Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ett litet kort resereportage kan ni hänga med på va?

I fredags förmiddag satte jag mig i bilen för att plocka upp TAD-M vid hans nya boende. Efter någon timme i både fagra landsbygstrakter (Västmanland, Wirsbo m.m.) och ett nyuppvaknat vår-Stockholm landade vi i ett P-garage på Kungsholmen. Billigt är det inte, men det var nära till Amaranten på Kungsholmsgatan så det får man väl ta.

Vi är båda nöjda med promenader så vi promenerade in mot centrum med sikte mot Östermalm. Jag tror vi hade gått 150m när vi hittade första vinyl-butiken och jag blev några hundra fattigare! 🫣

Vårt mål var en känd butik på Erik Dahlbergsgatan!

D82312F4-5FD8-475C-9D0E-762DFF29C7FD.jpeg

Den här bilden är återanvänd från eventet i Augusti när Sthlm Bossanova Quartet hade skivsläpp, men jag tog tyvärr inga nya! 

Vi fick provsmaka YG Carmel 3, drivna av Soulnote A-3 med nya E-2 Serie 2 som gjorde sedvanligt utmärkt jobb! På en Acoustic Signature ... satt två tonarmar monterade, på den ena en DS Audio DS003, på den andra en Lyra Kleos! 

Vilken tajming, för hemmavid sitter exakt samma pickuper på de båda spelare som står på bänken just nu! 😊

Jag får hålla med övriga lyssnare, i det här fallet var det ingen stor tvekan i att utse Kleos som vinnare, men serni hemmavid är det inte lika klart som korvspad! Ja, de optiska är mera som bra streaming, med en svärta och störavstånd som inte magnetiska hastighetsmätare (traditionella pickuper) mäktar med, men de kan också bli lite "sakliga" kanske man kan säga.

Vi blev inte så långvariga, den generösa värden @Daniel bjöd på skjuts mot de nordvästra delarna av Stockholm, där vi skulle få smaka... 

Både värdens generositet, matlagningsskillz och en utsökt komponerad musikåterskapninganläggning! 

Medan vi pratade på och var allmänt i vägen skapade Daniel en festmåltid som smakade fantastiskt!

2AD60585-65FC-411B-87A6-98162CA08A23.jpeg

Tournedos! 

Och den uppmärksamme noterar att fyra bitar tillagades, och den som kompletterade kvartetten var herr @P-pan!

Efter att ha smaskat i oss kött, potatis och en "falsk" bea med min favorit sallad på bifftomat med rödlök fick vi höra den fantastiska anläggningen som ständigt utvecklas.

46169F46-496D-4F8C-A0F3-FA7B5BA474B6.jpeg

(Lägg märke till det desperata försöket att upprätthålla den exemplariska WAF'en genom att försöka dölja den brutala Basis med ett blad från en Monstera! 😅)

Annat kablage än när jag var förbi senast, numera en Vertere HB-version med en "jordnings"-funktion som möjliggör än mera skräddarsydda upplevelser. Liknande funktion erbjuds på Vertere Calon, men även på Soulnotes stora försteg P-3

IMG_0740.jpeg

Det är inte svårt att övertygas av den härliga återgivningen och miljön och det låter galet bra 👍🏻 

En del av förtjänsten måste tillskrivas Vertere RG-1 med Ruby One som med Calon kompletterar varann som en holistisk och väl balanserad källa.

71DA7E23-BE6A-41FB-B3A9-DF1F1D946EA2.jpeg

Stort tack för generositet, outtömlig kunskap och den genomtrevliga kvällen! 

Posted

Vi vaknade rätt tidigt och konstaterade snart att vi avslutade frukosten ungefär samtidigt som den stora massan vällde in mot äggröra och frallor!

Vi checkade istället ut och traskade mot centrum för att avverka några ytterligare skivbutiker, med början vid Bengans på Drottninggatan:

31F0438D-DE95-4271-A2E3-59AEAFB71E0C.jpeg

Det var kö utanför och vi funderade på om vi råkat välja Record Store Day, men det är kommande helg! Däremot var det ett event för att promota och preliminärlyssna på Zayn's kommande platta (Konnakol) där publiken bestod i huvudsak av tjejjer i mellantonåren. Vi mötte upp @Daniel här och gjorde gemensam sak av förmiddan!

Jag fick med mig lite annat dock, och efter ett besök på NK's skivavdelning (liten, men jazzig!)  blev det en fika på Vetekatten innan vi traskade vidare till Odengatan.

Vi hade av Jörgen på Ultimate fått ett erbjudande om att delta på premiären av det showroom som Ultimate upprätthåller i samverkan med Cutting Roon studios, riktigt kul! 

Det var både bubbel o snittar och namnkunniga personer inom både hifi och musikvärlden som fick tillfälla att surra och lyssna.

86CD2866-C456-4C34-8B04-51059B8D9ECA.jpeg

TAD-M beundrar några av de otaliga priser och utmärkelser som Cutting Room under ledning av Björn Engelmann kammat hem, jag vågar lova att någon av Cutting Rooms produktioner kan hittas i de allra flesta av våra samlingar.

Osäker på syftet, men förvånande nog stod en gammal Luxman PD-310-raritet uppställd (torrdemo) i lokalen, tillsammans med några analoga entums-bandare.

098B57E1-74E1-4DF9-8E9E-608C37728CB6.jpeg

En trappa ned har Ultimate ställt upp sin utrustning som i huvudsak bestod av TAD och Esoterik elektronik med TAD högtaleri. Det lät bra och erbjöd ett ljud som jag tror att "icke-audiofiler" har lätt att att ta till sig också, med viss imponatoreffekt.

16AF53DB-453B-46B5-84DD-D0E035EA9CDF.jpeg

Jörgen har ett stort kontaktnät och bad en av musikerna från detta förstärka med lite live-musik, den goa gôbben Paolo Mendonca.

Kort klipp, ursäkta fifflandet med kameran, men det var för att ge lite bättre ljud.

Stort tack för att vi fick komma och surra med dessa trevliga mänskor Jörgen!

Nu var masarna ganska trötta efter alla intryck och vi traskade tillbaka mot Kungsholmen och bilen för att göra ytterligare ett kort pit stop!

Det var den likaledes generösa @byZan som värmt upp anläggningen och välkomnade oss på ytterligare en lyssning!

Jag fick höra den med Lampizator och Innuos Statement för första gången och det lät fantastiskt! ByZan's alla källor är riktigt, riktigt bra och han har en uppsättning som ger alla typer av musik en härlig återgivning och goda förutsättningar. En av de mest kompletta och homogena anläggningar jag hört. 

EECD1BB8-BFE2-4C4F-9ADD-1FD958B31819.jpeg

Ett stort tack även till byZan! 

Slutligen släppte jag av TAD-M vid hemmet och satte god fart hemåt i kvällsljuset. Men, ser i det allra sista stoppet gjordes strax utanför Falun vid Vika där en uniformerad gentleman tyckte att resan hittills varit allt för oekonomisk för staten, så man för väl bidra till allmännyttan och betala fortkörningsböterna då... 😇

Jo, just det: Lite vinyler följde ju också med hem.

IMG_3164.jpeg

Är det någon som har en motsvarande nordisk Henrix i sin hylla? Den är ju helt sjukt graverad, och jag börjar fundera på om man modulerat graverhuvudena felaktigt? All topp ligger i vänster kanal, med mid i höger. Man blir snurrig när man lyssnar på den i stereo-läge, och jag valde snarast att  koppla om till mono för att inte det skulle va så "märkligt"...

Posted

Vilka fina och spännande två dagar ni fick, med finväder oxå👍

Sitter just nu hos tandhygienist och väntar på att få komma in. Hade en liten lyssning tidigare i morse och försökte lyssna efter det du påpekade men hör f*n inte det? Så hädanefter så får ni ta mina lyssnings intryck med en nypa salt, gubben börjar bli gammal😉 eller 😢?

Kul att ni kom även om besöket var lite kort och inget kaffe eller ens mat blev det. Kanske var det pga tiderna som förändras som var tjuven eller mitt dåliga värdskap?

Men en trevlig stund i LP för er som det verkade och bra så🙂

Posted
On 2026-04-12 at 21:10, AlfaGTV said:

Den här bilden är återanvänd från eventet i Augusti när Sthlm Bossanova Quartet hade skivsläpp, men jag tog tyvärr inga nya! 

