Tobias Posted January 10 Posted January 10 Jag vill köpa en ny (gärna beg) DAC men jag vill samtidigt försöka lära mig lite och få erfarenheter. Har exprimenterat mycket med streamers (transport), och dess PSs, och allt före streamern i signalvägen. (filterering osv...) Min lärdom hittils är att rena signaler är otroligt (understatement!) viktigt i digitala domänen. På pappret (i teorin ) finns det några saker som jag gillar med den nu ganska gamla Chord Qutest. Externt power supply som bara är på 5v Bara RCA utgångar (eftersom jag har det i förstärkaren) Inte så många ingångar/funktioner. Jag vill köra Coax. Det verkar finnas en del folk som hävdar att den skalar väldigt bra och kan i princip låta lika bra som deras Chord Dave, om den matas med EXTREMT ren input/ström. (Jag är personligen inte intresserad av uppsampling (m-scaler)) Är det någon här som har försökt ta en Chrod Qutest extremt långt genom att para den med ett väldigt bra power supply, typ Farad super6 (eller bättre), samtidigt som man matar den med en väldigt (extremt) ren digital signal från en streamer och full vibrations kontroll på "allt"? Eller, lurar jag bara mig själv...? Borde man bara köpa en bättre dyrare DAC på en gång? (typ Merason Reuss) AlfaGTV and new order 2 Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 Jag vet inte hur "långt" man kan ta den, men jag är mer och mer övertygad om att en bra DAC är en bra DAC, oavsett om den kostar 10K eller 100K eller ens om den är en resistor-ladder, FPGA eller en chipbaserad. Det som jag tjatar om numera är transporten, och även där oavsett vad den kostar. Kompisen @Gryphon300 hade en Qutest för något år sedan och den lät trevligt tyckte jag, minns inte vad han hade för ström till den men misstänker det var en iFi av ngt slag. Själv har jag en Hugo2 som jag brukar koppla in i anläggningen ibland, köra iLine-out läge och mata med en iFi iPowerX Elite. Den låter trevligt, men mera spänstigt än "matigt" såsom jag minns det. Jag skulle dock behöva ge den en ny ärlig chans med Diretta och feta Månlandaren för att ge den ett uppdaterat omdöme. Jag vet att @sprudel kör Qutest med behållning och har så gjort ganska länge. Ta en funderare över LAiV Harmony uDAC om du luskar efter en ny DAC i prisklassen dock? En enkel och mycket välljudande R2R-historia, och dess ballade utgångar anpassas enkelt till RCA (Kolla kopplingsschemat!) Tobias 1 Quote
Tobias Posted January 10 Author Posted January 10 2 minutes ago, AlfaGTV said: Jag vet inte hur "långt" man kan ta den, men jag är mer och mer övertygad om att en bra DAC är en bra DAC, oavsett om den kostar 10K eller 100K eller ens om den är en resistor-ladder, FPGA eller en chipbaserad. Det som jag tjatar om numera är transporten, och även där oavsett vad den kostar. Kompisen @Gryphon300 hade en Qutest för något år sedan och den lät trevligt tyckte jag, minns inte vad han hade för ström till den men misstänker det var en iFi av ngt slag. Själv har jag en Hugo2 som jag brukar koppla in i anläggningen ibland, köra iLine-out läge och mata med en iFi iPowerX Elite. Den låter trevligt, men mera spänstigt än "matigt" såsom jag minns det. Jag skulle dock behöva ge den en ny ärlig chans med Diretta och feta Månlandaren för att ge den ett uppdaterat omdöme. Jag vet att @sprudel kör Qutest med behållning och har så gjort ganska länge. Ta en funderare över LAiV Harmony uDAC om du luskar efter en ny DAC i prisklassen dock? En enkel och mycket välljudande R2R-historia, och dess ballade utgångar anpassas enkelt till RCA (Kolla kopplingsschemat!) Tack! Superbra information. Vill verkligen bygga mig själv en månlandare men vågar inte riktigt ge mig på en sånt bygge själv... Det som gör mig lite fundersam är om strömförsörjningen verkligen är så viktig i en DAC, som i en streamer, speciellt om jag kör coax...? Jag tänker att klockning sker i min streamer då och därför är stömförsörjningen mindre viktig i DACen, än om man kör USB in i DACen. Men jag har kanske fel här? Jag var väldigt sugen på LAiV uDAC när den först kom. Har iofs inte riktigt hängt med där vad folk säger nu, när dom haft den ett tag... Men initialt så verkade den inte skala så bra med bättre power supply? Quote
