsswyvxiZszNgQb7Ceok3OTiu

Alien Sex Fiend - Between Good And Evil (The Collection)

(Goth Rock)

OK, det här var en sån där skiva som jag inte kände någon stress med att köpa, men ni vet hur det kan vara ibland med den där fraktfria gränsen vid 1000 kr från iMusic, då slinker det med en och en annan skiva ibland, och varför inte, den kan vara rolig att ha! Lite gammal hederlig brittisk Batcave rock. Det här är ändå bandet som mitt nickname på forumen kommer ifrån.