AdamL1641 Posted February 4 Posted February 4 Har en sån jäkla beslutångest om jag ska välja Spotify Premium eller Youtbe Premium. ÄLSKAR ju Spotifys UI men känns som att det finns mer utbud på Youtube på ett annat sätt. Vilket har ni eller har ni båda? Vilket tycker ni är bäst isåfall? Kan inte ha båda, vill bara förtydliga det! Quote
AdamL1641 Posted February 4 Author Posted February 4 1 minute ago, new order said: Vad ska du ha det till? Musik och underhållning såklart! Quote
AlfaGTV Posted February 5 Posted February 5 Om ljud OCH bild är viktigt kanske Tidal är ett alternativ? De har ju en hel del videomaterial. Youtube skulle jag personligen aldrig betala för, av politiska och etiska skäl, men det behöver ju inte gälla för andra. Men, du är ju själv inne på att du gilla Spotify's gränssnitt, det ju ganska avgörande om man spenderar lite tid med sökning och sånt. Jag har spenderat X antal timmar i Qobuz gränssnitt de senaste veckorna och konstaterat att Roon är ett skämt när det gäller sökning och identifiering av spår och artister. Stor 👍🏻 upp för Qobuz i det fallet, blixtrande snabbt o effektivt. Quote
Tobias Posted February 5 Posted February 5 Jag kan inte vara utan YouTube Premium, nu när jag haft det några år. YouTube utan reklam är ju otroligt bra, men kanske inte primärt för musik... (för mig). Blir bara live framträdanden för mig, när det gäller musik, på YouTube. Om jag ska lyssna så blir det musikstreamingtjänster. Delvis eftersom jag inte har en TV i lyssningsrummet. Quote
AdamL1641 Posted February 5 Author Posted February 5 Just now, Tobias said: Jag kan inte vara utan YouTube Premium, nu när jag haft det några år. YouTube utan reklam är ju otroligt bra, men kanske inte primärt för musik... (för mig). Blir bara live framträdanden för mig, när det gäller musik, på YouTube. Om jag ska lyssna så blir det musikstreamingtjänster. Delvis eftersom jag inte har en TV i lyssningsrummet. Ja, bra! Så du gillar YT premium? Bra! Hmm samtidigt så har ju Spotify även lossless nu, fan vilken beslutångest haha! Quote
VR-8 Posted February 5 Posted February 5 Jag har haft YT Premium i många år, går inte att gå tillbaka till all reklam etc. När det gäller Spotify så har jag ett familje sub så vi delar på det flera stycken. Kanske ett alternativ? Skulle skaffa Qobuz men min streamer är föråldrad och trött(Yamaha WXC-50) och spela allt annat än Spotify är bara krångligt. /J AdamL1641 1 Quote
Labbe Posted February 5 Posted February 5 Är man ute efter bra ljud, så är väl inte youtube direkt det första man tänker på, speciellt inte när deras standard är 128kbps AAC (vanliga youtube), och väljer man att betala för music varianten så är maxgränsen 256kbps AAC, så på den punkten så är Spotify det bättre alternativet. AdamL1641 and new order 2 Quote
Richard Posted February 5 Posted February 5 14 hours ago, AlfaGTV said: Om ljud OCH bild är viktigt kanske Tidal är ett alternativ? De har ju en hel del videomaterial. Youtube skulle jag personligen aldrig betala för, av politiska och etiska skäl, men det behöver ju inte gälla för andra. Men, du är ju själv inne på att du gilla Spotify's gränssnitt, det ju ganska avgörande om man spenderar lite tid med sökning och sånt. Jag har spenderat X antal timmar i Qobuz gränssnitt de senaste veckorna och konstaterat att Roon är ett skämt när det gäller sökning och identifiering av spår och artister. Stor 👍🏻 upp för Qobuz i det fallet, blixtrande snabbt o effektivt. Men då har du Qobuzapplikationen också på datorn. Windows väl? Och när du vill spela från egna biblioteket gör du det från Roon? Du är ju så jäkla snabb att man inte hänger med AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 5 Posted February 5 10 minutes ago, Richard said: Men då har du Qobuzapplikationen också på datorn. Windows väl? Och när du vill spela från egna biblioteket gör du det från Roon? Du är ju så jäkla snabb att man inte hänger med Du tänkte på min kommentar om att Qobuz är oerhört mycket snabbare att söka i (än Roon)? Det var i kontexten att hitta/identifiera spår till de här listorna med Trackslistan 1984-2010, och ja, i huvudsak jobbade jag på en Windows-maskin med Qobuz-appen. Det krävde en herrans massa klipp & klistra så jag behövde en mus och tangentbord... När jag spelar musik (oavsett lokal eller Qobuz) så styr jag det till 85% med Roon på paddan, resterande 15% sprids mellan Minim2 & JPLAY-appen eller Qobuz Connect. Richard 1 Quote
Richard Posted February 5 Posted February 5 8 minutes ago, AlfaGTV said: Det var i kontexten att hitta/identifiera spår till de här listorna med Trackslistan 1984-2010, och ja, i huvudsak jobbade jag på en Windows-maskin med Qobuz-appen Ok, då fattar jag men har inga egna referenser än. 9 minutes ago, AlfaGTV said: När jag spelar musik (oavsett lokal eller Qobuz) så styr jag det till 85% med Roon på paddan, resterande 15% sprids mellan Minim2 & JPLAY-appen eller Qobuz Connect. Jag är ju mindre än en vecka gammal på Qobusstreaming så jag fick inte ihop det. Men sedan tänkte jag att kör du bägge applikationerna på samma burk så är det ju görligt men ändå för bökigt för min smak.. Jag kör min roon på egen burk med rock så då hade det ju blivit helt galet. Får lov att säga att jag gillar Roons sätt att visa upp Qobuz hittills på resan. Är dock ganska säker på att hitta brister vart det lider. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 6 Posted February 6 8 hours ago, Richard said: Jag kör min roon på egen burk med rock så då hade det ju blivit helt galet. Får lov att säga att jag gillar Roons sätt att visa upp Qobuz hittills på resan. Jaja! Jag har inget emot det, alls. Det fungerar mycket väl och är integrerat på ett mycket bra sätt. Det var just i det här projektet att migrera en ordentlig uppsättning låtar till spellistor i Qobuz som processen blev oeffektiv. Utan att försöka förklara alla steg och detaljer så blev Roon ett hinder då den inbyggda sökningen och artist-identifieringen har stora brister. Det var det jag försökte tipsa om tidigare, att om Adam gillar gränssnittet i Spotify så är det funktionella något som bör väga tungt i valet av musiktjänst. Lite som @MatsT beskrev i sin tråd också, att det finns skillnader om man nyttjar Qobuz, beroende på om man kör en inbäddad klient i Wiim eller Auralic-appen eller Connect. Både ljudliga och kopplade till upplevelsen. Och det gäller ju oavsett vilken streamingleverantör man väljer. Richard 1 Quote
Recommended Posts