Jump to content

Recommended Posts

Posted

En känd artist på 60-talet Country Joe har gått ur tiden . Han tillhör en av de artister som protesterade mot det pågående Vietnam-kriget och deltog med sitt band The Fish på Woodstockfestivalen. Musikstilen var traditionell melodisk country med politisk protestinriktning, med akustiska gitarrer och steelguitar.

RoonShareImage-639086445989822390.png.32fc5ed9fa44647e1e43084090ac6db0.png

Men anledningen till att han fastnat i mitt minne är den historiska konserten på Stockholms Konserthus den 14:e mars 1969, där Country Joe and the Fish var huvudnumret, men med ett då okänd förband som skulle sätta rejält avtryck då och i minnet. Förbandet hette Led Zeppelin och vars framträdande fick en chockartad effekt på mig och resten av publiken. Musiken som de spelade med rockblues och hade nog aldrig hört på samma sätt och med den volymen heller i det ärevördiga Konserthuset. Som någon så välfunnet skrev: Man gick dit för att lyssna på Country Joe och gick därifrån med minnet av en spektakulär konsert av förbandet Led Zeppelin. Led Zeppelin hade bildats året innan och släppt sin första platta i januari 1969, vilket skett mer eller mindre obemärkt i vart fall för mig. De startade en turné med just Stockholm  och hann med ytterligare en konsert samma kväll i Uppsala och Universitetsaulan. Resten är som man säger historia men lite kul att få ha varit med vid starten på ett av världens största rockband. Det blev rusning till skivaffären!

RoonShareImage-639086478423790430.png.a2087780efcdfd538cf28a1f8e60ecf4.png

• 2 weeks later...