Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stockholm High End 2026 / 14-15 Februari

https://www.highendmassan.se/

Screenshot 2024-02-01 191909.jpg

Snart dags så jag drar igång en tråd så vi kan "försnacka lite"

Likt förra årets tråd så välkomnar vi alla som tänker deltaga.

D.v.s utställare, besökare, arrangör och vilka mer som nu än känner sig manad att hänga med.

Någon som redan nu hört om något spännande som kommer att dyka upp ?

• P-pan changed the title to Stockholm High End 2026 / 14-15 Februari
Posted

Lokalerna för årets mässa är förlagda till Nordic Light Hotel och, som förra året, Hotel C.

Det blir alltså väldigt nära till mässmiddagen för er som vill hänga med till Belgobaren, som ligger vägg i vägg med Freys Hotel enligt kartan nedan :)

Anmälan till den sker i den separata tråden Byzan precis har startat.

image.png

Posted

Undrar om vi får besök av lite långväga gäster?

Hade varit trevligt med en mötesplats på något av hotellen för medlemmar på Euphonia, ett ställe man skulle kunna få ett ansikte på de som gömmer sig bakom sina "nickname" och en liten pratstund. Kommer själv ihåg hur jag första gången "vågade" visa upp mig för andra, men det var inget jag hade behövt bekymra mig för insåg jag snabbt. Jag var så välkommen sa alla jag träffade och resten är historia.

Kanske ett fikabord med någon typ av erkännande att vid detta bord är det Euphonianer som fikar och snackar skit! Just bara en tanke även om jag sett att det tillkommit en del nya medlemmar under året som gått, både trevligt och roligt!

Posted
On 2026-01-17 at 08:49, byZan said:

Undrar om vi får besök av lite långväga gäster?

Hade varit trevligt med en mötesplats på något av hotellen för medlemmar på Euphonia, ett ställe man skulle kunna få ett ansikte på de som gömmer sig bakom sina "nickname" och en liten pratstund. Kommer själv ihåg hur jag första gången "vågade" visa upp mig för andra, men det var inget jag hade behövt bekymra mig för insåg jag snabbt. Jag var så välkommen sa alla jag träffade och resten är historia.

Kanske ett fikabord med någon typ av erkännande att vid detta bord är det Euphonianer som fikar och snackar skit! Just bara en tanke även om jag sett att det tillkommit en del nya medlemmar under året som gått, både trevligt och roligt!

Det hade varit skitskoj! Men nu har jag en biljävel som vill ta mina pengar istället...🤕

Posted
19 minutes ago, new order said:

Det hade varit skitskoj! Men nu har jag en biljävel som vill ta mina pengar istället...🤕

Byt in den och köp en helikopter. 

Jag liftar gärna en bit när du ska hem från mässan.

Posted

Jag såg att det går att förköpa biljetter och om det görs innan den 31/1 så är biljetterna lite förmånligare prisade.
Väl värt att överväga om man har bestämt sig för att åka till mässan.

• 4 weeks later...
Posted

Då försöker jag väl få igång tråden med lite mer riktiga grejor från mässan.

Jag trendspanar lite på en gång och kan konstatera att det i branschen verkar finnas fortsatt hopp om att hörlurar är det som 

blir framtidens redskap för musiklyssning :sherlok:

Kanske tron om att vi blir trångbodda framöver, p.g.a bostadsmarknaden, och därför inte får plats med en hel "vanlig anläggning" gör att det kommer

bli mer vanligt med hörlurar ?

Mjo kanske, för utan musik vill man väl inte vara :think:

Jag har riktigt dålig koll på hur marknaden för just hörlurar och fina förstärkare därtill ser ut så jag kanske är helt ur spår här med mina gissningar.

En för mig en helt ny utställare denna mässa var

Dune Blue

Dune Blue_2381.JPG

Dune Blue_2380.JPG

Dune Blue_2389.JPG

Dune Blue_2382.JPG

Dune Blue_2386.JPG

Dune Blue_2383.JPG

Dune Blue_2384.JPG

Dune Blue_2387.JPG

Dune Blue_2388.JPG

Dune Blue_2390.JPG

Dune Blue_2391.JPG

Dune Blue_2392.JPG

Företaget ser ut att ha sitt säte i Holland och vill man veta mer är det bara att klicka sig fram via länken.

https://duneblue.com/

Jag tog mig aldrig tid att lyssna men jag återkommer med andra intryck sett till just hörlurar, för det fanns gott om utställare som tillhandahöll sådana.

