Volfram Posted March 22 Posted March 22 15 hours ago, Labbe said: en 303 eller Artera stereo Tror det kommer ge ett mer balanserat system. Har du provat kombinera gammalt och nytt? Nyfiken på hur dom kompletterar varandra ljudmässigt. försteg Vincent - slusteg Fosi försteg Fosi - slutsteg Vincent Adderade själv ett old school försteg efter att kör DAC till slutsteg i ngt år. Blev mindre upplyst ljud men tydligare skärpa. Mer kontur och kropp men mindre detaljrikt. Quote
Labbe Posted March 22 Author Posted March 22 1 hour ago, Volfram said: Tror det kommer ge ett mer balanserat system. Har du provat kombinera gammalt och nytt? Nyfiken på hur dom kompletterar varandra ljudmässigt. försteg Vincent - slusteg Fosi försteg Fosi - slutsteg Vincent Adderade själv ett old school försteg efter att kör DAC till slutsteg i ngt år. Blev mindre upplyst ljud men tydligare skärpa. Mer kontur och kropp men mindre detaljrikt. Just nu så är det kombon SMSL D200 (Dac/Pre) och Vincent SP331 som lirar tillsammans, mest för att strömförsörjningen i ZA3orna inte klarar av att driva Klipsch högtalarna, så de är utlånade för tillfället. Det fungerar, men inte mycket mer. Visst, ljudet är rent och klart, men det har blivit grynigare och är inte lika lättflytande som tidigare. Vincent försteget tänker jag inte ens försöka med då jag får ett tydligt hörbart sus/brus i högtalarna med det inkopplat till SP331 Quote
Volfram Posted March 22 Posted March 22 Vad är det som pekar på att effekt saknas? Jag hade en Naim nait xs som inte är effektstark. Parade med bl.a. Dynaudio dm 2/6 - 86db 6Ω och Sytem audio mantra 60 - 89 dB 8Ω. Lättlyssnat och mycket medryckande spelstil. Har även en NAD 316bee som är ännu vekare. Den upplevs mer begränsande vid högtalarmatchning Quote
Labbe Posted March 23 Author Posted March 23 9 hours ago, Volfram said: Vad är det som pekar på att effekt saknas? Jag hade en Naim nait xs som inte är effektstark. Parade med bl.a. Dynaudio dm 2/6 - 86db 6Ω och Sytem audio mantra 60 - 89 dB 8Ω. Lättlyssnat och mycket medryckande spelstil. Har även en NAD 316bee som är ännu vekare. Den har jag däremot upplevt som ber begränsande vid matchning av högtalare ZA3 är specade till 235w (4ohm) med 48v/5a försörjningen vid bryggkoppling. Vrider jag upp, så så distar det rejält och sen klipper stegen med en ljudlig smäll. Och jag kan inte dra någon annan slutsats än att det handgripligen är den externa strömförsörjningen som är boven i detta. Volfram 1 Quote
Volfram Posted March 23 Posted March 23 Trodde att två za3 med 32V PSU skulle jonglera med ett par KSF 10.5. Hur starkt spelar systemet när det klipper? Intressant att ett par, vad jag trodde, lättdrivna högtalare inte matchar. Lyssnar själv på max 80 db, peak 85db. Quote
Labbe Posted March 24 Author Posted March 24 8 hours ago, Volfram said: Trodde att två za3 med 32V PSU skulle jonglera med ett par KSF 10.5. Hur starkt spelar systemet när det klipper? Intressant att ett par, vad jag trodde, lättdrivna högtalare inte matchar. Lyssnar själv på max 80 db, peak 85db. Nu vet jag inte exakt när de börjar dista, men vid runt 70db (vilket är högt för mig) så kommer smällarna. Nu är en högtalares känslighet hela historien, så bara för att de har 95dbs känslighet så betyder det inte att de är lättdrivna. Nu har jag inte sett några mätningar på just mina men har de samma släktdrag som RF7 MKII så är impedansen en rejäl bergochdalbana, där de droppar under 2ohm och har fas vridningar. Quote
Labbe Posted March 27 Author Posted March 27 Något som drar jämt med Pass labs XP-32? Nu vart det så intressant att jag var tvungen att trycka på knappen... To be continued... Quote
Volfram Posted March 31 Posted March 31 Ett par Linton 85th beggade https://hifitorget.se/sv/visa_annons.php/wharfedale_linton_85th_236368.htm Labbe 1 Quote
Labbe Posted April 2 Author Posted April 2 Då var det dags igen, prylen som drar jämt med Pass Labs, enligt ett Stereophile test Baksidan ser ut så här: lindvall 1 Quote
