Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla datakunniga!  Har hamnat i bryderi med nätverket hemma. Har fiber in och en Ubiquiti Edgerouter X med separat accesspunkt någon meter ifrån i taket.

Fick hjälp med installationen av HiFi-vän med större kunskap än jag men minns att det inte var helt problemfritt med att få wifi att funka.

Nu har jag installerat en vattenfelsbrytare som ska larma och bryta inkommande vatten vid eventuell läcka. Denna manick ska helst kopplas ihop med mitt wifi för att funka optimalt.

Det lyckades inte rörmokarn med trots kontakt med supporten på tillverkaren av VFB. Teorin varför är att namnet på mitt wifi har ett mellanslag "peters wifi".

Mina försök att ändra namn har inte varit framgångsrika.. Har en Unifi-app installerad på telefonen som jag tror ska användas om jag vill in i accesspunktens inställningar.

Dock vill den ha användarnamn och lösenord . Har 2 olika varianter sparade i google lösenordhanterare men ingen av dem fungerar.

Behöver handfast vägledning här för att komma vidare. Inte säkert att det hjälper att namna om wifi men det är värt ett försök.

Posted

Med accesspunkt, menar du den faktiska routern?
Det är nämligen på routern du behöver logga in för att kunna ändra namnet på nätverket, antingen via en webbläsare eller app.

Nu är det här ett långskott, men vad händer om du försöker logga in med användaruppgifterna som vanligtvis brukar följa med routern? (De brukar oftast finnas i manualen eller på ett klistermärke under apparaten.

Posted

Hej Labbe!  Nej accesspunkten är den fristående enheten som ser ut som en liten frisbee och sitter i taket. Det går inte att logga in på routern och ändra inställningar för wifi.

Hade en datakunnig vän hemma här som loggade in på routern men där finns inget som har med wifi att göra. Tror själv att att jag på något sätt måste fixa nytt användarnamn och lösen till Unifi appen som styr wifi-enheten.

Posted
1 hour ago, plind said:

Mina försök att ändra namn har inte varit framgångsrika.. Har en Unifi-app installerad på telefonen som jag tror ska användas om jag vill in i accesspunktens inställningar.

Dock vill den ha användarnamn och lösenord . Har 2 olika varianter sparade i google lösenordhanterare men ingen av dem fungerar.

Behöver handfast vägledning här för att komma vidare. Inte säkert att det hjälper att namna om wifi men det är värt ett försök.

om du inte kommer ihåg lösenordet, och inte har enablat cloud access och kan logga in via unifi.ui.com så är jag tyvärr rädd att du behöver fabriksåterställa hela nätverket. 

Ubiquiti Edgerouter är inte speciellt användarvänliga produkter, det blir snabbt väldigt avancerat och man behöver ha lite koll vad man håller på med. att jämföra med en modern UniFi produkt som t.ex Cloud Gateway Max är som natt och dag rent användarmässigt.

IoT prylar som värmepumpar eller vattenfelsbrytare i det här fallet har ofta väldigt gammal wifi teknik, jag skulle gissa att det snarare behöver en renodlad 2.4 Ghz anslutning vilket brukar vara det vanliga.

Posted
8 minutes ago, VoicesInMyHead said:

om du inte kommer ihåg lösenordet, och inte har enablat cloud access och kan logga in via unifi.ui.com så är jag tyvärr rädd att du behöver fabriksåterställa hela nätverket. 

Ubiquiti Edgerouter är inte speciellt användarvänliga produkter, det blir snabbt väldigt avancerat och man behöver ha lite koll vad man håller på med. att jämföra med en modern UniFi produkt som t.ex Cloud Gateway Max är som natt och dag rent användarmässigt.

IoT prylar som värmepumpar eller vattenfelsbrytare i det här fallet har ofta väldigt gammal wifi teknik, jag skulle gissa att det snarare behöver en renodlad 2.4 Ghz anslutning vilket brukar vara det vanliga.

image.png.a72c449ab64378f24ba0e501b22f529a.png

Ja det verkar stämma!  Antar att det är vad jag har nu?  Det gick att logga in på routern med nåt "default" lösen tror jag. Däremot kan jag inte logga in på Unifi-appen.

Tror det är där jag kan ändra namn på mitt wifi.

Posted

Tror jag hittat ursprungligt användarnamn och lösen men det funkar inte nu då jag i strulet innan med VFB försökte byta lösen.

När jag öppnar Unifi appen ser jag min enda standalone AP, "Hallen". Klickar jag på infoikonen står det "These AP´s are not associated with any UI account an must be independently configured".  Jag behöver ett nytt lösen känns det som.