Dune Blue_2385.JPG

Posted

Pausbilden här ovan är tagen hos Digital Bild så jag fyller på med fler bilder från det rummet.

Digital Bild_2393.JPG

Digital Bild_2394.JPG

Digital Bild_2396.JPG

Digital Bild_2395.JPG

Digital Bild_2397.JPG

Jag tror aldrig jag har varit på en mässa där det har spelats på Kef Blade och att det inte har låtit bra.

Riktigt bra ljud denna helgen också.

De mindre stativarna från Accuvoice fick jag aldrig lyssnat på och det mesta av elektroniken på bänken var från Rega, även skivspelaren såklart.

Posted

Stylus

Här kikade det fram en liten "pinne" som man faktiskt kunde tro var en högtalare...

Stylus_2401.JPG

Stylus_2403.JPG

Stylus_2399.JPG

Det visade sig att den kunde återge musik på ett föredömligt sätt trots att jag fick känslan av att rummet 

kanske skulle visa sig vara lite för stort.

YG's Carmel Mk III, tror jag det är, tog sig an det mesta i musikväg som de matatdes med på ett välförtjänt sätt.

Övrig som fick mata signalerna kom från Soulnote, Nordost, Rockna, Vertere och så fanns det ju naturligtvis en skivspelare på plats.

Acoustic Signature / Montana NEO

Stylus_2406.JPG

Stylus_2400.JPG

Stylus_2398.JPG

Stylus_2404.JPG

Stylus_2405.JPG 

Stylus_2407.JPG

Gänget på Stylus var väldigt duktiga på att spela just vinyl.

Stort plus för alla gamla fina 80-tals album som fick ta plats :thumbsup: 

... även om det nu spelades annat också förstås...

Stylus_2402.JPG

Stylus_2408.JPG

Posted
59 minutes ago, P-pan said:

Då försöker jag väl få igång tråden med lite mer riktiga grejor från mässan.

Jag trendspanar lite på en gång och kan konstatera att det i branschen verkar finnas fortsatt hopp om att hörlurar är det som 

blir framtidens redskap för musiklyssning :sherlok:

Kanske tron om att vi blir trångbodda framöver, p.g.a bostadsmarknaden, och därför inte får plats med en hel "vanlig anläggning" gör att det kommer

Mjo kanske, för utan musik vill man väl inte vara :think:

Jag har riktigt dålig koll på hur marknaden för just hörlurar och fina förstärkare därtill ser ut så jag kanske är helt ur spår här med mina gissningar.

En för mig en helt ny utställare denna mässa var

Dune Blue

Dune Blue_2381.JPG

Dune Blue_2380.JPG

Dune Blue_2389.JPG

Dune Blue_2382.JPG

Dune Blue_2386.JPG

Dune Blue_2383.JPG

Dune Blue_2384.JPG

Dune Blue_2387.JPG

Dune Blue_2388.JPG

Dune Blue_2390.JPG

Dune Blue_2391.JPG

Dune Blue_2392.JPG

Företaget ser ut att ha sitt säte i Holland och vill man veta mer är det bara att klicka sig fram via länken.

https://duneblue.com/

Jag tog mig aldrig tid att lyssna men jag återkommer med andra intryck sett till just hörlurar, för det fanns gott om utställare som tillhandahöll sådana.

Dune Blue_2385.JPG

Det där med hörlurar är inte helt omöjligt, då många yngre på väg in i hobbyn satsar på bärbart alternativt sk desktop audio produkter.
Även om det kan ses som en spotstyver för en del så kan en riktigt bra kombination av Dap (mp3 spelare) och hörlurar kosta en bit över 10k sek och runt 30k för en komplett "desktop audio" anläggning, exklusive högtalarna.

