Jump to content

Recommended Posts

Posted

På mässan i Munchen förra året så träffade vi en ytterst entusiastisk herre vid namn Rik från Holland med 6-kantiga glasögon och en frisyr som hämtad från Einsteins yngre dagar. Han hade precis kommit med några nya skivspelare som han mycket snyggt visade upp och demonstrerade i sin lilla monter nere på "golvet" på mässan. Här kommer nu lite bilder på den helt nysläppta mindre modellen av de 3 olika som ska komma (jag väntar mycket otåligt på storebror i skaran som har en träplint!) 

 

Listpris på den nya TT1.1 ligger på 15 000kr i Sverige med moms och då ingår en lite enklare pickup (som jag VARMT rekommenderar att byta ut till en bättre...) men som gör det snabbt och enkelt att komma igång att spela plattor. 

 

Lagret är av keramik med extremt passform, motorn har en styrning / återkoppling från små givare i undertallriken av aluminium och armröret är av Titan. En mycket hög finish på hela bygget skulle jag nog vilja påstå för prisklassen. Som synes på bilderna nedan så finns den både i svart och helt transparent: 

 

C6A31944-2ED6-4DF7-AF0D-1560E20B15FD_1_105_c.jpeg

 

0A75E5F4-A4C4-4108-BDDB-CC1F77654095_1_105_c.jpeg

5C19CB47-122E-47DE-9286-EAF88BBC1D22_1_105_c.jpeg

9BD80C82-B893-42FA-B757-8A001D0BB210_1_105_c.jpeg

69E1F7CC-78A9-4F55-946A-12CC95CF1E9E_1_105_c.jpeg

83D22CA5-1798-412F-95CB-EA6559D403A6_1_105_c.jpeg

388F4BE4-1CFC-4DC4-9CBC-78FD6606D21D_1_105_c.jpeg

528CF472-83EA-4609-90FB-6D8F22A51E0A_1_105_c.jpeg

3195F4A7-DC22-4936-9393-483A0E847FDC_1_105_c.jpeg

7067FC1C-535B-43EE-9AC1-70C7E3C808D4_1_105_c.jpeg

7937AB44-4DCE-4335-843A-5917B9238872_1_105_c.jpeg

 

CC23F4E8-BC8C-49E0-B952-D539D2E80455_1_105_c.jpeg

D0F6E79E-B389-40D0-B9F5-914538B479BC_1_105_c.jpeg

Posted

Den gröna pickupen som sitter monterad på bilderna är INTE den enkla Audio Technica som ingår utan kostnad utan deras egen AKA som ligger på ca 4000kr till kund. De tillverkar 5 st olika pickuper från 400 Euro ända upp till 2400 Euro för Myo. Alla är moving coil. Se alla olika modeller på deras hemsida: 

 

https://playtakumi.com/

 

Varvtalet går att ställa mellan 33 och 45 med en liten spak intill motorn. 

 

Rik talar och tänker mycket på "energi" (läs vibrationer) som han menar är kritiskt att hantera för att få bästa möjliga ljud. "Varje kraft har en motkraft" som är en klassisk grundlag inom fysiken är hans mantra. Så han har jobbat mycket för att få bort resonanser mellan delarna och därför använder han tex 3 st små tassar mellan undertallrik och skivtallriken för att minimera att vibrationer från lager och plint kommer upp till skivan. 

 

Han föredrar också att man lägger LP-skivan direkt mot skivtallriken utan någon skivmatta då hans tester visar att detta fungerar som bäst på denna spelare. Egna försök kan givetvis göras av var och en som önskar. 

 

Centrum-pinnen som sitter mitt i skivan är sedan avkopplad från lagret för att ytterligare undvika ljud som påverkar skivan. Faktum är att den helt går att lyfta av. Så det är ingen slump att spelaren ser ut som den gör utan det ligger många timmars tester och försök innan denna design blev fastställd och startades i produktion. Ljudet från spelaren (min personliga åsikt) är ovanligt dynamisk för prisklassen och riktigt spelglad på ett sätt jag inte hade väntat mig. Positivt överraskad! 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...