Jump to content

Recommended Posts

Posted
14 minutes ago, AlfaGTV said:

En lågoddsare är väl att det är en DAC av nåt slag! 😊

Korrektamundo!
Det är SMSL D200 dac/försteg.

Den är bestyckad med ett Rohm BD34352EKV dac chip, vilket sägs vara från  "nykomlingen" Rohm semiconductor.
och jag är nyfiken på hur den står sig mot sabre dacen som sitter in ZD3an, Sen att den matchar designmässigt mot cd transporten är mest en bonus. ;)

Edit: info från tillverkaren
https://www.smsl-audio.com/portal/product/detail/id/921.html

Posted

Intressant! Jag har inte medvetet hört ngt "chip" från ROHM men de som är av uppfattningen att DAC-chip har tydliga signaturer brukar ju tycka att det är "the dog's bollocks" 😊 Eller är det lite hype? 

Ska bli intressant att höra hur du upplever denna här D200 iaf!

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Intressant! Jag har inte medvetet hört ngt "chip" från ROHM men de som är av uppfattningen att DAC-chip har tydliga signaturer brukar ju tycka att det är "the dog's bollocks" 😊 Eller är det lite hype? 

Ska bli intressant att höra hur du upplever denna här D200 iaf!

Det här med separata dac enheter är helt nytt för mig, så det skall bli intressant att se om det är någon skillnad.

Det blir dock till att läsa manualen (jag vet, jag hädar...) då den har olika inställningar för överklockning, som är rena grekiskan för mig

Tänkte även leka lite med XLR vs rca och se vad det ger, förutom den högre outputen på XLR.

Posted

En översiktsbild, innan kaoset börjar om några månader...

De halvfärdiga diy varianterna av akustik behandling skall ner och ersättas (de har dock gjort sitt jobb tillfredsställande) med en "professionell" lösning som innefattar mestadels diffusering, men även absorbering i form av basabsorbenter.

Och ja, den äkta hälften är med i diskussionen då planen är att rummet skall vara tilltalande att vistas i, för samtliga familjemedlemmar.

IMG_20260214_090132.jpg

Posted

Har så smått börjat fundera på racklösningar till anläggningen och börjar inse att storleken på prylarna samt någon form av tilltalande estetik sätter en del käppar i hjulen...

Nog för att nuvarande lack bänk ser bra ut och gör sitt jobb, så går det alltid att förbättra, på ett eller annat sätt.

För de av er som inte redan är bekanta med hur små "Desktop audio" prylar är jämfört med klassiska hifi prylar

IMG_20260215_103843.jpg

IMG_20260215_103833.jpg

Posted

Den i mina ögon mest tilltalande lösningen på det här är ett rack som går under benämningen the ark och tillverkas i England av Little hifi racks.

Nackdelen? De är avsedda för Cyrus elektronik så hyllplanen är i fel storlek

Även Cyrus egna rack är tilltalande, men samma sak gäller även där.

Har sett att bla Topping och Fosi audio har lösningar i sitt sortiment, men de liknar de klassiska lösningarna allt för mycket för att de skall falla denne herrn i smaken.

Så input emottages tacksamt. 🙂

f447e84c-241e-44ae-8050-2ff40b3776f7-2408129570.jpg

Bilden visar the Ark och är hederligt stulen via en bildgoogling

• 2 weeks later...
Posted

Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig, slutstegen jag hade ögonen på är slutsålda så ombyggnationen av rummet börjar tidigare än beräknat medans jag letar efter passande slutsteg.

Så först ut blir dessa basabsorbenter från Vicoustic (i annan färg, så de smälter in lite bättre)

17119508_800.jpg

Posted

Jag har några liknande men mina är inte "basabsorbenter" utan snarare "diffusorer".

De du visar verkar dock ha en kavitet/låda? (Mina är i en typ av skumplast, med en hårdare vit front.) 

Posted
4 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har några liknande men mina är inte "basabsorbenter" utan snarare "diffusorer".

De du visar verkar dock ha en kavitet/låda? (Mina är i en typ av skumplast, med en hårdare vit front.) 

De har två varianter av dessa (som jag har förstått det) dels absorbenterna som jag köpt, men även en tavelliknande vägghängd variant med liknande mönster.

Edit: den vägghängda varianten

https://vicoustic.com/products/vicpattern-ultra-wavewood-mkii

Posted

@AlfaGTV Hur tycker du dina diffusorer fungerar? Funderar nämligen på något som matchar absorbenterna och då ligger Vicoustics "vicpattern" nära till hands. (om det nu är dem du har)
De andra diffusorerna jag har sett verkar vara baserade på "kvadratisk rest", och även om de säkerligen fungerar riktigt bra så faller de inte denne herren i smaken...

