Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha ja... hur följer man upp det här nu då :39:

Ni får skaka på skärmen och låtsas att bilderna rör på sig helt enkelt.

Amphion

Amphion_2486.JPG

Amphion_2487.JPG

Amphion_2488.JPG

Amphion_2489.JPG

Våra finska vänner har nog varit lite frånvarande sett till deltagandet på HEM.

Det känns för egen del som att de inte varit med de senaste 4-5 åren eller så.

Men stort välkomna åter säger jag.

Jag har alltid gillat vad Amphion förmår att få fram via sina högtalare.

Ett ljudsignum som s.a.s borde passa nästan alla oavsett musiksmak.

Designen smälter väl dessutom in i vilket normaldesignat vardagsrum som helst ?

Slanka rena linjer och i en färgskala, frontskydden, som går att smakanpassa även sett till varje hems "chefs-designer"...fru.

Törs man skriva så nu för tiden, uj uj.

https://amphion.fi/products/color-grids-15/

Högtalare från serien Argon X med lite x-tra knuff i basen då det sitter en liten rackare till bas på baksidan också.

Jag var tvungen att fråga för det lät lite för stort i basen för att bara lira via tallriken på framsidan.

Tror det är samma princip på de mindre stativhögtalarna.

Elektroniken från S.P.L tror jag mig se vara försteg/dac - Director MkII och slutsteget Performer S1200.

Posted

Jag nämde ju att det fanns gott om hörlurar och annat som hör därtill.

Här är ett bidrag från...

Transient Design

Transient D_2491.JPG

Transient D_2490.JPG

Transient D_2492.JPG

På bordet fanns naturligtvis också en hel uppsjö av Ifi-produkter men de var lite blyga och ville därför inte vara med på bild.

Jag missade m.a.o att fota dessa... sorry.

Transient-gänget hade ju lite annat med sig också... tom "egna besökare" fick jag nästan känslan av :unsure:

Transient D_2493.JPG

Det tog mig hela helgen innan jag lyckades tränga mig in och få bilder från båda uppställningarna som här fanns att lyssna till.

Rummet verkade väldigt populärt bland besökarna :thumbsup:

Ena sidan belamrad med Fink, Leben, Kora, Ø-Audio och resten har jag ingen koll på.

@Transient Design får mer än gärna hjälpa till här.

Transient D_2496.JPG

Transient D_2495.JPG

Att Norge kan bygga hornförsedda högtalare med lite dynamik stod utom all tvivel när det demades på Icon 12

Vid motstående vägg tronade en nyhet upp sig i form av Avantgarde's nya högtalare The Opus One.

Transient D_2498.JPG

Transient D_2497.JPG

Sådana här vinklar fick man vanligtvis nöja sig med då det var fullsatt i lokalen..

Transient D_2494.JPG

Inga egna lyssningsintryck av The Opus 1 men ni som vill veta lite mer om det tekniska kan förkovra er via denna LÄNK .

https://www.transientdesign.se/

Posted

Jag tog lite "tråd-ledigt" här men jag ska genast försöka komma vidare med lite text och bild.

Tror jag som hastigast nämnde NovaSonic tidigare i tråden men jag visade nog inga bilder.

Kommer här...

Nova Sonic_2499.JPG

Nova Sonic_2500.JPG

Nova Sonic_2501.JPG

Alla fina apparater från Primare, Project och Sonus Faber får ursäkta men den där "klockan" stal hela showen för egen del.

Den är ju klockrent berörande s.a.s.

Jag antar att det är en av Hifi Rose tillverkade streamers ?

Skivspelaren från Project ser inte ut att gå av för hackor heller.

Signature 12.2

Nova Sonic_2502.JPG

https://www.novasonic.se/

Posted

Audio Concept

Körde väl lite samma tema som förra året sett till Bacch's dsp teknik men i år med understöd av elektronik och högtalare från Daniel Hertz.

Audio Concept_2505.JPG

Högtalarna även de från Daniel Hertz - vilka jag tror sitter lite ihop med förstärkningen Maria & Anton.

Det blev för tekniskt för mig så vill man veta mer gå in på Audio Concepts Hemsida för mer information.

