Metnoc Posted July 1 Author Posted July 1 2 minutes ago, Tobias said: Tack! Har du nån gång testat att skippa en dator helt i din signalväg? Fattar att det inte funkar för alla... och att man har lokal musik man vill spela! Men för mig mig blev det en game-changer när jag skippade datorn helt istället, även om den är optimerad och "långt bort" på nätverket. Skulle personligen säga att man inte vet hur mycket ett bra power supply gör för ljudet innan man också matar samma enhet med extremt ren digital signal (inte från en dator). Vad en dator är i sammanhanget är något av en defintionsfråga. Är mitt Tradera-Bygge med en N100 CPU och och Sbooster, där ingenting annat än minimalt antal tjänster samt Roon Brige körs på en dator? Ja men också nej. Nej för att den kan inte användas till generella datoruppgifter då det inte finns något grafiskt gränssnitt eller andra program installerade. Datorn använder under uppspelning bara runt 400 MB ram-minne. Hur skiljer denna sig mot tex en Innous? Vilket är en produkt som folk betraktar vara en streamer. Förstår vad du menar, men gränsdragningen är inte solklar. Den bästa transporten jag kört med till min dac var en CEC TL5, inte jättedyr men ack så trevligt och följsamt ljud. Jag har också haft en gammal Lumin hemma. Den lät precis som sms 200 ultra direkt ansträngt om den inte kördes som enbart endpoint, dvs en dator fick dra det tunga lasset. Vidare är nästan uteslutande alla streamers på den högsta nivån "datorer". De använder antingen tex servermoderkort för två cpuer (Taiko) eller gamingmoderkort (Pink Faun mfl) med extrema nätdelar mm. Det är tvärtom ofta på instegs och medelnivån där det är custom-moderkort som är byggda för enbart hifi, sannolikt för det kan minska kostnaderna. Som jag förstått det används gamingmoderkort etc för att det möjliggör ett annat urval av processesorer än vad man vanligtvis kan få i streamer som är bygg för hifi från start. Tobias 1 Quote
Metnoc Posted July 1 Author Posted July 1 @Tobias du kör väl en Primare Prisma endpoint? Enligt GROK använder den en Cortex-A53, det är ett ultra low power chip från 2012 som ofta används i denna typen av embedded chip har jag sett. N100 som sitter i min endpoint är 4 till 5 gånger snabbare än en Cortex-A53, och då behöver N100 enbart köra Roon Bridge. I min erfarenhet, efter att ha provat +5 endpoints har alla de svarat på samma sätt. Om det inte är bygga med en hyfsat snabb X86 så låter de ansträngda, oavsett nätdel och oavsett klockor, både som streamer utan stöd av en server men även som enbart endpoint. Men jag är öppen för att andra, har andra erfarenheter och är nöjda med sina ARM-streamers. Quote
Tobias Posted July 1 Posted July 1 1 hour ago, Metnoc said: @Tobias du kör väl en Primare Prisma endpoint? Enligt GROK använder den en Cortex-A53, det är ett ultra low power chip från 2012 som ofta används i denna typen av embedded chip har jag sett. N100 som sitter i min endpoint är 4 till 5 gånger snabbare än en Cortex-A53, och då behöver N100 enbart köra Roon Bridge. I min erfarenhet, efter att ha provat +5 endpoints har alla de svarat på samma sätt. Om det inte är bygga med en hyfsat snabb X86 så låter de ansträngda, oavsett nätdel och oavsett klockor, både som streamer utan stöd av en server men även som enbart endpoint. Men jag är öppen för att andra, har andra erfarenheter och är nöjda med sina ARM-streamers. Ja, jag vill inte hävda att NP5an på något sätt är bättre än något annat och den är säkerligen en stor bottleneck hos mig. Jag tittar på alternativ till den. Däremot så blir jag mer och mer övertygad om att majoriteten av störningarna härstammar från ström och många av interna micro-vibrationerna härstämmar från ström hanterandet, tror jag. Ju färre saker man har, i det digitala, som är kopplat till ström, ju bättre (tror jag). Men det bygger ju på att dom få elektriska komponenterna man har i så fall är extremt optimerade, föds med renast möjliga ström/signaler och drar minimalt med ström...(och kombineras med passiv rening av olika slag) Självklart lite förenklat... Riktigt grymma digitala hifi komponenter kan ju skicka vidare en "ren" signal ändå, men bara för att illustrera vad jag menar. Quote
Metnoc Posted July 1 Author Posted July 1 30 minutes ago, Tobias said: Ja, jag vill inte hävda att NP5an på något sätt är bättre än något annat och den är säkerligen en stor bottleneck hos mig. Jag tittar på alternativ till den. Däremot så blir jag mer och mer övertygad om att majoriteten av störningarna härstammar från ström, och även mänga av vibrationerna härstämmar från ström intaget. Ju färre saker man har, i det digitala, som är kopplat till ström, ju bättre (tror jag). Självklart lite förenklat... Riktigt grymma digitala hifi komponenter kan ju skicka vidare en "ren" (vill vi tro) signal ändå, men bara för att illustrera vad jag menar. I den legendariska tråden "A novel way..." på Audiophile Style rapporterades det redan 2019 och tidigare än så att en mini dator som tex en Intel Nuc med linjär nätdel och bra inställningar i BIOS och OS låter bättre än tex en endpoint sms 200. Redan då resonerade de sig fram till att det är processorn som är förklaringen till det. Den väldigt långa kommentaren jag länkar till nedan sammanfattade läget december 2019, och insikterna är fortsatt relevanta. Romaz som skrev den var en av pionjärerna på forumet och jämförde sina egna byggen med Aurenders toppmodell etc, de engelska citaten nedan är från den långa kommentaren och handlar om hur han resonerar kring vilka delar i en streamer som påverkar ljudet mest. Han lyfter likt du och så gott som alla ström som den viktigaste faktorn i sin kommentar, det är helt okontroversiellt. Frågan är snarare vad som kommer efter det: CPU If you recall my last long post, it was quite surprising just how impactful I found the CPU to be to the overall presentation and all things considered, probably the 2nd largest difference maker behind only the quality of the power supply. How could a stock Celeron NUC sound better than devices like an sMS-200 or ultraRendu that use low power/low noise ARM CPUs and are designed specifically for high quality audio playback with low phase noise clocks and linear regulation? Om operativsystemet skriver han: Operating System + Playback software I placed this close to the bottom of my post but it deserves to be at the top. Along with the power supply and the CPU, the OS and software player have tremendous ability to affect the sound presentation even with bit-perfect playback. Det jag skriver om i min tråd och testar mig fram till är insikter som har diskuterats i snart 7-8 år på Audiophile Style, det har bara inte blivit av tidigare att jag provat på egen hand. Men jag gör det på mitt egna sätt, tex har jag inte läst om någon annan som lyckats få Debian att låta minst lika bra (i mitt tyckte bättre) som dedikerade audiofil-OS. https://audiophilestyle.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/page/616/#comment-1014096 Quote
