Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skapar min egen tråd här istället så jag kan dokumentera min resa.

Musikaliskt sprungen ur någon sort indie-pop snöre mylla från mitten på 90 talet. Bodde många år på rullavstånd från Fritz Corner (Debaser) St:eriksplan i Stockholm (gamla squach hallarna) där jag huserade så fort det var öppet.

Numera spänner musikintresset över nästan alla genres, lite slarvigt uttryckt...

Har varit teoretisk audiofil sedan tonåren men aldrig riktigt gett mig hän i praktiken.

Efter en lång musikalisk svacka, med familjeliv och andra prioriteringar, så fann jag musiken igen under pandemin.

Det var ett inköp av chi-fi lurar och en dongle DAC som golvade mig totalt. Vilken upplevelse!

Sen blev det snabbt en Yamaha streamer->XTZ digital förstärkare och XTZ högtalare och när jag upptäckte att en switch gjorde skillnad så gick det utför...

Fick flytta ut från vardagsrummet eftersom frugan inte uppskattade ful HiFi (vilket jag också håller med om och pengarna för snygg HiFi fanns inte...)

Istället beslagtog jag halva vår walk-in-closet och började knåpa på ett "dedikerat" lyssningsrum med bass traps och tjocka paneler. Att närfält kunde vara så otroligt bra hade jag aldrig trott! I ärlighetens namn var jag extremt skeptisk till att det skulle funka i ett 9kvm rum...

Sitter nu med ett väldigt o-ortodoxt streaming (qobuz) system där min strömkabel i väggen (shunyata Sigma V1, begagnad) kostar många gånger mer än mina högtalare...

Det är viljan att förstå och verifiera som gjort att jag hamnat här, med många gånger bättre "infrastruktur" än HiFi komponenter. Jag har absolut ingenting emot dyra HiFi komponenter!

Ska uppdatera min signatur med min nuvarande setup.

Tänkte lägga upp lite bilder också men hade hoppats att jag kunde göra det direkt här. Nu får jag kanske okynnesposta 100 inlägg för att skynda på processen lite :rolllaughing:.

För övrigt så vill jag tacka alla fantastiska medlemmar på forumet som insperarat väldigt mycket genom åren!:foldedhands:

Hoppas kanske kunna ge tillbaka något till någon annan.

Jag har också smugit runt på diverse HiFi relaterade event i stockholms regionen i några år och skulle säkerligen känna igen många här, men kan inte koppla era nic med ansiktena.

Vi hörs!

Posted

Det väckte lite minnen att skriva den inledande posten.

St:eriksplan på mitten av 90 talet var ju ett otroligt mecka för musik, nu när jag reflekterar tillbaka lite.

50 meter från "min" klubb låg ju Studion där man såg lite mer etablerade internationella artister. Sen fanns även Philadephia Kyrkan 200 meter där ifrån, som kunde husera PJ Harvey(till exempel). För att inte tala om alla skivbutiker, i vart och vartannat hörn...

Gick man typ 700 meter till Odenplan så fanns både Tranan och klubben Tuben, i dom gamla toaletterna mitt på odenplan...

Brandskydd var ingenting som bekom någon på den tiden. Kommer ihåg den extrema trängseln för att komma ur dessa lokaler under marken vid stängning.

Det var bättre förr...

• Tobias changed the title to I snake oil fann jag musiken - Närfält i litet rum
Posted

Det här blir spännande att få följa med på! Om jag tolkar dig rätt så är du möjligen en av dem som inte fyllt 50 riktigt ännu, med en ganska annorlunda ingång till musiken än mig. 

När man växer upp i småstäder eller ute på landsbygden var ju inspelad eller radiosänd musik det nästan enda man kunde förkovra sig i! 

Posted
11 hours ago, Tobias said:

Det är viljan att förstå och verifiera som gjort att jag hamnat här, med många gånger bättre "infrastruktur" än HiFi komponenter. Jag har absolut ingenting emot dyra HiFi komponenter!

Känner igen mig. När jag upplevde hur olika hifi-komponenter kunde ge olika upplevelse med samma musik växte en nyfikenhet på hur det hänger ihop och en vilja att få erfarenhet för att kunna välja "rätt" och förbättra musikupplevelse. Resan är en del av målet.

Pris hänger ofta ihop med hur prylar presterar men inte alltid och effekten är inte linjär med priset. 

Posted
39 minutes ago, AlfaGTV said:

Det här blir spännande att få följa med på! Om jag tolkar dig rätt så är du möjligen en av dem som inte fyllt 50 riktigt ännu, med en ganska annorlunda ingång till musiken än mig. 

När man växer upp i småstäder eller ute på landsbygden var ju inspelad eller radiosänd musik det nästan enda man kunde förkovra sig i! 

Jo, jag är precis över 50.

Jag lyssnade ju på musik tidgare i ungdomen också men jag kan inte säga att jag har så starka band till det. Det var live musiken och utelivet, när jag blev äldre, som formade mitt musikintresse.