Jump to content

Recommended Posts

Posted
6 minutes ago, P-pan said:

Ni orkar inga nya bilder ikväll va ?

Behöver du en brejk, så behöver du en brejk! 

Men jag säger som de gör utomläns: "Hit me!"

Posted

Nä, jag kan spara den kakan s.a.s.

Men varför jag kom in på just vinylskivor är för att det fanns naturligtvis lite av den varan att köpa med sig hem från mässan...

Utanför Nova Sonic's rum fanns ett bord med lite finpressat från Fina Skivor...

Fina Skivor_2453.JPG

Fina Skivor_2454.JPG

Thomas Audio

Thomas Audio_2455.JPG

Thomas Audio_2456.JPG

Thomas Audio_2457.JPG

Thomas Audio_2458.JPG

Ingen direkt vinylförsäljning men ändå med anknytning till att hålla ording och reda eller hur att visa upp sina skivor  kunde man hitta hos...

Jewelmade

Jewelmade_2459.JPG

Jewelmade_2460.JPG

Jewelmade_2461.JPG

Det blev inte så många bilder här så för att kompensera lite kan man hitta bättre bilder och information enligt följande länkar...

https://jewelmade.com/

https://www.finaskivor.se/

https://thomasaudio.se/

Posted

Audionord och Perfect Sense delade ett av de större rummen och så här såg det ut på ett ungefär.

Först en diskant

Audionord Perfect S_2442.JPG

Sen ett mellanregister,

Audionord Perfect S_2441.JPG

Bas måste man ha,

Audionord Perfect S_2436.JPG

Och så något man kan tanka hem musikaliska signaler med,

Audionord Perfect S_2437.JPG

Everest, från Shunyata, där i mitten rensar antagligen strömmingen, 

Audionord Perfect S_2447.JPG

Summan av detta blir ett ganska platsbesparande och modernt system signerat Grimm.

Jag har inga ljudliga intryck från just den här uppställningen men då jag hörde dessa högtalare för första gången lät det riktigt detaljrikt och snyggt.

Åren sen dess har säkert gjort att tekniken gått framåt för det var ganska länge sedan nu.

Nu vet jag inte om svarta lådan på golvet är en MU1 eller MU2, oavsett så har dessa, av vad jag förstått, fått ganska stor uppmärksamhet inom ramen för streaming och dac funktion och jag antar att det är för dess kvalite sett till hur bra det kan låta.

Jag vågar ju vägra streaming så det finns säkert någon av er andra som kan fylla på med bättre och mer detaljerad info angående dessa.

En rätt ingående test finns annars på Tuben...

https://www.youtube.com/watch?v=g2lEEQ7i1Ew

... @ukiro

Har ni frågorna har han garanterat svaren :winking:

https://perfect-sense.se/

https://www.audionord.se/our-brands

Posted

I andra änden av Grimm-rummet bjöds det på mer musikskapande prylar.

Stenheim stod för högtalare...

Audionord Perfect S_2438.JPG

Merparten av elektroniken kom från Mola - Mola...

Audionord Perfect S_2446.JPG

Audionord Perfect S_2443.JPG

Audionord Perfect S_2463.JPG

Audionord Perfect S_2450.JPG

Audionord Perfect S_2439.JPG

Lite vinyl spelades det också, vet dock inte vad skivspelaren kommer ifrån...

Audionord Perfect S_2445.JPG

Audionord Perfect S_2449.JPG

Audionord Perfect S_2451.JPG

Audionord Perfect S_2448.JPG

Det var överlag väldigt gott om skivspelare sett till hela mässan vilket naturligtvis glädjer undertecknad.

Däremot så börjar jag sakna rullbandspelare, det fanns inte ett band så långt mina glasögon sträckte sig.

Men det kanske inte är försvarbart för utställarna att hålla minst 3 st... en som spelar, en i reserv och en på verkstaden ?

Det fina med utställare som har två uppsättningar som här är ju att den "tysta" sidan lämnar plats för fotografens mer närgångna bilder.

Sen så känner man sig ju inte heller direkt ivägen för andra.

Här lät det också riktigt bra enlligt min smak :)

Posted

En sista liten blänkare för kvällen, med betoning på liten.

För det va vad en del utställare hade att tillgå sett till rummens yta.

I ett s.a.s vanligt hotellrum fanns...

APS-Tubetechnique och Soft Collective

APS_2435.JPG

APS_2432.JPG

APS_2433.JPG

APS_2434.JPG

APS_2431.JPG

Korridoren som ledde till dessa små rum, där ett antal utställare höll till, var inte särskilt bred.