Anders65 Posted January 10 Posted January 10 Qutest tycker jag är en riktigt bra DAC. Hade Chord 2Cute, sen Quest innan det blev Denafrips Pontus II tills jag tog fram en egen R2R-DAC. Det finns många som testar att byta strömförsörjning till Qutest, även om jag själv aldrig testade det. Hur viktig den är beror på hur känslig DACen är för störningar, vilket beror helt på konstruktionen som exempelvis interna filter. Men elektrisk SPDIF via BNC från streamer av bra kvalité är ett bra val med tanke på att minska risken för att jitter påverkar ljudkvalitén från DACen. En viktig sak vid valet av DAC (precis som andra komponenter) är att inte stirra sig blind på specifikationen. Jag har lyssnat på flertalet som mäter bra men låter torrt och analytiskt. Även i prisklassen över 100 kkr. Men Qutest precis som Denafrips Pontus II (efter senaste uppgraderingen) tycker jag är två bra alternativ kring 15-20kkr. Tobias 1 Quote
Tobias Posted January 10 Author Posted January 10 5 minutes ago, Anders65 said: Qutest tycker jag är en riktigt bra DAC. Hade Chord 2Cute, sen Quest innan det blev Denafrips Pontus II tills jag tog fram en egen R2R-DAC. Det finns många som testar att byta strömförsörjning till Qutest, även om jag själv aldrig testade det. Hur viktig den är beror på hur känslig DACen är för störningar, vilket beror helt på konstruktionen som exempelvis interna filter. Men elektrisk SPDIF via BNC från streamer av bra kvalité är ett bra val med tanke på att minska risken för att jitter påverkar ljudkvalitén från DACen. En viktig sak vid valet av DAC (precis som andra komponenter) är att inte stirra sig blind på specifikationen. Jag har lyssnat på flertalet som mäter bra men låter torrt och analytiskt. Även i prisklassen över 100 kkr. Men Qutest precis som Denafrips Pontus II (efter senaste uppgraderingen) tycker jag är två bra alternativ kring 15-20kkr. Oj, jag hade faktiskt glömt bort din DAC måste jag erkänna... Tack för att du påminner mig. Har ju läst länge på detta forum, från och till, och även sett din DAC i Ulvsunda Slott, för något år sedan. (om jag minns rätt) Måste kolla in den igen! Anders65 1 Quote
Tobias Posted January 10 Author Posted January 10 @Anders65 du har kanske sagt det någonstans tidigare... men vilken digital input skulle du välja på din DAC om du måste välja? Jag förstår ju att det också beror på källan och kablarna... men om vi säger att dom alla vara lika (även om det inte är realistiskt..) och du måste välja. Nästa fråga är RCA vs XLR. Är det ett litet nerköp att köra RCA ut, eller spelar det ingen roll? Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 2 hours ago, Tobias said: Jag var väldigt sugen på LAiV uDAC när den först kom. Har iofs inte riktigt hängt med där vad folk säger nu, när dom haft den ett tag... Men initialt så verkade den inte skala så bra med bättre power supply? Jag har inte känt att det finns ngt behov av att prova ngt annat! Jag kör min med en sBooster med Ultra-tillsatsen och har inte ens provat medföljande nätdel! 🫣 I min anläggning tycker jag den är riktigt bra, och med en hyfsat avancerad månlandare som transport över I2S så låter den oansvarigt bra. På visst material tyckte Hifi-Lasse att den var roligare än Soulnote D-2! Jag själv tycker den är en ruskigt bra allrounder med en komplett och inbjudande återgivning, men inte samma scen och djup som Soulnote. Utan att ha spelat min Hugo2 med motsvarande transporter (vilket jag påstår står för 2/3 av ljudåtergivningen) så tycker jag den är är oerhört spänstig, den är som en supertonad medeldistansare jämfört med en mera tung och musklad sprinter. Tobias 1 Quote
Tobias Posted January 10 Author Posted January 10 Kan inte annat än att helt hålla med om att transporten (eller snarare hur ren outputen är) förmodligen är betydligt viktigare än DACen, trots min begränsade erfarenhet av DACar... Tack för beskrivningen. uDACen är definitivt en kanditat för mig! Min tanke är att prova med en Super6 (förmodligen) ifall jag köper en DAC med externt ps, bara för att jag vill själv höra vad som händer. (tillsammans med väldigt ren digital signal och auva eq) Quote
Anders65 Posted January 10 Posted January 10 1 hour ago, Tobias said: vilken digital input skulle du välja på din DAC om du måste välja? Jag skulle ta den elektriska SPDIF (BNC). Det handlar om BNC-kontakten som har mycket bra impedansanpassning. Men det förutsätter även BNC vid källan (inte RCA för digitalt på grund av dålig impedansanpassning). På analoga sidan är den en hel annan sak. Det finns signalmässigt lika bra RCA som XLR kontakter. Men skillnaden ligger inte där utan i elektroniken för single ended vs balanserat. Krävs ofta lite mer komponenter för balanserat, och ingen komponent är ideal. Om man har långa signalkablar eller minsta problem med störningar mellan apparater är XLR valet. Men rent signalmässigt är vanligen RCA minst lika bra. Jag kör själv RCA mellan DAC och förstärkare. Är man lite osäker kring setupen är XLR ett säkrare val. Lasse and Tobias 2 Quote
Recommended Posts