Posted

Eftersom du inte har en Unifi switch som kör Unifi Controller mjukvaran kan du ha det på en dator kopplad till nätverket för att kunna programmera din U6 Lite.

Jag hade samma upplägg innan med Ubiquiti Edge Router och en UAP AC Lite accesspunkt. Då körde jag kontroller mjukvaran på min PC för att komma åt accesspunkten och programmera wifi lösenord m.m.

Jag hade testat detta först @plind och sen som sista utväg fabriksåterställt aaccesspunkten med reset knappen på baksidan av den och sen programmerat om den via Controller mjukvaran.

Möjligt att du kan lösa det enbart via appen jag har inte provat så där har jag inte koll.

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Lite_QSG.pdf

Posted
3 minutes ago, octavia rs said:

Eftersom du inte har en Unifi switch som kör Unifi Controller mjukvaran kan du ha det på en dator kopplad till nätverket för att kunna programmera din U6 Lite.

Jag hade samma upplägg innan med Ubiquiti Edge Router och en UAP AC Lite accesspunkt. Då körde jag kontroller mjukvaran på min PC för att komma åt accesspunkten och programmera wifi lösenord m.m.

Jag hade testat detta först @plind och sen som sista utväg fabriksåterställt aaccesspunkten med reset knappen på baksidan av den och sen programmerat om den. 

OK, och hur lyckas jag med det?  Kan jag ladda ner Unifi Controller från nätet till min Laptop? Inte så haj på datateknik som du märker.. :-)

Posted

Hej Peter,

kör ngn snarlik setup här, och vissa "uppkopplingsprylar" behöver som VoicesInMyHead skriver 2,4 nätet...och i de fall brukar jag få gå in och stänga av 5g nätet (kör båda parallellt med samma SSID) och sedan koppla på enheten, och sedan slå på 5G igen....och sedan funkar det....det är precis som att första uppkopplingen inte fattar vilket frekvensband den skall ansluta...men är den väl ansluten en gång så går det fint att ha på båda.

Så jag tror det är det du behöver göra, och inte byta namn på nätet....

\\K-man

Posted
5 hours ago, K-man said:

Hej Peter,

kör ngn snarlik setup här, och vissa "uppkopplingsprylar" behöver som VoicesInMyHead skriver 2,4 nätet...och i de fall brukar jag få gå in och stänga av 5g nätet (kör båda parallellt med samma SSID) och sedan koppla på enheten, och sedan slå på 5G igen....och sedan funkar det....det är precis som att första uppkopplingen inte fattar vilket frekvensband den skall ansluta...men är den väl ansluten en gång så går det fint att ha på båda.

Så jag tror det är det du behöver göra, och inte byta namn på nätet....

\\K-man

Tack Anders!  Det kommer en kille från rörfirman hit imorgon och ska kika på det. Han ska vara IT-kunnig sägs det så jag ska framföra tippset <3

Verkar som både min mobil och hemmanätverk behöver ha 2,4GHz WiFi aktiverat för att det ska funka. Det får hjälpen imorgon kolla upp!

• 2 weeks later...
Posted
On 2026-02-03 at 20:18, plind said:

Tack Anders!  Det kommer en kille från rörfirman hit imorgon och ska kika på det. Han ska vara IT-kunnig sägs det så jag ska framföra tippset <3

Verkar som både min mobil och hemmanätverk behöver ha 2,4GHz WiFi aktiverat för att det ska funka. Det får hjälpen imorgon kolla upp!

Hej! Nyfiken på om det löste sig.... :)

Posted
On 2026-02-13 at 08:15, K-man said:

Hej! Nyfiken på om det löste sig.... :)

Hej Anders!  Jo det verkar ha löst sig. Killen som kom från rörfirman lyckades få liv i prylarna. Inte säker på vad han gjorde men tror han fick separera 2,4GHz från 5G på något sätt. Vi bytte även namn på mitt wifi men det var inte det som var felet. För att lyckas byta namn var vi tvungna att göra en factory reset av Unifi acesspunkten. 

Mitt wifi är inte särskilt starkt nere i källaren där vattenfelsbrytaren befinner sig och deras app är lite trög ibland. De 2 satellitsändarna som ska detektera eventuella vattenläckor har jag placerat vid tvättmaskinen och under vasken i köket.

Man får 10% rabatt på hemförsäkringen om man har en VFB.

Posted

Fungerar din vattenfelsbrytaren även om wifi saknas @plind?