Skivspelaren, Technics, var bestyckad med en Ds-puppa och plattformarna under både skivspelare och förstärkare kom från Esse Ci Design.

Jag försökte aldrig sno åt mig "bästa platsen" för det var som vanligt många besökare även i detta rum.

Sweetspot var ett populärt säte...

Audio Concept_2507.JPG

och en del visade t.o.m sitt eget...

Audio Concept_2506.JPG

Heavy rotation på mer än ett sätt kan man säga.

På torrdemo strömprodukter från Audes.

Audio Concept_2503.JPG

Utan att ha suttit på socker-platsen så kan jag inte låta bli att imponeras av hur pass detaljrikt och "äkta", om nu uttrycket tillåts"  det kan låta med den här tekniken.

Stort Tack till Audio Concept för att de tar till sig ny teknik som variation sett till hur vi av tradition alltid annars har fått musiken presenterad. 

Audio Concept_2504.JPG

Posted

Septon

Marantz / Elac Concentro M807

Septon_2508.JPG

Septon_2509.JPG

Septon_2510.JPG

Onkyo / Klipsch 

Septon_2520.JPG

Klipsch AK7

Septon_2521.JPG

Septon_2523.JPG

Inte mycket jag kan säga här utan bilderna får "spela" för sig själva.

:trumpet: :guitar: :drum: :notes:

Posted

Intressant med Pro-Ject vinylspelare som blir alltmer kromade och mer solida i sitt uttryck. Tycker väl de tidiga spelarna i RPM serien är eleganta i sin enkelhet. Hade varit kul att klämma på en 12" arm ändå men det får bli en senare mässa.

Förresten, omfattande barskåp du har där hemma!

Posted
1 hour ago, conan said:

Förresten, omfattande barskåp du har där hemma!

Mmm, det var det enda jag köpte med mig från mässan.

Inga skivor i år m.a.o...

Posted
On 2026-02-19 at 19:56, P-pan said:

Jaha ja... hur följer man upp det här nu då :39:

Ni får skaka på skärmen och låtsas att bilderna rör på sig helt enkelt.

Det är ingen tävling. Alla ansträngningar som bjuder medlemmarna på bilder och intryck är mycket uppskattade.🙏

Posted
2 hours ago, sprudel said:

Det är ingen tävling. Alla ansträngningar som bjuder medlemmarna på bilder och intryck är mycket uppskattade.🙏

Du har helt rätt och bara för att förtydliga så ser jag inte heller det som en sådan.

Ukiro's rapporteringen från mässan är ju ett helt fantastiskt generöst bidrag.

Däremot tycker jag det är lite synd att fler inte har delget lite mer av själva lyssningsintrycken.

Hem_2525.JPG

Posted
20 minutes ago, P-pan said:

Ukirio's rapporteringen från mässan är ju ett helt fantastiskt generöst bidrag.

Tack! Men alltså du fångar minst lika mycket i dina bilder tycker jag. Du hann dessutom med ett gäng rum jag missade. Jag tycker det är kul med både stillbilder, rörligt, och text när det kommer till sånt här, helt onödigt att försöka kora en vinnare när det är en symbios snarare än en tävling. Sen begriper jag inte hur min video fått närmare 15000 tittare men jag gissar att det finns ett internationellt intresse.

Posted

15000 :shocked: 

Det börjar ta sig :sunglasses:

Grattis till välförtjänt uppmärksamhet. 

Sen kan man ju börja undra hur lång tid jag behöver för att lära mig namn.

Jag har nu rättstavat mitt förra inlägg :winking:

Posted

Hifi Agenten

Inte helt lätt med motljuset här men jag har tvättat bilderna i bildbehandlingsprogrammet så gott jag kan.

HIfiagenten_2565.JPG

HIfiagenten_2566.JPG

HifiAgenten_2531.JPG

HifiAgenten_2530.JPG

Ute i korridoren fanns ju små runda "glashyddor", perfekta för att visa upp tillbehör och andra små bra att ha grejor.