VoicesInMyHead Posted July 2 Posted July 2 7 hours ago, Metnoc said: Han lyfter likt du och så gott som alla ström som den viktigaste faktorn i sin kommentar, det är helt okontroversiellt. Frågan är snarare vad som kommer efter det jag gjorde ju en liknande resa för några år sedan och kan bara instämma, ström, ström, ström i alla dess former! CPU'n otroligt viktig såklart, men även moderkortet! Det sistnämnda speciellt är ju lite jobbigt att byta efterhand och till viss del även CPU'n efter att man installerat passiv kylning, mer eller mindre allt annat kan ju alltid uppgraderas med tiden men med moderkortet (och CPU'n) vill man känna att man hittat rätt. Kolla på högkvalitativ VRM, viktigt med passiv kylning av dessa och massor av power phases! Se upp for phase doublers och undvik all form av aktiv kylning (inte bara av CPU). Det här skiljer baby moderkort från vuxna rejäla don. om du gillar hur du fått Debian att låta så kör på det tycker jag, det finns massor av fördelar med att köra Linux och skippa GUI's, själv var jag väldigt skeptisk till Windows då jag lyckats undvika det i alla år, men sen skulle det ändå visa sig att jag gillade hur Windows Server lät rent ljudmässigt så det var bara att kapitulera. Otroligt mycket meck med att optimera och strippa bort stora delar innan själva installationen sker dock. En fördel som jag kände med Windows var all konfiguration och optimering av nätverkskort och usb kort som var relativt enkel och överskådlig. som sagt, den där tråden är legendarisk och har varit otroligt givande för många, som vi pratat om tidigare så syns det t.ex tydligt på Innuos specifikationer att de hämtat mycket inspiration härifrån. Den har dock ett par år på nacken nu och inom den digitala världen så kan man ju nästan ta ett år gånger 10 känns det som ibland så ha i åtanke att det kan ha hänt väldigt mycket även om grundprinciper som bra ström osv såklart lever kvar. Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 Ja, precis. Det svåra här är ju vad man jämför med i båda "lägrena", när man säger att en typ av lösning blir extremt bra, vilket väldigt få gör fullt ut! (inklusive mig själv) Jag säger absolut inte att du är på fel spår, verkligen inte! Det kan jag ju inte veta! Men, om man ska jämföra med en enklare streamer setup och se "vad som är bäst", så MÅSTE man jämföra med en super optimerad sådan. (om man nu ska jämföra med en superoptimerad "dator" setup) Ja menar, ju enklare och minimalistisk streamer setup man har ju viktigare blir det man föder setupen med. Då blir nätverket och strömmen innan extremt viktig för att se hur låga störningsnivåer den kan få, för det är där bottlenecken ligger och skilnaderna i ljudkvalité är ju inget annat en chockerande (ju längre man tar det). Om man haft en enklare streamer för 2-3 år sedan så var man ju mil ifrån att ha verifierat vad en sån kan leverera (vill jag hävda) eftersom utvecklingen och förståelsen för switchar, PS, kablar, passiv filtrering, (i digitala domänen) har gått extremt mycket frammåt på väldigt kort tid. Och bättre kommer det bli! Det är ju helt galet hur mycket en del vanliga streamers (speciellt med extern ström kanske) kan förbättra DACen om man går all-in med vibrationskontroll, renaste möjliga ström (alltså, ännu renare) och olika typer av filtering. Allt detta måste ju göras samtidigt. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted July 2 Posted July 2 8 hours ago, Metnoc said: Men jag är öppen för att andra, har andra erfarenheter och är nöjda med sina ARM-streamers. Ni har båda intressanta teorier och slutsatser, men (om det är okej) blir det väldigt fort generaliserande. Jag fattar att det blir förenklat och generaliserat när man skriver om sin upplevelser, det är så mycket mer än det som faktiskt kommer ned i texten som måste tas hänsyn till. Ni har båda era "käpphästar" som ni fokar på och använder som måttstock, och jag har garanterat lika många sådana. Men jag tror inte att "noise reduction" i sig kommer ge ultimat välljud, inte heller optimering av en CPU's arbetsbetingelser eller en överjordisk strömförsörjning. Jag tror snarare att det är en kedja där ingen länk får vara svag, allt behöver tas hänsyn till. Och alla dessa små och större optimeringar ger i slutänden en rejäl prestandavinst! Låt oss ta SOtM sMS-200 Ultra Neo som exempel, @Metnoc använder den ofta som exempel på en liten "low powered" endpoint som låter platt och möjligen ansträngd. Jag började en historik här men låt mig bara ta den som ett exempel: jag delar uppfattningen att den kunde upplevas "grå" och lite platt historiskt sett, med viss strömförsörjning. Men när deras firmware uppgraderades (hösten -24, typ) med CPU och latens-tweakmöjligheter blev den lille rackaren ett helt annat djur. Att gå ned och låsa frekvensen (precis som jag alltid gjort på mina RaspberryPi endpoints) och foka på rätt typ av latens vid setup får den att bli förvånansvärt mycket bättre och konkurrera på riktigt hög nivå. Detta utan hänsyn till vilken strömförsörjning man använder till och med, även om det också påverkar. Hade jag upplevt motsvarande prestandaförbättring om jag endast kunnat förändra firmware i sMS-200 under dessa år? Nä, troligen inte, mitt nätverk har förändrats lite grann, jag har en linjär PSU till min nya router (förvisso fortfarande en Asus, men jag tror fortfarande inte att en dålig installation eller setup kan åtgärdas med Ubiquiti hårdvara eller PoE), jag har en trevligare switch för hifi-delen av mitt LAN, jag har bytt nätdel i min Roon-server till en mera kapabel sådan vilket inte påverkade ljudet markant, men det har ökat stabiliteten. Och en massa andra förändringar såklart, övergång till Win Srv 11 IoT Edt LTSC är bara ett exempel, markant färre antal onödiga processer. Jag har aldrig upplevt det du beskriver som "brus" så jag har svårt att relatera till effekten. Inte heller är det troligt att jag skulle börja EMI/RFI-skydda mina ethernetkablar som @Tobias gjort innan jag övervägt en annan endpoint-hårdvara, men det kan ju vara ett dåligt beslut. Jag tror att vi alla hittar våra käpphästar och väljer den enklare vägen, att bekräfta att våra val och vägen är korrekt. Det andra sättet, att ifrågasätta & utvärdera alla andra vägar och produkter skulle kosta för mycket, både ekonomiskt och insatsmässigt. Min poäng, jag uppskattar starkt alla teorier och upplevelser, de hjälper mig att bygga egen erfarenhet och öppna andra vägar till utveckling. Däremot är det sällan jag håller med om slutsatser, orsaker eller deras viktning! 😊 Tack gubbar! Tobias, magnuskan and Lasse 3 Quote