Stopp direkt i dörren, som oftast, p.g.a stort intresse från besökarna.

Det blev en riktigt go retro-känsla från tiden då mässan huserade på Sheraton hotellrumsvåningar där man ofta snällt fick vänta på att få komma in till respektive utställare.

Men det lättade en aning under söndag eftermiddag så jag fick till sist med mig några hastigt tagna bilder.

Om jag minns rätt så är högtalarna från https://softcollective.se/ bestyckade med en 12-tums bas och är inte mer trögdrivna än att det spelas runt 92 dB 1W/1m.

Mer än så hann jag aldrig uppfatta, tyvärr.

Känner någon av er andra som var där att ni vill delge något mer utförligt så tar jag gärna hjälp med att fylla på intryck och upplevelser.

Mer om APS finner man HÄR

Posted
11 hours ago, P-pan said:

Audionord och Perfect Sense delade ett av de större rummen och så här såg det ut på ett ungefär.

Först en diskant

Audionord Perfect S_2442.JPG

Sen ett mellanregister,

Audionord Perfect S_2441.JPG

Bas måste man ha,

Audionord Perfect S_2436.JPG

Och så något man kan tanka hem musikaliska signaler med,

Audionord Perfect S_2437.JPG

Everest, från Shunyata, där i mitten rensar antagligen strömmingen, 

Audionord Perfect S_2447.JPG

Nu vet jag inte om svarta lådan på golvet är en MU1 eller MU2, oavsett så har dessa, av vad jag förstått, fått ganska stor uppmärksamhet inom ramen för streaming och dac funktion och jag antar att det är för dess kvalite sett till hur bra det kan låta.

Det var den renodlade streamern/servern MU1 som agerade källa som en del av ett komplett aktivt Grimm system under helgen.

MU2 modellen har även DAC m.m. kan tilläggas.

Posted
18 hours ago, P-pan said:

En sista liten blänkare för kvällen, med betoning på liten.

För det va vad en del utställare hade att tillgå sett till rummens yta.

I ett s.a.s vanligt hotellrum fanns...

APS-Tubetechnique och Soft Collective

APS_2435.JPG

APS_2432.JPG

APS_2433.JPG

APS_2434.JPG

APS_2431.JPG

Korridoren som ledde till dessa små rum, där ett antal utställare höll till, var inte särskilt bred.

Stopp direkt i dörren, som oftast, p.g.a stort intresse från besökarna.

Det blev en riktigt go retro-känsla från tiden då mässan huserade på Sheraton hotellrumsvåningar där man ofta snällt fick vänta på att få komma in till respektive utställare.

Men det lättade en aning under söndag eftermiddag så jag fick till sist med mig några hastigt tagna bilder.

Om jag minns rätt så är högtalarna från https://softcollective.se/ bestyckade med en 12-tums bas och är inte mer trögdrivna än att det spelas runt 92 dB 1W/1m.

Mer än så hann jag aldrig uppfatta, tyvärr.

Känner någon av er andra som var där att ni vill delge något mer utförligt så tar jag gärna hjälp med att fylla på intryck och upplevelser.

Mer om APS finner man HÄR

Tack @P-pan för alla fina bilder!

Värdefullt för dem som av olika anledningar inte kunde vara med. Lite roligt att se dessa lite udda högtalare dyka upp igen. Minns dem från tidigare och då som en positiv ljudupplevelse. Konstruktionen avviker också från det mesta man ser idag. Kul med svenska innovationer!

Posted

Vi vänder väl blad i "gratistidningen" och kollar in vad som finns på nästa sida...

SAXXSaxx_2467.JPG

Saxx_2465.JPG

Saxx_2466.JPG

Saxx_2464.JPG

Högtalare från Totem, Tribe Tower Thunderbird, en ganska ny modell som jag tror lanserades i mitten av förra året'

Till vänster på bänken ser man den integrerade förstärkaren Evolution Musashi som 2:a från samma håll räknat kommer en stapel från Aragon, för och slutsteg,

Längst ut på högerkanten tronar en Primaluna Evo 100 dac.

Vad säger man om ljudet här då ?

Oavsett med vad för elektronik jag hört spelas tillsammans med ett par Totem så har jag verkligen gillat ljudet.

Kan inte riktigt beskriva varför men det spelar kanske inte så stor roll, är det något man gillar så räcker det långt ibland.