Vi fick provsmaka YG Carmel 3, drivna av Soulnote A-3 med nya E-2 Serie 2 som gjorde sedvanligt utmärkt jobb! På en Acoustic Signature ... satt två tonarmar monterade, på den ena en DS Audio DS003, på den andra en Lyra Kleos! 

Vilken tajming, för hemmavid sitter exakt samma pickuper på de båda spelare som står på bänken just nu! 😊

Jag får hålla med övriga lyssnare, i det här fallet var det ingen stor tvekan i att utse Kleos som vinnare, men serni hemmavid är det inte lika klart som korvspad! Ja, de optiska är mera som bra streaming, med en svärta och störavstånd som inte magnetiska hastighetsmätare (traditionella pickuper) mäktar med, men de kan också bli lite "sakliga" kanske man kan säga.

Tack själva för ett trevligt besök. Alltid kul när man får finbesök från Falun.

Det är väl ingen större hemlighet att jag personligen föredrar förfinade MC pickuper framför optiska. Men har själv försökt sätta på fingret varför. Det står ju utom all tvivel, att tekniken är intressant. Om jag inte tar fel så var det väl Toshiba som uppfann den på 70-talet. Men då innan LED teknologi, vilket var dåtidens akilleshäl. När jag säger föredrar MC menar jag inte alls att de är bättre, de är helt enkelt bara en annan teknik med sina respektive tekniska fördelar, och nackdelar gentemot tex Moving Coil. 

Däremot tycker jag det är lite viktigt att man nyanserar diskussionen kring optiska pickuper. Ofta hör man man marknadsföringsfloskler som " en helt ny och revolutionerande teknik" "Överlägset både MM och MC" etc. Så är det givetvis inte. Och för att komplicera det hela ytterligare så måste vi titta på andra teknologier tycker jag. 

MC (Moving Coil)

Optisk (DS Audio)

Strain Gauge (Soundsmith)

Moving Iron (Soundsmith m.fl.)

Om man tar hjälp av Chat GTP för att sammanfatta dessa fyra, så får man en beskrivning som gör  det hela lite mer tydligt och översiktligt. Kanske hjälpsamt för att sätta fingret på det man hör. Så är det i vilket fall för mig. Det gör att jag förstår varför jag tycker DS är mer som bra streaming, inte digitalt, för det är det inte, men definitivt mer handsprit än MC, MI och MM. Strain Gauge går ännu mer åt det andra hållet, vidare bortom DS i mina öron. Kanske ger MC i ärlighetens namn en viss del små icke-linjära mekanisk/elektriska interaktioner i själva systemet. Må så vara. Det är det jag tycker ger den mänskliga och musikaliska presentationen. Och jag tänker inte förespråka någon tekniks fördel gentemot någon annan. Med det sagt Chat GTP har ordet. Mitt råd är alltid att lyssna själv för att se vilken teknologi som passar det egna örat. 

MC (Moving Coil)

Hur det funkar:

• Nålen rör en liten spole i ett magnetfält
  • Rörelse ger en elektrisk signal
  • Systemet är lite trögt och bromsar sig själv via elektromagnetik, en tröghet som är justerbar via riaa

Ljudsignatur:

• Mycket rum och djup
  • Tydliga individer i ljudbilden
  • Rik decay / efterklang

Enkelt sagt:

Levande, organiskt och fullt av mikrodetaljer i tid

Optisk (DS Audio)

Hur det funkar:

• Nålen rör en liten “skärm” som modulerar ljus
  • Ljus omvandlas till elektrisk signal
  • Nästan ingen elektromagnetisk påverkan

Ljudsignatur:

• Svärta och tyst bakgrund
  • Väldigt snabb attack
  • Ren och stabil ljudbild
  • Kan upplevas lite mindre texturrik

Enkelt sagt:

Rent, snabbt och kontrollerat – men ibland mindre “levande”

Strain Gauge (Soundsmith)

Hur det funkar:

• Nålen böjer en sensor vilket får resistans att ändras
  • Kräver aktiv elektronik
  • Ingen klassisk generator

Ljudsignatur:

• Extrem precision och direkthet
  • Väldigt låg brusnivå
  • “Allt finns där”
  • Kan upplevas som klinisk eller analytisk

Enkelt sagt:

Som ett mätinstrument – extremt exakt, ibland lite kallt

Moving Iron (Soundsmith m.fl.)