HifiAgenten_2528.JPG

HifiAgenten_2529.JPG

Hifi Agenten har ju märken som b.l.a Rel, Thorens, Fyn och Advance... för att nu nämna några

Det spelade med bra fundament och en riktigt fint samlad ljudbild.

Deras hemsida hittat man HÄR om man vill förkovra sig ytterligare i deras sortiment.

Posted
16 hours ago, P-pan said:

Septon

Marantz / Elac Concentro M807

Septon_2508.JPG

Septon_2509.JPG

Septon_2510.JPG

Onkyo / Klipsch 

Septon_2520.JPG

Klipsch AK7

Septon_2521.JPG

Septon_2523.JPG

Inte mycket jag kan säga här utan bilderna får "spela" för sig själva.

:trumpet: :guitar: :drum: :notes:

Tidigare när jag hört Klipsch har jag inte blivit så värst imponerad men den här gången tycker jag det lät mycket bra 👌

Posted

Det där är intressant för som jag nämner i min video var någonting väldigt fel i diskanten när jag var där, tidigt på lördagen. Jag törs inte ens gissa på vad, men glad att det inte verkar ha drabbat alla. När var du där? 

Posted
2 hours ago, ukiro said:

Tack! Men alltså du fångar minst lika mycket i dina bilder tycker jag. Du hann dessutom med ett gäng rum jag missade. Jag tycker det är kul med både stillbilder, rörligt, och text när det kommer till sånt här, helt onödigt att försöka kora en vinnare när det är en symbios snarare än en tävling. Sen begriper jag inte hur min video fått närmare 15000 tittare men jag gissar att det finns ett internationellt intresse.

Nja, du är självkritisk :smile:.

Det är inte alls svårt att förstå varför många vill se dina videos.

Jag hoppas du orkar jobba vidare! Ser fram emot mer på din kanal :thumbsup:

Posted
3 hours ago, ukiro said:

Det där är intressant för som jag nämner i min video var någonting väldigt fel i diskanten när jag var där, tidigt på lördagen. Jag törs inte ens gissa på vad, men glad att det inte verkar ha drabbat alla. När var du där? 

Minns inte tid men någon gång under lördagen. Kan ju också vara musikvalet.

Ett av de större systemen lät inte bra när vi var där och de spelade en cover av A Day in the Life med Miley Cyrus och något mer jag inte minns. 

Posted

Yamaha

Yeah, tänkte jag när jag såg utställarlistan för ett antal veckor sedan.

Nu blir det 5000-serien med både skivspelare, förstärkning och ett par NS2000A högtalare :tongue:

Det brukar låta riktigt bra t.o.m i mässammanhang.

Men... det blev mer av en "fjutt" sett till mina förhoppningar ... :icon_khoc:

Yamaha_2532.JPG

Jag kom helt av mig så det blev bara denna ynka bild.

Men jag får ändå tillstå att det verkar ha hänt en hel del inom ramen för den här produktgruppen.

Det studsade ljud mellan väggarna på ett sätt som åtminstone jag aldrig tidigare trott var möjligt.

Nu tror jag att det fanns någon subb eller två här också men ljudet sett till hur mycket plats prylarna upptog var för mig lite av en a-ha upplevelse.

https://se.yamaha.com/

Mac Audio

Huserade också i en av glas-cylindrarna.

Mac Audio_2533.JPG

Som sagt, hörlurar verkade fortfarande på modet...

Mac Audio_2534.JPG

https://macarlssonaudioab.earlybird.nu/nyheter/

Audio-Technica

Audio Technica_2535.JPG

Det blev väldigt dåligt med bilder här också märker jag.

Kan inte annat än be om ursäkt för det.

Jag hoppas ni i stället följer länken till deras hemsida om ni vill se mer av vad man har att bjuda på...

https://www.audio-technica.com/en-eu/

Posted

Audio-technica hade en kul display med förstoringar av olika nålslipningar. Jag filmade dessa men fick inte med i min video, kanske sparar det materialet till någon eventuell framtida analogfokuserad video.

Posted
35 minutes ago, P-pan said:

Borta med vinden tyvärr... :frown:

Kanske för dyrt att producera? Även Quad bygger ju numera konhögtalare, förvisso med banddiskanter, vid sidan om sina elektrostater som i allt väsentligt är nya varianter av ESL 63.