Posted
5 hours ago, Labbe said:

@AlfaGTV Hur tycker du dina diffusorer fungerar? Funderar nämligen på något som matchar absorbenterna och då ligger Vicoustics "vicpattern" nära till hands. (om det nu är dem du har)
De andra diffusorerna jag har sett verkar vara baserade på "kvadratisk rest", och även om de säkerligen fungerar riktigt bra så faller de inte denne herren i smaken...

Jag har inte gjort ngn utvärdering av dem. Jag har moddat dem en smula, genom att .. Äh, faen, det blir inte begripligt att beskriva i text.. Jag fotar en under helgen istället!

Återkommer

Posted
14 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har inte gjort ngn utvärdering av dem. Jag har moddat dem en smula, genom att .. Äh, faen, det blir inte begripligt att beskriva i text.. Jag fotar en under helgen istället!

Återkommer

Så här hänger de:

194ACF1C-3CF3-43E6-B773-39CB5E21921B.jpeg

De sitter alltså inte dikt an mot vägg, utan har en spalt bakom, ca 1".

Det uppnås genom att "någons" kvastskaft blev 30cm kortare! 😳

E33A92C0-11CD-4FC4-8B21-26DE47B79C5A.jpeg

Bitarna skruvades och limmades på de bitar av 5mm MDF som håltagits innan. Sedan limmades dessa på det porösa skumplasten, och en ståltråd används som hängare.

Nackdelen med att de inte limmats på baksidan i sin helhet är att de bångnat lite grann, men det är marginellt.

Posted
22 minutes ago, AlfaGTV said:

Så här hänger de:

194ACF1C-3CF3-43E6-B773-39CB5E21921B.jpeg

De sitter alltså inte dikt an mot vägg, utan har en spalt bakom, ca 1".

Det uppnås genom att "någons" kvastskaft blev 30cm kortare! 😳

E33A92C0-11CD-4FC4-8B21-26DE47B79C5A.jpeg

Bitarna skruvades och limmades på de bitar av 5mm MDF som håltagits innan. Sedan limmades dessa på det porösa skumplasten, och en ståltråd används som hängare.

Nackdelen med att de inte limmats på baksidan i sin helhet är att de bångnat lite grann, men det är marginellt.

Vadan denna modifieringen? Gillade du inte standard monteringen?

Posted
39 minutes ago, AlfaGTV said:

Nackdelen med att de inte limmats på baksidan i sin helhet är att de bångnat lite grann

Möjligen visuellt, men att ytan inte är helt plan bör väl snarare vara positivt och ge lite extra diffusion.

Posted
3 hours ago, Labbe said:

Vadan denna modifieringen? Gillade du inte standard monteringen?

Nä, att limma upp dem på väggen kändes inte så aktuellt! 😀 Och, jag tror att de diffuserar bättre med exponerad porös yta baktill! (Har inga belägg, annat än det som förr kallades "sunt förnuft". men som numera är lite varierande! 🤓😜)

Posted
3 minutes ago, AlfaGTV said:

Nä, att limma upp dem på väggen kändes inte så aktuellt! 😀 Och, jag tror att de diffuserar bättre med exponerad porös yta baktill! (Har inga belägg, annat än det som förr kallades "sunt förnuft". men som numera är lite varierande! 🤓😜)

Ah, du har första generationen.
Den varianten de säljer idag, kommer med ett väggfäste som skruvas fast, och sen hakar man på absorbenten.
Om du zoomar in på första bilden så ser du monterings spåret.
https://vicoustic.com/products/vicpattern-ultra-wavewood-mkii

Fästet:
https://vicoustic.com/products/vicfix-mini

Posted

Dålig bild, men basabsorbenterna kom idag.

Första intrycket är att vissa saker förbättras medans andra blir värre. 😅

De dämpar rätt bra i sitt tilltänkta område, men alla olater utanför det frekvensområdet är väldigt noterbara, exvis de lägre stående basvågorna...

IMG_20260304_190202.jpg

Posted
On 2026-02-15 at 11:16, Labbe said:

input emottages tacksamt

Rita ett eget rack så får du det exakt som du vill.

Jag kan inte se hur hyllplanen är konstruerade, men rackstommen verkar vara en svetsad ram i stål.

Posted
5 hours ago, calle_jr said:

Rita ett eget rack så får du det exakt som du vill.

Jag kan inte se hur hyllplanen är konstruerade, men rackstommen verkar vara en svetsad ram i stål.

Funderar på det, då jag även är rätt svag för Naims Fraim lösning. 