Hur det funkar:

• Nålen rör en liten järndel som påverkar magnetfältet
  • Spolarna sitter still
  • Mindre elektromagnetisk “broms” än MC

Ljudsignatur:

• Naturlig och balanserad ton
  • Bra separation och fokus
  • Stabil ljudbild
  • Mindre “magisk decay” än vissa MC

Enkelt sagt:

En väldigt fin balans mellan kontroll och musikalitet

Posted

Intressant! Jag har sett några andra sammanställningar där man tar hjälp av LMM'er för att sammanställa information, och min reflektion är inte kritik mot just den här ovan.

Jag ser gärna att Euphonia tar en funderare på hur vi "märker" och tydliggör att innehåll formats med AI-stöd framöver?

Det ter sig gärna som att LMM'en har en uppfattning om hur det låter/uppfattas, vilket blir "farligt". Dels för att det blir en "allmänt känd uppfattning" men även att det göder LMM'er med sin egen output/uppfattning (den kannibaliserar sitt eget material). Den är också duktig på att framhålla information som om den vore kvalitetssäkrad, vilket den inte är. Du behöver bara ifrågasätta den modell du nyttjar för att den skall förändra sitt svar. Betänk att den betraktar Donald Trumps uttalanden som lika mycket värda som forskare och ingenjörers dokumentation...

I detta fall missar den den största skillnaderna mellan teknologierna, dvs att optiska och strain gauge bygger på amplitudavkänning och kräver en "aktiv" arkitektur och medför en hel flock med konsekvenser, både önskvärda och mindre så. MC och MI (även MP) bygger på hastighetsmodulering och de konsekvenser detta medför.

Men, bortsett från de subjektiva uppfattningarna (som dessutom är extremt flummiga, vad betyder t.ex. "Väldigt snabb attack"?) så är det såklart egen undersökning och forskning som gäller när vi rotar runt i såna här spörsmål. 

Dina åsikter tar jag på största allvar @Daniel, men det som sammanfattas av Chatte, inte samma dignitet! 😇

Och åter till sakfrågan, vilket föredrar man? Ja, det hänger på egen preferens och system såklart! Jag är väldigt glad i mina optiska, men de har också klart speciella krav med att inställning, med t.ex. kanalbalans som en mycket svårare parameter att kalibrera in, avhängig både HTA, antiskejt och mediat som avspelas!

Finns det ett svar? Nej! 🤓

Behöver man bara en pickup/skivspelare? Nej! 😁

Posted
49 minutes ago, AlfaGTV said:

Finns det ett svar? Nej! 🤓

Behöver man bara en pickup/skivspelare? Nej! 😁

Haha, nej man behöver många, framförallt MONO.

Angående AI, det var därför jag var tydlig med källan här! Och valde en förenklad sammanställning. Diskussionen jag hade med chatten var betydligt längre och mer ifrågasättande. Där beskriver den också den aktiva arkitekturen som krävs för Strain Gauge och Optiskt, vilket självklart påverkar. Men huvudskälet till att jag använde AI var att slippa ge mig in i en pajkastning om vilket som är "bäst". Det intresserar mig inte på den här nivån. Däremot ville jag veta om jag kan härleda det jag hör till den tekniska konstruktionen, vilket jag nog tror är möjligt. De styrkor och eftergifter som MC har är helt enkelt mer attraktiva för mig jämfört med de styrkor och eftergifter de andra teknologierna har. Hifi på den absolut högsta nivån är ibland mer filosofi än något annat. Till slut kan den bara beskrivas utifrån context och preferenser. Absoluta sanningar teknikbeskrivningar och övrigt blir irrelevant. Hur saker upplevs av en person i den ena miljön kan skilja sig avsevärt från nästa. Så man måste prova vilket vin man föredrar till vilken måltid så att säga. Och enligt de senaste rönen så ska man INTE dricka rött till ost. Så nu är det sagt! 