VoicesInMyHead Posted July 2 Posted July 2 12 minutes ago, AlfaGTV said: Min poäng, jag uppskattar starkt alla teorier och upplevelser, de hjälper mig att bygga egen erfarenhet och öppna andra vägar till utveckling. Däremot är det sällan jag håller med om slutsatser, orsaker eller deras viktning! jag tror du har en bra poäng i att man hittar sin käpphäst, baserat på teorier och andra förståsigpåare som man sätter stor tilltro till så stakar man ut en väg som man ger sig in på för att följa. det kan handla om brusreducering och filtrering, eller t.ex om ström eller något annat. baserat på val man gör så är ju vägen framåt lite definierad men allt g´handlar ju om vad man tror är viktigt. Om man tar ström som exempel och vad @Metnoc nu tittar på är ju att maxa ström och kraftresurser med rejält moderkort och CPU enligt liknande teorier som Taiko Audio och Pink Faun mfl använder, väljer man däremot att gå minikorts vägen som t.ex Raspberry PI så är man ju mer inne på low-power lösningar där ström inte är av samma betydelse, de befinner sig liksom på var sin sida om spektrumet. Det spelar ingen roll hur bra PSU man matar den med så kommer det lilla kretskortet och komponenterna på Raspberry Pi:n aldrig kunna dra nytta av den på samma sätt. Olika teorier, olika behov, olika prioriteringar, olika vägar framåt med olika resultat. Oavsett vilken väg man väljer så är det ju otroligt intressant och lärorikt att bygga själv, och inte minst att fortsätta bygga vidare och höra med egna öron vad som faktiskt gör skillnad längs vägens gång. AlfaGTV and Metnoc 2 Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 Just att diskutera dom här sakerna tycker jag är superbra och lärorikt. Man kan alltid ta med sig någonting i slutändan, även om man har en annan åsikt. Jag slänger ju ur mig lite "sanningar" (mina sanningar ) också för att jag vill testa mina teorier och bli motbevisad eller lära mig att jag kanske tänkte fel. Håller med om att vi gärna låser in oss i det vi själva upplevt och verifierat, vilket jag är den första att erkänna! AlfaGTV, Lasse and VoicesInMyHead 3 Quote
VoicesInMyHead Posted July 2 Posted July 2 8 minutes ago, Tobias said: Håller med om att vi gärna låser in oss i det vi själva upplevt och verifierat, vilket jag är den första att erkänna! Vi har noterat detta... haha... jag tycker som sagt att du är nånting väldigt bra på spåren med bruse och noise reducering på alla plan, jag har bara försökt få dig med på "mina sanningar" om att ja, det är jättebra, men det är inte allt. att det finns mer där ute som påverkar, det roliga tar aldrig slut! Tobias, magnuskan, Lasse and 1 other 3 1 Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 3 minutes ago, VoicesInMyHead said: Vi har noterat detta... haha... jag tycker som sagt att du är nånting väldigt bra på spåren med bruse och noise reducering på alla plan, jag har bara försökt få dig med på "mina sanningar" om att ja, det är jättebra, men det är inte allt. att det finns mer där ute som påverkar, det roliga tar aldrig slut! men men, du förstår ju inte hur överlägset bra min lösning är... Tack för att du står ut och säger emot också! magnuskan, Lasse, AlfaGTV and 1 other 2 2 Quote
magnuskan Posted July 2 Posted July 2 Ett annat alternativ är faktiskt att använda ai. Låter sjukt, men det har fungerat väldigt bra för mig. En lan kedja är för det första väldigt komplex,det är extremt lätt att gå bort sig. En sak eller lösning som fungerar för mig på en plats i min kedja behöver nödvändigtvis inte fungera för alla. Detta beror på att alla ingående delar påverkar varandra ochså i vilken ordning de kommer osv. Jag hade aldrig själv kunnat komma fram till alla dessa lösningar som passar min kedja och faktiskt mitt ljudideal. Det har jag också lagt in i ai. Jag har under mina 15 år med streaming testat, testat allt möjligt.🙂 Metnoc 1 Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 1 hour ago, VoicesInMyHead said: jag gjorde ju en liknande resa för några år sedan och kan bara instämma, ström, ström, ström i alla dess former! CPU'n otroligt viktig såklart, men även moderkortet! Det sistnämnda speciellt är ju lite jobbigt att byta efterhand och till viss del även CPU'n efter att man installerat passiv kylning, mer eller mindre allt annat kan ju alltid uppgraderas med tiden men med moderkortet (och CPU'n) vill man känna att man hittat rätt. Kolla på högkvalitativ VRM, viktigt med passiv kylning av dessa och massor av power phases! Se upp for phase doublers och undvik all form av aktiv kylning (inte bara av CPU). Det här skiljer baby moderkort från vuxna rejäla don. om du gillar hur du fått Debian att låta så kör på det tycker jag, det finns massor av fördelar med att köra Linux och skippa GUI's, själv var jag väldigt skeptisk till Windows då jag lyckats undvika det i alla år, men sen skulle det ändå visa sig att jag gillade hur Windows Server lät rent ljudmässigt så det var bara att kapitulera. Otroligt mycket meck med att optimera och strippa bort stora delar innan själva installationen sker dock. En fördel som jag kände med Windows var all konfiguration och optimering av nätverkskort och usb kort som var relativt enkel och överskådlig. som sagt, den där tråden är legendarisk och har varit otroligt givande för många, som vi pratat om tidigare så syns det t.ex tydligt på Innuos specifikationer att de hämtat mycket inspiration härifrån. Den har dock ett par år på nacken nu och inom den digitala världen så kan man