Posted
1 hour ago, P-pan said:

Dels bor ju många lägenhet o kan inte spela på den volym man kanske vill, men sen tror jag även trenden med öppna planlösningar i villor gör det svårt för många att använda en "normal" stereo som innan.
Man bygger inte heller med källare så ofta nu för tiden

Posted

Jag hade tänk spara på ämnet/bilder på hörlurar men eftersom vi ändå är igång :sunglasses:...

PL Audio... hade ett helt "akvarium" fullt av hörlurar och tillbehör.

Ja, alltså inte ett riktigt akvarium utan ett sådant där inglasat runt litet konferansrum menar jag då.

PL Audio_2409.JPG

PL Audio_2412.JPG

PL Audio_2413.JPG

PL Audio_2410.JPG

PL Audio_2411.JPG

Jag lyssnade en stund till ett par Meze Audio Elite kopplade via Dcs'en på bilden här ovan och det lät himelskt bra måste jag erkänna.

Inte riktigt vad man får för en normalbudget i samanhanget får jag antaga men jag blev klart imponerad.

Kan så vara att imponatoreffekten för egen del satt i själva lurarna som jag vill minnas var någon sorts elektrostat-konstruktion.

Och redan här skulle man nog nästan kunna börja prata om "Mässans lurigaste ljud" :tongue: men jag törs inte ta den utmaningen då jag inte tog mig tid att lyssna på några andra lur-system.

Nu är jag ingen Headfi-kille så andra mer vana lur-lyssnare har säkert annat att komma med ifrågan.

PL Audio hade ju naturligtvis mer att bjuda på än bara hörlurar...

PL Audio_2415.JPG

PL Audio_2414.JPG

PL Audio_2418.JPG

PL Audio_2416.JPG

PL Audio_2417.JPG

Tro nu inte på allt ni ser för högtalare bångnar normal inte så som på bilderna här ovan.

Ett vidvinkelobjektiv kan lätt skapa illusionen av att det spelas så högtalarlådorna går på knäna.

Jag har dålig koll på annat än att här spelades på Monitor Audio högtalare tillsammans elektronik från Roksan, Dcs och Pass Labs.

Vilka respektive modeller det rör sig om överlåter jag åt andra att försöka klura ut.

Den för dagen arbetslösa subben kommer från JL-Audio.

Och så höll jag på att glömma Revival Audio's fina klassiskt designade högtalare Atalante 7 Evo, för att vara en "stativare " så är den rätt stor :unsure:

Posted

En nu för tiden självklarhet på hifi-eventen i Sverige är ju att få lyssna till både produkterna av och föreläsningarna med Anders på...

Regal

Regal_2420.JPG

Regal_2419.JPG

Regal_2421.JPG

Regal_2452.JPG

Det började med en liten kabel som växt till både dac, förstärkare och egentillverkade högtalare.

Om högtalarna kommer att bli en mer komersiell produkt återstår kanske att se.

Stort tack Anders för att du ser till att vi får ta del av svensk ingenjörskonst inom ramen för välljudsåtergivning.

Posted

Meta Wave

Meta Wave_2423.JPG

Meta Wave_2424.JPG

Meta Wave_2422.JPG

Här fick åtminstone jag lära känna helt nya produkter.

Om jag börjar med kablarna och högtalarna från OePhi så har dessa gått helt under min radar trots att deras produkter fått fina utmärkelser i diverse större och kända tidskrifter/nätsajter.

Golvhögtalarna på bilden är modellen Transcendence 2.5.

Elektroniken har jag lite svårt att bena ut men om jag börjar med guldklimpen överst i racket så är det en mer eller mindre All in One apparat från Bonawatt.

Modellen heter Triton och är i grunden en integrerad förstärkare som enligt spec lämnar @1kHz, 8Ω: 2x 250W RMS och innan den bottnar har vi kramat ut 

2.7Ω: 2x 750W RMS.

Uppgifterna har jag såklart hämtat från deras hemsida.

Men det finurliga här är att man kan pilla i lite x-tra funktioner via instickskort på baksidan.

Dac, phono och t.o.m en tuner ska finnas som option.

Sen om det finns plats för samtliga dessa kort törs jag inte lova.

Konstruktionen är rörbaserad med en modern och högeffektiv förstärkning.