Posted

vi kanske inte ska gå in i nån djupare AI diskussion här, men jag måste bara inflika hur otroligt mycket bättre det blivit bara under det gångna året. mycket av AI som verktyg handlar som ni båda är inne på att ge rätt direktiv och verkligen utmana den, vilket kan ta ett tag att komma in i och förstå, men vilket otroligt hjälpmedel det blivit! det vi gör på jobbet med hjälp av AI idag är mer eller mindre en smärre sensation, det är en otroligt häftig tid att leva i just nu och det känns lite som att programmeringsjobb befinner sig lite i samma läge som när grävmaskinerna ersatte spadarna. i början när man ställde lite enkla frågor så kändes det mest som en sammanställning av google resultat och som ett alternativ till att googla själv, man tyckte det var häftigt men visste inte riktigt vad man skulle ha det till rent praktiskt, men idag är det ju resonerande och produktivitet på en HELT SJUK nivå.

men som med allt när det kommer till hifi så behöver man ju ta saker med en nypa salt och sätta in det i sitt egna sammanhang, preferenser och omgivning. oavsett om man lyssnar på någon klok människa, googlar sig fram eller diskuterar med nån AI agent. en del människor kan också låta ganska övertygande och säkra på sin sak, men det är inte alltid jag håller med ändå...

angående optiska vs traditionella pickuper så har jag nu hört jämförelser vid 3 olika tillfällen, och det ÄR ju otroligt knepigt med jämförelser, men samtliga tillfällen har min preferens och personliga smak fallit på den traditionella pickupen (Soundsmith och Vertere). däremot tycker jag det kan vara fascinerande att höra hur den optiska pickupen verkligen plockar fram ALLT ur spåren, med rätt matchning i övrigt så kan det säkert vara superläckert. och inga val är dåliga val, vi väljer ju alla vad vi gillar bäst.

Posted

Ja, valet av pick-up är ingen lek direkt. Min första riktiga aha-upplevelse av en riktigt bra skivspelare i hemmiljö var en Roksan Xerxes (om jag minns rätt) med en av Touraj moddad Roksan Shiraz? PU med stora Moon-monoblock som drev Totem Mani 2. Helt magiskt! Detta är ca 10 år sen och efter det så har jag upplevt flera bra kombos (läs framförallt hos Figge 😉) och fått mer erfarenhet om vad som funkar för mig. När jag väl själv köpte en bättre skivspelare (uppgradering från Well Tempered Classic med Hana ML) så var den försedd med en MM pu från Ikeda. Testade ett antal RIAA-steg utan att hitta rätt så tog en grym chansning med en DS Audio pu med tillhörande EQ. Det var så extremt enkelt och kändes rätt att gå denna väg då jag slapp matcha pu med RIAA, skivspelare, tonarm, lågtryck etc  😁.

Har inte haft tid/intresse att testa bättre kombos av MC, moving iron etc men den dagen kanske kommer i framtiden. 

Som sagts tidigare så tas allt fram med en optisk pu och ibland kanske på bekostnad av känsla? Eller är det rappheten i återgivning som gör att det kan kännas annorlunda? Jag vet inte men jag sitter väldigt nöjd även om jag fortfarande kommer ihåg hur magiskt det lät för 10 år sen, men tror faktiskt att det låter lika magiskt idag hemma hos mig. Men smaken är som baken, det jag tycker är bra är inte för alla. 

Och den som säger att man ska dricka vitt vin till ost kan hålla sig till Brie-ost 😁

Posted
16 hours ago, Linkan said:

Och den som säger att man ska dricka vitt vin till ost kan hålla sig till Brie-ost 😁

Du har helt rätt! Eller champagne är rätt. 

Vi frågar Chat GTP igen.  😂

P.S. Professorn som nämns här nedan är en vän i Frankrike som innehar en professur i sprit och vin, Hans egentliga expertis är Rom. 

🧀🍷 Klassiska (men moderna) toppmatchningar

1. Blåmögelost + sött vin (guldstandard)

• 🧀 Roquefort
  • 🍷 Sauternes

Varför det funkar:
Sältan + mögeltonerna i osten möter sötman → explosion av karamell, nöt och frukt.