ju nästan ta ett år gånger 10 känns det som ibland så ha i åtanke att det kan ha hänt väldigt mycket även om grundprinciper som bra ström osv såklart lever kvar. Ja, moderkortet kan onekligen bli en flaskhals på flera sätt, och särskilt om man går upp till cpuer med många kärnor som blir varma mm. Vidare har de ofta bättre BIOS vilket ger fler inställningsmöjligheter och det öppnar upp för ökat välljud. Jag har kört Windows med diverse tweaks, Fidelizer, nätverksoptimeringar och Chris Titus optimeringsprogram (vilket jag använd i flera år även på mina vanliga bruksdatorer för att ta bort telemetri mm utan stabilitetsproblem). Tills bara för några mån sen tyckte jag att alla Linuxdistributioner inkl dedikerade för hifi lät lite väl tunt, Windows ger fortsatt ett lite mer påtagligt ljud men har lyckats få till att Debian har lite andra styrkor, och det spelar inte tunt längre. Däremot kan jag föreställa mig att tex just Win server är bättre än vanliga Windows som jag kört, kan hända att jag provar det framöver. Helt klart är det så att mycket hänt sen dess, just den tråden har somnat in lite men jag läser på den mer aktuella https://audiophilestyle.com/forums/topic/58164-building-a-diy-music-server/#comments Lärde mig nyligen där att folk tagit bort prefetch i BIOS vilket minskar bakgrundsaktivitet som potentiellt kan vara bra. Det finns även i den tråden uppslag på aktuella serverbyggen jag lär ta inspiration av om jag väljer att börja om och bygga något mer kraftfullt. VoicesInMyHead 1 Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 1 hour ago, Tobias said: Ja, precis. Det svåra här är ju vad man jämför med i båda "lägrena", när man säger att en typ av lösning blir extremt bra, vilket väldigt få gör fullt ut! (inklusive mig själv) Jag säger absolut inte att du är på fel spår, verkligen inte! Det kan jag ju inte veta! Men, om man ska jämföra med en enklare streamer setup och se "vad som är bäst", så MÅSTE man jämföra med en super optimerad sådan. (om man nu ska jämföra med en superoptimerad "dator" setup) Ja menar, ju enklare och minimalistisk streamer setup man har ju viktigare blir det man föder setupen med. Då blir nätverket och strömmen innan extremt viktig för att se hur låga störningsnivåer den kan få, för det är där bottlenecken ligger och skilnaderna i ljudkvalité är ju inget annat en chockerande (ju längre man tar det). Om man haft en enklare streamer för 2-3 år sedan så var man ju mil ifrån att ha verifierat vad en sån kan leverera (vill jag hävda) eftersom utvecklingen och förståelsen för switchar, PS, kablar, passiv filtrering, (i digitala domänen) har gått extremt mycket frammåt på väldigt kort tid. Och bättre kommer det bli! Det är ju helt galet hur mycket en del vanliga streamers (speciellt med extern ström kanske) kan förbättra DACen om man går all-in med vibrationskontroll, renaste möjliga ström (alltså, ännu renare) och olika typer av filtering. Allt detta måste ju göras samtidigt. Vi gjorde en jämförelse mellan min gamla endpoint och en kompis hyfsat optimerade dator för några år sen, två (jag var en av dem) av oss fyra hifi-entusiaster som deltog föredrog min streamer, två hans (lite väl brusiga) dator. Jag är övertygad om att en del hade valt en vanligt förekommande streamer över den setup jag har hemma nu. Kan tyckas märkligt, men även inom transporter handlar denna hobby till viss del om preferenser. Att jag landar just i att optimera datorer och ta bort allt strömspar etc handlar om att jag värderar den typ av dynamik det har inneburit med de byggen jag lyckats få till. En välbyggd streamer man kan köpa i valfri välsorterad hifibutik har möjligen andra styrkor, kanske lägre brusgolv. Så fortsatt är jag ödmjuk inför att man kan ha olika erfarenheter av liknande lösningar och landar i olika preferenser kring vad som passar en för att nå sin väg mot välljudet. Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 27 minutes ago, magnuskan said: Ett annat alternativ är faktiskt att använda ai. Låter sjukt, men det har fungerat väldigt bra för mig. En lan kedja är för det första väldigt komplex,det är extremt lätt att gå bort sig. En sak eller lösning som fungerar för mig på en plats i min kedja behöver nödvändigtvis inte fungera för alla. Detta beror på att alla ingående delar påverkar varandra ochså i vilken ordning de kommer osv. Jag hade aldrig själv kunnat komma fram till alla dessa lösningar som passar min kedja och faktiskt mitt ljudideal. Det har jag också lagt in i ai. Jag har under mina 15 år med streaming testat, testat allt möjligt.🙂 Ja, AI verkar vara ganska bra när det blir komplicerat. Det är just för att försöka undvika komplexiteten och dom många variablerna som jag tycker en genemsam WiFi klient lösning (rent generellt) är så tilltalande, för då börjar alla på samma störningsnivå/profil (om man har samma wifi klient och power supply). Visst, det blir ju fortfarande inte exakt samma för vi har alla olika skitig ström och olika mycket RF omkring oss, men det verkar ändå som att folk rapporerar ganska lika, om man börjar sitt fysiska HiFi nätverk likadant. Sen kan man tillsammans testa sig fram till vad som kan ta bort störningarna optimalt, för just den specifika ethernet lösningen (störningsprofilen). Som du säger så är det problematiskt annars med nätverk, att alla har helt olika nätverk (störningsnivåer och störningsprofiler). Man tvingas själv försöka hitta bästa lösningen och det finns ingen solklar lösning på just mitt specifika störningsproblem på ethernet, som ju kan vara helt olika än någon annans. magnuskan 1 Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 33 minutes ago, Metnoc said: Vi gjorde en jämförelse mellan min gamla endpoint och en kompis hyfsat optimerade dator för några år sen, två (jag var en av dem) av oss fyra hifi-entusiaster som deltog föredrog min streamer, två hans (lite väl brusiga) dator. Jag är övertygad om att en del hade valt en vanligt förekommande streamer över den setup jag har hemma nu. Kan tyckas märkligt, men även inom transporter handlar denna hobby till viss del om preferenser. Att jag landar just i att optimera datorer och ta bort allt strömspar etc handlar om att jag värderar den typ av dynamik det har inneburit med de byggen jag lyckats få till. En välbyggd streamer man kan köpa i valfri välsorterad hifibutik har möjligen andra styrkor, kanske lägre brusgolv. Så fortsatt är jag ödmjuk inför att man kan ha olika erfarenheter av liknande lösningar och landar i olika preferenser kring vad som passar en för att nå sin väg mot välljudet. Jag måste ändå säga att just dynamiken i DACen är något som förbättrats enormt med förbättringarna runt min NP5a, ju mer jag fokuserat på att optimera den. Dynamiken kommer ju mer och mer när man sänker störningarna och det går hand-i-hand. Den där teoretiska dynamiken, som borde vara mycket bättre än vinyl, finns ju där om man gräver väldigt mycket djupare i det digitala störningsträsket, verkar det som. Jag inser ju bara att det finns ännu mycket mer att ta av, ju mer jag gräver. Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 1 hour ago, AlfaGTV said: Ni har båda intressanta teorier och slutsatser, men (om det är okej) blir det väldigt fort generaliserande. Jag fattar att det blir förenklat och generaliserat när man skriver om sin upplevelser, det är så mycket mer än det som faktiskt kommer ned i texten som måste tas hänsyn till. Ni har båda era "käpphästar" som ni fokar på och använder som måttstock, och jag har garanterat lika många sådana. Men jag tror inte att "noise reduction" i sig kommer ge ultimat välljud, inte heller optimering av en CPU's arbetsbetingelser eller en överjordisk strömförsörjning. Jag tror snarare att det är en kedja där ingen länk får vara svag, allt behöver tas hänsyn till. Och alla dessa små och större optimeringar ger i slutänden en rejäl prestandavinst! Låt oss ta SOtM sMS-200 Ultra Neo som exempel, @Metnoc använder den ofta som exempel på en liten "low powered" endpoint som låter platt och möjligen ansträngd. Jag började en historik här men låt mig bara ta den som ett exempel: jag delar uppfattningen att den kunde upplevas "grå" och lite platt historiskt sett, med viss strömförsörjning. Men när deras firmware uppgraderades (hösten -24, typ) med CPU och latens-tweakmöjligheter blev den lille rackaren ett helt annat djur. Att gå ned och låsa frekvensen (precis som jag alltid gjort på mina RaspberryPi endpoints) och foka på rätt typ av latens vid setup får den att bli förvånansvärt mycket bättre och konkurrera på riktigt hög nivå. Detta utan hänsyn till vilken strömförsörjning man använder till och med, även om det också påverkar. Hade jag upplevt motsvarande prestandaförbättring om jag endast kunnat förändra firmware i sMS-200 under dessa år? Nä, troligen inte, mitt nätverk har förändrats lite grann, jag har en linjär PSU till min nya router (förvisso fortfarande en Asus, men jag tror fortfarande inte att en dålig installation eller setup kan åtgärdas med Ubiquiti hårdvara eller PoE), jag har en trevligare switch för hifi-delen av mitt LAN, jag har bytt nätdel i min Roon-server till en mera kapabel sådan vilket inte påverkade ljudet markant, men det har ökat stabiliteten. Och en massa andra förändringar såklart, övergång till Win Srv 11 IoT Edt LTSC är bara ett exempel, markant färre antal onödiga processer. Jag har aldrig upplevt det du beskriver som "brus" så jag har svårt att relatera till effekten. Inte heller är det troligt att jag skulle börja EMI/RFI-skydda mina ethernetkablar som @Tobias gjort innan jag övervägt en annan endpoint-hårdvara, men det kan ju vara ett dåligt beslut. Jag tror att vi alla hittar våra käpphästar och väljer den enklare vägen, att bekräfta att våra val och vägen är korrekt. Det andra sättet, att ifrågasätta & utvärdera alla andra vägar och produkter skulle kosta för mycket, både ekonomiskt och insatsmässigt. Min poäng, jag uppskattar starkt alla teorier och upplevelser, de hjälper mig att bygga egen erfarenhet och öppna andra vägar till utveckling. Däremot är det sällan jag håller med om slutsatser, orsaker eller deras viktning! 😊 Tack gubbar! Ja stackars sms-200 ultra har fått klä många skott i tråden, men det är för att jag vill hålla mig till saker jag har god kännedom om. Kan säga att jag hade Sonores motsvarighet på hemlån, och föredrog SOtM. SMS-200 likt de flesta endpoints bygger på en typ av chip som drar väldigt lite ström, vilket har sina fördelar. Ja, jag är helt övertygad om att nya firmware med ökade inställningsmöjligheter har ökat prestandan på sotms endpoints. Det platta ljudet jag refererar till verkar ha med usb i sig att göra, inte specifikt med sms 200 alltså. För även min andra endpoint lät också platt via usb, men det här rätade ut sig med galvanisk isolering. Jag har provat olika alternativ, och på sätt och vis hade jag föredragit att vara nöjd med en vettigt transport för säg 30k men jag har upptäckt den andra sidan. Som jag svarade Tobias är jag helt övertygad om att en del föredragit en streamer man kan köpa i butik över vad jag har byggt själv på rent ljudmässiga grunder. Men det jag har byggt har en särskild dynamik som transporter som inte helt drar iväg i pris ofta inte har, i min erfarenhet. Men jag har kanske tex inte det sista i svart bakgrund, vilket jag inte har som högst prio heller. Tror det handlar om både preferens, olika lösningar verkar ge olika styrkor och svagheter rent ljudmässigt, men också att man föredrar olika typer av lösningar. Alla tycker inte det är kul att sitta och pilla i Debian till exempel. AlfaGTV 1 Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 25 minutes ago, Tobias said: Jag måste ändå säga att just dynamiken i DACen är något som förbättrats enormt med förbättringarna runt min NP5a, ju mer jag fokuserat på att optimera den. Dynamiken kommer ju mer och mer när man sänker störningarna och det går hand-i-hand. Den där teoretiska dynamiken, som borde vara mycket bättre än vinyl, finns ju där om man gräver väldigt mycket djupare i det digitala störningsträsket, verkar det som. Jag inser ju bara att det finns ännu mycket mer att ta av, ju mer jag gräver. Tror dig, men samma dynamik som med en X86 utan strömspar? Vem vet? Jag ingen direkt erfarenhet av Primaren, men du får helt säkert ut mycket av den. Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 46 minutes ago, Metnoc said: Tror dig, men samma dynamik som med en X86 utan strömspar? Vem vet? Jag ingen direkt erfarenhet av Primaren, men du får helt säkert ut mycket av den. Det har ju egentligen väldigt lite med hårdvaran att göra, tänker jag. (när man kör en simplistisk lösning) Samma hårdvara blir ju bara mer och mer dynamisk (och bättre ur alla aspekter) ju renare man matar den. Det finns ju liksom inget stopp, vad det verkar. Tror inte man kan ju inte säga att en digital hårdvara låter på ett visst sätt, i min erfarenhet. Om det inte låter som en kopia av vad som spelats in så är något degraderat. Min NP5as impact på DACens ljud är ju helt väsenskilld från hur den "lät" för ett år sedan. Det finns ju få likheter i hur samma streamer "lät" då och nu. Men om det däremot slutar bli bättre när man implementerar bättre kablar, ps eller switchar, då har man ju nått hårdvarans (eller den svagaste länkens) gräns. Men jag ser inga tecken på det hittils. Snarare tvärt om fortfarande. Quote