Det jag inte riktigt gillar är när man "sölar ner" en fin rörförstärkare med moderna displayer.

Det ska var mätare med nålar tack, men visst... utvecklingen går framåt, jag får försöka acceptera det i det här fallet också.

Saxx_2468.JPG

https://www.saxx.nu/

Posted

Vi sladdar in i nästa rum...

Hificonsult

Hificonsult_2469.JPG

Hificonsult_2471.JPG

Hificonsult_2472.JPG

Hificonsult_2474.JPG

Hificonsult_2470.JPG

Hificonsult_2473.JPG

Hificonsult kan sina saker, det låter alltid riktigt bra.

Jag blev lite paff när jag såg ett par Audio Physics Avanti stå jämte Qln-burkarna för det är inte varje dag man ser AP i mässammanhang.

Elektronik från Accustic Arts, där jag antar att slutsteget AMP 1 drog en del nyfikna öron, men också dac från Merason, kablar från Transparent och mot bättre vetande får jag också antaga att här fanns några burkar från SOTM som bar med sig signalerna i streamandets tjänst.

https://hificonsult.se/

Posted

Åter till den där trånga korridoren med Sheraton-känslan.

Geen Acoustics_2478.JPG

AudioNord anpassade sig med lämligt val av högtalarstolek med tanke på det lilla rummet...

Guru

Audionord Guru_2475.JPG

Audionord Guru_2476.JPG

Ren och snygg design som borde passa ett modernt hem med lite mindre utrymme.

Alla kanske inte vill köra hörlurar trots allt :think:

https://guruaudio.com/

En av grannarna i samma korridor kallade sig för...

Green Acoustics

Geen Acoustics_2477.JPG

Geen Acoustics_2479.JPG

Geen Acoustics_2480.JPG

Nytt märke igen för undertecknad.

Stativen till de små högtalarna var något kraftigare än vad som sitter under min kamera.

Elektroniken från Benchmark drevs med hjälp av batterier.

Det var riktigt svårt att få komma in här.

Visst, litet rum men det var fullsatt varje gång jag försökte få till lite bilder.

Men skam den som ger sig :)

Mer info, om än lite knapphändig, via denna LÄNK

Posted
18 hours ago, P-pan said:

Åter till den där trånga korridoren med Sheraton-känslan.

Geen Acoustics_2478.JPG

AudioNord anpassade sig med lämligt val av högtalarstolek med tanke på det lilla rummet...

Guru

Audionord Guru_2475.JPG

Audionord Guru_2476.JPG

Ren och snygg design som borde passa ett modernt hem med lite mindre utrymme.

Alla kanske inte vill köra hörlurar trots allt :think:

En av grannarna i samma korridor kallade sig för...

Green Acoustics

Geen Acoustics_2477.JPG

Geen Acoustics_2479.JPG

Geen Acoustics_2480.JPG

Nytt märke igen för undertecknad.

Stativen till de små högtalarna var något kraftigare än vad som sitter under min kamera.

Elektroniken från Benchmark drevs med hjälp av batterier.

Det var riktigt svårt att få komma in här.

Visst, litet rum men det var fullsatt varje gång jag försökte få till lite bilder.

Men skam den som ger sig :)

Mer info, om än lite knapphändig, via denna LÄNK

Om priset stämmer så ett bra alternativ för många.

Posted
20 hours ago, P-pan said:

några burkar från SOTM

Jepp, en hel flock med "smågrisar" och även en av deras switchar. Uppe till vänster i uppställningen.

Även deras flaggskepps-server/strömmare sMS-2000

Posted
58 minutes ago, gurkan said:

Fantastiskt reportage O , även om vi inte alltid tycker lika om alla rum ( men skulle ge en halv överarm för din engelska 😊). Mvh Gurk

Nu vill jag verkligen höra vad du hörde! :-) mycket sannolikt att vi har olika preferenser men din insikt väger tungt ändå. 

Posted

Haha , det är mindre än ett år sen jag lämnande branschen. Så kommer inte lämna några lyssnings intryck. Jag vet hur svårt det är att få till det på en mässa …

Posted
16 hours ago, ukiro said:

Nu vet jag inte om rörlig bild tillför så mycket mer än @P-pans fina bilder men jag har lyckats klippa ihop nåt från helgen: 

Tack för ett finte reportage, för mig som heller inte hade tid att  gå runt och lyssna. Och tack för ett fint omdöme, du är alltid välkommen in till oss.