👉 Alternativ:

• Stilton + Portvin
  • Gorgonzola + Passito

2. Getost + syrlig vit (fräsch kontrast)

• 🧀 Chèvre
  • 🍷 Sancerre

Varför:
Hög syra + citrus → lyfter ostens friskhet och skär igenom krämigheten.

👉 Funkar också med:

• Sauvignon Blanc generellt

3. Hård lagrad ost + elegant rött

• 🧀 Comté
  • 🍷 Pinot Noir

Varför:
Nötighet + umami möter mjuka tanniner → harmoniskt, inte krock.

👉 Alternativ:

• Gruyère + Beaujolais

4. Krämig vitmögelost + bubbel

• 🧀 Brie de Meaux
  • 🍾 Champagne

Varför:
Bubblor + syra skär igenom fettet → känns lättare och lyxigare.

🥃🧀 Lite mer avancerat (Cognac & oväntade matchningar)

5. Roquefort + Cognac (din professors favorit)

• 🧀 Roquefort
  • 🥃 Cognac

Varför det är så bra:

• Sötma + alkohol → balanserar sälta
  • Oxidativa toner (nöt, torkad frukt) → speglar mögelkaraktären

👉 Extra bra med äldre Cognac (XO-stil).

6. Parmesan + sherry (underskattad toppmatch)

• 🧀 Parmigiano Reggiano
  • 🍷 Fino Sherry

Varför:
Salt + umami + nötighet → förstärks av torr, jästig sherry.

7. Tvättad skorpa + aromatiskt vitt

• 🧀 Époisses
  • 🍷 Gewürztraminer

Varför:
Stark doft möter aromatiskt vin → istället för att krocka så matchar de intensiteten.

8. Blåmögel + whisky (modern fine dining)

• 🧀 Stilton
  • 🥃 Single Malt Whisky

Varför:
Rök, sötma och alkohol → samma logik som port/Cognac, men mer kraft.

Posted
28 minutes ago, Linkan said:

Det kan ju bero på att deras röda viner är odrickbara 🤣🤣

Jepp, det blev vi varse när vi besökte skördefesten i september ett år. Värden och tillika gårdens ägare var pruppfull och konstaterade när vi försökte beställa husets röda till vildsvinet att "det var knappt drickbart, ta ett vitt!" 🤣

Posted
On 2026-04-12 at 21:10, AlfaGTV said:

Stort tack för generositet, outtömlig kunskap och den genomtrevliga kvällen! 

Jo. Daniel har en grym anläggning! Skoj att ni uppskattade den som vi gjorde!👍

Och dessutom en trevlig värd med ett bra öga till goda viner. Maten var en knockout även när vi var dit. 

Och visst var väl Verteren otroligt jäkla cool? Det tyckte jag den var.

Posted
On 2026-04-14 at 14:14, Daniel said:

Haha, nej man behöver många, framförallt MONO.

Angående AI, det var därför jag var tydlig med källan här! Och valde en förenklad sammanställning. Diskussionen jag hade med chatten var betydligt längre och mer ifrågasättande. Där beskriver den också den aktiva arkitekturen som krävs för Strain Gauge och Optiskt, vilket självklart påverkar. Men huvudskälet till att jag använde AI var att slippa ge mig in i en pajkastning om vilket som är "bäst". Det intresserar mig inte på den här nivån. Däremot ville jag veta om jag kan härleda det jag hör till den tekniska konstruktionen, vilket jag nog tror är möjligt. De styrkor och eftergifter som MC har är helt enkelt mer attraktiva för mig jämfört med de styrkor och eftergifter de andra teknologierna har. Hifi på den absolut högsta nivån är ibland mer filosofi än något annat. Till slut kan den bara beskrivas utifrån context och preferenser. Absoluta sanningar teknikbeskrivningar och övrigt blir irrelevant. Hur saker upplevs av en person i den ena miljön kan skilja sig avsevärt från nästa. Så man måste prova vilket vin man föredrar till vilken måltid så att säga. Och enligt de senaste rönen så ska man INTE dricka rött till ost. Så nu är det sagt! 

Inte rött till ost, för bövelen är jorden helt upp och ner?

Posted
2 minutes ago, figge said:

Inte rött till ost, för bövelen är jorden helt upp och ner?

Ja, världen har blivit helt galen!