VoicesInMyHead Posted July 2 Posted July 2 det finns så oerhört många vägar att gå och komponenter at välja mellan, svårigheten kan vara att hitta "rätt nivå" för en själv och ens behov. jag har på senaste tiden nördat ner mig lite mer i hemautomation (Home Assistant, Matter/Thread, Apple Home), larm, övervakning, monitorering (Ubiquiti UniFi) liksom blockering av annonser, malware, scam, phishing sajter genom att köra egen DNS server i form av Technitium DNS med olika filter. väldigt roligt, men det är ju inget som riktigt är relevant här på forumet dock. jag började hur som helst med Technitium på en Up Gateway som jag tidigare använt som en liten HQPlayer endpoint och även om det fungerar fantastiskt så tänker jag ändå att jag vill ha lite mer kraft och driftsäkerhet så jag beställde häromdagen en liten MiniPC i form av en Minisforum M1 Pro-125H. den kommer definitivt räcka och vara overkill för ändamålet att köra Proxmox, Home Assistant och Technitium i första hand, men egentligen hade jag plockat ihop de "bästa" komponenterna för att maxa vad jag tyckte var rimligt, men som alltid skenar det lätt iväg och till slut blev det bara för dyrt och jag började undra vad jag höll på med. nu känner jag att jag till slut höll det enkelt och hittade en bra balans av pris och prestanda, nånting som är tyst men ändå har kraft när och om det behövs. nu kan jag köra min primära Technitium node på den nya servern och behålla Up Gatewayn i ett kluster som en sekundär DNS för redundans vilket kommer bli suveränt. Tobias and Metnoc 2 Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 14 minutes ago, Tobias said: Det har ju egentligen väldigt lite med hårdvaran att göra, tänker jag. (när man kör en simplistisk lösning) Samma hårdvara blir ju bara mer och mer dynamisk (och bättre ur alla aspekter) ju renare man matar den. Det finns ju liksom inget stopp, vad det verkar. Tror inte man kan ju inte säga att en digital hårdvara låter på ett visst sätt, i min erfarenhet. Om det inte låter som en kopia av vad som spelats in så är något degraderat. Min NP5as impact på DACens ljud är ju helt väsenskilld från hur den "lät" för ett år sedan. Det finns ju inte likheter i hur samma streamer "lät" då och nu. Men om det däremot slutar bli bättre när man implementerar bättre kablar, ps eller switchar, då har man ju nått hårdvarans (eller den svagaste länkens) gräns. Men jag ser inga tecken på det hittils. Snarare tvärt om fortfarande. Många menar just det, att processorn i sig är en av de grundläggande byggstenarna. Att oavsett hur mycket man än optimerar i övrigt så får man vissa grundförutsättningar för välljudet baserat på processorn, vilket är vad denna tråden går ut på att redogöra för. Men, det är okej om man inte tror på en sådan korrelation också. Det viktiga är att man hittar sin väg och tillfredsställelse med den. Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 24 minutes ago, Metnoc said: Många menar just det, att processorn i sig är en av de grundläggande byggstenarna. Att oavsett hur mycket man än optimerar i övrigt så får man vissa grundförutsättningar för välljudet baserat på processorn, vilket är vad denna tråden går ut på att redogöra för. Men, det är okej om man inte tror på en sådan korrelation också. Det viktiga är att man hittar sin väg och tillfredsställelse med den. Jo, jag tror det också, absolut! Men jag tror bara att man heller inte vet hur bra processorn man redan har "låter", förrens man har optimerat allt och gett den optimala förutsättningar att verka så störningsfritt som möjligt. Tror bara personligen att det finns mycket större ljudvinster att hämta på annat håll än att hitta precis rätt processor och OS. Men det är absolut också en faktor så klart! Quote
magnuskan Posted July 2 Posted July 2 Frågade Ai och fick detta svar. Ni som vet, kanske det hjälper er lite?🙂 "När man bygger en modern musikserver är det viktigt att tänka på att den inte fungerar som en vanlig dator. Den är mer som ett realtidsinstrument där varje komponent påverkar brus, jitter och timing. Här är de viktigaste byggstenarna och principerna.1. Strömförsörjning Det här är den största faktorn. En bra LPS (linear power supply) med separata rails för CPU, USB och SSD gör enorm skillnad. Låg ripple och bra kablage är viktigt.2. Moderkort Industriella moderkort (t.ex. Supermicro eller ASRock Rack) har lägre EMI, stabilare VRM och bättre isolering. Det ger renare signalmiljö.3. Processor Det är en balansgång. För svag CPU ger hög latens och stressad USB‑stack. För stark CPU (i9, Ryzen 9) ger mycket switching noise och HF‑brus. Sweet spot är en i3/i5 med låg TDP eller en Xeon‑E. De är tillräckligt kraftfulla men genererar mindre brus. ECC‑minne är bäst för stabilitet och mindre bit‑flips. 