Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som har tips på hur man kan få iording sina kablar?? Ser kaos ut hos mig haha!! Behöver hjälp av någon egentligen, men hur och vad kan jag börja med själv?

Posted
1 minute ago, conan said:

Göm dem i kabelkanaler, separera nätkablar från signalkablar. Korsa kablar i 90 grader när de måste korsa varandra. Håll kablar så korta som möjligt så de inte ligger i högar längs golvet.

Tack för bra tips! Kan du bara utveckla det där med 90 grader? Dock har jag bara en kabelkanal men kan säkert fråga farsan om flera!

Posted

Ja, 90 grader följer av att sämre isolerade kablar (vilket i stort sett alla hifikablar lider av, även extrem hi-end) överför elektromagnetiska fält mellan kablarna. Det går att minska denna påverkan genom att korsa kablar i 90 graders vinkel. Ett annat sätt är att separera kablarna åt så de inte ligger precis intill varandra. Man får prova sig fram .. men man kan tänka i termer av hög ström (förstärkare, högtalare) ligger för sig och låg ström (skivspelare/RIAA) för sig. Ethernet och digitalt för sig.

Posted

Jag ska inte ge några rekommendationer om ordning i kabelhärvan. Mina synergistic har ju strömkablar till skärmen på ALLA kablar och det är ett rejält skatbo bakom anläggningen. Men det är inget brumm eller störningar så det får vara gott så. Men ibland... Bara ibland, så önskar man nästan att man hade kimber select istället. Oj så fint jag kunnat ha där skatbot nu är.

Posted
34 minutes ago, new order said:

Jag ska inte ge några rekommendationer om ordning i kabelhärvan. Mina synergistic har ju strömkablar till skärmen på ALLA kablar och det är ett rejält skatbo bakom anläggningen. Men det är inget brumm eller störningar så det får vara gott så. Men ibland... Bara ibland, så önskar man nästan att man hade kimber select istället. Oj så fint jag kunnat ha där skatbot nu är.

Kabelhärva är väl obligatoriskt så fort 2 kablar eller mer slåss om utrymmet bakom apparaterna? (Datorn är ett annat klassiskt ormbo...)

Posted

Låt oss ta emot och omfamna skönheten i våra ormbon!

Instämmer att separera kraft och signal, avpassade längder samt 90o-kors så långt möjligt :thumbsup:

Undvik att blanda in sladdar ihop med kablar.

Kabelkanaler tycker jag är att sminka grisen och dessutom opraktiskt. Hellre då en installationsvägg med stegar eller galgar.

Oftast är problemet att man har tagit till för lite plats bakom hifin för att ordna kablaget på ett bra sätt.

Posted

Man kan göra mer än man tror genom att placera apparaterna klokt. Om man har tur kommer nätspänning in på vänster sida och signal på höger. Då kanske en stapel är att föredra. Annars om det blandas höger/vänster kanske sida vid sida är att föredra och sedan drar man nätkabel vid golvet och signalkabel i apparathöjd utan att behöva korsa kablarna. Kabelkanal eller inte ... men varför inte en typ sänggavel med lämplig yta och sen passerar kablarna genom denna och förläggs ordnat på baksidan ... signal högt upp och nätkabel längre ner.

Posted
19 hours ago, new order said:

Har själv två Synergistic med aktiv skärm och var ett tag inne på att köpa fler. Glad att det inte blev så med tanke på alla kablar….som dessutom ska ha ström. Varför just Kimber Select? 

Posted
3 hours ago, conan said:

varför inte en typ sänggavel med lämplig yta och sen passerar kablarna genom denna och förläggs ordnat på baksidan ... signal högt upp och nätkabel längre ner.

I princip så har jag gjort.

Det är en spaltpanel för lite absorption, och där nätkablar förläggs längst ned.

En skiva på toppen som det står några blomkrukor på.

Jag har 11 nätkablar tror jag plus strömrenare och nätlist, så bara nätkableriet blir en del.

Posted
1 hour ago, Hasse said:

Varför just Kimber Select? 

Jag gillar det jag har sett av dom. Flätade kablar med en tygstrumpa runt och WBT? kontakter. Smidiga att hantera, och sedan gillar jag också deras "sound" om man nu kan kalla det för det. Påminner om S.R och N.O, men betydligt smidigare som sagt.

Posted
1 hour ago, calle_jr said:

Jag har 11 nätkablar tror jag plus strömrenare och nätlist, så bara nätkableriet blir en del.

Är det alltid OK att förlägga strömkablar intill varann (parallellt)? Eller kommer olika strömförbrukning att inducera störningar i den andra kabeln?

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

inducera störningar

Jag tänker att inkommande kabel i rummet har redan gått många metrar redan och påverkas av alla apparater som drar ström. Det tjänar inte mycket till med separation för nätkablarna ... men vill man göra något kan man ju koppla strömrenare på lågwattprylar som CD, vinyl osv, och en annan strömrenare till högwattprylar som förstärkare. Separera de båda näten fysiskt från varandra. Om det blir nån skillnad har jag aldrig provat men hade jag problem vid höga uteffekter hade jag provat nåt sånt.

Posted

Jag har gett upp varje gång jag försökt få det snyggt bakom stereon. Under min aktiva Linn-tid märkte jag att ”ormboet” lät bättre än ”buntade” speciellt med oskärmade strömkablar. Nu har jag separat mindre rack bakom huvudracket där nät/jord/mm finns, sedan kopplar jag in enligt först ström, sedan signal sist annat. Försöker hålla avstånd och vinkelrätt men svårt svårt…

Här finns en tråd pa samma tema: https://www.whatsbestforum.com/threads/show-us-your-cable-management-system.35366/

Posted
4 hours ago, new order said:

Jag gillar det jag har sett av dom. Flätade kablar med en tygstrumpa runt och WBT? kontakter. Smidiga att hantera, och sedan gillar jag också deras "sound" om man nu kan kalla det för det. Påminner om S.R och N.O, men betydligt smidigare som sagt.

Testade en Select 3033 hgt kabel för en del år sedan. Helt okey men en dålig match med Gryphon pga hög kapacitans.

Idag finns väl Kimber inte representerade i Sverige 🤔

Posted

En bild bakom mina rack där jag samlat alla signalkablar på en väggfast hylla på behörigt avstånd från nätkablarna som ligger i golvnivå.

En bonus med monoblock nära högtalarna är att man kan ha korta högtalarkablar och slipper blanda dem med signalkablar och nätkablar bakom racken.

image.png.be08625f58ca4bfa73ffb094c08c433d.png