När jag installera min valde jag en (Vatette) som inte har någon uppkoppling utan bara ström och de externa detektorerna lever ett eget liv ihop med brytaren där och då så var den en av två som uppfyllde försäkringsbolagens krav, många som testades blev inte godkända men det var ett par år sedan och idag kanske fler uppfyller kraven i "Säker Vatten"-regler och RISE-standarder.

Posted
3 hours ago, octavia rs said:

Fungerar din vattenfelsbrytaren även om wifi saknas @plind?

När jag installera min valde jag en (Vatette) som inte har någon uppkoppling utan bara ström och de externa detektorerna lever ett eget liv ihop med brytaren där och då så var den en av två som uppfyllde försäkringsbolagens krav, många som testades blev inte godkända men det var ett par år sedan och idag kanske fler uppfyller kraven i "Säker Vatten"-regler och RISE-standarder.

Själva huvudenheten som sitter på ledningen för inkommande vatten funkar nog utan wifi men jag har ingen koll då på vad den gör och hur det ser ut. De externa satelliterna misstänker jag behöver wifi för att kommunicera med huvudenheten. Möjligt att de skulle pipa och larma vid läckage men osäker på om huvudenheten skulle stänga vattnet.

Posted
11 hours ago, plind said:

Mitt wifi är inte särskilt starkt nere i källaren där vattenfelsbrytaren befinner sig och deras app är lite trög ibland.

Du borde kanske ha en accesspunkt i källaren, det är ändå fullt rimligt att ha minst en accesspunk på varje våningsplan. Även om du inte har kablar dragna till källaren så kan det ändå vara värt att köra den som en trådlös mesh anslutning för att få bättre täckning.

Posted
On 2026-02-14 at 21:11, VoicesInMyHead said:

Du borde kanske ha en accesspunkt i källaren, det är ändå fullt rimligt att ha minst en accesspunk på varje våningsplan. Även om du inte har kablar dragna till källaren så kan det ändå vara värt att köra den som en trådlös mesh anslutning för att få bättre täckning.

Det är rätt lätt att sätta nästa Ubiquiti-acesspunkt som repeater, var ett tag sedan, minns det som att det var lite dolt, men var typ bara en flagga att sätta i gränssnittet...så att det roamar fint mellan acccespunkterna. (helt utan kabelaccess efter konfig) Det skulle lira fint i källaren. Den behöver bara ström...men det följer ju med en poe-injektor så bara kör med den. (Så gör jag för att få ut wifi till förrådet så jag kan Zwifta där....) :grin:

...Ubiquiti är bra grejer...men inte PnP direkt....:grinquint:

\\K-man

Posted
45 minutes ago, K-man said:

Det är rätt lätt att sätta nästa Ubiquiti-acesspunkt som repeater, var ett tag sedan, minns det som att det var lite dolt, men var typ bara en flagga att sätta i gränssnittet...så att det roamar fint mellan acccespunkterna. (helt utan kabelaccess efter konfig) Det skulle lira fint i källaren. Den behöver bara ström...men det följer ju med en poe-injektor så bara kör med den. (Så gör jag för att få ut wifi till förrådet så jag kan Zwifta där....) :grin:

...Ubiquiti är bra grejer...men inte PnP direkt....:grinquint:

\\K-man

jag tror man litegrann behöver hålla isär Ubiquiti Edgerouter och Ubiquiti UniFi som är två olika produktlinjer, där den sistnämnda är väldigt plug’n’play idag skulle jag vilja hävda, men man behöver ha lite förståelse för separationen av olika delar i nätverket, där en del kanske är vana vid ”allt-i-ett” produkter och får tänka om lite. men kommer man bara över det så tycker jag komplexiteten är överdriven och lite av något som lever kvar från ”förr”. Edgerouter är dock lite mer avancerat av det jag sett av dem.

Posted
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

jag tror man litegrann behöver hålla isär Ubiquiti Edgerouter och Ubiquiti UniFi som är två olika produktlinjer, där den sistnämnda är väldigt plug’n’play idag skulle jag vilja hävda, men man behöver ha lite förståelse för separationen av olika delar i nätverket, där en del kanske är vana vid ”allt-i-ett” produkter och får tänka om lite. men kommer man bara över det så tycker jag komplexiteten är överdriven och lite av något som lever kvar från ”förr”. Edgerouter är dock lite mer avancerat av det jag sett av dem.

Stämmer säkert…det är edgerouter jag kör…men inte där jag sätter wifit :-) …och det var ju inte igår jag satte upp det så det är säkert mer PnP idag👍