8–16 GB räcker. Undvik RGB, höga frekvenser och XMP-profiler.5. Operativsystem Windows och Linux låter olika.Windows har den bästa USB‑stacken och drivrutinerna, men kräver hård optimering.Linux (AudioLinux, Euphony, GentooPlayer) har lägre latens och mindre bakgrundsprocesser, men USB‑prestandan är inte lika bra.Windows låter ofta mer kroppsligt och musikaliskt när det är hårt strippat. Linux låter renare och mer “tyst”.6. Windows-optimering Om man kör Windows måste man ta bort allt onödigt: Defender, Windows Update, Telemetry, Indexing, Cortana, bakgrundsappar, power management, network throttling, USB power saving, Hyper‑V, Bluetooth, WiFi osv. Det är exakt det som gör skillnad i ljudet. USB‑optimering USB är den mest känsliga delen. Dedikerad USB‑kontroller, isolerad 5V‑rail, kort USB‑kabel, avstängd selective suspend och all power saving avstängd på USB‑root hubs. Det här påverkar ljudet mer än man tror.8. Kylning och vibrationer Passiv kylning om möjligt. Noctua-fläktar om aktiv. Aluminiumchassi, antivibrationsfötter och endast SSD (inga hårddiskar).Sammanfattning En bra musikserver handlar inte om rå kraft, utan om låg brusnivå, låg latens och minimal bakgrundsbelastning. En lagom kraftfull CPU, industriellt moderkort, ECC‑minne, bra LPS och ett strippat OS är det som ger bäst ljud. Det är därför de bästa kommersiella servrarna (LDMS, Taiko, Pachanko) bygger på exakt dessa principer" Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 Eller, sorry, jag omformulerar mig för att försöka vara lite tydligare och on-topic. Det är ju uppenbart för alla som tokoptimerar allt runt vissa streamer transports att det bara blir bättre och bättre ju renare sladdar man pluggar in, ju mer vibrationsdämpande man använder på allt i digitala domänen, och ju mindre data man skickar till sin streamer. Det verkar aldrig avta utan snarare nästan eskalera i hur mycket bättre det blir. Innebär inte det då att CPUn inte verkar vara en tydlig bottleneck, i sig, i dessa relativt billiga streamer transports? (Kan ju vara Sonore eller SOtM eller andra märken också då det verkar vara relativt universellt för streamer transports som tar extent PS) Vi verkar i alla fall vara långt ifrån att CPUn, i sig, sätter stopp i dessa streamers. Annars skulle det inte fortsätta bli så otroligt mycket bättre, tänker jag. Quote
conan Posted July 2 Posted July 2 Vid design runt en CPU eller FPGA är man beroende av den inbyggda logiken och kan i stort sett bara hantera den elektriskt via avkopplingskondensatorer, kretslayout och konfiguration av vilka block som är aktiva och inte i kretsarna. Via BIOS kommer man åt en del sådan konfiguration men merparten logik ligger och kör oavsett vad man gör. Jag såg att PI hade seriöst arbetat med EMC tester och visat på ok resultat för konsumentmarknaden. Det är bra. Men som normal konsument kommer man normalt sett inte åt att en CPU eller FPGA genererar egna störningar annat än att isolera "datorn" inåt och utåt - båda hållen är viktigt. Vad är en dator? Numera är allt en liten dator, kaffebryggare, streamer, transporter, DACar, nätdelar, mediakonverterare, switchar, routrar osv. IKEAs prisskyltar är små datorer numera .. Poängen är att kombinationen av olika datorer i ett system skapar en total störningsmiljö som kan vara bättre eller sämre. Det är inte självklart att en viss extern nätdel med lågt brus på matningen är bättre än en annan nätdel med högre brus. Skillnaden kan vara något helt annat, t ex att den med högre brus har orientering av trafon på ett mer fördelaktigt vis för magnetisk induktion mellan de båda komponenterna. Sen är det ändå en god princip att leta upp komponenter som drar lite effekt, har lågt brus, rejäla metallchassin, kopparfingrar i anslutningsytor, skärmade kablage osv. Man kan försöka se på lådorna om det finns tydliga "inne" och "ute" med kapacitiva element vid randen. Kanske inte förstås så enkelt, men tänk att det är jättefel att låta en sladd gå in i lådan utan filtrering på vägen. Tar man vilken CD-spelare som helst brukar det vara en RCA och på andra sida lådväggen är det bara en kabel dragen till kretskortet. Det är så fel att göra så när man vill skärma av störningar. Man måste skärma i lådväggen eller bygga en skärmad zon strax innanför lådväggen så att man kan filtrera på kretskortet så nära skärmväggen som möjligt. Oj, det var långt inlägg ... Men jag tror ni är en hel del på spåren här, och testa olika uppställningar men också placering, kabelförläggning och andra fysiska förändringar kan ge skillnad. Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 12 minutes ago, Tobias said: Eller, sorry, jag omformulerar mig för att försöka vara lite tydligare och on-topic. Det är ju uppenbart för alla som tokoptimerar allt runt vissa streamer transports att det bara blir bättre och bättre ju renare sladdar man pluggar in, ju mer vibrationsdämpande man använder på allt i digitala domänen, och ju mindre data man skickar till sin streamer. Det verkar aldrig avta utan snarare nästan eskalera i hur mycket bättre det blir. Innebär inte det då att CPUn inte verkar vara en tydlig bottleneck, i sig, i dessa relativt billiga streamer transports? (Kan ju vara Sonore eller SOtM eller andra märken också) Vi verkar i alla fall vara långt ifrån att CPUn, i sig, sätter stopp i dessa streamers. Annars skulle det inte fortsätta bli så otroligt mycket bättre, tänker jag. Förstår hur du tänker, dvs att om man med en enklare cpu som drar väldigt lite ström kan fortsätta få förbättringar på ljudet genom andra optimeringar - hur kan då processorn vara den främsta flaskhalsen. Men jag tänker så här, i snart 10 år har de mest initierade och ambitiösa DIY-entusiasterna samt även tillverkarna på den allra mest extrema nivån landat i att det finns fördelar med snabbare processorer i form av ett mer öppet och dynamiskt ljud. Det betyder inte att man på en mer vanlig nivå inte kan optimera en streamer på andra sätt, det går helt klart. Men de som står för spjutspetsen inom streamers verkar närmst uteslutande ha valt X86-processorer, vilket är både dyrare och mer komplext att bygga med för de blir varma och skapar mycket störningar. Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 19 minutes ago, magnuskan said: Frågade Ai och fick detta svar. Ni som vet, kanske det hjälper er lite?🙂 "När man bygger en modern musikserver är det viktigt att tänka på att den inte fungerar som en vanlig dator. Den är mer som ett realtidsinstrument där varje komponent påverkar brus, jitter och timing. Här är de viktigaste byggstenarna och principerna.1. Strömförsörjning Det här är den största faktorn. En bra LPS (linear power supply) med separata rails för CPU, USB och SSD gör enorm skillnad. Låg ripple och bra kablage är viktigt.2. Moderkort Industriella moderkort (t.ex. Supermicro eller ASRock Rack) har lägre EMI, stabilare VRM och bättre isolering. Det ger renare signalmiljö.3. Processor Det är en balansgång. För svag CPU ger hög latens och stressad USB‑stack. För stark CPU (i9, Ryzen 9) ger mycket switching noise och HF‑brus. Sweet spot är en i3/i5 med låg TDP eller en Xeon‑E. De är tillräckligt kraftfulla men genererar mindre brus. ECC‑minne är bäst för stabilitet och mindre bit‑flips. 