New Order Posted March 29 Posted March 29 Jag gillar att plonka på gitarr ibland, men jag äger ingen för tillfället. Den senaste var en billigare Gibson epiphone som jag egentligen aldrig gillade. Den gav jag bort till en kompis grabb. Men nu är jag sugen på att hitta en bra, välljudande och inte allt för dyr gitarr. Yamaha har en fin stålsträngad som fått fina betyg både för sitt ljud och kvalitet, speciellt med tanke på priset. Modellen heter SG830 och jag tror att jag skaffar en sådan om inte någon tipsar om något bättre här! Mvh, N.O Quote
Josaa Posted April 3 Posted April 3 On 2026-03-29 at 15:12, Daniel said: Kolla med @Josaa🎶 Vet inget om stålsträngat…nylon däremot! Daniel 1 Quote
conan Posted April 4 Posted April 4 Det beror ju lite på vad den ska användas till ... skulle rekommendera en nylon när man är nybörjare men därefter något annat om man inte tänker slå in på klassisk gitarr (Bach etc). Mycket trevligt. Annars har jag ett gott öga till Furch gitarrer som mycket välljudande och med lång sustain. Vintage är det självklart man ska äga en Levin från sent 50-tal eller om man är mer av en kännare så är 40-talarna att föredra för sitt noggrannare utmejslade lock (tunnare), men de riskerar vara insjunkna och kanske inte så välljudande då. Men några modeller som jag gillar är Dansant, 5star, Orchestra för att nämna de lite billigare. Royal, Solist och De Luxe är lite dyrare då. Kolla in JustinGuitar om du inte redan kollat in hans videos. Bra tips på vad man ska tänka på annars. Min erfarenhet är annars att nyinköpta gitarrer i butiker ofta har för hög stränghöjd och kräver mycket kraft i vänsterhanden för att ta de vanligaste ackorden G, A, D osv och i synnerhet F. Quote
Recommended Posts