Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! 

Med risk för en mycket dum fråga nu, finns kanske redan svar i forumet så ber om ursäkt på förhand. 

Jag är inte kunnig inom el och ström. Tyvärr. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig eller peka mig i någon riktning för hjälp!

Utrustningen är två Technics SL1210 med Rega RB300 tonarmar, Audio Technica ATP2xn pickuper. En Mastersounds mixer. Det är en dj-utrustning. Förstärkaren en Thule IA100 och högtalarna Sonus Faber Toy. Om det spelar roll i sammanhanget.

Det har varit ett missljud från skivspelarna en längre tid. Läst en del forum och kanske är det en jordloop eller fel på jord. Kommer inte på vad det kan vara och håller på att bli galen. Kanske kablarna, kanske jorden, kanske behöver jag dra om sladdarna i tonarmarna? Känns som felet kan vara på så många ställen. Håller som sagt på att bli tokig (nåja, inte helt kanske men det är störande med missljud)

Idag försökte jag felsöka igen, plockade bort en av tonarmarna för att se om det är något fel typ glapp eller något annat. Nu tror jag att jag har upptäckt att det kanske är uttaget i väggen som skapar missljudet. Tog mixern och tonarmen med mig ut i köket och när jag kopplar in i uttaget där är det inget missljud.

Är det helt enkelt uttaget i vardagsrummet som är problemet? 

Kan det vara det som gör att det durrar från skivspelare? Och vad kan jag göra åt det? Helst utan att behöva dra om elen i lägenheten, tror inte fastighetsägaren är så pigg på den idén tyvärr, jag tycker det är ett rimligt krav men känns som svårt att få igenom.

Tack på förhand!

Posted

Kanske prova att koppla ur allt och bara köra en spelare med mixer och hörlurar? Fortfarande missljud?

Om det sitter RCA kontakter nånstans är det inte ovanligt att de oxiderar och inte ansluter jorden (yttre metallen). Då brummar det ofta.

Posted

Hej Paul o välkommen! 🤗 

Jag är okunnig på proffspryttlar, men den känsliga bite när det gäller skivspelare är ofta RIAA-steget. Är det inbyggt i Matsersound-mixern?

Jag skulle försöka låna ett separat RIAA för att börja felsökning där oavsett, det bör du kunna koppla direkt till Thule utan krångel.

Men, du får gärna utveckla vad det är du hör? Är det ett ljud i högtalarna eller hör du det från skivspelarna direkt? Är det ett brum som påminner om om du kopplar bort jordanslutningen? Eller det kanske var svårt om det är original-kablage i Rega-armarna då jord ligger i vänster kanal "ground".

Posted
14 hours ago, conan said:

Kanske prova att koppla ur allt och bara köra en spelare med mixer och hörlurar? Fortfarande missljud?

Om det sitter RCA kontakter nånstans är det inte ovanligt att de oxiderar och inte ansluter jorden (yttre metallen). Då brummar det ofta.

Tack! Ska testa det. Kanske lite svårt att förklara men när jag lagt RCA-kontakten mot ingången i mixern har missljudet försvunnit. Men kommer tillbaka när kontakten sätts i ordentligt. Försöker ordna en bild så blir det lite tydligare.

Posted
14 hours ago, AlfaGTV said:

Hej Paul o välkommen! 🤗 

Jag är okunnig på proffspryttlar, men den känsliga bite när det gäller skivspelare är ofta RIAA-steget. Är det inbyggt i Matsersound-mixern?

Jag skulle försöka låna ett separat RIAA för att börja felsökning där oavsett, det bör du kunna koppla direkt till Thule utan krångel.

Men, du får gärna utveckla vad det är du hör? Är det ett ljud i högtalarna eller hör du det från skivspelarna direkt? Är det ett brum som påminner om om du kopplar bort jordanslutningen? Eller det kanske var svårt om det är original-kablage i Rega-armarna då jord ligger i vänster kanal "ground".

Ja, RIAA är inbyggt i mixern. Ska kolla om jag kan låna ett separat RIAA och testa.

Ljudet är från armen eller kablarna i armen. Har funderat på om det är något fel i dom, det är originalkablarna så de är ju ganska gamla. Men innan jag drar igång ett kostsamt byte av kablarna (ser lite pilligt också ut men även roligt) så vill jag ta reda på om det är något annat. 

Försöker ordna en inspelning av ljudet. Återkommer!

tack för hjälp!

Posted
On 2026-04-07 at 23:25, paul_ving said:

Nu tror jag att jag har upptäckt att det kanske är uttaget i väggen som skapar missljudet. Tog mixern och tonarmen med mig ut i köket och när jag kopplar in i uttaget där är det inget missljud.

Jag utgår ifrån att du har skyddsjordade eluttag i köket, kan det vara så att uttagen i det andra rummet är ojordade? I så fall ligger signaljorden och flyter så att säga och risken för brum kan öka.

Posted
4 hours ago, paul_ving said:

lagt RCA-kontakten mot ingången i mixern har missljudet försvunnit. Men kommer tillbaka när kontakten sätts i ordentligt.

Klassiskt fel på RCA .. om det går att försiktigt bocka in jordande höljet på kabelkontakten kanske den går emot honkontakten i mixern. Vissa RCA har inga slitsar i metallhylsan utan är som ett rör. Då kan man bocka till den så kontakten blir lite lätt oval i formen. Rengöra med kontaktspray kan hjälpa tillfälligt. Försiktighet är viktigt, helst med skruvstycke så man kan reglera trycket och man ser hur mycket som bockas. Någon tiondels mm räcker.