8–16 GB räcker. Undvik RGB, höga frekvenser och XMP-profiler.5. Operativsystem Windows och Linux låter olika.Windows har den bästa USB‑stacken och drivrutinerna, men kräver hård optimering.Linux (AudioLinux, Euphony, GentooPlayer) har lägre latens och mindre bakgrundsprocesser, men USB‑prestandan är inte lika bra.Windows låter ofta mer kroppsligt och musikaliskt när det är hårt strippat. Linux låter renare och mer “tyst”.6. Windows-optimering Om man kör Windows måste man ta bort allt onödigt: Defender, Windows Update, Telemetry, Indexing, Cortana, bakgrundsappar, power management, network throttling, USB power saving, Hyper‑V, Bluetooth, WiFi osv. Det är exakt det som gör skillnad i ljudet. USB‑optimering USB är den mest känsliga delen. Dedikerad USB‑kontroller, isolerad 5V‑rail, kort USB‑kabel, avstängd selective suspend och all power saving avstängd på USB‑root hubs. Det här påverkar ljudet mer än man tror.8. Kylning och vibrationer Passiv kylning om möjligt. Noctua-fläktar om aktiv. Aluminiumchassi, antivibrationsfötter och endast SSD (inga hårddiskar).Sammanfattning En bra musikserver handlar inte om rå kraft, utan om låg brusnivå, låg latens och minimal bakgrundsbelastning. En lagom kraftfull CPU, industriellt moderkort, ECC‑minne, bra LPS och ett strippat OS är det som ger bäst ljud. Det är därför de bästa kommersiella servrarna (LDMS, Taiko, Pachanko) bygger på exakt dessa principer" Mm, det här är en mellanväg skulle jag säga. Den tar lite av olika filosofier och föreslår något som kan funka för många, men det är inget extrem bygge som förflyttar gränserna framåt. Dvs ett lagom är bäst approach kommer man ofta långt med, men inte hela vägen beroende på vad man söker. Quote
Tobias Posted July 2 Posted July 2 18 minutes ago, Metnoc said: Förstår hur du tänker, dvs att om man med en enklare cpu som drar väldigt lite ström kan fortsätta få förbättringar på ljudet genom andra optimeringar - hur kan då processorn vara den främsta flaskhalsen. Men jag tänker så här, i snart 10 år har de mest initierade och ambitiösa DIY-entusiasterna samt även tillverkarna på den allra mest extrema nivån landat i att det finns fördelar med snabbare processorer i form av ett mer öppet och dynamiskt ljud. Det betyder inte att man på en mer vanlig nivå inte kan optimera en streamer på andra sätt, det går helt klart. Men de som står för spjutspetsen inom streamers verkar närmst uteslutande ha valt X86-processorer, vilket är både dyrare och mer komplext att bygga med för de blir varma och skapar mycket störningar. Jag tänker att tillverkarna av streamers tenderar att tänka i IT termer i för hög grad. Man försöker lösa någonting genom att slänga mer teknologi på problemet, vilket även kunderna gillar. Men jag tror att lösningen snarare är tvärt om, och flera high-end tillverkare gör ju precis tvärt om också. Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 3 minutes ago, Tobias said: Jag tänker att tillverkarna av streamers tenderar att tänka i IT termer i för hög grad. Man försöker lösa någonting genom att slänga mer technologi på problemet, vilket även kunderna gillar. Men jag tror att lösningen snarare är tvärt om, och flera high-end tillverkare gör ju precis tvärt om också. Finns flera exempel på företag på den allra högsta nivån som använder mindre teknik i den meningen att de inte använder hifi-klockor, då de anser att det ger ett upphackat ljud. Dvs där man går tvärtemot gängse visdom om teknik och designar baserat på subjektiva preferenser. Men jag tror inte vi kommer så mycket längre här Tobias. Vi kan nå viss klarhet, men inte samsyn. Och det är okej, det finns olika vägar som sagt. Tobias 1 Quote
Metnoc Posted July 2 Author Posted July 2 10 minutes ago, conan said: Vid design runt en CPU eller FPGA är man beroende av den inbyggda logiken och kan i stort sett bara hantera den elektriskt via avkopplingskondensatorer, kretslayout och konfiguration av vilka block som är aktiva och inte i kretsarna. Via BIOS kommer man åt en del sådan konfiguration men merparten logik ligger och kör oavsett vad man gör. Jag såg att PI hade seriöst arbetat med EMC tester och visat på ok resultat för konsumentmarknaden. Det är bra. Men som normal konsument kommer man normalt sett inte åt att en CPU eller FPGA genererar egna störningar annat än att isolera "datorn" inåt och utåt - båda hållen är viktigt. Vad är en dator? Numera är allt en liten dator, kaffebryggare, streamer, transporter, DACar, nätdelar, mediakonverterare, switchar, routrar osv. IKEAs prisskyltar är små datorer numera .. Poängen är att kombinationen av olika datorer i ett system skapar en total störningsmiljö som kan vara bättre eller sämre. Det är inte självklart att en viss extern nätdel med lågt brus på matningen är bättre än en annan nätdel med högre brus. Skillnaden kan vara något helt annat, t ex att den med högre brus har orientering av trafon på ett mer fördelaktigt vis för magnetisk induktion mellan de båda komponenterna. Sen är det ändå en god princip att leta upp komponenter som drar lite effekt, har lågt brus, rejäla metallchassin, kopparfingrar i anslutningsytor, skärmade kablage osv. Man kan försöka se på lådorna om det finns tydliga "inne" och "ute" med kapacitiva element vid randen. Kanske inte förstås så enkelt, men tänk att det är jättefel att låta en sladd gå in i lådan utan filtrering på vägen. Tar man vilken CD-spelare som helst brukar det vara en RCA och på andra sida lådväggen är det bara en kabel dragen till kretskortet. Det är så fel att göra så när man vill skärma av störningar. Man måste skärma i lådväggen eller bygga en skärmad zon strax innanför lådväggen så att man kan filtrera på kretskortet så nära skärmväggen som möjligt. Oj, det var långt inlägg ... Men jag tror ni är en hel del på spåren här, och testa olika uppställningar men också placering, kabelförläggning och andra fysiska förändringar kan ge skillnad. Så är det, i tex en vanlig processor som kan användas i en streamer körs firmware och annat som är hårdkodat och inte kan ändras varken via BIOS eller OS. Ja datorer genererar störningar i sig själva via tex switchande komponenter på ett moderkort som inte någon fin linjär nätdel i sig kan rå på eller "neutralisera". Vilket gör att man kan komma långt med en bra nätdel, men det i sig löser inte allt. Om inte annat kan man försöka välja effektiva processorer, dvs hög prestanda per watt. Quote
Recommended Posts