new order Posted January 16 Posted January 16 Som titeln säger så har jag en fråga om dacar och deras gain. Som nämnts i min egen tråd så köpte jag en billig dac för att koppla upp tvn mot stereon. Utnivån från den analoga utgången var ruskigt låg. Fick nästan ha full pjälle på försteget och det gillar jag inte. Finns det några billiga dacar med variabel gain eller åtminstone betydligt högre utnivå som ni kan tipsa om? Mvh, N.O Quote
thli72 Posted January 16 Posted January 16 vad är billigt, denna har väl 5V via XLR i alla fall Köp Fosi Audio ZD3 DAC och försteg - Gratis frakt –> Hembiobutiken eller denna då men står inte va den get ut Köp Fosi Audio Q6 DAC - Gratis frakt –> Hembiobutiken new order 1 Quote
AlfaGTV Posted January 16 Posted January 16 1 hour ago, new order said: Fick nästan ha full pjälle på försteget och det gillar jag inte. Är det inte drivförmågan som sätter käppar i hjulen? Vad har du för ingångsimpedans på Pass? new order 1 Quote
Labbe Posted January 16 Posted January 16 ZDA3 som föregående talare nämner använder jag och xlr har högre utnivå än vad rca kontakterna har, på den enheten. Det går dock fortfarande att få en rejält stark volym oavsett vilken utgång du väljer. Edit: Här är mätningar på Fosi Audio ZD3 dacen https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fosi-audio-zd3-balanced-dac-review.58688/ new order 1 Quote
new order Posted January 16 Author Posted January 16 1 hour ago, AlfaGTV said: ? Vad har du för ingångsimpedans på Pass Jag bläddrade i manualen och fann ingen info. Kanske @calle_jr har koll? Quote
LPL Posted January 16 Posted January 16 21 minutes ago, new order said: Jag bläddrade i manualen och fann ingen info. Kanske @calle_jr har koll? Pass Labs försteg har en inimpedans på 22 kΩ (RCA) och det dubbla för XLR vilket är helt normalt, ska inte vara något problem eller lasta ner anslutna signalkällor. calle_jr and new order 2 Quote
calle_jr Posted January 16 Posted January 16 Det brukar aldrig vara för svag signal från en dac. Tvärtom. Vad finns det för olika val för TVns utsignal? Har du valt pcm stereo med s/pdif eller vad? Quote
new order Posted January 16 Author Posted January 16 4 minutes ago, calle_jr said: Det brukar aldrig vara för svag signal från en dac. Tvärtom. Vad finns det för olika val för TVns utsignal? Har du valt pcm stereo med s/pdif eller vad? Hade inte så många val. Auto på utsignal. Och dacen får en signal. Och skickar ljud till försteget. Men jag misstänker att den analoga utgången inte håller 2,5v standarden. De har snålat in. De enda val jag hade på digitalsignal var att sänka utnivån i flera steg. Quote
Recommended Posts