New Order Posted February 19 Posted February 19 2 hours ago, Daniel said: Och ett stort tack till @P-pan som vanligt levererar bilder i toppkvalitet. 📸 Jag håller med. Vi blir lätt bortskämda här.Tack P-pan. P-pan, byZan and Daniel 2 1 Quote
P-pan Posted February 19 Author Posted February 19 Jaha ja... hur följer man upp det här nu då Ni får skaka på skärmen och låtsas att bilderna rör på sig helt enkelt. Amphion Våra finska vänner har nog varit lite frånvarande sett till deltagandet på HEM. Det känns för egen del som att de inte varit med de senaste 4-5 åren eller så. Men stort välkomna åter säger jag. Jag har alltid gillat vad Amphion förmår att få fram via sina högtalare. Ett ljudsignum som s.a.s borde passa nästan alla oavsett musiksmak. Designen smälter väl dessutom in i vilket normaldesignat vardagsrum som helst ? Slanka rena linjer och i en färgskala, frontskydden, som går att smakanpassa även sett till varje hems "chefs-designer"...fru. Törs man skriva så nu för tiden, uj uj. https://amphion.fi/products/color-grids-15/ Högtalare från serien Argon X med lite x-tra knuff i basen då det sitter en liten rackare till bas på baksidan också. Jag var tvungen att fråga för det lät lite för stort i basen för att bara lira via tallriken på framsidan. Tror det är samma princip på de mindre stativhögtalarna. Elektroniken från S.P.L tror jag mig se vara försteg/dac - Director MkII och slutsteget Performer S1200. Ivery, triomio, Old Sven and 5 others 8 Quote
P-pan Posted February 19 Author Posted February 19 Jag nämde ju att det fanns gott om hörlurar och annat som hör därtill. Här är ett bidrag från... Transient Design På bordet fanns naturligtvis också en hel uppsjö av Ifi-produkter men de var lite blyga och ville därför inte vara med på bild. Jag missade m.a.o att fota dessa... sorry. Transient-gänget hade ju lite annat med sig också... tom "egna besökare" fick jag nästan känslan av Det tog mig hela helgen innan jag lyckades tränga mig in och få bilder från båda uppställningarna som här fanns att lyssna till. Rummet verkade väldigt populärt bland besökarna Ena sidan belamrad med Fink, Leben, Kora, Ø-Audio och resten har jag ingen koll på. @Transient Design får mer än gärna hjälpa till här. Att Norge kan bygga hornförsedda högtalare med lite dynamik stod utom all tvivel när det demades på Icon 12 Vid motstående vägg tronade en nyhet upp sig i form av Avantgarde's nya högtalare The Opus One. Sådana här vinklar fick man vanligtvis nöja sig med då det var fullsatt i lokalen.. Inga egna lyssningsintryck av The Opus 1 men ni som vill veta lite mer om det tekniska kan förkovra er via denna LÄNK . https://www.transientdesign.se/ Terminator, MatsT and Splash 3 Quote
figge Posted February 20 Posted February 20 Lägger in ett par helrör. Double A, AlfaGTV, P-pan and 2 others 5 Quote
Labbe Posted February 20 Posted February 20 Tack @P-pan för att du skämmer bort oss med fina bilder och övrig info. Double A and P-pan 1 1 Quote
P-pan Posted February 21 Author Posted February 21 Jag tog lite "tråd-ledigt" här men jag ska genast försöka komma vidare med lite text och bild. Tror jag som hastigast nämnde NovaSonic tidigare i tråden men jag visade nog inga bilder. Kommer här... Alla fina apparater från Primare, Project och Sonus Faber får ursäkta men den där "klockan" stal hela showen för egen del. Den är ju klockrent berörande s.a.s. Jag antar att det är en av Hifi Rose tillverkade streamers ? Skivspelaren från Project ser inte ut att gå av för hackor heller. Signature 12.2 https://www.novasonic.se/ plind, Splash and MatsT 3 Quote
P-pan Posted February 21 Author Posted February 21 Audio Concept Körde väl lite samma tema som förra året sett till Bacch's dsp teknik men i år med understöd av elektronik och högtalare från Daniel Hertz. Högtalarna även de från Daniel Hertz - vilka jag tror sitter lite ihop med förstärkningen Maria & Anton. Det blev för tekniskt för mig så vill man veta mer gå in på Audio Concepts Hemsida för mer information. Skivspelaren, Technics, var bestyckad med en Ds-puppa och plattformarna under både skivspelare och förstärkare kom från Esse Ci Design. Jag försökte aldrig sno åt mig "bästa platsen" för det var som vanligt många besökare även i detta rum. Sweetspot var ett populärt säte... och en del visade t.o.m sitt eget... Heavy rotation på mer än ett sätt kan man säga. På torrdemo strömprodukter från Audes. Utan att ha suttit på socker-platsen så kan jag inte låta bli att imponeras av hur pass detaljrikt och "äkta", om nu uttrycket tillåts" det kan låta med den här tekniken. Stort Tack till Audio Concept för att de tar till sig ny teknik som variation sett till hur vi av tradition alltid annars har fått musiken presenterad. plind, Splash, Muffin and 1 other 4 Quote