Posted

Hifi Agenten kanske tar med sig något ur Martin Logans sortiment till nästa gång :)

Vi kanske borde börja skicka önskelistor till utställarna ? :Idea:

Posted

I'm Sorry, I didn't catch your Naim...

Instereo

Instereo_2546.JPG

Instereo_2547.JPG

Instereo_2548.JPG

Instereo_2549.JPG

Neat, Chord, Naim, Dynavector, Well Tempered är lite av vad man har i sin stadiga märkesportfölj.

Focal är man väl också distributör för sen några år tillbaka vill jag minnas.

Det blev inget lyssnat här heller, som i de flesta rum är jag rädd, men det var två ganska sparsmakade uppställningar man tagit med.

Med sparsmakad menar jag då att det inte var så många burkar som stod för signalförberedandet.

Vi är väl ganska vana annars att åtminstone en fullspäckad bänk med Naimprylar brukar stå till besökarnas beskådan...

Instereo_1632.JPG

Arkivbild från HEM 2024 

https://instereo.xter.com/

Posted

Roligaste utställaren ?

Det tyckte iallafall jag :)

WB Manufacture

WB Manufacture_2537.JPG

WB Manufacture_2538.JPG

WB Manufacture_2542.JPG

WB Manufacture_2543.JPG

WB Manufacture_2539.JPG

WB Manufacture_2540.JPG

WB Manufacture_2541.JPG

WB Manufacture_2544.JPG

WB Manufacture_2545.JPG

Det var rejäla T1610-rör i den där förstärkaren Gaia, till höger, nästan lika stora som 1,5 l petflaskor.

Högtalarna från polska Horns vid namn Mummy var en frisk fläkt sett till designen.

Förstod jag det rätt så kan man här lite av custombygga sina förstärkare vid beställning.

Bor man dessutom i småland har man nära till till själva produktionen.

Alltid bra om man kan lägga med ett öra eller två under byggets gång när man väl beställer en :sunglasses: 

https://shop.wb-manufacture.com/

https://horns.pl/en/speaker-sets/

Posted
14 minutes ago, P-pan said:

Roligaste utställaren ?

Det tyckte iallafall jag :)

WB Manufacture

WB Manufacture_2537.JPG

WB Manufacture_2538.JPG

WB Manufacture_2542.JPG

WB Manufacture_2543.JPG

WB Manufacture_2539.JPG

WB Manufacture_2540.JPG

WB Manufacture_2541.JPG

WB Manufacture_2544.JPG

WB Manufacture_2545.JPG

Det var rejäla T1610-rör i den där förstärkaren Gaia, till höger, nästan lika stora som 1,5 l petflaskor.

Högtalarna från polska Horns vid namn Mummy var en frisk fläkt sett till designen.

Förstod jag det rätt så kan man här lite av custombygga sina förstärkare vid beställning.

Bor man dessutom i småland har man nära till till själva produktionen.

Alltid bra om man kan lägga med ett öra eller två under byggets gång när man väl beställer en :sunglasses: 

https://shop.wb-manufacture.com/

https://horns.pl/en/speaker-sets/

Jätteroligt att se och kudos till en seriös satsning under en helg som kräver både tid, energi och investeringar.

/ Marcus

Posted

Dynaudio

Kærligheden kalder :6: ...

Dynaudio_2550.JPG

Dynaudio_2552.JPG

Dynaudio_2551.JPG

Dynaudio_2553.JPG

Ett nytt samarbete mellan Dynaudio och Sim Audio verkar ha seglat upp på horisonten.

Likt många andra utställalre så satsade man inte på volym sett till vare sig storlek på högtalare eller antal apparater med elektronik.

Har full förståelse för detta sett till logistiken när man har lite längre att åka.

Var det förresten någon som fick några varma kramar ?

Att man tog fasta på alla hjärtans dag stod ju utom all tvivel menar jag.

Jag fick iallafall ingen kan jag tillägga :45:

https://dynaudio.com/

https://simaudio.com/en/