Labbe Posted April 2 Author Posted April 2 Nu kanske jag skall säga att det här är ett rent impulsköp. Det är inte ofta man får höra att märken i denna prisklassen lirar lika bra som prylar i high-end klassen... Flera av er har säkerligen misstankar om vad det kan vara, så vi vänder väl och visar framsidan. AlfaGTV, lindvall and calle_jr 3 Quote
Labbe Posted April 2 Author Posted April 2 det är ett Topping Pre90 försteg. Just nu har jag inget behov av ext90 låddan med fler in/utgångar då jag väljer via dacen. Här är testet som jag har nämnt, för de som vill läsa lite mer. https://www.stereophile.com/content/topping-pre90-line-preamplifier Quote
Labbe Posted April 3 Author Posted April 3 1 minute ago, Lasse said: Hur låter det? Alltså typ första intryck osv… Ja, du... Det mest noterbara i mina öron är att ljudbilden har flyttat fram ett eller två steg. Om den låg bakom högtalarna före Pre90 i kedjan, så ligger den numera framför. Det finns antydningar till den där silkeslena high end diskanten som somliga finner beroendeframkallande. Så med lite inspelning så kan det här bli bra, riktigt bra t.om Lasse and lindvall 2 Quote
Volfram Posted April 3 Posted April 3 Hade varit kul att jämföra med ladder bach II. Jag avstod själv köpa den första versionen pga stark display. Kan tänka mig att pre90 låter trevligare än DAC direkt från D200. Finns klagomål på riktkänslig fjärr. Quote
Labbe Posted April 3 Author Posted April 3 4 hours ago, Volfram said: Hade varit kul att jämföra med ladder bach II. Jag avstod själv köpa den första versionen pga stark display. Kan tänka mig att pre90 låter trevligare än DAC direkt från D200. Finns klagomål på riktkänslig fjärr. Ladder Bach har jag hört iiwi reviews nämna några gånger (kan ha sett/läst hans test också) Men det är inte någon apparat som har fallit mig i smaken, när det kommer till designen i alla fall. Det var som sagt ett rent impulsköp, som några timmar in verkar vara ett steg i rätt riktning vad beträffar ljudet. D200 har inte på något sätt varit dålig utan har imho utfört sitt dubbla arbete med bravur, och nu så här i efterhand så kanske det var ett bra impulsköp om jag någongång skulle få behovet av fler signal källor då dacen inte har så många ingångar. Jag har inte märkt av några problem med fjärren, så det är mycket möjligt att de har förbättrat funktionen i det tysta då pre90 har några år på nacken numera. Quote
Labbe Posted April 7 Author Posted April 7 Nu har företaget börjar öppna upp sig och det är en minst sagt märklig upplevelse att lyssna på psytrance (nätradio, 320kbs, 16/44.1) med Wiim ultran som källa. Ljudbilden är ca 6m bred, och ljuden kommer från alla håll och kanter. Det är troligen inte korrekt, men det är vansinnigt underhållande. AlfaGTV, calle_jr, lindvall and 1 other 4 Quote
lindvall Posted April 10 Posted April 10 On 2026-04-07 at 20:25, Labbe said: Nu har företaget börjar öppna upp sig och det är en minst sagt märklig upplevelse att lyssna på psytrance (nätradio, 320kbs, 16/44.1) med Wiim ultran som källa. Ljudbilden är ca 6m bred, och ljuden kommer från alla håll och kanter. Det är troligen inte korrekt, men det är vansinnigt underhållande. Det är jätteroligt att du testar dessa grejor! Mycket bra att få lite information och höra dina upplevelser av prylar i den här prisklassen. Labbe 1 Quote
Labbe Posted April 10 Author Posted April 10 2 hours ago, lindvall said: Det är jätteroligt att du testar dessa grejor! Mycket bra att få lite information och höra dina upplevelser av prylar i den här prisklassen. Det tackar jag för. Jag är lika mycket i blindo som ni andra då det inte finns vidare mycket info om dessa prylar, bortsett från de mätningarna som ASR/Amir har gjort (och något enstaka test hos klassiska hifi media, t.ex stereophile) För att göra det ännu mer intressant så är det störrt omöjligt att kunna få lyssna före ev köp då det mesta i denna kategorin endast säljs via nätet, även om jag har sett att Fosi audio och Wiim har börjat dyka upp hos en del handlare här i Sverige. lindvall 1 Quote
Recommended Posts