P-pan Posted February 21 Author Posted February 21 Septon Marantz / Elac Concentro M807 Onkyo / Klipsch Klipsch AK7 Inte mycket jag kan säga här utan bilderna får "spela" för sig själva. MatsT and Splash 2 Quote
conan Posted February 21 Posted February 21 Intressant med Pro-Ject vinylspelare som blir alltmer kromade och mer solida i sitt uttryck. Tycker väl de tidiga spelarna i RPM serien är eleganta i sin enkelhet. Hade varit kul att klämma på en 12" arm ändå men det får bli en senare mässa. Förresten, omfattande barskåp du har där hemma! Quote
P-pan Posted February 21 Author Posted February 21 1 hour ago, conan said: Förresten, omfattande barskåp du har där hemma! Mmm, det var det enda jag köpte med mig från mässan. Inga skivor i år m.a.o... Quote
sprudel Posted February 22 Posted February 22 On 2026-02-19 at 19:56, P-pan said: Jaha ja... hur följer man upp det här nu då Ni får skaka på skärmen och låtsas att bilderna rör på sig helt enkelt. Det är ingen tävling. Alla ansträngningar som bjuder medlemmarna på bilder och intryck är mycket uppskattade.🙏 P-pan and Labbe 2 Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 2 hours ago, sprudel said: Det är ingen tävling. Alla ansträngningar som bjuder medlemmarna på bilder och intryck är mycket uppskattade.🙏 Du har helt rätt och bara för att förtydliga så ser jag inte heller det som en sådan. Ukiro's rapporteringen från mässan är ju ett helt fantastiskt generöst bidrag. Däremot tycker jag det är lite synd att fler inte har delget lite mer av själva lyssningsintrycken. plind 1 Quote
ukiro Posted February 22 Posted February 22 20 minutes ago, P-pan said: Ukirio's rapporteringen från mässan är ju ett helt fantastiskt generöst bidrag. Tack! Men alltså du fångar minst lika mycket i dina bilder tycker jag. Du hann dessutom med ett gäng rum jag missade. Jag tycker det är kul med både stillbilder, rörligt, och text när det kommer till sånt här, helt onödigt att försöka kora en vinnare när det är en symbios snarare än en tävling. Sen begriper jag inte hur min video fått närmare 15000 tittare men jag gissar att det finns ett internationellt intresse. Mattias, Skrote, Shamrock and 1 other 4 Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 15000 Det börjar ta sig Grattis till välförtjänt uppmärksamhet. Sen kan man ju börja undra hur lång tid jag behöver för att lära mig namn. Jag har nu rättstavat mitt förra inlägg Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 Hifi Agenten Inte helt lätt med motljuset här men jag har tvättat bilderna i bildbehandlingsprogrammet så gott jag kan. Ute i korridoren fanns ju små runda "glashyddor", perfekta för att visa upp tillbehör och andra små bra att ha grejor. Hifi Agenten har ju märken som b.l.a Rel, Thorens, Fyn och Advance... för att nu nämna några Det spelade med bra fundament och en riktigt fint samlad ljudbild. Deras hemsida hittat man HÄR om man vill förkovra sig ytterligare i deras sortiment. MatsT 1 Quote
Hasse Posted February 22 Posted February 22 16 hours ago, P-pan said: Septon Marantz / Elac Concentro M807 Onkyo / Klipsch Klipsch AK7 Inte mycket jag kan säga här utan bilderna får "spela" för sig själva. Tidigare när jag hört Klipsch har jag inte blivit så värst imponerad men den här gången tycker jag det lät mycket bra 👌 Quote
ukiro Posted February 22 Posted February 22 Det där är intressant för som jag nämner i min video var någonting väldigt fel i diskanten när jag var där, tidigt på lördagen. Jag törs inte ens gissa på vad, men glad att det inte verkar ha drabbat alla. När var du där? Quote
Tobias Posted February 22 Posted February 22 2 hours ago, ukiro said: Tack! Men alltså du fångar minst lika mycket i dina bilder tycker jag. Du hann dessutom med ett gäng rum jag missade. Jag tycker det är kul med både stillbilder, rörligt, och text när det kommer till sånt här, helt onödigt att försöka kora en vinnare när det är en symbios snarare än en tävling. Sen begriper jag inte hur min video fått närmare 15000 tittare men jag gissar att det finns ett internationellt intresse. Nja, du är självkritisk . Det är inte alls svårt att förstå varför många vill se dina videos. Jag hoppas du orkar jobba vidare! Ser fram emot mer på din kanal ukiro 1 Quote
Hasse Posted February 22 Posted February 22 3 hours ago, ukiro said: Det där är intressant för som jag nämner i min video var någonting väldigt fel i diskanten när jag var där, tidigt på lördagen. Jag törs inte ens gissa på vad, men glad att det inte verkar ha drabbat alla. När var du där? Minns inte tid men någon gång under lördagen. Kan ju också vara musikvalet. Ett av de större systemen lät inte bra när vi var där och de spelade en cover av A Day in the Life med Miley Cyrus och något mer jag inte minns. Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 Yamaha Yeah, tänkte jag när jag såg utställarlistan för ett antal veckor sedan. Nu blir det 5000-serien med både skivspelare, förstärkning och ett par NS2000A högtalare Det brukar låta riktigt bra t.o.m i mässammanhang. Men... det blev mer av en "fjutt" sett till mina förhoppningar ... Jag kom helt av mig så det blev bara denna ynka bild. Men jag får ändå tillstå att det verkar ha hänt en hel del inom ramen för den här produktgruppen. Det studsade ljud mellan väggarna på ett sätt som åtminstone jag aldrig tidigare trott var möjligt. Nu tror jag att det fanns någon subb eller två här också men ljudet sett till hur mycket plats prylarna upptog var för mig lite av en a-ha upplevelse. https://se.yamaha.com/ Mac Audio Huserade också i en av glas-cylindrarna. Som sagt, hörlurar verkade fortfarande på modet... https://macarlssonaudioab.earlybird.nu/nyheter/ Audio-Technica Det blev väldigt dåligt med bilder här också märker jag. Kan inte annat än be om ursäkt för det. Jag hoppas ni i stället följer länken till deras hemsida om ni vill se mer av vad man har att bjuda på... https://www.audio-technica.com/en-eu/ MatsT 1 Quote
ukiro Posted February 22 Posted February 22 Audio-technica hade en kul display med förstoringar av olika nålslipningar. Jag filmade dessa men fick inte med i min video, kanske sparar det materialet till någon eventuell framtida analogfokuserad video. P-pan 1 Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 11 minutes ago, conan said: Var är elektrostaterna denna gång? Borta med vinden tyvärr... conan 1 Quote
conan Posted February 22 Posted February 22 35 minutes ago, P-pan said: Borta med vinden tyvärr... Kanske för dyrt att producera? Även Quad bygger ju numera konhögtalare, förvisso med banddiskanter, vid sidan om sina elektrostater som i allt väsentligt är nya varianter av ESL 63. Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 Hifi Agenten kanske tar med sig något ur Martin Logans sortiment till nästa gång Vi kanske borde börja skicka önskelistor till utställarna ? Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 I'm Sorry, I didn't catch your Naim... Instereo Neat, Chord, Naim, Dynavector, Well Tempered är lite av vad man har i sin stadiga märkesportfölj. Focal är man väl också distributör för sen några år tillbaka vill jag minnas. Det blev inget lyssnat här heller, som i de flesta rum är jag rädd, men det var två ganska sparsmakade uppställningar man tagit med. Med sparsmakad menar jag då att det inte var så många burkar som stod för signalförberedandet. Vi är väl ganska vana annars att åtminstone en fullspäckad bänk med Naimprylar brukar stå till besökarnas beskådan... Arkivbild från HEM 2024 https://instereo.xter.com/ Splash 1 Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 Roligaste utställaren ? Det tyckte iallafall jag WB Manufacture Det var rejäla T1610-rör i den där förstärkaren Gaia, till höger, nästan lika stora som 1,5 l petflaskor. Högtalarna från polska Horns vid namn Mummy var en frisk fläkt sett till designen. Förstod jag det rätt så kan man här lite av custombygga sina förstärkare vid beställning. Bor man dessutom i småland har man nära till till själva produktionen. Alltid bra om man kan lägga med ett öra eller två under byggets gång när man väl beställer en https://shop.wb-manufacture.com/ https://horns.pl/en/speaker-sets/ Splash, MatsT, AlfaGTV and 3 others 6 Quote
Perfect sense Posted February 22 Posted February 22 14 minutes ago, P-pan said: Roligaste utställaren ? Det tyckte iallafall jag WB Manufacture Det var rejäla T1610-rör i den där förstärkaren Gaia, till höger, nästan lika stora som 1,5 l petflaskor. Högtalarna från polska Horns vid namn Mummy var en frisk fläkt sett till designen. Förstod jag det rätt så kan man här lite av custombygga sina förstärkare vid beställning. Bor man dessutom i småland har man nära till till själva produktionen. Alltid bra om man kan lägga med ett öra eller två under byggets gång när man väl beställer en https://shop.wb-manufacture.com/ https://horns.pl/en/speaker-sets/ Jätteroligt att se och kudos till en seriös satsning under en helg som kräver både tid, energi och investeringar. / Marcus ukiro and P-pan 2 Quote
P-pan Posted February 22 Author Posted February 22 Dynaudio Kærligheden kalder ... Ett nytt samarbete mellan Dynaudio och Sim Audio verkar ha seglat upp på horisonten. Likt många andra utställalre så satsade man inte på volym sett till vare sig storlek på högtalare eller antal apparater med elektronik. Har full förståelse för detta sett till logistiken när man har lite längre att åka. Var det förresten någon som fick några varma kramar ? Att man tog fasta på alla hjärtans dag stod ju utom all tvivel menar jag. Jag fick iallafall ingen kan jag tillägga https://dynaudio.com/ https://simaudio.com/en/ MatsT, Splash and Terminator 3 Quote
Recommended Posts