Vad det betyder rent tekniskt tänker jag inte försöka ta reda på för sådant "språk" brukar jag inte förstå iallafall så :blackeye: 

Jag misstänker att det kan röra sig om någon sorts klass D teknik ?

Det går att läsa mer HÄR för den intresserade.

Dacen är från Polen, Found Sound, och även den har rör, via utgångarna får jag anta.

Här tyckte jag att det lät så pass bra att jag faktiskt stängde av kameran en stund.

Svårt som vanligt med mässljud och rummens påverkan men att dessa högtalare inte saknade basresurser fattade man rätt omgående.

Posted

Och här blåser domaren av den första perioden i denna rapportering.

Hur lång periodvila skribenten, tillika fotograf, behöver återstår att se.

Andra som besökt mässan får naturligtvis föra sin talan både bildligt och skriftligt tills undertecknad törs släppa sargen igen.

Hockey_2425.JPG

Posted
8 hours ago, P-pan said:

Meta Wave

Meta Wave_2423.JPG

Meta Wave_2424.JPG

Meta Wave_2422.JPG

Här fick åtminstone jag lära känna helt nya produkter.

Om jag börjar med kablarna och högtalarna från OePhi så har dessa gått helt under min radar trots att deras produkter fått fina utmärkelser i diverse större och kända tidskrifter/nätsajter.

Golvhögtalarna på bilden är modellen Transcendence 2.5.

Elektroniken har jag lite svårt att bena ut men om jag börjar med guldklimpen överst i racket så är det en mer eller mindre All in One apparat från Bonawatt.

Modellen heter Triton och är i grunden en integrerad förstärkare som enligt spec lämnar @1kHz, 8Ω: 2x 250W RMS och innan den bottnar har vi kramat ut 

2.7Ω: 2x 750W RMS.

Uppgifterna har jag såklart hämtat från deras hemsida.

Men det finurliga här är att man kan pilla i lite x-tra funktioner via instickskort på baksidan.

Dac, phono och t.o.m en tuner ska finnas som option.

Sen om det finns plats för samtliga dessa kort törs jag inte lova.

Konstruktionen är rörbaserad med en modern och högeffektiv förstärkning.

Vad det betyder rent tekniskt tänker jag inte försöka ta reda på för sådant "språk" brukar jag inte förstå iallafall så :blackeye: 

Jag misstänker att det kan röra sig om någon sorts klass D teknik ?

Det går att läsa mer HÄR för den intresserade.

Dacen är från Polen, Found Sound, och även den har rör, via utgångarna får jag anta.

Här tyckte jag att det lät så pass bra att jag faktiskt stängde av kameran en stund.

Svårt som vanligt med mässljud och rummens påverkan men att dessa högtalare inte saknade basresurser fattade man rätt omgående.

Den lyssnade jag på i Warszawa i höstas och det var en trevlig bekantskap.

Posted
10 hours ago, P-pan said:

Meta Wave

Meta Wave_2423.JPG

Meta Wave_2424.JPG

Meta Wave_2422.JPG

Höll på att missa det här rummet vilket hade varit synd för det lät som sagt väldigt bra hos OePhi 👌👍

Posted
5 minutes ago, Skrote said:

Ett av dem bättre rummen var polska unitra. Välkomponerad hifi till ett "rimligt pris". Retro skulle många säga men jag säger 👍. Riktigt bra! 

Mässans favorit hos min kompis fru 👍 Kan möjligtvis det förhållandevis ”rimliga” priset ha spelat in 🤔

Posted
2 hours ago, Skrote said:

Ett av dem bättre rummen var polska unitra. Välkomponerad hifi till ett "rimligt pris". Retro skulle många säga men jag säger 👍. Riktigt bra! 

Håller helt med dig här.

Vid första anblicken så trodde jag att det var elektronik från Yamaha eller Luxman :D...

Unitra / Audionord

Unitra_2428.JPG

Unitra_2427.JPG

Unitra_2429.JPG

Unitra_2426.JPG

Unitra_2430.JPG

Det var ganska många rum med stativare den här gången.

Eller det kanske det brukar vara och att det är jag som inte har riktig koll :blackeye: ?