Men det kommer senare, för först skall jag få ihop anläggningen som jag vill ha den, och sen är det rummet innan finliret påbörjas 🙂

• 2 weeks later...
Posted

Ibland blir det inte som man har tänkt sig...

Hade en liten ide om vilken väg jag ville vandra, behövde bara bestämma mig för vilka högtalare som passar mig bäst.
Båda två är stativare och från samma tillverkare, Wharfedale. Valet står mellan deras Linton eller Evo 5.2, och det är (och har varit) fördel för den föstnämnda i stort sett hela tiden.
Det är dock inte där orsaken till att jag sitter som mellan två hötappar, utan det är när det kommer till förstärkarvalet.
Från början var iden att jag skulle köra med Toppings B200 monoblock, men jag har uppenbarligen lyckats missa att Quad har uppdaterat deras klassiska 33/303 kombo och börjat sälja dem igen till ett attraktivt pris.

Även om jag inte har någon personlig erfarenhet av Quad, så har jag alltid haft ett gott öga till en del av deras produkter (33/303, samt QuadII och dess varianter)
Jag kan inte gå fel med något av dem, men det är det där med eventuella synergieffekter mellan just Quad och Wharfedale som ställer till det lite grand... 

Posted
2 hours ago, Labbe said:

QuadII

Självklara valet :thumbsup:

Wharfedale gjorde ju en del klassiker som Linton men har inte hört dem alls faktiskt.

Posted
3 hours ago, Labbe said:

synergieffekter mellan just Quad och Wharfedale

Idag vet jag inte om man kan förvänta sig något alls kopplat till gamla varumärken som sedan länge lämnat sina ideal och filosofier bakom sig? Då lär man nog kasta sig in i vintage-träsket! 😬

Posted
52 minutes ago, conan said:

Självklara valet :thumbsup:

Wharfedale gjorde ju en del klassiker som Linton men har inte hört dem alls faktiskt.

Hade det inte varit för avsaknaden av XLR på Quad II, så hade de rörstegen legat top 3 på listan :)
Som det är nu så står valet mellan Topping B200, Quad 303(bryggkopplade) eller Artera Mono

Linton varianten som jag har ögonen på är 85th heritage, och de skall enl info vara ganska lättdrivna med en nominell impedans på 6ohm och skall inte gå under 3.2ohm (allt är dock relativt) och sen skall Peter Comeau ha haft ett finger med i designen av 85th edition, evo 5.2 samt 303orna vilket gör de extra intressanta.

Posted
2 minutes ago, AlfaGTV said:

Idag vet jag inte om man kan förvänta sig något alls kopplat till gamla varumärken som sedan länge lämnat sina ideal och filosofier bakom sig? Då lär man nog kasta sig in i vintage-träsket! 😬

Nja, fan vet, eftersom Peter Comeau har haft ett finger med i spelet (precis som jag svarade Conan) i utvecklingen av en del av produkterna på min lista 

Posted

Topping B200, Quad 303(bryggkopplade) eller Artera Mono

Två B200 borde ge en mer balanserad budget-allokering rent ljudmässigt.
45% högtalare, 22,5% stärkare, 22,5% källa, 10% kablar i runda slängar är min referens.

Har du funderat ngt på golvare? EVO 5.3 eller annat märke typ Canton GLE 90 S2.
Har själv haft brittisk hifi och mycket glädje av erfarenheten :thumbsup:

Posted
1 hour ago, Volfram said:

Två B200 borde ge en mer balanserad budget-allokering rent ljudmässigt.
45% högtalare, 22,5% stärkare, 22,5% källa, 10% kablar i runda slängar är min referens.

Har du funderat ngt på golvare? EVO 5.3 eller annat märke typ Canton GLE 90 S2.
Har själv haft brittisk hifi och mycket glädje av erfarenheten :thumbsup:

och för ungefär samma pris som två B200 så får man en 303 eller Artera stereo, så inte ens med budget balansering så är det enkelt... :D

Jag använder ett par Klipsch ksf 10.5 för tillfället.
Evo 5.3 tittade jag på till en början, men de föll bort tidigt då min uppfattning är att står valet mellan stativare och golvare för samma pris så är oftast den förstnämnda mer välbyggd när det kommer till komponenter osv. Nu kan väl både Linton och evo 5.2orna räknas som något mellanting dock

Posted

Någon som har erfarenhet av Ifi's I power elite?

Har sett lite kommentarer om att SMSL pl200T transporten jag nyttjar svarar rätt bra på en extern strömförsörjning med bättre ljud som följd.
Det vore intressant att se om det går att krama ut det allra sista välljudet ur transporten, speciellt med kommentarer som den här:

image.png.0084dc59dbed1f1717a8f266bb7fa407.png

Youtube review av PL200T: